ang. øjne
Fra : annette deleuran

Dato : 17-06-02 22:55

I sin tid var det mig der startede den lange tråd ang. øjne.
Jeg lovede at melde tilbage og fortælle jer hvordan det hele gik.
vi ankom til dyrlægen her i eftermiddag (jeg mere nervøs end missen)
Dyrlægen inspicerede øjet, og bekræftede, ganske som vi havde fundet ud af
herinde
at der var tale om en hornhinde læsion. Hvor dyb den var, kunne kan først
afklare
efter bedøvelsen satte ind og han kunne inspicere ordentligt.
Jeg blev hos missen indtil hun faldt i søvn, hvorefter jeg nødtvunget blev
bedt om at vende tilbage et par timer senere.

Hold da op hvor var hun slatten - stakkels kat. Samtidig så hun temmelig
fjollet ud, da
dyrlægen havde puttet flouriserende stof i det syge øje. Hun har sejlet
rundt i flere timer nu -
ude af stand til at besørge eller spise og drikke. Jeg anbragte hende på en
af yndlingspladserne
nemlig min seng, med det resultat at den blev temmelig våd. Katten og sengen
blev herefter
istandsat. Herefter var der kun hendes absolutte favorit plads tilbage -
nemlig min dertil indrettede
mave. Her har hun lagt hele aftenen og set totalt slukøret og kvæstet ud.
Jeg udbad mig noget smertestillende, hvilket jeg fik samtid med nogle
øjendråber.
Hvad angår det kritiske spørgsmål om syn og ikke mindst hele øjet kan
bevares,
kunne dyrlæge kun for nuværende sige at der var gode prognoser for
helningsproces og bevarelse af syn.
I nogle få tilfælde havde han dog oplevet, at der blev tale om re -
operation.
Jeg har forsøgt at give hende væske vhja. at dyppe en fugtet gazetampon med
vand og dryppe det ned i munden.
Hun gylper og gisper dog i en sådan grad, at jeg tror at luftvejene stadig
er påvirket af narkosen.
Sådan ser situationen ud lige nu. Foran mig venter sikkert en lang nat uden
megen søvn.
Lige nu er jeg ved at løse problemet med at installere katten i min seng
(hvor hun plejer at være)
og samtidig undgå at jeg vågner ved at det hele føles vådt!!!! Tja hvad gør
man ikke som katteelsker!
Jeg medsender lige et lille link, til et særdeles godt sted at hente info om
katteøjet og dets sygdomme
mange hilsener
en temmelig træt
Annette
__- her er linket:
___www.aarhusdyrehospital.dk________________________________________________
_____________ annette deleuran ICQ#: 160474439 Current ICQ status: + More
ways to contact me

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-06-02 00:59

"annette deleuran" <annette@1hr.dk> skrev i en meddelelse
> I sin tid var det mig der startede den lange tråd ang. øjne.
> Jeg lovede at melde tilbage og fortælle jer hvordan det hele gik.

Tak for tilbagemelding .. har tænkt på jer i dag og er glad for at
høre nyt fra jer .. tillykke med veloverstået operation .. så krydser
vi fingre for at alt går godt og at der ikke kommer noget oveni og
håber dyrlægens prognose holder stik ..

Rigtig god bedring til missen og kan du også passe på dig selv ..

Venter spændt på at høre mere fra dig

Godnathils fra Ami

___www.aarhusdyrehospital.dk__________________________________________
______

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-06-02 07:15

Hej Annette
Vi krydser fingre og poter, for en hurtig helbredelse

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : annette deleuran

Dato : 20-06-02 15:17

Tak skal du have Marianne.
Det er rart at få lidt trøst af gruppen..
Det har man brug for i sådan en situation,
hvor man virkelig føler sig magtesløs!
Hilsen
Annette
"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d0ecfd2$0$71642$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Denise

Dato : 18-06-02 07:57

Hej Annette
God bedring med missen. Du skriver ikke rigtigt hvad de har gjort, det
flouriserende er jo kun
for at se at er er hul ? Har de ikke syet det 3die øjenlåg fast for at
beskytte? Eller har de brugt laser ?
Nysgerrige hilsen Denise

Fra : annette deleuran

Dato : 18-06-02 11:38

Dyrlægen fortalte at han "skrabte" øjet, jeg kan ikke rigtig
forklare mere om det, men jeg mener at kan huske han sagde, at det var det
gamle arvæv der var ved at danne sig i hornhinden (altså den grå skygge/klat
dernæst ridsede han et nyt tværgående hul over hornhinden med en kanyle????
Ja, du læste rigtigt - derefter rensede han ud. Ingen nål og tråd og ingen
laser!
MEN I guder vi har haft en gård nat... hun har tumlet hvileløst rundt..
været urenlig og klynkende.. så puha
lige nu lader hun til at ha' det lidt bedre, men øjet er stadig fast
sammenknebet.
Hilsen
annette

Fra : Denise

Dato : 18-06-02 12:40

Hej Annette
Det med at skrabe (ridse) er for at det er nemmere for det nye lag at sætte
sig fast.
Når de syr det, er det som regel for at beskytte.
God bedring og lad os høre hvordan det går.

