Telia ADSL
Fra : G.Rust

Dato : 19-06-02 10:53

Det er ikke meget man hører til Telia's ADSL her i gruppen!
Er der overhovedet nogen der har fået leveret (andet end test-brugere)?
I givet fald hvordan har erfaringerne været til nu?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-06-02 11:02

In article <3d105496$0$78764$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, G.Rust wrote:

> Det er ikke meget man hører til Telia's ADSL her i gruppen!
> Er der overhovedet nogen der har fået leveret (andet end test-brugere)?

Nej, ikke endnu.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Writing software is more fun than working.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 04-07-02 09:23

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke endnu.

Jo
Søren Lundfald

At a bus station the bus stops
At the train station the train stops
At my work I have a workstation

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-07-02 13:03

In article <CBTU8.8186$r52.270648@news000.worldonline.dk>, Søren Lundfald wrote:

> Jo

Du svarer så på et indlæg fra midten af sidste måned.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Cohen's Law:

Fra : Søren Lundfald

Dato : 04-07-02 16:53

Andreas Plesner Jacobsen skrev i meddelelsen ...

>Du svarer så på et indlæg fra midten af sidste måned.

Og?

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-07-02 17:37

On Thu, 4 Jul 2002 17:52:31 +0200, "Søren Lundfald"
<webwatcher@forum.dk> wrote:

>test-brugere)?
>Og?

Med min viden om Andreas P. J.'s arbejde, så vil jeg tro at det i
midten af sidste måned ikke var andet end test-brugere. Hvis du nu er,
eller har kendskab til at der er, regtige bruger nu, så ville det
måske være mere korekt at skrive at nu er der, når du bare skriver
"Jo" så er det til at det var andet end testbrugrer i mitten af
sidste månede.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 19-06-02 17:53

In article <3d105496$0$78764$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Geunther@*nospam*mailshow.com says...
> Det er ikke meget man hører til Telia's ADSL her i gruppen!
> Er der overhovedet nogen der har fået leveret (andet end test-brugere)?
> I givet fald hvordan har erfaringerne været til nu?

Jeg er også MEGET interesseret i at høre om erfaringer med Telia. De har
helt klart det absolut mest spændende produkt hvad angår hastighed/pris.

Eneste bagdel er at det er et ADSL modem de kører med, og det har holdt
mig tilbage indtil nu. Er vant til en router. Det er altså noget nemmere
at håndtere.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-06-02 18:26

On Wed, 19 Jun 2002 18:53:11 +0200, Jacob Saaby Nielsen
<jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:

>Eneste bagdel er at det er et ADSL modem de kører med, og det har holdt
>mig tilbage indtil nu. Er vant til en router. Det er altså noget nemmere
>at håndtere.

Det er da bare at smække en ethernet router på ADSLmodemmet, og så
slipper du for de ulæmper en router alså medføre, hvis du kun har en
computer på ADSL'en. Men sælvfølgie hvis man var tvunget til at have
routeren, så står man ikke og skal overveje om man vil bruge penge på
en router, hvis man godt KAN undvære den, men engetligt godt vil have
den,,,

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 19-06-02 18:31

In article <thf1hucm01krbbau0g02j5nu8ch2phblcg@4ax.com>, news-12-04-02
@milli.dk says...

> [...]
> routeren, så står man ikke og skal overveje om man vil bruge penge på
> en router, hvis man godt KAN undvære den, men engetligt godt vil have

Jeg vil bare gerne ha' en router. Det er så dejligt simpelt at have med
at gøre Og så skal jeg heller ikke til at investere ekstra for at få
den funktionalitet jeg har nu.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-06-02 22:01

In article <MPG.177ade2b232c4eb69896bc@news.cybercity.dk>, Jacob Saaby Nielsen wrote:

> Jeg vil bare gerne ha' en router. Det er så dejligt simpelt at have med
> at gøre Og så skal jeg heller ikke til at investere ekstra for at få
> den funktionalitet jeg har nu.

Det kommer i høj grad an på hvad du vil. For de almindelige forbrugere
som alligevel kun har en PC vil en router med NAT give flere problemer
med spil og diverse multimedieapplikationer, der ikke kan tåle at blive
NATet.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Oreo.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-06-02 01:38

In article <slrnah1sak.ad4.apj@slartibartfast.nerd.dk>,
apj@daarligstil.dk says...

