måling af levetid på batterier
Fra : Søren Emig

Dato : 17-06-02 23:03

Hej

Jeg har tit undret mig over, at min mobiltelefon ved hvor meget power, der
er tilbage på batteriet. Hvordan måler man hvor meget der er tilbage, uden
at belaste med en modstand? Er det spændigsfald over tid eller hva?

Venligst

Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-02 23:37

Søren Emig <nixen@noway.dk> skrev i en
> [...]
> er tilbage på batteriet. Hvordan måler man hvor meget der er tilbage, uden
> at belaste med en modstand? Er det spændigsfald over tid eller hva?

Hvis du selv måler med et voltmeter på et dødt cykellygtebatteri, kan du
godt opleve at det kan præstere tæt på de 1,5 V, men batteriet duer ikke
længere. Man skal måle om det kan holde Volt under forbrug. Det er så den
elektromotoriske kraft man måler. Mobilos må så måle Volt under
standbyforbruget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N/A

Dato : 22-06-02 20:45

Fra : Troels Amdi Sørensen

Dato : 22-06-02 20:45

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Det gør man ikke, men man kan bruge en der er meget stor.

> Man måler nok bare spændingen. Når batteriet begynder at blive
> kedeligt, så ...

Dvs. at der findes mat. funktion, som kan udregne hvor meget power der er
tilbage på baggrund af et spændigsfald over tid. Er det et pseudo
videnskabligt gæt eller ?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-06-02 09:35

Troels Amdi Sørensen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> Dvs. at der findes mat. funktion, som kan udregne hvor
> meget power der er tilbage på baggrund af et spændigsfald
> over tid. Er det et pseudo videnskabligt gæt eller ?

Det store problem er at sammenhængen mellem det målte og tiden,
der er tilbage ikke er nem at gennemskue. Den afhænger ikke bare af
batteritypen, men nogle gange også af det enkelte batteri.

Ovenstående forslag er fint, hvis man kun vil have at vide, at NU
er det på tide at skifte batteri. Hvis man derimod er interesseret i
at vide hvor mange timer, der er tilbage på ens batteri, så bliver
det straks sværere.

Jeg har på et tidspunkt set et program til Palm lille håndholdte, som
lovede at det var bedre til at forudsige batterilevetiden end det
af fabrikken medleverede. Det benyttede sig af et neuralt netværk
(eller var det en genetisk algoritme?).

Pointen er: Der findes ingen "simpel" matematisk funktion, der bare lige
kan smækkes ind.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Søren Emig

Dato : 23-06-02 13:58

> [...]
> lovede at det var bedre til at forudsige batterilevetiden end det
> af fabrikken medleverede. Det benyttede sig af et neuralt netværk

Det lyder MEGET spændende!!! ved du hvor man kan læse mere om det?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-06-02 15:22

Søren Emig wrote:

> Det lyder MEGET spændende!!! ved du hvor man kan læse
> mere om det?

Nej - det er for længe siden.
Men mon ikke der et begrænset antal "batterilevetidsvisere"
hos Tucows eller PalmBoulevard?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-06-02 19:49

Jens Axel Søgaard wrote:

Google giver en del hits på "battery neural network".
Her er et:

http://makeashorterlink.com/?Z3A053E11

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Søren Emig

Dato : 24-06-02 22:22

> Google giver en del hits på "battery neural network".
> Her er et:
>
> http://makeashorterlink.com/?Z3A053E11

Slår migselv mange gange for at spørge så dumt.... google er din ven. Hader
selv folk det ikke gider bruge energi på at lede

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 26-06-02 13:16

On Tue, 18 Jun 2002 00:03:02 +0200, "Søren Emig" <nixen@noway.dk>
wrote:

> [...]
>er tilbage på batteriet. Hvordan måler man hvor meget der er tilbage, uden
>at belaste med en modstand? Er det spændigsfald over tid eller hva?

Hej Søren

I de telefoner du kender i dag (eller rettere for et par år siden)
målte man simpelthen spændingen over batteripolerne, og kunne derved
udlede hvor meget ladning der var tilbage på det enkelte batteri.

Det gør man også i dag, men man har udviddet det lidt: Når du lader på
din mobiltelefons batteri, holder den styr på hvor meget ladning du
"putter" på batteriet. Når du så begynder at bruge telefonen måler man
hvor meget ladning man "tapper" af igen, samtidig med at man måler
batteri spændingen. Derved kan man få et meget mere precist billede af
hvor meget ladning der er tilbage på batteriet.

De moderne celler som bruges i mobiltelefoner i dag hedder Li-ion
(Lithium Ion) og er enkelt celle batterier (din bil akkumulator har 6
celler af ca. 2V stykket =12V) med en celle spænding på ca. 3,7 Vnom.
Disse celler kan oplades til ca. 4,1V. Hvis cellespændingen på et
Li-ion batteri kommer under ca. 3,5V (både ved alm. afladning, men
også ved henlæggelse) er der stor fare for at "processen vender" inde
i batteriet og dertil følgende nedsmeltning. Derfor må man heller ikke
forsøge at "dræne" mobilen for de sidste dråber, ved gentagne gange at
blive ved med at tænde for den når den har slukket pga. for lav
batteri stand.

/Thomas