Fasesnitstyring af motorer
Fra : Mose

Dato : 17-06-02 22:58

Hej NG

Det mest normale inden for motorstyring af vekselstrøms motorer skulle efter
sigende være volt/frekvens styring. Men jeg har lige hørt at fasesnit også
er en måde at styre sådanne std. motorer på. Men jeg kan ikke finde nogen
steder hvad fasesnit går ud på????

Hvis der er nogen som kan sætte mig på det rette spor vil det være dejligt.

Mose

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 18-06-02 17:55

"Mose" <a@b.c> wrote in message
> [...]
> steder hvad fasesnit går ud på????
>
> Hvis der er nogen som kan sætte mig på det rette spor vil det være

Der findes forskellige typer halvledere, samt forskellige måder at koble
dem, og nogle af koblingerne kan styres vha. forskellige regulerings
strategier.

Halvlederne kan deles ind i to grupper, 'thyristor gruppen' (Thyristor, GTO,
Triac etc.) som kan håndtere stor strøm, med lav modstand, til billige
penge, men som er meget bøvlede at slukke hvis der går strøm igennen dem.
De kan bringes til at switche men ikke med særlig høj switchfrekvens.

'Transistor gruppen' (Bipolar transistor, MOS Fet, IGBT etc) kan switche
meget hurtigere, men er lidt dyre, samt kan ikke håndtere så høje spændinger
som 'thyristor gruppen'.

I forbindelse med 3 fase asynkronmotore, er der to meget anvendte koblinger:
Fasevinkel styring, hvor der sidder et 'sæt' thyristore i hver fase.

Net Motor

|--|>|--|
L1 ---| |-------
|--|<|--|

|--|>|--|
L2 ---| |-------
|--|<|--|

|--|>|--|
L3 ---| |-------
|--|<|--|

Ved at give triggersignaler på det rigtige tidspunkt kan man styre hvormeget
af hver halvperiode der kommer igennem til motoren. Når først thyristoren er
tændt leder den resten af (strøm) halvperioden.

Denne type regulering bruges bla. i lysdæmpere og softstartere til motore,
og er relativ billig at lave.
Hvis hastigheden skal reguleres over et større område skal man have en motor
med stort slip, og dermed også stort tab.

En anden type kobling er en frekvensomformer, med simpel diodeensretter, DC
mellemkreds, og en trefaset bro, med 6 halvlerede. De 6 halvledere styres
med Puls Brede Modulation (PWM).

Denne Puls Brede Modulation kan laves ud fra en ren frekvens/spændings
styring (også kaldet skalar kontrol), eller ud fra Felt Vektor Kontrol.

Skalar kontrol kan kræver bare en simpel open-loop strategi med
overstrømsovervågning, hvor spænding og frekvens bare rampes op når drevet
startes.

Felt Vektor Kontrol kræver noget mere regnekraft, samt strømsensore der kan
måle DC strømme (HAL Sensore)
Ved at måle strømme og spændinger, samt beregne nye spændings vektore med op
til 10-20kHz, kan man få en næsten DC servomotor performance.