> [...]
> som alligevel kun har en PC vil en router med NAT give flere problemer
> med spil og diverse multimedieapplikationer, der ikke kan tåle at blive

Øøøøh... nej ? Jeg har i hvert fald ingen problemer her. Og om jeg har
en eller to pc'ere på på samme tid, er ligemeget.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 06:58

Andreas Plesner Jacobsen skriver:

> [...]
> som alligevel kun har en PC vil en router med NAT give flere problemer
> med spil og diverse multimedieapplikationer, der ikke kan tåle at blive

Vrøvl, laver du NAT på en router, er det kun messenger og filoverførsel
i irc der ikke fungerer. Næsten alt andet virker fint !

Klaus (Bag router på ADSL på andet år !)
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-02 07:55

In article <3D116EFE.13E3237C@post6.tele.dk>, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Vrøvl, laver du NAT på en router, er det kun messenger og filoverførsel
> i irc der ikke fungerer. Næsten alt andet virker fint !

Alle h.323-baserede programmer går i stykker. Visse spil går i stykker.
Hvis du skal hoste en spilserver (eller en anden form for server) skal
du kende portnummeret så du kan forwarde denne port.
Ergo: Ikke vrøvl.

> Klaus (Bag router på ADSL på andet år !)

Andreas. (Bag den anden side af ADSL-routere på tredje år)
--
Andreas Plesner Jacobsen | I've looked at the listing, and it's right!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 08:06

Andreas Plesner Jacobsen skriver:

> Alle h.323-baserede programmer går i stykker.

Med mindre at du finder en en router der kan "hackes" indefra
Hvilke programmer er det ?

> Visse spil går i stykker.

Hvilke

> Hvis du skal hoste en spilserver (eller en anden form for server) skal
> du kende portnummeret så du kan forwarde denne port.

Selvfølgelig, det skal du også gøre med din firewall på en forbindelse
uden router.

Kalus

Fra : John Hinge

Dato : 20-06-02 11:49

On 20 jun 2002 Klaus D. Mikkelsen was heard to say:

> Andreas Plesner Jacobsen skriver:

> Med mindre at du finder en en router der kan "hackes" indefra
> Hvilke programmer er det ?

Netmeeting, fra Microsoft

> Hvilke

Flere af de spil som benytter Microsofts DirectPlay interfaces.
F.eks Earth and Beyond (kommende spil fra Westwood)
Hvis du har 2 forskellige computere på på samme tid, bag en
NAT router, så kan kun 1 af dem komme på spilserveren.
Hvorimod f.eks Ultima Online kører glimrende, om så du sidder
10 mand bag routeren :) (bortset måske lige fra hastigheden..)

Earth and Beyond benytter DirectPlay, UO benytter noget hjemmelavet.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 12:26

John Hinge skriver:

> Netmeeting, fra Microsoft

Ligegyldigt program, fås i andre udgaver, der fungerer bedre.

> [...]
> Hvorimod f.eks Ultima Online kører glimrende, om så du sidder
> 10 mand bag routeren :) (bortset måske lige fra hastigheden..)

Hvorfor laver de den form for spil. Bruger du en UdPNP (eller hvad det
nu hedder) router skulle du være ude over problemerne med dynamisk
tildeling af porte. Men det må da være det største sikkerhedshul der
findes, at computeren kan, uden at du er vidende om det, åbne for alle
porte på din maskine.

M$ direct play, må da være en død sild, med sådanne krav, prøv at tænk
på, hvor udbrdt routerne er i netværk og på internet !

På den anden side, skal de nok få det trumfet igennem, på samme vis som
med IE OE og Netmeeting.

Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-06-02 18:40

"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ligegyldigt program, fås i andre udgaver, der fungerer bedre.

Synes du måske, men det er vel næppe relevant for den alm. bruger som
blot vil bruge det naboen har installeret

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-02 13:44

In article <3D117EC8.A76270EC@post6.tele.dk>, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Med mindre at du finder en en router der kan "hackes" indefra

Hackes? Routeren skal have h.323-specifik kode for at oversætte disse
pakker korrekt, eller programmet skal have funktioner til at omgå de
defektheder telefoni-folk har designet ind i h.323

> Hvilke programmer er det ?

De fleste netmeeting-agtige programmer.

> Hvilke

Aner det ikke, ved bare at folk brokker sig over det.

> Selvfølgelig, det skal du også gøre med din firewall på en forbindelse
> uden router.

