hvilket bundkort og ram?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-02 14:01

Hej alle

Jeg skal købe et bundkort til en Celeron 1000 FC-PGA2. Jeg hælder mest til
Asus, men er i tvivl om, hvilken ramtype, jeg skal vælge. Skal det være SD,
DDR eller hvad?

Hvor stor forskel er der på rammen, og hvad er fordelen?

Claus

Fra : tinky

Dato : 18-06-02 14:48

On Tue, 18 Jun 2002 15:01:28 +0200, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

> [...]
>DDR eller hvad?
>
>Hvor stor forskel er der på rammen, og hvad er fordelen?

Fordelen er at ram benchmarks er dobbelt så gode med ddr, hvilket
medfører ca. 10-15 % bedre ydelse på pc'en totalt set. Det er jo noget
med double data rate.

Du skal lede meget længe efter et fcpga2 bundkort med andet end sdram
pc133.

Der er ECS P6S5AT der tager både ddr og sdram, sis chipset.

Intel 815ep chipset tager kun sdram.

Asus bundkortene har den ulempe, at de booter med default cpu voltage,
for nogle millisekunder senere at læse user setting af cpu voltage.
Det betyder, at man ikke kan boote kraftigt overclocked, men må bruge
softfsb til at sætte fsb op efter boot.

Så abit st6-raid, går du ikke fejl af. Selv om jeg ville foretrække
Microstar 694T-pro (det har kørt fsb 160 MHz, har jeg læst i et
review, - det skal naturligvis være noget stjernegodt ram, crucial
f.eks.)

Soltek sl-65drv-t var en mulighed for ddr ram, men kun sl-65drv2
forhandles i DK.
Det er via apollo pro 266 chipset, men der er ikke lavet ret mange
bundkort til tualatin.

mvh

John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-02 22:13

"tinky" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal lede meget længe efter et fcpga2 bundkort med andet end sdram
> pc133.
> Det er via apollo pro 266 chipset, men der er ikke lavet ret mange
> bundkort til tualatin.

Man skal vist i det hele taget lede længe efter et motherboard, som
understøtter denne cpu?!

Asus skriver, at de understøtter Tualatin, PIII FC-PGA2, men betyder det, at
de også understøtter Celeron FC-PGA2 ?

Er der nogen her, som har et motherboard som I med sikkerhed ved, at det
kan køre med en SL5ZF Celeron 1000 (256 kb casche)?

Claus

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 18-06-02 23:31

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> understøtter denne cpu?!
>
> Asus skriver, at de understøtter Tualatin, PIII FC-PGA2, men betyder det, at

ja, samme chip, bare mindre cache..

> Er der nogen her, som har et motherboard som I med sikkerhed ved, at det
> kan køre med en SL5ZF Celeron 1000 (256 kb casche)?

tjaa. mit BX board kan køre den hvis jeg køber en PowerLeap slotket..

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 18-06-02 23:32

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-02 22:30

> [...]
> Microstar 694T-pro (det har kørt fsb 160 MHz, har jeg læst i et
> review, - det skal naturligvis være noget stjernegodt ram, crucial

Microstar skriver, at 694 IKKE understøtter 0,13 micron tualatin cpu, og det
er den jeg har?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-02 22:30