CMS og css
Fra : Sinkbæk

Dato : 18-06-02 10:59

Hej!

Når man skal lave et cms system hvor brugeren har mulighed for at ændre i
css'en - hvordan kan man så ændre dynamisk i css? Måske sætte al indholdet
at css'en ind i tabel i databasen, og så hente det ud når siden indlæses.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Henrik Hansen

Dato : 18-06-02 11:00

"Sinkbæk" <thomas@--FJERN_DETTE--sinkbaek.com> wrote:

> [...]
> at css'en ind i tabel i databasen, og så hente det ud når siden indlæses.

Man kan vel også bare læse og skrive til css filen når man vil ændre
den ? der er vel ingen grund til at hente css fra en database det går
jo også hurtigere at hente siden hvis den allerede ligger statisk.

--
Henrik Hansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-06-02 11:05

> [...]
> at css'en ind i tabel i databasen, og så hente det ud når siden indlæses.

Jaah det ville nok være det nemmeste/bedste... :) i hvert fald hvis man
ikke vil smide den i en fil... ville nok oprette en database som ser
således ud:

CSS_style
id >> int
name >> navn på style'n

CSS_properties
id >> int
cid >> spejler på IDen til name...
property >> f.eks. text-family
value >> f.eks. verdana, helvetica, sans-serif

Tror det ville være den bedste løsning?

mvh
Johan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-06-02 11:28

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> wrote in

> Jaah det ville nok v‘re det nemmeste/bedste... :) i

Jeg holder med Henrik :)

Jeg var selv ved at rode lidt med et CMS hvor CSS'en lå i databasen, og det
forekom mig lidt besværligt at have med at gøre, så i version 2 kommer det
til at ligge i go'e gammeldags filer.

Mvh.
/Thomas

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-06-02 12:23

> [...]
> forekom mig lidt besværligt at have med at gøre, så i version 2 kommer det

Det er vel smag og behag? Jeg ville foretrække en database! Men
selvfølgelig er filer en mulighed :)

mvh
Johan

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 19-06-02 11:38

Hej

> Det er vel smag og behag? Jeg ville foretrække en database! Men
> selvfølgelig er filer en mulighed :)

I et CMS vil man jo gerne holde database kaldene til et absolut minimum, og
ud fra det perspektiv så lyder statiske filer jo godt, det er jo ikke hver
gang en side vises, at der er ændret i CSS.

Hvis man ikke vil i gang med at lave en CSS parser, så er det jo noget
lettere lige at kaste dataene i en database og hurtigt hente dem ud igen.

Man kunne så gøre brug af begge dele, og manipulere med datene i databasen,
og hver gang der blev lavet en ændring i CSS, så smed man lige en CSS fil
sammen, som HTML siderne kunne hente?

Men som sagt, det er en smagssag, og det ene kan være lige så godt som det
andet, bare man holde øje med performance.

Mvh Emil
--
Emil Rasmussen
http://noget.net