Uploading af flere filer
Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-06-02 18:14

Hejsa gruppe...
Er det muligt at få PHP til at uploade flere filer ved hjælp af en form?? Og
hvordan....

----
Mvh Kasper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-06-02 19:23

On Tue, 18 Jun 2002 19:13:33 +0200, "Kasper Johansen"
<Kasper@Johansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Er det muligt at få PHP til at uploade flere filer ved hjælp af en form?? Og
>hvordan....

Skal du uploade flere filer til et PHP-script? Intet problem:
http://www.php.net/manual/en/features.file-upload.multiple.php

Skal du i stedet have et PHP-script til at forbinde til en anden
webserver og uploade filer som var de posted via en FORM på samme
måde? Så bør du bruge et værktøj i stil med cURL:
http://www.php.net/manual/en/ref.curl.php

--
- Peter Brodersen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-06-02 13:22

Er det muligt at markere flere filer på en gang og på den måde uploade flere
filer. Altså uden at man skal have flere input's i sin form??

----
Mvh Kasper

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-06-02 17:21

"Kasper Johansen" <Kasper@Johansen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Er det muligt at markere flere filer på en gang og på den måde uploade
flere
> filer. Altså uden at man skal have flere input's i sin form??

Nej, det er ikke muligt da HTML ikke indeholder et formular element,
der kan indeholde flere filer.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-06-02 17:46

On Wed, 19 Jun 2002 18:20:48 +0200, "Per Thomsen" <pert@pert.dk>
wrote:

>Nej, det er ikke muligt da HTML ikke indeholder et formular element,
>der kan indeholde flere filer.

http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#h-17.13.4.2
antyder i bunden, at man skulle have mulighed for det:

'If the user selected a second (image) file "file2.gif", the user
agent might construct the parts as follows [..]'

Bemærk, at der er valgt en fil i forvejen, og der således for det
enkelte input-felts navn genereres en multipart/mixed-klump, som fx
kan indeholde flere filer.

Det er altså interessant at bemærke, at det er for et enkelt
inputfelt, at der bruges multipart/mixed, og ikke overordnet for en
form med flere file-inputfelter.

--
- Peter Brodersen

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-06-02 19:11

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er altså interessant at bemærke, at det er for et enkelt
> inputfelt, at der bruges multipart/mixed, og ikke overordnet for en

Det har du jo ret i, shame on me ;). Jeg burde self. kontrollere det,
inden jeg slynger om mig med den slags udtalelser.

Men så kan vi jo glæde os til at browserne også understøtter det ordentligt.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-06-02 19:24

On Wed, 19 Jun 2002 20:10:50 +0200, "Per Thomsen" <pert@pert.dk>
wrote:

>Men så kan vi jo glæde os til at browserne også understøtter det ordentligt.

.... samt serverside-applikationerne! Jeg kunne forestille mig at
diverse applikationer (PHP fileupload, ASP-komponenter, whatnot) ikke
forventer så "komplekse" uploads.

På den anden side kan det tænkes, at der netop blev ryddet godt op i
den del af koden i PHP, ifbm. sikkerhedshullet angående filupload, som
huserede for en sjat måneder siden.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-06-02 17:26

On Wed, 19 Jun 2002 14:22:01 +0200, "Kasper Johansen"
<Kasper@Johansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Er det muligt at markere flere filer på en gang og på den måde uploade flere
>filer. Altså uden at man skal have flere input's i sin form??

Nej, desværre ikke i praksis.

Generelt understøtter alle browser filupload ret ringe, og jeg synes
ikke at HTML-standarden er så specifik på det område.

Det fremgår dog af eksemplet:
http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#h-17.13.4.2
.... at et enkelt felt skulle kunne give mulighed for at man vælger
flere filer (der bare bliver sendt som "multipart/mixed").

Jeg har ikke det store kendskab til Opera, men såvidt, jeg fik testet,
er både en Netscape4, en IE5.5 og en Mozilla1.0 ret dårlig, idet der
ikke er ordentlig understøttelse af at vælge flere filer, samt ingen
honorering af accept-angivelse (så man fx blot kan vælge at der kun
skal vises gif-filer)

--
- Peter Brodersen