Fif til hestetransporter ?
Fra : Tanja Bromley

Dato : 18-06-02 15:04

Hejsa!

Overvejelserne herhjemme hælder mere og mere mod at skifte hestetraileren ud
med en lille lastbil, hvori der kan være plads til 3 heste (store ponyer/små
heste).
Vi har mod på selv at bygge lastbilen om til hestetransporter, men mangler
lige den der gode fidus ... hvordan laver man bedst en rampe ? - Ikke så
meget hvordan selve rampen bygges, men mere hvordan man kan lave evt.
hejseeffekt - altså åbne/lukkemekanismer.
Vi tager med kyshånd imod alle idéer - både mekaniske, elektroniske, og
dem der kræver noget "rugbrødsmotor" - men vi leder efter en løsning, der
ikke koster det hvide ud af øjnene ...

Håber nogen vil dele ud af erfaringer og idéer !?

Mvh. Tanja (og familie)

--
BORN RIDERS - Bornholms Westernklub
www.bornriders.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-06-02 20:48

In article <3d0f3dc5$0$71616$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

[klip - heste lastbil]

> Håber nogen vil dele ud af erfaringer og idéer !?

Jeg har faktisk selv overvejet flere forskellige løsninger,
og er gået så vidt at jeg holder øje med hvad jeg ser af
brugbare lastbiler i trafikken.

Jeg vil i det følgende skitsere de 2 løsninger, og så til
sidst en historie om da min far og jeg lagde ny bund og
bagklap i vores trailer.

Hold dig under 3500kg i total vægt. Hvis du kommer over skal
du have stort køre kort. Der er sikkert køre og hvile tids-
bestemmelser. Du skal køre langsomt, ... kort sagt, under
3500kg.

Det jeg havde overvejet var en lav, bred lasbil, således
at der kunne stå 3 heste imellem førehus og baghjul, derved
kunne læssehøjden forhåbentligvis blive lavere, det gør det
lettere at komme rundt over alt. Foder og udstyr kunne haves
i trekanten imellem førehus og 1. hest, samt i bag over
baghjulene. Enten kunne baghjul sidde HELT i bagerste hjørne,
eller også kunne man have et lille beboelses område der ude
bag ved, vel at mærke sådan at det kunne gøres større og mindre.

Forestil dig dette:
___
[][___]\
* *
___
[ ][___]\
* *

Når man så parkerer, så kunne det bagerste trækkes ud, så
man bedre kunne bo derinde. Det er simpelthen en ydre kasse der
glider på den inde. Der vil være niveau forskel i gulvet, men
den extra plads kunne let bruges til beboelse. Jeg har set nogle
rigtig store lastbiler, med sættevogne fra DR, der havde noget
lignende, det gik dog bare ud af siden, og ikke bag ud.

En tilsvarende løsning, der dog er ret meget simplere at lave,
ville være en plade der vippede ned og blev gulv, og så var der
en teltdug imellem, altså
___
* *
___
_|[___]\
* *

/|
/_|   forstørret

En slags omvendt camplet.

Siden hestene er ret meget højere end dig når du sidder ned, så
ville det være en mulighed at have en soveplads bag sæderne, og en
over sæderne/over sovepladsen i bag, da der burde være 2 meter at
give af.

En endnu større løsning jeg har tænkt (drømt om) var at tage en
blokvogn. En blok vogn fordi denne er lav (som regel små hjul),
bred og lang. Den går normalt således: (karikeret)
          __
          | |
________ | |
___ | _______| |
/ \_____________| |_________|
*** ** *

De transporterer normalt store tunge ting, fx. gravkøer.
Anyway, min ide var at pille det metal af som normalt er
bunden, da det kan klare alt for store vægte, og derfor
vejer alt for meget til min brug. Anyway, som før, side
vis indlæsning af heste, i det "lave område" imellem
forhjul, og den der ting foran. Da der burde være masser
af plads, så er udstyr og foder bagved, oven på baghjulene.
Foran hestene, og lidt før forhøjningen, ville jeg have
indgang til beboelse. Dvs. en lille gang, med toilet til
venstre, og køkken lige frem. Til højre, og delvis op på en
forhøjning (der er vandtanke inden under samt gas, og generator...
under her). Ude på selve forhøjningen over der hvor sammen
koblingen sker med lastbilen ville jeg have 2 dobbelt sovepladser.
(ved at have flere "kasser inden i kasser" således at rummet
kan gøres større. Noget tilsvarende, dog bare i højden vil jeg
have over indgang, køkken og toilet, således at der også der
er soveplads. Karikatur:
__ __
________________| |________ | |
| | | ____| | |
|___| Heste | ___| _____| |
/ \____________|__/___| |_______|
*** ^^^ ** *
      vand + gas + ...

Håber det giver mening. Fordelen ved den lille lastbil
er at den kan holdes under 3500kg, dvs. 110 km/t i danmark
og evt. 130 i tyskland. En lastbil over 3500kg, må køre
80? lovligt på motorvejene i danmark. Det har altså sin
betydning hvis man skal langt til stævne. Omvendt har
den store lastbil så den fordel at man direkte kan bo
i vognen, men det tager så længere tid at komme frem,
specielt hvis regeringen tillader 130km/t på motorvejene.
Derfor ville jeg egentlig nok satse på den mindre lastbil,
da man nok kan sove en hel del gange på hotel/vandrehjem
for prisforskellen :)

Nå men til noget helt andet. For den del årsiden var bunden
i mine forældres trailer efter hånden så nedslidt at den skulle
skiftes. Faktisk var der trådt hul, men en stor gummi måtte
forhindrede noget grusomt. Anyway, manden til en af min mors
rideveninder arbejdede på Nexø havn, og vidste derfor at der
lå et skib der skulle ophugges. På det skib var der en masse
aluminiums dørk plader. Det brugte vi til bund og bagklap.
Min far og jeg gik og skar det op, og så fik vi firmaet til at
svejse det sammen, da det er GIFTIGT, og besværligt at svejse
i aluminium. Forenden af bagklap og bund, blev der svejset et
rør af en eller anden slags, sikkert aluminium. Vi tog så og
bankede en stang ind i gennem alle rørerne, indtil den var på
den anden side. (evt. svejsede vi kun rørerne på bagklap eller
bund _EFTER_ at stangen var banket igennem. Stangen bliver vist
ikke holdt på plads af noget og er endnu ikke faldet ud. Der er
også monteret 2 gasstempler således at klappen bliver lettere,
men i starten brugte vi den uden.

Bund og bagklap er vist lavet i 5milimeter dørk, og oven på
dette ligger der gummi måtter. De gamle har sidenhen skiftet
hjul/ophæng/... da bunden og siderne er fine. Sælger mente ikke
at det kunne betale sig, da bunden sikkert var slidt op. Jeg
forventer lidt at arve traileren her om 20-30 år ;-D Og så
virker den stadig. Hvad det koster ved jeg ikke, men besøg
dog mine forældre, du ved jo godt hvem de er ;-D og se traileren.

JonB