Jeg benytter ikke firewall på mine maskiner, og vil ikke anbefale folk
der ikke forstår TCP/IP at gøre dette.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Tom's hungry, time to eat lunch.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 14:49

> [...]
> pakker korrekt, eller programmet skal have funktioner til at omgå de
> defektheder telefoni-folk har designet ind i h.323

Ja, der køres med dynamiske porte fra LAN, det vil sige, at routeren
skal kunne åbne for porte via en kommando. Denne kommando er
standardiseret, så den er ens for alle routertyper.

En eventuel virus ville så kunne åbne for porte, etablere en serverform
og sprede sig som en tovlig.

> Jeg benytter ikke firewall på mine maskiner, og vil ikke anbefale folk
> der ikke forstår TCP/IP at gøre dette.

Du er ikke ked af det, hva ?

Klaus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-02 15:22

In article <3D11DD43.F30EBA36@post6.tele.dk>, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Ja, der køres med dynamiske porte fra LAN, det vil sige, at routeren
> skal kunne åbne for porte via en kommando. Denne kommando er
> standardiseret, så den er ens for alle routertyper.

Sikke noget vrøvl. Læs h.323 standarden.

> Du er ikke ked af det, hva ?

De fleste personlige firewalls giver falsk tryghed. Korrekt
brugeropførsel er et meget bedre værktøj. Læs gerne
http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

--
Andreas Plesner Jacobsen | Marriage causes dating problems.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 15:38

Andreas Plesner Jacobsen skriver:

> Sikke noget vrøvl. Læs h.323 standarden.

H.323 kan omgås ved hjælp af routertypen jeg benævner, derfor mine
bekymringer.

Klaus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-02 19:47

In article <3D11E8D9.B2EA4A2F@post6.tele.dk>, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> H.323 kan omgås ved hjælp af routertypen jeg benævner, derfor mine
> bekymringer.

Omgås? Du ved ikke hvad h.323 er.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't worry so loud, your roommate can't think.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 22:35

Andreas Plesner Jacobsen skriver:

> Omgås? Du ved ikke hvad h.323 er.

H.323 er en protokolform, jo det ved jeg. Men jeg ved også, at
eksempelvis Netmeeting bruger dynamiske porte til h.323. Der går det
galt, for du jkan få det til at virke, hvis du uhæmmet åbner for alle
porte, og forwarder dem til en bestemt ip.

Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-06-02 22:41

"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> wrote:

>Der går det
>galt, for du jkan få det til at virke, hvis du uhæmmet åbner for alle
>porte, og forwarder dem til en bestemt ip.

Nej. Problemerne i H.323 har ikke noget med port forwarding at
gøre.

(Altså ud over, at port forwarding naturligvis _også_ er noget,
der skal kigges på, hvis man vil køre en service på en maskine
bag en NAT-router.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 22:51

Allan Olesen skriver:

> Nej. Problemerne i H.323 har ikke noget med port forwarding at
> gøre.

DMZ mangler katastofalt i SS2601.......

Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-06-02 23:13

"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> wrote:

>DMZ mangler katastofalt i SS2601.......

Hvorfor vil du nu blande DMZ ind i det?

Hvis du er så heldig, at din DMZ bruger globale ip-adresser, kan
du naturligvis sætte NetMeeting maskinen derud. Men til det
produkt, som SS2601 hører til, kan der kun leveres een global ip,
og derfor er det egentlig irrelevant.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 23:21

Allan Olesen skriver:

> [...]
> du naturligvis sætte NetMeeting maskinen derud. Men til det
> produkt, som SS2601 hører til, kan der kun leveres een global ip,

Derfor kan det ikke virke, jeg må have mig en ny router....
Nå nej, jeg bruger jo ikke netmeeting !

Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-06-02 23:27

"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> wrote:

>Derfor kan det ikke virke, jeg må have mig en ny router....

Ikke forstået. Det er ikke routeren, der forhindrer dig i at have
en DMZ med globale ip-adresser. Det er ADSL-produktet NetExpress.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-06-02 04:32

"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> writes:

>DMZ mangler katastofalt i SS2601.......

Hvad pokker vil du dog med sådan én, og hvordan vil du få den model
til at passe ind i RIPEs "Conservation Goal"?

I øvrigt er der NAT eller PAT involveret i mange DMZ-løsninger, så
en DMZ er ikke som overordnet koncept løsningen på H.323-problemer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-06-02 07:26

In article <3D124E5F.B2E60660@post6.tele.dk>, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> DMZ mangler katastofalt i SS2601.......

