Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
filmscanner
Fra : Lars Schou

Dato : 18-06-02 22:45

Er der nogen i denne NG der har erfaringer med filmscannere - hvad kan
anbefales?

Jeg har være markedet igennem, er er nærmest blevet mere forvirret en
oplyst

Schou

Fra : Ehahs

Dato : 19-06-02 13:40

Ja jeg bruger en ScanWit 2720S, og det er professionelt grej efter min
mening. Prisen var under 4000 for 1½ år siden.
Her er adressen på deres hjemmeside.
http://www.acerperipherals.nl/welcome.cfm

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-06-02 15:41

"Lars Schou" <schou@net.dialog.dk> wrote in

> Er der nogen i denne NG der har erfaringer med filmscannere - hvad kan
> anbefales?
>
> Jeg har være markedet igennem, er er nærmest blevet mere forvirret en
> oplyst

Start med at fortælle os følgende:

1. Budget
2. Hvad skal du bruge scanneren til? Dias, negativfilm, s/h film
3. Hvor meget skal du scanne? 2 film/ugen eller 20 film/ugen
4. Hvad skal du bruge dine scanninger til?

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Lars Schou

Dato : 19-06-02 15:34

dont@sp.am writes:

>Start med at fortælle os følgende:
>
>1. Budget

ca. 5000 kr

>2. Hvad skal du bruge scanneren til? Dias, negativfilm, s/h film
Negativ film

>3. Hvor meget skal du scanne? 2 film/ugen eller 20 film/ugen
300 film om året

>4. Hvad skal du bruge dine scanninger til?

Web
Scanne gamle negativer til brænding på cd-rom

Schou

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-06-02 11:40

"Lars Schou" <schou@net.dialog.dk> wrote in

Hej Lars,

Følgende er min mening, der er højst sandsynlig nogen der er uenige..

> ca. 5000 kr

> Web
> Scanne gamle negativer til brænding på cd-rom

Hvis man kombinerer 1, 2, 3 og 4, så har du en pæn slat negativ film der
skal scannes på et middel budget, hvor du både skal bruge lav opløsning til
web og høj opløsning til brænding på CD-rom. Jeg går ud fra at det er 35mm
du skal scanne.

Antallet af film betyder at du skal have en scanner og tilhørende software,
der gør at du kan køre batch-scanning uden at du behøver at sidde ved
computeren hele tiden.

*SOFTWARE
Mit forslag til software er Vuescan, der er en billig men omfattende
løsning til $40 (deromkring) med tilhørende gratis opdateringer i al
fremtid. Kan hentes i en gratis prøve version der virker fuldt ud, bortset
fra at scanningen har et dollar-mønster lagt ind over.
http://www.hamrick.com. Programmet har en stor brugergruppe der holder til
i comp.periphs.scanners. Når først man har lært at bruge programmet, så
virker det som en drøm! Rigtig god til batch scanning.

*HARDWARE
Mit forslag til hardware med et budget på 5000 kr. i en ikke-prioriteret
rækkefølge er:

a) Acer (BenQ) Scanwit 2740S ICE, kr. 4500,-
b) Acer (BenQ) Scanwit 2720S, kr. 3300,-
c) Minolta Scan Dual II, kr. omkring 3500-4000,-

Jeg bruger selv en Scanwit 2740S ICE som vi har i fotoklubben på arbejdet
og den scanner udemærket - det er min mening at alle disse tre er i
nogenlunde samme klasse - de er alle 2700-2800 DPI og med en dynamic range
på ca. 3.2. ICE modellen har infrarød kanal hvilket betyder at den kan
fjerne støv og ridser fra scanningen (vær opmærksom på at dette tager mere
end dobbelt så lang tid som en normal scanning!). Begge Acer modeller kan
tage en strimmel med 6 frames. Den eneste forskel på de to Acer modeller er
ICE funktionen.