Fra : Denise

Dato : 19-06-02 17:06

Hej Annette
Hvordan går det med den stakkels lille mis.
Hilsen Denise

Fra : annette deleuran

Dato : 19-06-02 19:55

Hej Denise
Hun er stadig påvirket af situationen, men er dog begyndt at spise nu.
Hvad angår øjendråberne, har hun lugtet lunten når hun ser tuben!!!
Hun er væk inden jeg får set mig om. Jeg tror det svider
at få det puttet i, men jeg ved det jo ikke. Hun sidder længe og
"gnufler" på øjet med sin pote, efter hun har fået en klat lagt ind.
Hvad angår opheling...tja, jeg synes ikke der sker meget, men håber
at det meget snart kommer. Jeg lever endnu i håbet om at kunne
komme til Års, men vi får se..
Jeg har lovet at ringe til dyrelægen på mandag, da han gerne ville
høre hvordan det gik inden han tog på sommerferie.
Jeg håber det snart vender og går i den rigtige retning.
Foruden hende her, har vi en helt a´lmindelig dejlig huskat, som
plejer at være temmelig meget oppe på dupperne ifht. slåskampe,
men hun har åbenbart fornemmet at der er noget galt med hendes
"veninde" - for hun lusker bare lidt forvirret omkring og snuser engang
imellem til venindens dårlige øje - ret sjovt synes jeg.
Men indtil videre piver og putter hun stadig hos mig alt den tid hun kan
komme til det.
- Ved du om det efterlader ar i øjet ?
Hilsen annette

Fra : Denise

Dato : 19-06-02 21:08

Hej Annette
Nu har de jo åbenbart ikke gjort det på samme måde som Blonde's øjenlæge,
der jo
syede det 3 øjenlåg op for at lette helningen.
Men han fik ikke noget ar, man kan overhovedet ikke se noget, selvom
øjenlægen sagde
han måske ville få en et lille mærke. Ja, det sved også på Blonde, det var
derfor han fik
knedet nogle tråde løs, så vi skulle afsted igen, og derefter krave for ikke
at gøre det igen.
Pga af smerter og sviden, fik han også noget der hed Voltaren jeg skulle
dryppe i øjet,
det var smertestillende.
Prøv og sig til dyrlægen, du kender nogle der fik syet øjenlåget henover de
ridser/skrab
de havde lavet, og at de også fik noget smertestillende til øjet, jeg er da
ret nysgerrig.
God bedring med det lille pus.
Hilsen Denise

Fra : annette deleuran

Dato : 20-06-02 14:51

Hej Denise
Jeg bad selv om at få noget smertestillende med hjem til missen, selvom
dyrlægen trak lidt på skuldrene da jeg spurgte til smerter. MEN jeg har selv
haft en hornhindelæsion!! OG til dato, er det noget af det mest smertefulde
jeg har oplevet!! Det jeg fik med hjem, var ikke voltaren (det fik jeg
iørigt selv til mit eget øje)
men var på tbl. form. Jeg knuser pillen til helt fint pulver sammen med en
gærtbl. Derefter blander jeg det op med nogel få ml. i en sprøjte, åbner
forsigtigt missens mund og sprøjter det ind i siden af munden.... Hun kan jo
så ikke gøre andet end vi alle ville gøre - nemlig at synke. Jeg passer bare
på, at mængden af vand er meget lille, så hun ikke får "druknefornemmelser"

Dyrelægen har bedt mig ringe på mandag og give ham en tilbagemelding. Så jeg
regner med, at vi der får talt om hvordan ophelningen forløber. I mandags
sagde dyrelægen, at det ikke var et dybt sår, så måske er det derfor, at han
ikke har valgt at sy det tredie øjenlåg op til beskyttelse. Det er jo idag
kun trediedagen men jeg er naturligvis lidt utålmodig og håber på, at det
vender i løbet af weekenden, så jeg snart kan se begge hendes skønne
glugger.

Fra : Denise

Dato : 25-06-02 08:32

Hej Annette
Hvordan har den lille mis det, heler det som det skal.
Hilsen Denise

Fra : Lene

Dato : 18-06-02 08:13

Hej Annette...

Jeg ville bare lige ønske rigtig god bedring med missen...Jeg håber, at hun
snart bliver frisk igen, og at hun kommer sig uden men...

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk