Avlsarbejde og HD
Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-06-02 14:43

Kære Gruppe

Pengegriske opdrættere har i den seneste tid været omtalt en del gange i
forbindelse med deres ignorering af HD. De skulle efter sigende avle
unden omtanke for hundenes helbred hvis der er udsigt til lidt ekstra
indtjening. Nu er for det første heldigvis ikke alle opdrættere der
opfører sig således, men mit spørgsmål går på hvorvidt det ikke også er
købernes skyld. Jeg mener hvis man køber en hund uden at interessere sig
for dens forældres og bedsteforældres helbred acceptere man så ikke at
man køber "hunden i sækken"???

Da vi købte hund valgte vi bevidst efter en hund hvor forældre og
bedsteforældre alle havde haft A-hofter. Ville det ikke blive svært at
være pengegrisk/tankeløs opdrætter hvis man viste en lille smule omtanke
inden man køber hund?

Mvh
Kim

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 17-06-02 15:26

kvho97@hum.auc.dk writes:
>Nu er for det første heldigvis ikke alle opdrættere der
>opfører sig således,

Heldigvis

> [...]
>købernes skyld. Jeg mener hvis man køber en hund uden at interessere sig
>for dens forældres og bedsteforældres helbred acceptere man så ikke at

Selvfølgelig har køberne muligheden for at sige fra, men forudsætter jo at
man har kendskab til evt. arvelige lidelser. Mange aner ikke hvad HD er,
og så længe der er den slags uerfarne købere, så er der basis for at avle
på syge hunde.

Du købte hund efter forældrenes HD status, men tjekkede du også for
hjertelidelser, øjensygdomme, AA, hudlidelser, osv.

Men du har ret i en ting. Hvis vi købere siger fra overfor lidelser vi har
mulighed for at gennemskue, så tvinger vi opdrætterne til at bruge raske
hunde.

I øvrigt kan man godt få en hund der udvikler HD, selvom forældrene er HD
frie. Min den sidste hund har status E og kommer fra HD frie forældre

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-06-02 19:50

Hej Poul Erik

Forældredyrernes HD-status var naturligvis ikke det eneste parameter som jeg
valgte hund efter.

Jeg konsulterede inden købet en række mennesker med stor erfaring indenfor
racen eller hunde generelt og vuderede ud fra deres råd hvilke forholdsregler
der var mest givtige i situationen. Jeg har i øvrigt svært ved at forholde mig
til de mange hovsa-indkøb der foregår. Når man tænker over hvilke
forholdsregler folk tager inden de køber en skide bil!

Mvh
Kim

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 18-06-02 09:08

Hej

Gode indlæg kim!

Du har ret i at viden vil hjælpe købere fra at vælge "forkerte"
opdrættere, men hvordan får man formidlet dette videre til købere, der
måske ikke har den viden du og jeg har?

Det er jo her problemet ligger og som vi har skrevet om før ville det
jo hjælpe hvis man havde en tvunget tid man skulle bruge på at opnå
basal generel viden inden køb af hund...og her er vi jo strandet som
tingene er idag.

Dog har jeg set at DKK nu er igang med at arrangere "før du køber
hund" kurser, som jeg jo kun synes er en fremragende ide - har iøvrigt
meldt mig som underviser, så måske starter der noget her???
Det er da ialtfald en fremgang!

Og så er det jo netop problemet med de arvelige sygsomme at der
springes led over selvom man har hunde der har A-hofter, kan det netop
godt være at de er bærer af noget der ligger generationer bagude, og
det gør det svært, men man kan mindske sandsynligheden for at få disse
sygdomme ved kun at avle på raske hunde som man har oplysninger om
sygdomstilstande i forvejen, dette kan man jo ikke hvis man avler på
blandinger som nævnt i forrige tråde...dette er mit eneste argument
for ikke at avle direkte på blandinger iøvrigt..

Mange hilsener fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Jette Køhler

Dato : 19-06-02 17:41

Hej igen

Jeg har fået kendskab til en dyrkægestuderende der vil prøve at råde bod på
nogle af de problemer der opstår når man køber hvalp. Hun er ikke færdig med
hjemmesiden endnu, men hun er godt i gang ( http://www.nyhund.dk). Hun har
skrevet et indlæg i samojedhundeklubbens gæstebog hvor hun fortæller om sig
selv så måske havde i lyst til at kigge der (
http://pub.alxnet.com/guestbook?id=2326456 )

MVH

Jette

Fra : Jette Køhler

Dato : 19-06-02 17:36

Hej Kim

Du har fuldstændig ret, som hvalpekøber bør man selv checke op på
forældredyrenes helbred, og jeg som opdrætter ville så ønske at man kunne få
sine hvalpekøbere til at få deres hund HD-Fotograferet for på den måde ved
man mere om sit avlsmateriale. Det er jo ikke nok at forældredyrene er helt
fri for arvelig dysplasi, for er de de eneste i et kuld der er frie, er der
jo stadig en rimelig stor risiko for at hvalpekøbere kan løbe ind i
problemer.