Har du en eller anden pervers trang til at bringe sikkerhedskoncepter
ind i diskussionen?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Nature always sides with the hidden flaw.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-06-02 22:54

On Thu, 20 Jun 2002 23:40:45 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Nej. Problemerne i H.323 har ikke noget med port forwarding at
>gøre.

Hvad er det engetligt der er så specielt ved H.323 der gør den så
besværlig at have med at gøre´?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-02 23:04

Ivar Madsen skriver:

> Hvad er det engetligt der er så specielt ved H.323 der gør den så
> besværlig at have med at gøre´?

1 af tingene er at du må ikke skifte ip adressen fra afsender pc til
modtager. Det gøres ved NAT.

Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-06-02 23:10

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Hvad er det engetligt der er så specielt ved H.323 der gør den så
>besværlig at have med at gøre´?

I en normal ip-pakke står afsenders og modtagers ip i pakkens
header. Når sådan en pakke ryger gennem en router med NAT, er det
nemt for routeren at omskrive adresserne, så du ikke f.eks.
sender pakker ud af huset med retur-adressen 192.168.0.2 (en
lokal netværksadresse, som ikke kan bruges til noget som helt ude
på Internettet).

Nogle protokoller er så defekte, at ip-adresserne også skrives
ind i pakkernes datadel. Når sådan en pakke ryger gennem en
router med almindelig NAT, bliver adresserne i pakkens headere
omskrevet, men adresserne i datadelen gør ikke. Hvis maskinen i
den anden ende så forsøger at snakke med dig på den adresse, den
har fundet i pakkens datadel, går det galt. H.323 er sådan en
protokol.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-06-02 23:12

On Thu, 20 Jun 2002 23:53:56 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Hvad er det engetligt der er så specielt ved H.323 der gør den så
>besværlig at have med at gøre´?

Blandt andet at den opererer med IP-adresser i applikationslaget. Det
er en uhensigtsmæssig sammenblanding.

I de mest ekstreme tilfælde har programmer gladeligt råbt ud på
nettet, at de i hvert fald mente at deres IP-adresse var (en eller
anden lokal IP-adresse). I grove træk er sagen, at når programmer ikke
har forstand på verden omkring dem (fx NAT, etc.), så skal de blande
sig udenom.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-06-02 18:42

> H.323 kan omgås ved hjælp af routertypen jeg benævner, derfor mine
> bekymringer.

Du snakker om UPnP og den kan ikke hjælpe på alm. H.323

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-02 15:36

On Thu, 20 Jun 2002 15:48:51 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Andreas Plesner Jacobsen skriver:

> Du er ikke ked af det, hva ?

Han har ret, firewall's er for folk som ikke forstår at sikre deres
maskine på anden vis, ingen af mine maskiner sidder bag en firewall.

Herudover kræver det betydelig indsigt at forstå en firewall, og
ikke mindst dens log filer, derfor burde logging være disablet på de
personlige firewalls, da 99.9% af brugerne alligevel ikke forstår dem.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-06-02 18:01

On Thu, 20 Jun 2002 12:44:01 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Jeg benytter ikke firewall på mine maskiner, og vil ikke anbefale folk
>der ikke forstår TCP/IP at gøre dette.

Øhe, vil du i kke anbefale folk der ikke forstår TCP/IP at køre med
firewall, eller vil du ikke anbefald dem at undlade at køre med
firewall?

Og hvorfor det?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-02 19:48

In article <ih24husthvn73ell99n16lbrnj45jvh98t@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Øhe, vil du i kke anbefale folk der ikke forstår TCP/IP at køre med
> firewall, eller vil du ikke anbefald dem at undlade at køre med
> firewall?

Jeg vil ikke anbefale dem at køre med en firewall.

> Og hvorfor det?

Læs den URL jeg gav senere i tråden.

--
Andreas Plesner Jacobsen | * PerlGeek is really a space alien

Fra : TBC

Dato : 13-07-02 23:38

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspamme.kode-fu.net> skrev i en meddelelse

> Jeg vil bare gerne ha' en router.

Fint nok med mig, men jeg vil bare gerne have et modem

> Det er så dejligt simpelt at have med at gøre

Ikke mere simpelt en et modem. Så er der bare hul igennem til og for alt. -
Uden at konfigureringer er nødvendige, hvis de da overhovedet er mulige med
routeren.

Jeg er fuldstændigt fri for irritationsmomenter og
inkompatibilitetsproblemer nu jeg har skiftet til modem, og hvad vigtigere
er ...jeg har bedre ping i online FPS spil end da forbindelsen var med
router

> Og så skal jeg heller ikke til at investere ekstra for at få den
funktionalitet jeg har nu.