*ICE FUNKTIONEN
ICE som fjerner støv og ridser er smart, men tager alt for lang tid for
mig, hvis man skal gøre det med alle frames, jeg mener det er 4 minutter på
2740S i 2700 DPI inkl. saving af filen på disk. Det betyder at en strimmel
med 6 stk tager ca 25 minutter (her er ikke medregnet tid til at skifte
strimmel mv) og du skal således være i nærheden af scanneren for at kunne
skifte strimmel over en periode på 150 minutter, dvs. 2½ time. Hvis du ikke
kan få leveret dine film skåret med 6 frames eller selv kan gøre det, så
tager det naturligvis længere tid. Hvis du ellers får fremkaldt dine film
et godt sted, burde ridser ikke være et problem og støv er du selv herre
over til en vis grad Vær opmærksom på at brug af ICE på Acer 2740S kan
give et billede der er mindre skarpt - ikke på grund af selve ICE
funktionen, selvom der er et lille tab af skarphed når fx ridser fjernes
(det er jo en digital editering af din scanning der sker i forbindelse med
ICE funktionen). Dette tab af skarphed skyldes, at Aceren scanner af to
omgange når den bruger ICE - første omgang scanner billedet, anden omgang
scanner med den infrarøde kanal som er grundlaget for ICE. Scanneren
kombinerer herefter disse to billeder og det er her problemet opstår. Fordi
de to scanninger er foretaget af to omgange er den alignment der sker af
filmstrimmelen inde i scanneren ikke altid 100% præcis. En ganske lille
forskel vil betyde en forskydelse af de to billeder, hvilket vil give en
lille uskarphed. Kilde til dette ICE problem med Acer 2740S er Ed Hamrick
som er forfatter til Vuescan. Jeg har ikke selv testet det!

*ANBEFALING
Hvis jeg skulle købe til mig selv i dag i din prisklasse ville jeg købe
Minoltaen, også selvom jeg ikke har nogen erfaring med den. Jeg tror (!) at
kvaliteten af selve scanneren er højere end Acers og jeg har også læst
fordelagtige kommentarer omkring scanningerne fra denne scanner. Jeg tror
dog at du vil være godt stillet hvis du laver en søgning her og på
comp.periphs.scanners efter de forskellige modeller og så ser på hvad
brugerne skriver omkring scanning af negativer. Der kan være meget forskel
på hvor god en scanner er til negativ og dias.

Et personligt PS: Jeg kigger aldrig på de forskellige review sites, hvor
folk kan give deres mening til kende, men udelukkende på Usenet og de
reviews der refereres til på Usenet, for der kan man også danne sig et
lille overblik hvad folk bruger scanneren til samt hvor seriøse de er.

*SCANNINGSOPLØSNING
I det ovenstående har jeg taget udgangspunkt i at du altid scanner i
højeste opløsning. Det gør jeg på trods af at du skal bruge nogle
scanninger til web, fordi så har du en Master som du kan bruge til alt,
scanning, print etc. Der er ikke noget mere irriterende end at skulle finde
en strimmel frem igen fordi man ikke fik scannet den i højeste opløsning
første gang.

*HVOR SKAL DEN KØBES?
Check på edbpriser.dk hvor du kan købe de forskellige modeller. Goecker har
Minolta
(http://www.goecker.dk/produkter/scanner/minolta/dimagescandual_II.htm) til
en okay pris, den fås ca 700 kr billigere i Tyskland, men det synes jeg
ikke er besværet værd. Acer'en kan fås hos itbutikken.dk som jeg har købt
fra flere gange (blandt andet vores Acer 2740S).

*DIVERSE
Med 300 film om året skal du også overveje arkiverings- og indexsoftware
samt arkiveringsmedie. Et 35 mm billede i 16 bit, 2700 DPI, fylder i TIF
format 40-50 mb!

For nærmere forklaring omkring ICE og dynamic range, prøv en Google Groups
søgning (groups.google.com) i comp.periphs.scanners og her i gruppen.

Skriv her i tråden hvis der er mere du vil spørge om.