Peter Rongsted <nospam@rongsted.dk> wrote in message
news:3d119b56.1980761093@212.54.64.134...
> "Devast8or" <No@no.no> wrote:
>
> >Taget fra <
http://www.taenk.dk/tt/2002/tt24/kortnyt/kobelov/>:
> >
> ><citat>
> >Ombytningsretten. Fremover er det som hovedregel forbrugeren, der vælger,
om
> >varen skal repareres eller ombyttes, og ikke forhandleren - medmindre
> >ombytning er umulig eller vil medføre uforholdsmæssigt store omkostninger
> >for forhandleren."
> ></citat>
>
> Retten til at kræve ombytning gælder kun de første 6 måneder. Derefter
> kan forhandleren "nøjes" med at udbedre fejlen.
Det havde jeg også opå fornemmelsen selv om det vist ikke står på siden jeg
linkede til. Men telefonen det hele drejer sig om var jo også næsten lige
købt, og derfor inden for de 6 måneder.
> >Så kan man så diskutere hvad "uforholdsmæssigt store omkostninger" er.
Hvis
> >forhandleren bare sender telefonen tilbage hvor han fik den fra
(distributør
> >eller fabrik) vil jeg ikke tro man kan kalde det "uforholdsmæssigt store
> >omkostninger". Hvis han selv hænger på den kan man vel nok godt. Det ved
jeg
> >så ikke om han gør, da jeg ikke kender en daddel til forhandlerens side,
men
> >hvorfor skulle han ikke have nogen form for reklamationsret overfor sin
> >distributør/fabrikken...
>
> Det er forhandleren, som ifølge loven har forpligtelsen overfor kunden i
> de to år. Siemens har valgt at dække forhandleren i de to år, men Nokia
> dækker kun i et år.
>
> Iøvrigt gælder købeloven kun for en forbruger. Når et firma køber noget,
> skal de selv aftale reklamationsret. Men sådan har det nu altid været.
>
> Peter
Ok, så blev jeg så meget klogere :)
Devast8or
--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)