Til gengæld skal en 1 PC bruger som jeg ikke tvinges til en forbindelse der
er mindre kompatibel og samtidig langsommere (ping)...Det kan jeg altid
vælge til hvis det af anden grund skulle blive mit behov ...samtidig kan
produktet fra ISP'en måske af samme årsag være billigere grundet mindre
udgifter til hardware ude hos brugeren.

Folks behov er nu engang forskellige

TBC
Torben Bojer Christensen
(Tiscali 512/512 med modem...denne besked er skrevet fra lillebrors PC med
BB forbindelse)

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-07-02 01:12

In article <3d30ab5d$0$12669$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, -sutmin@
2night.dk says...

> Ikke mere simpelt en et modem. Så er der bare hul igennem til og for alt. -
> Uden at konfigureringer er nødvendige, hvis de da overhovedet er mulige med
> routeren.

Hvis det er hvad man vil, så fint nok med det. Jeg kan nu godt li' at
have muligheden for at lege lidt med routeren, af forskellige årsager

> [...]
> inkompatibilitetsproblemer nu jeg har skiftet til modem, og hvad vigtigere
> er ...jeg har bedre ping i online FPS spil end da forbindelsen var med

Der er absolut INGEN irritationsmomenter og jeg har ALDRIG været ude for
at noget ikke har virket gennem min router.

Tværtimod kan jeg se hos Telia at de kræver man har Internet Explorer
4.0 og Windows 95 og op (med andre ord, kun MS operativsystemer). Det
vil så sige en kæmpe inkompatibilitet for alle dem der ikke kører
Windows.

Det vil også betyde at hver gang jeg er i Linux, kan jeg sandsynligvis
ikke komme på nettet.

Med andre ord: Så længe det er tilfældet skal jeg bare ikke have Telia.
Syndt, for det virker ellers som et godt produkt. Hvis nu bare man også
kunne på andet end MS-Ware, så ville jeg gerne lave noget routing på min
Linux server. Men nej...

> [...]
> vælge til hvis det af anden grund skulle blive mit behov ...samtidig kan
> produktet fra ISP'en måske af samme årsag være billigere grundet mindre

Jeg ved ikke hvor du har det med pingen fra. Jeg ligger fra alt mellem
19 og opefter hos CyberCity når jeg spiller. Mon ikke det har været en
tilfældighed, eller ganske enkelt en anden grund der har været til din
tidligere ping.

Er iøvrigt enig mht. produktet. En router kan jeg kun forestille mig er
dyrere end routeren.

> Folks behov er nu engang forskellige

Så absolut

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 07:47

On Sun, 14 Jul 2002 02:12:22 +0200, Jacob Saaby Nielsen

Følgende er fundet på www.telia.dk

|Modemet, som leveres med produktet, er et Ericsson HM220dp ADSL
|modem med indbygget Ethernet grænseflade.

|Telia Support supporterer kun Microsoft Windows 95 eller nyere version
|og Telia installerer også kun på denne type maskiner.

Da det termineres i ethernet grænseflade, så kan du også bruge Linus,
og alverdens øvige OS'er, men Telia begranser deres supporters
uddannelse til at kunne yde support på windowds fra 95 og nyere.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-07-02 15:24

In article <7b72ju0s7qjqfe8bi8sb527ttmug5auat2@4ax.com>, news-12-04-02
@milli.dk says...

> Da det termineres i ethernet grænseflade, så kan du også bruge Linus,
> og alverdens øvige OS'er, men Telia begranser deres supporters
> uddannelse til at kunne yde support på windowds fra 95 og nyere.

Ah, den lille detalje havde jeg vist overset, tak Uanset, så gider
jeg ikke havne i den situation hvor Telia ikke gider hjælpe mig, bare
fordi jeg ikke altid gider at køre MS-Ware

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-07-02 15:29

> Ah, den lille detalje havde jeg vist overset, tak Uanset, så gider
> jeg ikke havne i den situation hvor Telia ikke gider hjælpe mig, bare
> fordi jeg ikke altid gider at køre MS-Ware

Der er ingen udbydere der hjælper med *nix, så det argument
diskvalificerer dem alle

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-07-02 15:47

In article <3d318a5b$0$16795$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Der er ingen udbydere der hjælper med *nix, så det argument
> diskvalificerer dem alle

Men nogle udbydere er så dejligt nemme, fordi der bare skal køres dhcp,
og så virker det

