Min newfoundlænder lugter!
Fra : Dorrit Smedsgård

Dato : 19-06-02 07:42

Jeg er den lykkelige ejer af en knap 8 år gammel newfoundlændertæve. Men jeg
har fået et problem. Hun er begyndt at lugte som en mellemting mellem råden
fisk og gammel ost! Det er især når hun ligger ned og småsover. Hun har fået
fjernet analkirtlerne, så det er næppe dem der er noget galt med. Nogen
idéer?

Fra : Sander

Dato : 19-06-02 19:46

"Dorrit Smedsgård" <smedsgaard@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fået
> fjernet analkirtlerne, så det er næppe dem der er noget galt med. Nogen

Kan det tænkes, at det er galt med mundhygiejnen ? Måske trænger hun til en
tand-børstning/rensning ?
Ellers kan jeg ikke lige komme på noget. Kan du lokalisere, hvor lugten
kommer fra ? Måske har hun bare luft i maven? : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 20-06-02 08:37

smedsgaard@teliamail.dk writes:
> [...]
>fået
>fjernet analkirtlerne, så det er næppe dem der er noget galt med. Nogen

Jeg har også newfer. 2 stk., og de lugter også. Sådan lidt i retning af
hvordan det lugter på en teenagerknægts værelse, hvor mor ikke har været
inde og hente snavsetøj, brugte tallerkener eller luftet ud den sidste
måned. Altså en sammenblanding af sure sokker, gamle prutter og
henrådnende madrester.

Jeg har observeret, at det især kommer i sommerhalvåret, mens der går
længere tid inden de begynder at lugte i vinterhalvåret, og vi har
diskuteret om grunden kan være, at de er meget i søvand om sommeren
(mellem april og december). Det kan ikke undgås, at der er lidt alge m.m.
i vandet, og hvis det sidder i pelsen og tørrer ind eller rådner, kan det
måske være det der lugter så voldsomt.

Når lugten bliver for stram, (efter ca. 3 måneder er de ikke til at være i
stue sammen med) så bliver hundene badet. Det tager lugten for en periode.

Jeg har fået en anden forklaring af dyrlæge Bille Ruwald, men den vil jeg
ikke skrive om, selv om der nok var mange her i gruppen, der vil få sig et
billigt grin.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Herold³

Dato : 20-06-02 18:38

> Jeg har fået en anden forklaring af dyrlæge Bille Ruwald, men den vil jeg
> ikke skrive om, selv om der nok var mange her i gruppen, der vil få sig et
> billigt grin.

Nu er du jo næsten nødt til det ;)

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 20-06-02 19:10

jacob@spammerswillbeshotboomtown.net writes:

>jeg
>et
>
>Nu er du jo næsten nødt til det ;)

Ornelugt

Mange hanner udvikler det man kalder "ornelugt" når de er meget i vand.
Man kan vaccinere for det, og begge vores hanner fik faktisk en spøjte af
et eller andet, og vi fik beskeden, og hvis det ikke hjalp, så skulle vi
komme ned og få endnu en omgang. Det skulle naturligvis vaskes, efter de
var vaccineres.

Vi vasked hundene, men der gik ikke lang tid, så var det galt igen. Ned og
få en ny sprøjte, hjem og vaske, men lige meget hjalp det.

Så begyndte jeg at spørge forskellige dyrlæge, om de havde hørt om
ornelugt blandt hunde der svømmede meget. Alle kiggede en ekstra gang (de
skulle vel lige se om vi mente det alvorligt) og benægtede at de havde
hørt om den slags før.

Min første tanke var "amatørdyrlæger" (Bille Ruwald var jo en berømt
dyrlæge både for Siriuspatruljen og politiskolens hund), men efterhånden
blev vi klar over, at den eneste der havde hørt om det var Bille Ruwald.

Jeg har aldrig fået at vide hvad der var i den sprøjte, men en af de andre
dyrlæger, foreslog at han kunne have foretaget en kemisk kastration. Jeg
har mailet til Bille for at få at vide hvad der var i sprøjten, men han
har aldrig svaret.

Ornelugt. tsk tsk hvor dum har man lov at være. Min eneste undskyldning
er, at jeg var forholdsvis nybagt hundeejer.

Og Jacob, lov du ikke fortæller det videre

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Anita

Dato : 24-06-02 18:21

Hej
Jeg synes nu ellers at Bille plejer at have styr på tingene. Vi har altid
været tilfredse.
Anita

Fra : Is

Dato : 20-06-02 19:57

> [...]
fået
> fjernet analkirtlerne, så det er næppe dem der er noget galt med. Nogen
---
"hunden lugter" det kan jo være mange ting !! kan du ikke sige lidt mere
om hvor lugten kommer fra ?? Jeg (mine hunde) har haft problemer med dårlig
ånde !! her hjalp kost skift ! der gik ca 14 dage fra jeg skiftede til
lugten blev bedre !

Erik Isager

Fra : Lars

Dato : 20-06-02 22:46

Hej Dorrit

Jeg har selv en 11 år gammel newf-tæve.
Hun lugter også ind imellem, mest fordi hun ikke længere løfter halen og
bagdelen så højt, når hun tisser.
Derfor bliver pelsen våd og lugter naturligvis af urin.
Lugten forværres om sommeren i varmen.

Det har hjulpet en del at jeg klipper pelsen væk bagtil, så hun ikke kan
blive så våd der.

Problemet forstærkes også af at hun er markeringsvander og derfor vander
ofte, når vi går tur.

Lugten klares med en gang "klatvask" / "afskylning"

Men - det vil hjælpe os, hvis du kan præcisere hvor det er hun lugter fra og
hvordan hun lugter

Hilsen Lars Kr. Nielsen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-06-02 11:18

Måske lugter newfen af helt harmløse grunde, men visse fx. nyresygdomme kan
give en modbydelig lugt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lars

Dato : 22-06-02 07:02

Enig.
Jeg ville da også ubetinget vurdere det ud fra, hvor lugten synes at stamme
fra - "en newf har jo to ender" - og en masse andet ind i mellem!
Er det "forenden" lugten synes at komme fra - er det "bagenden" eller lugter
hele hunden. Er det en sødlig lugt eller en skarp urinagtig lugt osv. osv.
(i det her tilfælde rådden fisk - gammel ost) og kan man ikke selv
umiddelbart finde en årsag, er en tur forbi dyrlægen da ubetinget en god
ide.

Hundens almene opførsel / velfærd spiller selvfølgelig også ind her, men jeg
går ligesom ud fra (grundet at Dorrit ikke beskriver anden unormaladfærd) at
vovsen ellers opfører sig normalt.

Og til Dorrit: Det er vel ikke fordi hun har været forbi et ådsel eller
andet "godtlugtende" og rullet sig i det, uden at du har set det?
Min erfaring er også at "gammel vinterpels", der sidder og danner
filterkager kan være grobund for megen god lugt.
Her hjælper to - tre timers frisering (tro mig, så lang tid kan det sagtens
tage) og et bad meget.

Hilsen
Lars Kr. Nielsen