MVH
Jette køhler

HTTP://www.mamuska.dk

Fra : KT

Dato : 20-06-02 07:28

"Jette K?ler" <mamuska@post8.tele.dk> wrote in message news:<3d10b303$0$71639$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> fri for arvelig dysplasi, for er de de eneste i et kuld der er frie, er der
> jo stadig en rimelig stor risiko for at hvalpekøbere kan løbe ind i

Hej Jette.

Ville bare lige nævne, at der i købekontrakterne på begge vores hunde
(rottweilere) stod, at vi pligtede til at lade hundene HD-fotografere
mellem 12 og 18 mdrs alderen og indsende billederne til bedømmelse i
DKK. (For den ældste hunds vedkommende NKK)
Alle hvalpene fra vores ældste hunds kuld blev naturligvis
fotograferet, hvilket nok var meget heldigt. Det viste sig nemlig, at
selv om alle forældre, bedsteforældre og oldeforældre var HD/AA-frie,
var der 2 fra kuldet med svag HD og 2-3 med svag-medium AA, så
opdrætteren kommer nok ikke til at bruge den kombination igen.
Jeg synes, det er en god ide at få det med i kontrakten, og vi skrev
da med glæde under. Har du ikke overvejet at gøre det samme?
Hvilke hunde er det i øvrigt, du opdrætter? Bare ren nysgerrighed

Mvh. Line

Fra : Lars

Dato : 20-06-02 18:13

Hej alle

Nu "snakken" er kommet ind på HD, vil jeg da lige gøre opmærksom på HD
indekset, som et endnu bedre værktøj end "bare" forældredyrenes HD status,
når man skal ud og finde sig en ny hvalp.

En "hurtige" forklaring på HD indekset kommer her:
HD indekset er et tal, der beregnes for hver hund på basis af HD status for
den pågældende hund selv og - ikke mindst - på basis af HD status for
hundens slægtninge.

En hunds HD indeks angives i forhold til racens generelle HD status (som på
et hvert tidspunkt sættes til 100)
Er hundens tal over 100, betyder det altså at hunden HD mæssigt er dårligere
end racens gennemsnit.
Er tallet under 100 er den bedre stillet end racen generelt.

Hilsen
Lars Kr. Nielsen

Fra : Jette Køhler

Dato : 20-06-02 18:46

Hej Lars

Det er fuldstændig rigtigt og vi bruger det også (delvist) inden for
samojeden, men da der jo ikke er så mange og det kræver at mindst 50
individer (om året) der bliver undersøgt ellers kan man ikke stole på det.
I mit første kuld parrede jeg min tæve med idekstal på 118 med en han med
indeks tal på 148 (begge med A hofter). Det blev til et kuld på 7 hvalpe
hvoraf jeg fik 4 undersøgt 3 gange A/A og en gang B/C altså fik jeg en med
HD.

Jette

Fra : Bjergskoven

Dato : 20-06-02 21:43

> [...]

> et hvert tidspunkt sættes til 100)
> Er hundens tal over 100, betyder det altså at hunden HD mæssigt er

Hej Lars

Det er ikke rigtigt. Er hundens indeks over 100, vil den forbedre racens
gennemsnit.

> Er tallet under 100 er den bedre stillet end racen generelt.

Ligesom et tal under 100 vil forværre racens gennemsnit.

Iøvrigt er indextallet ikke den eneste faktor man skal tage hensyn til.
Nok så vigtigt er sikkerhedstallet, der angiver hvor "sikkert" indexet er.

Jo mere afkom der er bedømt efter en hund, jo højere sikkerhedstal.
Afkommet vægter højere end andre slægtninge til hunden,idet afkom jo direkte
afspejler avlshundens potentiale.
Sikkerhedstallet bør ligge fra 0,75 og opefter,så har man en god sikkerhed
for at forældredyrenes avlsværdi med hensyn til HD.

En hund kan jo godt have et højt index, men en lav sikkerhed, hvis der ikke
er bedømt noget afkom efter hunden.

Hilsen

Merete

Fra : Lars

Dato : 20-06-02 23:11

Hej Merete

Jeg har selv lige erkendt min fejlbeskrivelse - undskyld.

Se forøvrigt DKK's beskrivelse:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/navig/E43A8F56CAE5E532
C12569670034DE7D?OpenDocument

Hilsen Lars

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 20-06-02 18:57

vln@post11.tele.dk writes:
>Hej alle

Hej Lars
Tak for sidst

>Nu "snakken" er kommet ind på HD, vil jeg da lige gøre opmærksom på HD
>indekset, som et endnu bedre værktøj end "bare" forældredyrenes HD status,
>når man skal ud og finde sig en ny hvalp.

Nu vil jeg gerne provokere dig lidt. Hvor er beviset for det. Hvilken race
har fået forbedret racens standard på baggrund i indekset.

Mig bekendt ingen. DKK har i hvert fald ikke på noget tidspunkt være ude
med meldingen omkring det.

Jeg tror, at det vil være meget bedre at benytte sig af Penn Hibmetoden.
Her kan du allerede fotografere når hunden er 4 måneder. Altså før hvalpen
har været udsat for påvirkninger i miljøet (foder og motion), og dvs. at
potentielle "smittebærer" som ikke udvikler HD fordi de aldrig få lov til
at være hund (LÆS: står i hundgård altid) vil blive skilt fra.

Jeg fik en hund Penn Hib fotograferet da den var 6 måneder, og dommen lød,
han lå mellem de dårligste 10 %. Man bliver jo selvfølgelig forskrækket
når man får sådan en melding, og der blev derfor passet ekstra godt på
ham, så der ikke kom nogle unødige belastninger. Men forudsigelsen holdt.
Han er i dag dømt E. Begge forældre var HD frie med et indeks over 110
hver.

Og hvor vigtig tror du lige opdrætterne syntes at indekset er. Prøv at gå
på hjemmesidens hvalpeliste. 15 kuld hvalpe er der, og der er 1 (en) der
har indekset med. Det er for øvrigt et særsyn. Jeg tror kun jeg en gang
tidligere har set en opdrætter bruge indekset, og det selv om de kan hente
det gratis hos klubben.

Det kan godt være indekset er bedre end at vurdere status for den enkelte
hund, men så længe det hverken bliver brugt eller offentliggjort, så er
det ikke 5 potter p.. værd. Det er lige så meget værd som at fotografere
for HD, og så alligevel ignorere resultat.

Du må undskylde det sure opstød til sidst, men jeg syntes at klubben har
en utrolig slap holdning til problemet, og det var først da DKK satte dem
kniven for struben, at de stillede nogle krav til opdrætterne, og efter
min mening ALT FOR FÅ OG SVAGE KRAV.

Vi er forresten nogle stykker fra vand her på vestkysten, der skal til
Sverige først i august og se vandkonkurrencer. Var det noget at komme med?

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Jette Køhler

Dato : 20-06-02 21:29

Hej

Jeg kunne ikke lade være med at svare igen. I samojedhundeklubben har vi
gennem de sidste par år brugt HD indeks som værktøj, men har som du fundet
ud af at der ingen garanti er, så man har taget konsekvensen og lavet
reglerne om for vores hvalpliste så der ikke længere er noget krav om
størrelsen på HD indekset, men der er krav om at indekset skal være kendt
(inklusive sikkerheds graden). Der skal jo så lige tilføjes at man i
samojedhundeklubben kun må avle på HD frie hunde, hvad der jo ikke er regler
for inden for alle racer.

Jeg selv kigger både på HD indeks men sammenligner meget med sikkerheden der
trods alt fortæller hvor meget af afkommet der er testet, men da vores race
jo ikke er så stor har vi også gode muligheder for at gå tilbage og checke
linierne

Jette

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b0441d6093b9aca001204abcf.441d8d6@net.dialog.dk...

Fra : Lars

Dato : 20-06-02 22:34

Hej Poul Erik m.fl

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
> [...]
Selv tak.

> Nu vil jeg gerne provokere dig lidt. Hvor er beviset for det. Hvilken race
> har fået forbedret racens standard på baggrund i indekset.
Nu skal der mere til for at provokere mig - spørg bare min kone

> Mig bekendt ingen. DKK har i hvert fald ikke på noget tidspunkt være ude
> med meldingen omkring det.
Der kan jeg godt følge dig, da jeg heller ikke har hørt om nogen.
Jeg har i det hele taget ikke set en statistik overhovedet, der viser
forløbet for en race set over tid (dette skyldes måske nok mest, at jeg ikke
har kigget.
Men indexet har heller ikke været fremme/brugt i så mange år - jeg vil endda
gå så langt som til at sige at "vores" race (newf - til de, der ikke ved
det) ikke bruger dem endnu (jeg kiggede tilfældigvis selv på hvalpelisten
forleden dag og faldt over det samme som du - sørgeligt synes jeg)
Jeg ved ikke om andre racer har brugt index'et så længe, at en evt. effekt
burde kunne ses, men det kan være at andre ved det.