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-07-02 15:50

> Men nogle udbydere er så dejligt nemme, fordi der bare skal køres
dhcp,
> og så virker det

Telias løsning er kun moderat mere teknisk kompleks

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 15-07-02 16:04

On Sun, 14 Jul 2002 16:49:56 +0200,
Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> dhcp,
>
> Telias løsning er kun moderat mere teknisk kompleks

Hvad skal man udover at køre dhcp?
Jeg vil gerne have min linux-box på en Telia-forbindelse, og helst vide
at om det kan lade sig gøre inden jeg bestiller en forbindelse, da jeg
ikke har andet at bruge linjen til.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-07-02 16:11

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal man udover at køre dhcp?

Se diverse indlæg af Andreas Plesner Jacobsen i denne tråd

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 15-07-02 16:13

On Mon, 15 Jul 2002 17:11:13 +0200,

> Se diverse indlæg af Andreas Plesner Jacobsen i denne tråd

øv, så nåede jeg ikke at cancle mit indlæg.

Er der nogen der har et script, der automatisk logger ind?

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-07-02 21:10

In article <MPG.179ba7cffc0e65b09896ed@news.cybercity.dk>, Jacob Saaby Nielsen wrote:

> Ah, den lille detalje havde jeg vist overset, tak Uanset, så gider
> jeg ikke havne i den situation hvor Telia ikke gider hjælpe mig, bare
> fordi jeg ikke altid gider at køre MS-Ware

Der er ingen problemer med at køre Telias løsning på andre systemer end
Microsofts. En DHCP klient og en browser er det vi kommer tættest på
mindstekravene med.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't suspect your friends -- turn them in!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 21:31

On Sun, 14 Jul 2002 20:09:36 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Der er ingen problemer med at køre Telias løsning på andre systemer end
>Microsofts. En DHCP klient og en browser er det vi kommer tættest på
>mindstekravene med.

Hvorfor er browseren et krav?
Klart at du kan ikke sufe uden den, men hvis nu du kun vil bruge den
til at maile, ftp, spil hvad skal du så med en browser?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-07-02 21:37

In article <eqn3juohhfjsuj5fb4acaf6t2kh3lcf6c6@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Hvorfor er browseren et krav?
> Klart at du kan ikke sufe uden den, men hvis nu du kun vil bruge den
> til at maile, ftp, spil hvad skal du så med en browser?

Logge på.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Drilling for oil is boring.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 21:48

On Sun, 14 Jul 2002 20:37:17 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Logge på.

Hvordan kan en browser logge på?
Og hvorfor kan andre programmer ikke det?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-07-02 21:53

In article <kro3ju4s6e0c0s7i0v9g5jcarndpijm6af@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Hvordan kan en browser logge på?

Fordi man går ind på en webside for at logge på.

> Og hvorfor kan andre programmer ikke det?

Fordi de ikke kan vise websider ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | I love mankind ... It's people I hate.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-07-02 21:56

On Sun, 14 Jul 2002 20:52:44 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
wrote:

> Fordi man går ind på en webside for at logge på.

Skal man gøre noget browser agtigt, før der er hul igennem, hver gang
man tænder sin PC ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-07-02 21:59

In article <slrnaj3pa5.2g6p.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Skal man gøre noget browser agtigt, før der er hul igennem, hver gang
> man tænder sin PC ?

Ja.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Lawful Dungeon Master -- and they're MY laws!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-07-02 22:07

> Ja.

Ergo man kan ikke komme online med ting uden en browser?
(fx en router)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 22:15

On Sun, 14 Jul 2002 23:07:23 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Ergo man kan ikke komme online med ting uden en browser?

Jeg kan ikke, men tro mig, når jeg påstår at man kan med et telnet
program

BTW findes der ikke et simpelt programeringssprog ligende IBM's REXX
(eller Amiga's AREXX) som kan telnette? Jeg kunne godt bruge et
sådan,,,

Fra : Rene Joergensen

Dato : 14-07-02 22:21

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> BTW findes der ikke et simpelt programeringssprog ligende IBM's REXX
> (eller Amiga's AREXX) som kan telnette? Jeg kunne godt bruge et
> sådan,,,

Simpelt: Perl

--
-René

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 22:27

On 14 Jul 2002 21:21:26 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

>Simpelt: Perl

Kan du også anbefale en god DANSKSPROGET lærebog, som ikke tersker
langhalm i hvordan man skriver at jorden er rund, men kort fortæller
hvad forskellige ting gør, hvad der skal bruges af parameter og hvad
man får igen?

