Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Micro-Nikkor 55 mm manual/reparation
Fra : Kenneth Manby

Dato : 18-06-02 09:20

Hej

Jeg er kommet i besiddelse af et Micro-nikkor 55 mm. Nu er det imidlertid
sådan, at focusringen er så stram at det faktisk er umuligt at bruge det
mens det sidder på kameraet (det er også derfor jeg har fået det kvit og
frit). Er der ved hvor en manual kan skaffes, eventuelt i pdf-format, så vil
jeg nemlig prøve at reparere objektivet.
Altså hvis der stadig er analogfotografer, der læser denne nyhedsgruppe:))

mvh

Kenneth Manby

Fra : Langgaard

Dato : 18-06-02 09:36

Hej

Vil det ikke være synd for optikken

Jeg kender en proff. fototeknikker der har meget rimelige priser.

Mail mig hvis du vil have hans adr.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-06-02 09:46

Kenneth Manby wrote:

> [...]
> derfor jeg har fået det kvit og frit). Er der ved hvor en manual
> kan skaffes, eventuelt i pdf-format, så vil jeg nemlig prøve at

Der er en god chanche for at det bare er den smørefedt, der normalt skal
sørge for at focusringen kører tilpas blødt, som er blevet gammel og
sej, så det virker lige modsat.

Det er en delikat sag at smøre de mekaniske dele i et objektiv, der skal
anvendes en speciel fedt, og man skal vide hvor der skal smøres, og der
må ikke bruges olie, det suger nemlig selv ud over alle dele, også linseelementerne.

Hvis jeg var dig, så ville jeg finde et lille værksted der har erfaring
i service af fotoudstyr, en rensning og smøring af et objektiv bør højst
koste et par arbejdstimer, og jeg er ret sikker på, at de penge er givet
godt ud, for du kan ikke selv gøre det lige så godt som en proff.