Billede/opfattelse - Underligt
Fra : OperationHumanShield

Dato : 19-06-02 17:04

Davs folkens... Er der nogle af jer der kan forklare om hvordan man kan se
på et billede, og opfatte to forskellige ting? Jeg taler om den der billede,
hvor alt efter hvad man vil se enten ser en smuk ung kvinde, eller en meget
gammel kone... Håber i har set den...

Hvad er det egentlig der sker der, hvordan kan det være at man kan se to
forskellige ting? Og er der nogle af jeg som har andre online eksempler???

Ps. det er ikke mit eget spørgsmål, men da jeg ikke kunne svare på det selv,
tænkte jeg at nogle af jer måske kunne hjælpe.

Takker på forhånd...

Mehmet Kesen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-02 20:01

OperationHumanShield skrev:

>Davs folkens... Er der nogle af jer der kan forklare om hvordan man kan se
>på et billede, og opfatte to forskellige ting?

Vores hjerne er i stand til at fylde detaljer på et billede.
F.eks. kan man få nogle bogstaver til at stå lysende klart uden
overhovedet at tegne dem, blot man tegner deres skygge meget
nøjagtigt.

Den er også i stand til at fylde detaljer på der ikke eksisterer.
F.eks. var der *mange* mennesker der var sikre på at de i
tv-serien Matador havde set læreren (Helge Kjærulf Schmidt) stå
på balkonen og fryse i den kendte sekvens med Misse og hendes
'vilddyr' - til trods for at sådanne optagelser slet ikke findes.

>Jeg taler om den der billede, hvor alt efter hvad man vil se enten ser en smuk
>ung kvinde, eller en meget gammel kone... Håber i har set den...

Ja. Der er jo de streger der er nødvendige til begge figurer.
Derfor bliver spørgsmålet hvad man fokuserer på. Groft forenklet
kan man jo sige at her er to billeder:

    ----
   | |
   | |
    ----

.... nemlig en kasse eller rummet udenom den. Man kan også tage
eksempler med ansigter, som for øvrigt kan opfattes tidligt af
spædbørn. Den kendte smiley viser hvor lidt der skal til at
antyde et ansigt

Det er derfor ikke så sært at man ved lidt manipulation kan sætte
nogle streger der passer til to (eller flere) billeder på én
gang.

Hvis du vil se nogle overraskende eksempler på dette malet af en
maler der dyrkede det til perfektion, så prøv at se på Salvador
Dalis værker.

Her er nogle sider om Dali og hans værker. Hvis du benytter
Intern Exploder, får du lov at se nogle billeder lidt større end
ellers.

   http://www.dali-estate.org/

Vælg English - (se introen eller spring den over) - The
Collection - 50 works. Se især

   1926-1933 nr. 4.
   1947-1976 nr. 4, 9 og 10

Sæt billedet i den gule ramme og klik, så bliver det større (i IE
- det virker ikke i Opera).

--
Bertel

Fra : OperationHumanShield

Dato : 19-06-02 20:49

> http://www.dali-estate.org/
>
> Vælg English - (se introen eller spring den over) - The
> Collection - 50 works. Se især
>
> 1926-1933 nr. 4.
> 1947-1976 nr. 4, 9 og 10
>
> Sæt billedet i den gule ramme og klik, så bliver det større (i IE
> - det virker ikke i Opera).

Takker for svarene... ved billede nr.4 ser jeg er ung pige brodére "tror
jeg". Og man kan se nogle bygninger...
Kan du se noget som jeg er gået glip af??? burte jeg kunne se noget andet
også`?

Mehmet Kesen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-02 23:06

OperationHumanShield skrev:

>Takker for svarene... ved billede nr.4 ser jeg er ung pige brodére "tror

Åh nej, jeg skrev forkert. Det skulle have været 1935-47, billede
4.

--
Bertel

Fra : Flash Gordon

Dato : 19-06-02 22:58

Der findes også det billede med sigmund freud. "what's on a mans mind". Hvor
der er et billede af freud, men i hans hår ses en smuk dame.
Det er i samme stil som billedet med " heksen og den skønne kvinde"
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-06-02 22:14

Flash Gordon wrote:

> Der findes også det billede med sigmund freud. "what's on a mans mind". Hvor
> der er et billede af freud, men i hans hår ses en smuk dame.
> Det er i samme stil som billedet med " heksen og den skønne kvinde"

Man finder det på
http://www.itsallfreehere.co.uk/candid_camera_frame_page_illusions.htm

Det har adressen
http://www.itsallfreehere.co.uk/images/Funny%20Pics/funny_optical_illusions/whatsonamansmind.gif

Et lignende eksempel fra samme side
http://www.itsallfreehere.co.uk/images/Funny%20Pics/funny_optical_illusions/coupleorskull.jpg

Denne hér synes jeg virker ret godt:
http://www.itsallfreehere.co.uk/images/Funny%20Pics/funny_optical_illusions/weird.jpg

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-06-02 22:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> på balkonen og fryse i den kendte sekvens med Misse og hendes
> 'vilddyr' - til trods for at sådanne optagelser slet ikke findes.

Det er simpelthen også utroligt. Jeg kan virkeligt *se* den scene, og
da jeg først fik at vide, at den slet ikke eksisterede nægtede jeg at
tro det.

Men den er sgu' god nok. Perception er noget mærkeligt noget

-Claus

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-06-02 16:59

OperationHumanShield <xmaho@hotmail.dk> skrev i artiklen
<3d10ab56$0$27618$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
billede,
> hvor alt efter hvad man vil se enten ser en smuk ung kvinde, eller en

Det, vores hjerne registrerer, er ikke det samme som det, vore øjne ser.
Vort syn er hjernens forarbejdning af de synsindtryk, øjnene sender videre.
Typisk registrerer hjernen kun de oplysninger, den finder mest relevante,
og lader således "fantasien" om at genererer resten. Vores erindring om
det, vi ser, er således et udtryk for hjernens tolkning af de oplysninger,
øjnene har sendt videre, og ikke en nøjagtig fotokopi af det sete.

Jeg så eksempelvis en lyserød bil her til formiddag, men hvis jeg skulle
tegne den nu, ville de fleste detaljer være nogen, jeg opdigter, for min
hjerne har kun registreret enkelte faktuelle oplysninger om den pågældende
bil.

Fra : SvenP

Dato : 21-06-02 21:52

http://www.worldofescher.com/gallery/

Her er lige et link mere til lidt synsbedrag, af en lidt anden karakter.

Sven