Fra : Rene Joergensen

Dato : 14-07-02 22:48

> [...]

> langhalm i hvordan man skriver at jorden er rund, men kort fortæller
> hvad forskellige ting gør, hvad der skal bruges af parameter og hvad

Uha, den er straks værre. Jeg kender kun til engelske, men prøv evt. at
spørge ovre i Perl-gruppen.

--
-René

Fra : mikethomas

Dato : 16-11-02 16:17

"Ivar Madsen" skrev d. 14-07-02 22:15 dette indlæg :

> Jeg kan ikke, men tro mig, når jeg påstår at man kan med et telnet
> program

Jeg fik installeret mit ADSL@Home for en lille måneds tid siden, og den
kære montør loggede faktisk ind via telnet, men jeg fik aldrig fat i
adressen

Jeg har over de sidste par dage faktisk forsøgt at på en Linux e-SMITH
SMEServer på min Telia-forbindelse, uden held... Jeg antager faktisk at
det netop er indlogningsproblemet, der spøger her og at MAC-adressen er
signifikant. Jeg smed nemlig først min 2000-server på, fik den DCP'ede
IP-adresse her og knastede den ind på min Linux-server, men det virkede
stadig ikke
Målet er at have mit lokale LAN afskærmet fra nettet ved at indskyde en
SMEServer med to ethernetkort i mellem mit LAN og ADSL'en. Den skal så
agere Firewall/NAT/DHCP server.

Nogen gode ideer til, hvorledes dette kan realiseres med e-Smith eller
et tilsvarende open-source produkt?

http://www.kandu.dk/

Fra : the joker

Dato : 16-11-02 17:41

"mikethomas" <mikethomas.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> signifikant. Jeg smed nemlig først min 2000-server på, fik den DCP'ede
> IP-adresse her og knastede den ind på min Linux-server, men det virkede

Kik i manualen til @home forbindelsen, der står det hele forklaret med
telnet DUMMY LOL

forbindelsen er ikke bundet til mac adresser, men er ganske almindelig LAN
med DHCP

hilsen
The Joker

Fra : Allan Joergensen

Dato : 16-11-02 21:09

mikethomas <mikethomas.news@kandu.dk> wrote:

> Nogen gode ideer til, hvorledes dette kan realiseres med e-Smith eller
> et tilsvarende open-source produkt?

Sæt din Linux-maskine op til at få IP-adresse med DHCP på WAN siden og
så konfigurer noget NAT på indersiden (LAN interfacet), så skulle det
virke.

Iøvrigt. Prøv "telnet signon.telia.dk 259"

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"I really wanted to give blood," signed Tom vainly.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 22:06

On Sun, 14 Jul 2002 20:58:33 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Ja.

Man skal alså ind på en Telia side, og sige, så nu er jeg online?
Hvad er formålet med det?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-07-02 23:07

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Man skal alså ind på en Telia side, og sige, så nu er jeg online?
> Hvad er formålet med det?

Sikkerhed blandt andet.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

" ", said Orville blankly.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 23:37

On 14 Jul 2002 22:06:51 GMT, Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote:

>Sikkerhed blandt andet.

Hvad er der af sikkerhed i det?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 15-07-02 18:36

> Hvad er der af sikkerhed i det?

Du kan ikke komme på nettet med mindre du er logget på. Derfor vil der,
blandt andet, ikke kunne tælles trafik til dit brugernavn med mindre du
logger på.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"This is prefect weather for today's game. Not a breath of air." C.Gowdy

Fra : Søren Lundfald

Dato : 14-07-02 22:08

> Fordi man går ind på en webside for at logge på.

> Fordi de ikke kan vise websider ;)

Hvad med telnet 192.168.30.2 259?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-07-02 22:12

In article <HKlY8.3935$Yf1.334409@news010.worldonline.dk>, Søren Lundfald wrote:

> Hvad med telnet 192.168.30.2 259?

Vil sandsynligvis virke, men er så afgjort ikke noget officielt og
supporteret.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Lunatic Asylum, n.:

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-07-02 23:06

> Vil sandsynligvis virke, men er så afgjort ikke noget officielt og
> supporteret.

Nej, ovenstående virker ikke.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Not tonight, boys, call me when you get some pubes, OK?" - Babes-R-Us

Fra : TBC

Dato : 14-07-02 10:12

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspamme.kode-fu.net> skrev i en meddelelse

> Der er absolut INGEN irritationsmomenter

Det var der for mig. Åhh nej, ud og søge oplysninger om konfiguration,
implimentere dem såfremt de overhovedet var mulige at implimentere

> og jeg har ALDRIG været ude for
> at noget ikke har virket gennem min router.

