MS Windows
briani 27239
Til firmaet via VPN og winXP
Fra : Caz

Dato : 18-06-02 08:34

Kan nogen hjælpe mig udfra disse oplysninger.

Jeg skal have fat i firmaets (et større et af slagsen) netværk.

Jeg benytter hjemme ADSL- der kører fint
Herudover benyttes der en Cisco VPN client/server software til at få fat i
firma netværket.

Jeg kan koble på via VPN, med de password og login jeg nu skal benytte, men
jeg kan ikke min egen afdelings server??

I forklaringen til VPN installationen skal der dukke et login vindue op
magen til det der er på intranet siden- men det kommer ikke hjemme hos mig?

Det virker som om jeg kommer på internet siden, men ikke intranettet.

Jeg kan pinge vores egen server, men altså ikke se den i f.ek.s stifinder.

hvad gør jeg galt??

Mvh
Carsten

Fra : Jacob

Dato : 18-06-02 16:57

Den logon pop-op du snakker om findes ikke i XP (som den gjorde i fx win98).
Jeg vil næsten også æde min gamle hat på at den beskrivelse du har fået
udleveret er lavet på baggrund af Windows95/98.
For at komme på din afdelingsserver (eller et andet net drev) skal du
'mappe' det. Åbn Stifinder og vælg "Funktioner"->"Opret forbindelse til
netværksdrev"

Herefter skal du vælge et drevbogstav og skrive stien til din server, fx
"\\server\afdelingsdrev".

Du bliver nu bedt om login. I brugernavn skirver du Domænenavn\Brugernavn.
Dette svarer sådan set til det loginvindue du leder efter, men her skal
domæne og brugernavn bare skrives i samme linie med \ mellem. I password dit
password til det pågældende domæne. Nu er du på.

mvh
Jacob

Fra : caz@w

Dato : 19-06-02 11:27

Hej Jacob

Det lyder jo besnærende- jeg prøver dette ASAP

Tak for tippet
Mvh
Carsten

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-06-02 00:06

caz@w wrote:
> Det lyder jo besnærende- jeg prøver dette ASAP

Kører du forresten XP homeedition?

Fra : caz@w

Dato : 27-06-02 11:55

"> > Det lyder jo besnærende- jeg prøver dette ASAP

> Kører du forresten XP homeedition?

Nej XP prof.. ( det er det fra tastaturet og op der er homeedition

Jeg kan desværre stadig ikke få det til at virke

Mvh
Carsten

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-06-02 12:16

caz@w wrote:
> Nej XP prof.. ( det er det fra tastaturet og op der er homeedition
>
> Jeg kan desværre stadig ikke få det til at virke

Hvis du virkelig gerne vil have hjælp, bør du beskrive dit setup noget
mere grundigt, fx om du bruger wins eller dns. Din ip planen ser god nok
ud, da du kan pinge. Det lyder som navneopslag der driller.

Kan du fx tilgå firmaets filserver ved at skrive \\<ip adresse>\ ?

Fra : caz@w

Dato : 02-07-02 07:28

jaaa.... jeg er klar over det. Problemet er, at jeg umiddelbart ikke er så
meget inde i det- så jeg ved hvad jeg skal svare dig.

> [...]
> ud, da du kan pinge. Det lyder som navneopslag der driller.

jaaa.... jeg er klar over det. Problemet er, at jeg umiddelbart ikke er så
meget inde i det- så jeg ved hvad jeg skal svare dig. Mit hovedområde her i
kompagniet er ikke IT- det er primært et værktøj for mig... men jeg skal
forsøge alligevel.

Jeg "ringer op" via et udleveret VPN-client og ADSL i hjemmet. Dette virker
tilsyneladende i orden.

Her har jeg fat i firmaets hovedafdeling, men kan heller ikke her se nogen
filservere e.lign. Det er dog heller ikke meningen. Jeg skal via
hovedafdelingens LAN gå på WAN til vores eget LAN ( var det mon sagt
rigtigt?)

På dette tidspunkt kan jeg "pinge" de forskellige adresser jeg har brug for
dvs. min egen firma PC der står tændt- og vores filservere.

I afdelingen benytter vi faste IP-adresser.

Jeg er i tvivl om hvorledes DNS og WINS fungerer, jeg ved dog hvad
forkortelsen står for- det fortæller jo lidt om hvad der er. Jeg kan
udmærket forestille mig det er her det er galt.

Vi benytter en anden afdelings DNS og WINS- en afdeling der IT-mæssigt burde
fungere på samme måde som min. Der er blevet lavet en såkalt "trust" mellem
de 2 netværk.

> Kan du fx tilgå firmaets filserver ved at skrive \\<ip adresse>\ ?

Jeg har forsøgt dette, men jeg er lidt i tvivl om dette virker i WIN XP ?
eller om det er den der hedder "net view" i stedet? Ovenstående virker i
hvert fald ikke.

Mvh
Carsten