hastighedskonstanter
Fra : sune vuorela

Dato : 17-06-02 19:02

Hejsa!

Hastighedskonstanter for forskellige kemiske reaktioner - er det noget
man kan slå op i en god tabelsamling eller kan man kun bestemme debn
eksperiementelt fra gang til gang?

Findes der en formel, hvor man kan finde variationen i forhold til
temperaturen?

på forhånd tak

--
Sune

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-06-02 21:04

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev:

> Hastighedskonstanter for forskellige kemiske reaktioner - er det
> noget man kan slå op i en god tabelsamling eller kan man kun
> bestemme debn eksperiementelt fra gang til gang?

Der er nogle data for hastighedskonstanter i gummibiblen. Jeg kunne dog
godt forestille mig, at det ofte vil være nødvendigt at bestemme
hastighedskonstanterne eksperimentelt.

> Findes der en formel, hvor man kan finde variationen i forhold til
> temperaturen?

Ja, Arrhenius' ligning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : sune vuorela

Dato : 17-06-02 22:44

On Mon, 17 Jun 2002 20:04:22 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Jeg kunne dog
>godt forestille mig, at det ofte vil være nødvendigt at bestemme
>hastighedskonstanterne eksperimentelt.

Er der nogen der har nogle gode bud på hvordan man eksperimentelt
kunne bestemme fældningshastigheden for metalhydroxider i basisk
væske.

Mit problem i mit tankeeksperiment er mest at finde ud af at standse
fældningen i en udtaget prøve.

Nogen gode ideer til det?

--
Sune