> [...]
> potentielle "smittebærer" som ikke udvikler HD fordi de aldrig få lov til
> at være hund (LÆS: står i hundgård altid) vil blive skilt fra.
De vil så mænd nok blive brugt alligevel - se bare på alle de D og E hunde,
der står som forældredyr på føromtalte hvalpeliste.
Jeg håber til gengæld, de bliver skilt fra rent exteriørmæssigt fordi de
ikke udvikler en fornuftig muskulatur.

Der hvor jeg håber at indexet kan hjælpe til med at have en effekt er på den
psykologiske side!
Det jeg mener med det er at hvalpekøberen, ved at kende til begrebet /
princippet, kan bruge det til at vælge / fravælge ifbm købet af den næste
hund.
Der rammer du opdrætterne i hjertekulen - afsætningen af hvalpene.

> [...]
> ham, så der ikke kom nogle unødige belastninger. Men forudsigelsen holdt.
> Han er i dag dømt E. Begge forældre var HD frie med et indeks over 110
Det viser jo egentlig bare hvor komplekst og uforudsigeligt det hele er.

> [...]
> tidligere har set en opdrætter bruge indekset, og det selv om de kan hente
Fuldstændig enig - min oprindelige hensigt med at skrive det her, var netop
at gøre opmærksom på, at det fandtes.
For når først hvalpekøberne begynder at spørge efter det ( og forhåbentlig
FRAVÆLGER efter det), skal det nok blive brugt.

> [...]
> en utrolig slap holdning til problemet, og det var først da DKK satte dem
> kniven for struben, at de stillede nogle krav til opdrætterne, og efter
Der er såmænd ikke noget at undskylde, for vi er enige.

> Vi er forresten nogle stykker fra vand her på vestkysten, der skal til
> Sverige først i august og se vandkonkurrencer. Var det noget at komme med?
Absolut, hvis ellers ikke det løber sammen med ferie og arbejde, som p.t.
stjæler en hel del af min fritid.
Har du en dato og et sted.

Hilsen Lars

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 21-06-02 10:30

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> wrote in
message news:fc.0073fb6b0441d6093b9aca001204abcf.441d8d6@net.dialog.dk...

> [...]
> en utrolig slap holdning til problemet, og det var først da DKK satte dem
> kniven for struben, at de stillede nogle krav til opdrætterne, og efter

Hvis du går ind på DKK's hvalpeliste kan du se indekset (jeg har dog kun
tjekket Golden retriever) så det bliver da brugt, jeg mener også at det står
på den hvalpeliste DKK sender ud til evt. købere.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/frames?openform&Exp=5&
Vis=http://194.192.206.227/cgi-bin/dkk0021x.pgm&Titel=Hvalpeliste

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 21-06-02 12:13

als@cs.auc.dk writes:
> [...]
>står
>på den hvalpeliste DKK sender ud til evt. købere.

Det er rigtigt. Hvis man vil på DKK's hvalpeliste, så bliver indekset sat
på.

Gad vide hvorfor der er 15 kuld på newfklubbens hvalpeliste (hvor det er
frivilligt om man vil have indekset på) mens der kun er 4 kuld på DKK's
hjemmeside. (Der er 1 genganger på begge lister).

Hvorfor tror du?

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 21-06-02 14:38

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> wrote in
message news:fc.0073fb6b044277c43b9aca001204abcf.44278eb@net.dialog.dk...

> [...]
> frivilligt om man vil have indekset på) mens der kun er 4 kuld på DKK's
> hjemmeside. (Der er 1 genganger på begge lister).

Ja svaret kender vi jo begge, men så kritiser da newfklubben og ikke kun DKK
(eller DRU).
Jeg mener altså at det er et problem, at specialklubberne heller ikke selv
gør noget, de må jo have mere føling med problemet.
Jeg ved bl.a. fra BeagleKlubben at vi har skrappere restriktioner end DKK,
bl.a. kræver vi at hunden skal have mindst to 2.præmier (ja godt nok ikke
meget mere end DKK, men alligevel) ligesom opdrætteren skal skrive under på
at hunden (bade han og tæve) ikke har/har haft en diskusprolaps eller
epilepsi. Det sidste er blevet indført da enkelte af de meget brugte
avlshanner fik diskusprolaps, ud fra devisen at det er bedre at forebygge
end helbrede. Sygdommene forekommer dog ikke i udpræget grad hos beaglerne,
men der bliver alligevel gjort et forsøg på at minimere risikoen for at
kommende hvalpe vil få sygdommene.

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Søren Voigt

Dato : 23-06-02 08:21

> [...]
> als@cs.auc.dk writes:

> Det er rigtigt. Hvis man vil på DKK's hvalpeliste, så bliver indekset sat

Netop med hensyn til Retrieverracerne er det sådan at for at kunne komme på
DKK's hvalpeliste så skal forældredyrene have en andenpræmie på udstilling
eller have bestået avlsgodkendelsesarrangement. Sidstnævnte afholdes ikke
mere hvorfor der i realiteten er krav om udstillingspræmiering af
forældrene. I parantes bemærkes det, at DKK naturligvis gerne udsteder
almindelige stambøger til hvalpene efter forældre der opfylder
avlsrestriktionerne (hvor der ikke er noget krav om udstillingspræmiering af
forældredyrene).

