Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 50 - fokusproblemer
Fra : Per

Dato : 19-06-02 16:32

Hej alle!

Jeg har et Canon EOS 50 (ikke E), som jeg oplever visse fokuseringsproblemer
med. Tilsyneladende bliver resultatet fint i søgeren, den er hurtig og ser
ud til at være præcis. Men ved blændeåbninger større end 3.5-4 synes jeg
ikke skarpheden ligger perfekt på billederne. Jeg bruger diverse 100 ASA
dias film og også andre typer film. Det er jo i hvert fald ikke bevægelser,
der giver et soft look, for med de blænder får jeg altså ret hurtige tider.
Hvad kan problemet være, kan det mon løses på Canon's værksted (det er
sikkert dyrt, det plejer det at være med reparationer)?

Og angående øjenfokusering og Canon EOS 30 - jeg overvejer at opgradere til
denne - har nogen erfaringer med dette kamera. Er øjenfokuseringen en stabil
funktion?

Mvh

Per Kildeager

Fra : John

Dato : 19-06-02 19:01

"Per" <humanbe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> denne - har nogen erfaringer med dette kamera. Er øjenfokuseringen en

Ved blænder større en 3.5-4 siger du? Det er altså meget. Eller mener du ved
større F-tal, altså mindre blændeåbning?

Jeg er nemlig ikke helt sikker på, at jeg véd hvad du mener. Jeg synes
nemlig nok, at hvis problemet opstår ved større blændeåbninger, altså mindre
f-tal, kan du så ikke bare lade være? Hvis ikke det er meget dyre objektiver
vi snakker om her (8000 +), så er blændetal på under 3.5 vel næppe særlig
skarpe? Hvad mener resten af gruppen?

Jeg har haft både et EOS 50 E og et 30, og har været glad for
øjekontrolleret fokus på begge. 30'eren mere en 50'eren. Men det er vist med
øjekontrolleret fokus således, at man enten elsker det eller elsker at hade
det!

--
MVH
John K Hansen

Fra : Per

Dato : 20-06-02 06:22

Hej John,

Det var ved blænde 4 samt større blændeåbninger, altså mindre f-tal, at
problemet opstod - jo, måske sku jeg bare lade være, men nu har jeg lige
købt en brugt Speedlite 380 EX med synkronisering v/ samtlige lukkertider,
og der er fidusen ved fx portrætter jo netop at man kan anvende de store
blændeÅBNinger (medførende hurtigere lukkertider end den alm. synkro-tid på
1/125 sec.) til at få baggrunden uskarp (ude af fokus). Så det er jo meget
rart at KUNNE...men jeg har ikke så dyre objektiver, og de er jo generelt
nok ikke så skarpe ved lave blændetal, fx 1.8 og 2? Fx Canon EF 50/1.8? Men
jeg synes da, jeg tidligere har fået skarpe billeder, selv ved forstørrelser
med disse blænder...

Jeg vil meget gerne vide mere om erfaringer med øjenkontrolleret autofokus.
Kan alle bruge det, eller er det svært at kallibrere korrekt for nogle
brugere? Hvad er folks erfaringer med det?

Mvh

Per Kildeager

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-06-02 11:50

"Per" <humanbe@hotmail.com> wrote in

> [...]
> fx 1.8 og 2? Fx Canon EF 50/1.8? Men jeg synes da, jeg tidligere har
> fået skarpe billeder, selv ved forstørrelser med disse blænder...

Der er mange faktorer der spiller ind her, så lad os prøve at eliminere
nogen af dem.

Hvilket obj. har du observeret dette problem med?
Har du tidligere fået gode billeder med dette objektiv?

Er de billeder som du skriver er ude af fokus, taget ved lav belysning, fx
indendørs?

Har du testet kameraet ved at stille det på stativ eller på et bord,
derefter bruge autofokus til at stille skarpt og efterfølgende bruge
manuelt fokus til at se om du selv kan gøre det bedre?

Sidder trykpladen på kamerahusets bagdør som den skal? Trykker den filmen
flad?

Jeg har godt læst flere steder at Canons 50 mm f/1.8 ikke er specielt skarp
ved før f/2.8 - 3.5 men har aldrig selv lagt mærke til det eller testet
det..

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : John

Dato : 20-06-02 13:46

> [...]

Men
> jeg synes da, jeg tidligere har fået skarpe billeder, selv ved

Du har ret mht speedliten....desværre kender jeg ikke det nævnte
objektiv...måske filmen ikke lægger ordentlig i huset....hvis du subjektivt
føler gennem søgeren at motivet er skarpt, kan fejlen ligge dér

> Jeg vil meget gerne vide mere om erfaringer med øjenkontrolleret
autofokus.
> Kan alle bruge det, eller er det svært at kallibrere korrekt for nogle
> brugere? Hvad er folks erfaringer med det?

Det er en leg at kalibrere, der kalibreres både horisontalt og vertikalt, og
der kan gemmes flere brugere......
--
MVH
John K Hansen