Det har jeg, og det var nok det mest irriterende af alt.

- Omvend ville du nok kede dig, og føle dig understimuleret med et modem vi
jeg tro

> Tværtimod kan jeg se hos Telia at de kræver man har ...MS
operativsystemer).
> Det vil så sige en kæmpe inkompatibilitet for alle dem der ikke kører
Windows.

Ikke såfrem man smider en router på. Det handler om hvad deres support
supporterer

> [...]
> 19 og opefter hos CyberCity når jeg spiller. Mon ikke det har været en
> tilfældighed, eller ganske enkelt en anden grund der har været til din

Min klare erfaring. På et tidspunkt da jeg skiftede (hvilket jeg oprindeligt
gjorde for at spare 50,-/md da prispolitikken var sådan hos Tiscali) havde
jeg i en weekend både modem og router stående i nogle dage indtil jeg måtte
retunere routeren. Jeg blev overrasket over min nye ping, og kørte forsøg
med hurtige skift på de samme servere. Jeg vandt imellem 10-20 ms ved
skiftet. Idag ligger min ping fra alt imellem 8 ms og opefter

Når jeg her i gruppen undrende har spurgt om hvori forskellen er, har jeg
fået nogle tekniske specifikke forklaringer (som jeg desværre ikke til fulde
evner at gengive til punktummet) der går på at de kredsløb der sidder i
harware placeret ude hos slutbrugeren ikke er de hurtigste i verdenen (det
er ikke nødvendigt) og at man derfor mister lidt ping over NAT.

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-07-02 11:26

> Der er absolut INGEN irritationsmomenter og jeg har ALDRIG været ude
for
> at noget ikke har virket gennem min router.

Så har du ikke prøvet ret mange specille ting. Det er indiskutabelt at
NAT giver bøvl

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 14-07-02 15:09

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> for at noget ikke har virket gennem min router.
>
> Så har du ikke prøvet ret mange specille ting. Det er indiskutabelt at

Enig.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-07-02 15:35

In article <3d315152$0$16778$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Så har du ikke prøvet ret mange specille ting. Det er indiskutabelt at
> NAT giver bøvl

Nøh... ikke andet end en helvede masse online-spil, news, web + ftp
(også server), msn, icq og diverse ting jeg ikke lige ka' komme på nu

NAT giver sandsynligvis bøvl hvis man roder forfærdeligt meget med det.
Det har jeg dog ikke gjort. Desuden har CC en fortræffelig (eller havde,
har ikke pillet ved NAT'en i lang tid) side der hjælper en med netop de
ting.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-07-02 15:52

> Nøh... ikke andet end en helvede masse online-spil, news, web + ftp
> (også server), msn, icq og diverse ting jeg ikke lige ka' komme på nu

Mange af de ting du nævner kan ikke køre 100% uden meget specifik
opsætning i NAT-enheden. Det er muligt du ikke anser dette for bøvl

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-07-02 19:41

In article <3d318fbf$0$16786$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Mange af de ting du nævner kan ikke køre 100% uden meget specifik
> opsætning i NAT-enheden. Det er muligt du ikke anser dette for bøvl

Jeg har altså intet gjort hos mig. Og jeg mener intet. På et tidspunkt
havde jeg opdelt ftp/web så det kom over til min server. Nu kommer alt
bare til min desktop maskine.

Og der er intet der ikke har kunne køre. Og jo, det kører 100%

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-07-02 19:51

> Jeg har altså intet gjort hos mig.
> Og der er intet der ikke har kunne køre. Og jo, det kører 100%

Men så har du ikke brugt nogle af de specielle features, hvilket var
hvad jeg mente med 100%
Du får mig ikke til at tro at du har fået alle funktioner/servere til at
køre uden at pille det mindste i routeren

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-07-02 22:11

In article <3d31c7c0$0$16809$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Men så har du ikke brugt nogle af de specielle features, hvilket var
> hvad jeg mente med 100%

Nopes, bruger ingen specielle features i routeren.

> Du får mig ikke til at tro at du har fået alle funktioner/servere til at
> køre uden at pille det mindste i routeren

Well... tro hvad du vil, jeg er sådan set glad så længe alt kører 100%

--
Jacob Saaby Nielsen