Det er heller ikke noget krav for opførelse på DKK's hvalpeliste at
forældrene er albuefotograferet.

Hvis man opdrætter på f.eks. Labrador Retriever efter kriterier om gode
jagtmæssige egenskaber er det usandsynligt at man kan få en andenpræmie på
udstilling (men man kunne selvfølgelig godt have betstået avlsgodkendelsen
da denne netop vægtlægger medfødte jagtlige egenskaber).

I dette tilfælde er man henvist til hvalpeliste for Labrador Retriever under
Dansk Retriever Klub. Men her ønsker man ikke at oplyse om HD-index (f.eks.
under feltet "Andet" i hvalpelisten) selvom opdrætteren har betalt 50 kr.
til DKK for at få beregnet dette.

mvh
Søren Voigt

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 23-06-02 10:11

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> wrote in message

> [...]

> udstilling (men man kunne selvfølgelig godt have betstået avlsgodkendelsen
> da denne netop vægtlægger medfødte jagtlige egenskaber).

Hvorfor er det usandsynligt, er der ikke en kennel i Sverige hvor flere af
hundene er både jagt og udstillingsChampions, jeg mener også at have set at
der hos Goldens er flere hunde der selv om der er jagt Ch, stadig formår at
få CK på udstillinger.
Som jeg ser det er det, bør man kigge på hundens oprindelige egenskaber,
hvad kendetegner en lab f.eks. Udviklingen ved denne race er vel gået i
retningen af at udstillingshundene er store og tunge sammenlignet med
jagthundene (formel 1) Med andre ord bliver der bevidst avlet på de to
"ekstremer" inden for racen (korriger mig hvis jeg tager fejl) Spørgsmålet
er bare om der så ikke bør findes en gylden middelvej, som jeg har forstået
det, så er standarden lavet efter hvad racen skal lave (ihvertfald inden for
jagt) Derfor er der visse krav til pelsen (da den ved vandapporterende
jagthunde meget gerne skulle afvise vand, så hunden ikke bliver nedkølet).
Der er også krav om hvordan bevægelserne skal være, dette er for at hunden
bruger mindst mulig energi til at bevæge sig.
Som jeg ser det bør avlerne af jagthunde være sig dette bevidst, der er jo
en grund til at standarden er som den er.

> [...]
(f.eks.
> under feltet "Andet" i hvalpelisten) selvom opdrætteren har betalt 50 kr.

Hvem er man, dette man kan kun være medlemmerne af Labrador Retriever
Klubben. Det er vel muligt at få det til afstemning på den årlige
generalforsamling, hvis et flertal af medlemmerne ønsker at få HD-index'et
på, så må klubben vel efterkomme medlemmernes ønske.

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Søren Voigt

Dato : 23-06-02 22:14

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> wrote in message

> [...]
at
> der hos Goldens er flere hunde der selv om der er jagt Ch, stadig formår

For at blive jagtchampion skal du også have en andenpræmie på udstilling, så
det er ikke et spørgsmål om at der avles på ekstremer. Mit synspunkt var, at
der jo må have været en god grund til at man havde
avlsgodkendelsesarrangementet, og man (dvs. DRK) kunne jo bare have
opretholdt dette arrangement, så var jeg helt tilfreds. Avlsgodkendelse
sikrer at hunden opfylder både visse eksteriørkrav og samtidig dokumenterer
at den besidder de medfødte jagtlige egenskaber.

> [...]
> hvad kendetegner en lab f.eks. Udviklingen ved denne race er vel gået i
> retningen af at udstillingshundene er store og tunge sammenlignet med

Det er lidt af en skrøne, men vi er nogen der overhovedet ikke ser formåldet
med at gå på udstilling for at få vores hundes avl på en hvalpeliste. Så
længe man gladeligt sætter hunde med D-status i hofterne (der er kun krav om
at de skal være fotograferet og ikke noget krav om status) eller
forældredyr, hvor man ikke har orket at fotografere albuerne (intet krav) så
begriber jeg ikke at man spærrer for adgang for hunde der ikke opfylder et
skønhedsideal der er meget subjektivt.

> Med andre ord bliver der bevidst avlet på de to
> "ekstremer" inden for racen (korriger mig hvis jeg tager fejl)

Det synes jeg at du gør. De fleste opdrættere jeg kender tilstræber hunde
med såvel godt eksteriør som gode jagtlige egenskaber (såkaldt dual
purpose).

