Klassisk spørgsmål: IP-adresser og switch
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-06-02 20:54

Her kommer et spørgsmål: Noget jeg aldrig har forstået er:

1) Hvad er sammenhængen mellem antallet af faste/dynamiske IP-adresser og
antallet computere, hvor man igennem en switch kan dele Internettet mellem
flere computere ???

2) Jeg har ingen router, men Bredbånd ADSK 256/128 fra Teledanmark samt en 8
ports switch.
Og jeg vil dele Internettet mellem 2 computere...
Hvordan står jeg stillet ?

mvh Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-02 20:59

Jakob Nielsen skriver:

> [...]
> antallet computere, hvor man igennem en switch kan dele Internettet mellem

En switch er et forbindelsespunkt mellem mange computere, det har intet
med antal ipadresser at gøre !

> 2) Jeg har ingen router, men Bredbånd ADSK 256/128 fra Teledanmark samt en 8
> ports switch.
> Og jeg vil dele Internettet mellem 2 computere...
> Hvordan står jeg stillet ?

Hvis du har fast ip, må du lade den ene computer agere router, ellers
virker det ikke. Har du dynamiske ip adresser, kan du koble 2 computere
(eller flere, hvis du har købt flere dyn. ip) på net.

For resten, du kan ikke dele internettet mellem to computere, der er
ikke store nok

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-06-02 21:01

Vil det sige, at skal 60 computere dele en ADSL-linie, så skal jeg købe 60

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-06-02 21:09

"Jakob Nielsen" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse news:aelf64$ep0$1@sunsite.dk...
> Vil det sige, at skal 60 computere dele en ADSL-linie, så skal jeg købe 60
> faste/dynamiske IP-adresser ?

Bredbånd kan leveres med en fast ip eller 2, 4 eller 6 dynamiske....

Så hvis du vil have 60 på skal du have en router og lave dit eget net !

Jan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-06-02 21:08

On Mon, 17 Jun 2002 22:01:05 +0200, "Jakob Nielsen"
<jakob@putandtake.dk> wrote:

>Vil det sige, at skal 60 computere dele en ADSL-linie, så skal jeg købe 60
>faste/dynamiske IP-adresser ?

Eller du skal have en router, eller evt. den ene computer skal virke
som router.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-02 21:13

Jakob Nielsen skriver:

> Vil det sige, at skal 60 computere dele en ADSL-linie, så skal jeg købe 60
> faste/dynamiske IP-adresser ?

Hej Jakob
Vær rar og skriv under det du svarer på, det fremmer forståelsen !

Toretisk set: Ja, men du kan ikke få mere end 6 dynamiske på BB|ADSL..

Ved størrere netværk, anbefaler jeg klart at have en router. De koster
tilnærmelsesvis intet i dag. En longshine router, med 4 ports 10/100
switch ligger i omegnen af 1000 kr.

Med en router, får du en klar afgrænsning mellem dit interne net (LAN)
og det eksterne (WAN, eller mere populært: internet). Samtidigt opnår du
fordelen ved at have din egen DHCP server, der tildeler ipadresser til
alle maskiner på LAN.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-06-02 21:06

"Jakob Nielsen" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse news:aelep8$ddl$1@sunsite.dk...
> [...]
> ports switch.
> Og jeg vil dele Internettet mellem 2 computere...

En pc til hver IP adresse samtidig !

Hvis du har en fast ip - uden router - så kan du kun have en PC på ad gangen !

Hvis du har fast ip og router - så bestemmer du selv antallet !

Hvis du har to dynamiske ip - så kan du have 2 pc'er på ad gangen.....

Hvis du har fire dynamiske ip - så kan du have 4 pc'er på ad gangen.....

Og så videre.....

Bredbånd leveres default med 2 dynamiske ip - så der kan du godt have
2 pc'er på samtidig - hvis du ikke har bestilt den med fast ip !

Jan