Dr. Strangelove på bud
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 18-06-02 11:57

Hejsa
http://www.streetsonline.co.uk/common/product.jhtml?pid=10303764
Jeg kan ikke se formatet - nogen der ved det?
Der der står den skifter aspect under hele filmen?

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Per K

Dato : 18-06-02 15:28

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan ikke se formatet - nogen der ved det?
> Der der står den skifter aspect under hele filmen?

Det betyder at den konstant skifter mellem fullscreen og widesreen under
hele filmen.
Men det har f.eks Amazon rådet bod på, de har den du linker til og så
en der er konstant i widescreen.
Widescreen versionen: http://shorterlink.com/?ADG6A4
Widesreen/Fullscreen versionen: http://shorterlink.com/?JRGK0H

Venligst Per

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-06-02 15:48

"Per K" <persen1@NONOyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men det har f.eks Amazon rådet bod på, de har den du linker til og så
> [...]

Den gamle udgave (den som du kalder widescreen versionen) er udgået og havde
i øvrigt kun en middelmådig billedkvalitet. Amazon har den heller ikke
længere.

Jeg slutter mig til koret, der anbefaler den danske udgave. Den er både
billig og har alle extras.

Hvad angår den variable aspect ratio, så skyldes det simpelthen, at dele af
filmen blev optaget "hard matted" (altså maskeret allerede i kameraet).

Fra et gammelt Criterion laserdisc-katalog:

"Stanley Kubrick [...] noted that he had shot the film in full frame 1.33:1
and camera-matted 1.66:1 aspect ratios. However, due to projection
conventions at the time of the film's original theatrical release, 'Dr.
Strangelove' appeared in a 1.85:1 aspect ratio; in rare cases, it appeared
in the 1.66:1 ratio. Mattes were used to cover up the very top and bottom of
the film as it was projected. Kubrick asked us to use the 1.66:1 and 1.33:1
aspect ratios in our transfer. This had been his original vision."

MVH
Jens

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-06-02 11:21

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> Hvad angår den variable aspect ratio, så skyldes det simpelthen, at dele af
> filmen blev optaget "hard matted" (altså maskeret allerede i kameraet).

er skiftende ratio ikke noget af det mest irriterrende at se paa?

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-06-02 15:06

On Tue, 18 Jun 2002 16:27:30 +0200, "Per K" <persen1@NONOyahoo.dk>
wrote:

> [...]
>hele filmen.
>Men det har f.eks Amazon rådet bod på, de har den du linker til og så

Det er ikke nemt det her!
http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=2841 står der at den er
i 4:3??
Denne ser ud til at være den samme
http://www.dvd4u.dk/product.asp?product=178
men der står ingenting
Og endelig http://www.shopeasy.dk/index.asp?id=DVD-00475
hvor der står den er i 1:66:1 og ikke anamorph.
Det er ikke nemt at vælge den rigtige.

Dette problem er min største anke mod dvd-systemet. Hvorfor ikke bare
lave én måske to udgaver istedet for forskellige for regionerne!!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 18-06-02 21:22

Morten Bowman Hansen skriver:

> Hejsa
> http://www.streetsonline.co.uk/common/product.jhtml?pid=10303764
> Jeg kan ikke se formatet - nogen der ved det?
> Der der står den skifter aspect under hele filmen?
>
> Som andetsteds anført er filmen optaget i forskellige formater.
> Nogle gange kan man gøre en dyd ud af nødvendighed, for alle -
> selv instruktøren - ved, at i biograferne har man en fast billedramme
> til den enkelte film. Man skifter ikke format midt i filmen. *)

Da jeg for nylig kørte Dr. Strangelove var det i formatet 1:1.85 - med
lidt højdeproblemer
i starten ved forteksterne. I resten af filmen lagde man ikke mærke til
noget "format-forvirring".
I lande, hvor man tekster film, må man også tage højde for, hvilket
format der anbefales, så
teksten kan anbringes højere eller lavere på billedet. Der er mange
full-frame filmstrimler,
der skal vises med f.eks. 1:1.85.

*) Og dog ! Da "Hestehviskeren" blev vist i biografen, var formatet
CinemaScope, altså
1:2.35. men på lærredet fyldte billedet kun 1.85 - lige indtil det
tidspunkt, hvor familien
kører ud i det åbne landskab for at opsøge Robert Redford. Da fyldes
billedet helt ud.

Hilsen JC

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-06-02 12:38

On Tue, 18 Jun 2002 22:21:34 +0200, Jørgen Carlsen <jcarl@daks.dk>
wrote:

> [...]
>tidspunkt, hvor familien
>kører ud i det åbne landskab for at opsøge Robert Redford. Da fyldes

Oki jeg tror jeg finder den danske

Morten
morten@bowman.dk