> Som jeg ser det bør avlerne af jagthunde være sig dette bevidst, der er jo
> en grund til at standarden er som den er.

Desværre kender jeg højt præmierede udstillingshunde der er totalt uegnede
til færdsel i fri natur, endsige egnet til effektivt at eftersøge vildt. Det
er da ærgerligt at racen ødelægges ved at hundens fremragende jagtlige
egenskaber ikke overleveres af disse dyr. Uanset hvor højt præmierede de er
på udstilling.

> [...]
> generalforsamling, hvis et flertal af medlemmerne ønsker at få HD-index'et
> på, så må klubben vel efterkomme medlemmernes ønske.

Hvorfor stemme om en regel der er så indlysende tåbelig? Der kan ikke være
nogen fornuftig grund til at tilbageholde oplysningerne om forældrenes
HD-index.

mvh.

Søren Voigt

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 24-06-02 08:31

> [...]
> er da ærgerligt at racen ødelægges ved at hundens fremragende jagtlige
> egenskaber ikke overleveres af disse dyr. Uanset hvor højt præmierede de

Korrekt se senere indlæg for kommentar

HD-index'et

> Hvorfor stemme om en regel der er så indlysende tåbelig? Der kan ikke være
> nogen fornuftig grund til at tilbageholde oplysningerne om forældrenes
> HD-index.

- Fordi I som ansvarlige opdrættere vil være med til at forbedre racens
sundhed
- Fordi nogle opdrættere er skide ligeglade
- For at kommende hvalpekøbere der måske aldrig har hørt og HD ser indekset
og forhåbentlig undrer sig over hvad det er (evt. kunne der være en
forklaring på hvad det betyder) derved får mulighed for at undgå disse
opdrættere.

Men vi kan da blive enige om, at du har ret i, at der ikke burde være grund
til at tilbageholde oplysningerne om forældrenes HD-indeks.

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 23-06-02 10:39

Hej Søren og andre avlsinteresserede

Er det ikke utrolig problematisk at en hund som er avlet efter egenskaber har
problemer med at få et rimeligt udstillingsresultat??

Nu er jeg klar over at du blot beretter om forholdene som de ikke og at du ikke
forsvarer
dette, og derfor er indlægget ikke specielt rettet mod dig. Men er det ikke et
symptom på
menneskers sygelig holdning til avlsarbejde når udseende kommer forud for
egenskaber og
er det ikke et tegn på at de forkerte mennesker har for meget at sige i
avlsarbejdet?

Mvh
Kim

Fra : Claus

Dato : 23-06-02 16:45

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

Men er det ikke et
> [...]
> egenskaber og
> er det ikke et tegn på at de forkerte mennesker har for meget at sige i

hej.

Det at avle smukke hunde er noget alle kan forholde sig til....det er meget
let at se om en hund er smuk, det er staks værre med det mentale, det kræver
jo en del arbejde ude i marken i alt slags vejr.

Se på Rottweilerklubben , på sidste GF. blev et forslag om brugsprøver på
alle avlshunde nedstemt....næææ der har man en avlskåring hvor det faktisk
er en fordel at hunden aldrig har trænet. Er der noget at sige til at racen
klare sig dårligt i konku.

Claus

Fra : Søren Voigt

Dato : 23-06-02 22:30

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> Hej Søren og andre avlsinteresserede
>
> Er det ikke utrolig problematisk at en hund som er avlet efter egenskaber
har
> problemer med at få et rimeligt udstillingsresultat??

Hej Kim,

DKK har (botset fra krav om hd-fot og pos. øjenlysning) fjernet kravet om
udstillingspræmiering for at udstede stambog. Man har også fjernet kravet om
bestået avlsgodkendelsesarrangement hvor hundene både blev bedømt på
eksteriør og på brugsmæssige egenskaber. Samtidig fjernede man selve
avlsgodkendelsesarrangementet men opretholdt kravet om at dette skulle være
bestået for at komme på hvalpelisten. Ja det er jo næsten komisk.

Man udlyser på hvalpelisten gladeligt kuld efter forældre der ikke er
albuefotograferet (valgfrit uanset at racen har store problemer med dette)
og for nogen tid siden så jeg et kuld hvalpe efter en mor med D-status i
hofterne. Og en anden tæve var deklareret med albuestatus 3. Men en hund
uden anden pr. på udstilling kan godt få lov til at betale fuld pris for
stambogen, men kan ikke få sit afkom på hvalpelisten.

Iøvrigt er det da ikke sikkert at hunden har problemer med at få en anden
præmie på udstilling, men mere at det er et tåbeligt krav at have for at
sætte afkom efter hunden på hvalpelisten. Det var jo også derfor man havde
avlsgodkendelsesarrangementet - af hensyn til folk der ikke så noget ideal i
at posere med deres hund i en udstillingsring. Tilsvarende har jeg da
respekt for, at der er udstillingsfolk for hvem det er en fjern tanke at
stille op på en markprøve, og jeg ville da anse det for lige så latterligt
at kræve en anden pr. i åben klasse for at give dem adgang til hvalpelisten.

mvh
Søren

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 24-06-02 08:23

> [...]

