Hvilken flueklasse ??
Fra : Michael Andersen

Dato : 19-06-02 12:41

Flueklasser??

Da jeg er nybegynder i fluefiskeri, ville jeg høre om der var nogle
der har gode råd til hvilken aftm klasse der ville være en god start?
Er en 9 fod klasse 6-7 et godt valg, jeg vil nok fiske mest ved sø og å,
efter ørred etc.
Endvidere ville jeg høre om man kaster længere med en klasse 7 end
med en klasse 5, er der stor eller lille forskel på kastelængden, hvis
ellers udstyr, stang-line-hjul, passer sammen.
Og kan man bruge en klasse 7 line på en klasse 5 stang, og hvad er
effekten af dette.
På forhånd mange tak, Held & Fisk.

Michael

Fra : Stonefly -

Dato : 19-06-02 13:06

Du skal ikke vælge klasse efter hvor langt den kaster men efter dit fiskeri. Er det mest nymfe/tørflue
så er # 5 godt - er det mest store og tunge fluer er # 7 godt. Når du opbygger dit arsenal så
spring een klasse over. Vælg f.eks. # 4 og # 6 og # 8 eller # 5 og # 7 (faktisk dækker # 5 og
# 7 det meste danske fiskeri med enhåndsstang)

Du kan godt bruge en 7'er på en 5'er stang men kun hvis du vil kaste ultrakort - een klasse op sker
der som regel ikke noget ved - det kommer an på stangen. For tung line gør stangen langsommere
og den KAN få svært ved at kaste linen - den mister pusten.

En all-round ørredstang er en # 6 der ikke er for stiv - den kan det hele.

Så du kan nok se at det ikke er så enkelt endda og derfor har vi også allesammen alt for mange
stænger

god fornøjelse
stonefly

Fra : Balthazar

Dato : 24-06-02 13:45

En sak som jag märkt kan skapa problem det är om man försöker lära sig
flugfiska med allt för tunga linor och spön. Lättare är nog att köpa tex en
5-6:a med max en lina i klass 6 (eller varför inte spö i klass 4-5 -
härligt att fånga fisk på) och börja sitt flugfiske där det inte blåser så
värst. Så småningom blir man sedan redo för tex en 7:a med stuns (tex
Pool12:s SSD spö) med tex en intermediate 8:a (lina) och den vindpinade
havsöringskusten om denna lockar.
Mvh Henric

Fra : www.flyfish.dk

Dato : 25-06-02 09:22

Jeg vil helt bestemt vælge en aftm 5-6 stang. da den stadig er letnok til at
fiske med tørflue, rigtig god til nymfe fiskeri og i den anden ende, dage,
hvor der ikke er ret meget vind kan den også benyttes på kysten, faktisk er
der flere kyst fiskere i min omgang kredse der benytter High end aftm 5-6
stænger på kysten næsten året rundt, dette kræver dog en del af ens kaste
teknik.
endvidere vil stangen sjælent være en special stang, så den vil være nem, at
lære at kaste med samt de kan købes til rigtige fornuftige priser.

Hilsen Lars W.Hammer
www.flyfish.dk serveren køre sku igen *S*