> uden anden pr. på udstilling kan godt få lov til at betale fuld pris for
> stambogen, men kan ikke få sit afkom på hvalpelisten.

Kan hvalpe efter en hund der ikke er blevet udstillet (eller på anden måde
avlsgodkendt) godt få stambog?
Hvem tjekker om forældre dyrerne har korrektbid og at faderen ikke er
kryptokid (ja jeg ved godt det er mindre problemer iforhold til HD men
alligevel)

> [...]
> stille op på en markprøve, og jeg ville da anse det for lige så latterligt
> at kræve en anden pr. i åben klasse for at give dem adgang til

Hvorfor det, det er jo en jagthund de har købt?
Jeg synes ikke det er urimeligt at kræve at jagthunderacerne skal bestå en
aller anden form for jagtprøve. Hvis denne jagtprøve gik på at vise
instinkter og ikke tillærte egenskaber, så ville alle jo kunne være med. For
mig er en race ikke kun det jeg kan e med det blotte øje, men også det
temperament og de instinkter der er gemt i hovedet på hunden.

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Bjergskoven

Dato : 24-06-02 10:18

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvem tjekker om forældre dyrerne har korrektbid og at faderen ikke er
> kryptokid (ja jeg ved godt det er mindre problemer iforhold til HD men

Hej Benedikte

Ja en hvalp kan godt få en stambog uden at dens forældre har været
udstillet.Og det er så op til opdrætteren at checke sine hunde for de ting
du nævner.
Begge forældre skal blot selv have en stambog.Der er flere specialklubber,
der har frameldt sig DKK´s præmieringskrav og derfor ikke behøver at have
været udstillet, for at få stambogsført afkommet.

Husk på, at stambogen INTET siger om hundens kvalitet, men udelukkende er et
ane papir, der fortæller om hundens stamtræ.

Hilsen

Merete

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 24-06-02 10:48

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

> [...]
et
> ane papir, der fortæller om hundens stamtræ.

Så kan jeg bare undre mig over at DKK og specialklubberne tillader dette,
når visse personer uden skrupler avler på hunde med HD og AA. så skulle en
lille bidfejl da heller ikke betyde noget.
Selvfølgelig er hovedparten af avlerne ærlige, men alligevel.
Undrer mig bare lidt

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Søren Voigt

Dato : 25-06-02 15:11

> Kan hvalpe efter en hund der ikke er blevet udstillet (eller på anden måde
> avlsgodkendt) godt få stambog?

Ja. Så længe de opfylder avlsrestriktionerne - dvs. er øjenlyst uden
anmærkninger, HD-fotograferet (status er lige meget). Desuden skal en
dyrlæge udfærdige en kryptorchidattest for hanhunden.

> Hvem tjekker om forældre dyrerne har korrektbid og at faderen ikke er
> kryptokid (ja jeg ved godt det er mindre problemer iforhold til HD men
> alligevel)

Bid tjekkes ikke. Det er en dyrlæge der kontrollerer at begge sten er faldet
ned.

> [...]
> aller anden form for jagtprøve. Hvis denne jagtprøve gik på at vise
> instinkter og ikke tillærte egenskaber, så ville alle jo kunne være med.

Det var præcis hensigten med avlsgodkendelsesarrangementet - altså at teste
medfødte jagtegenskaber. Denne prøve blev afskaffet samtidig med at man
afskaffede kravet om 2. præmie på udstilling som krav for at udstede
stambog.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 24-06-02 10:08

,

> DKK har (botset fra krav om hd-fot og pos. øjenlysning) fjernet kravet om
> udstillingspræmiering for at udstede stambog. .

Hej Søren

Det er ikke DKK der fjerner et krav om præmiering. Det er sket fordi
specialklubben har bedt om at det blev fjernet og altså har ønsket at
framelde sig DKK´s præmieringskrav.

Det er sket indenfor flere racer bl. a. golden retriever. Desværre.

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 25-06-02 15:33

> Det er ikke DKK der fjerner et krav om præmiering. Det er sket fordi
> specialklubben har bedt om at det blev fjernet og altså har ønsket at
> framelde sig DKK´s præmieringskrav.

For at give adgang til hvalpelisten kræver DKK at forældrene har en
andenpræmie på udstilling. For ca. et år siden fjernede man dette krav som
betingelse for at udstede stambog. Man vil gerne have pengene for
stambøgerne, men forbeholder sig alligevel ret til at inddele avlen i første
og anden sortering hhv. med og uden adgang til hvalpelisten.

Specialklubben (DRK) giver adgang til alle stambogsførte kuld til deres
hvalpeliste, men de har den holdning at oplysninger om HD-index ikke skal
gives videre til hvalpekøberne selvom opdrætteren har betalt for at få dette
beregnet hos DKK..

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 25-06-02 20:54

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> For at give adgang til hvalpelisten kræver DKK at forældrene har en
> andenpræmie på udstilling. For ca. et år siden fjernede man dette krav som
> betingelse for at udstede stambog.

Hej Søren

Det er stadig ikke DKK der har bestemt at kravet skal fjernes. Det er sket
efter en anmodning fra special klubben.

Man vil gerne have pengene for
> stambøgerne, men forbeholder sig alligevel ret til at inddele avlen i
første
> og anden sortering hhv. med og uden adgang til hvalpelisten.

DKK har nogle generelle stambogsføringsregler/ krav og nogle regler for at
komme på hvalpelisten.
Hvis en specialklub har frameldt sig reglerne,har de jo selv valgt ikke at
kunne komme på DKK´s hvalpeliste og risikere at blive inddelt i 1. og 2.
sortering.
Det er jo ikke DKK der laver denne 1. og 2. sortering.

Det står jo iøvrigt enhver opdrætter frit for, at opfylde DKK´s krav med
hensyn til præmiering, selvom deres specialklub har lempeligere regler.

> [...]
> hvalpeliste, men de har den holdning at oplysninger om HD-index ikke skal
> gives videre til hvalpekøberne selvom opdrætteren har betalt for at få

Dansk retrieverklub har jo ikke en generel hvalpeliste, idet klubben
reprænsenterer 5 retriever racer, men hver race har sin egen hvalpeliste.
Flatcoated retriever har HD index på sin hvalpeliste og labradog har også HD
index på nogle af kuldende.Golden retriever har både HD index og
sikkerhedstal på sine kuld.
Så din påstand holder ikke helt.
Iøvrigt skal du også opfylde præmieringskrav og brugsprøvekrav for at komme
på hvalpelisten hos de forskellige racer i retriever klubben.

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-06-02 07:46

> [...]

> sortering.
> Det er jo ikke DKK der laver denne 1. og 2. sortering.

Ved at have forskellige regler for udstedelse af stambog og opføring på
hvalpeliste er det DKK der diskriminerer og inddeler i 1. og 2. sortering.
Det kan ikke være rigtigt at man kan få udstedt en stambog på et kuld, men
samme kuld ikke kan blive udlyst på hvalpelisten. Det er 100% DKK der sætter
reglerne for opførsing på hvalpelisten og dermed er det DKK der
diskriminerer.

> [...]
HD
> index på nogle af kuldende.Golden retriever har både HD index og

Raceledelsen for Labrador Retriever har skriftligt overfor mig meddelt, at
man ikke ønsker ikke at offentliggøre HD-index på hvalpelisten uanset at jeg
havde betalt DKK for at få dette beregnet. Jeg ser da heller ikke som du
påstår nogen oplysninger om dette på kuldene der pt. er opført på
hvalpeliste. Hvad de andre retrieverracer gør interesserer mig af gode
grunde ikke.

> Iøvrigt skal du også opfylde præmieringskrav og brugsprøvekrav for at
komme
> på hvalpelisten hos de forskellige racer i retriever klubben.

Nej. Hvalpelisten for Labrador er åben for alle hunde med stambog med eller
uden udstillings- og markprøvepræmiering. Listen er på linje med DKK's også
åben for kuld hvor forældredyrene har en betænkelig HD-status og hvor
forældrene ikke er albuefotograferet.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 26-06-02 15:18

> [...]
sætter
> reglerne for opførsing på hvalpelisten og dermed er det DKK der

Hej Søren

Jeg forstår ikke at du kalder det en diskriminering.DKK har sine krav til
optagelse på hvalpelisten.Labrador retriever klubben har sine. DKK´s er
højere end labrador klubbens. Udstedelse af stambog er jo ikke det samme som
at komme på hvalpelisen.

Labrador klubben har frameldt sig DKK´s stambogsføringsregler og ønsker på
denne måde ikke at opfylde DKK´s krav. DKK har en regel om,at special
klubberne kan framelde sig disse krav og de klubber der har gjort dette, er
jo så vel vidende om, at deres hvalpe ikke opfylder DKK´s krav til optagelse
på DKK´s hvalpeliste hvis de ikke har de omtalte præmieringer på deres
avlshunde.

> [...]
jeg
> havde betalt DKK for at få dette beregnet.

Jeg synes du bør rette din harme til labrador klubben.Det er dem der har en
vag holdning til problematikken omkring HD score og præmieringer på
avlshunde. Tag diskussionen med dem og få forklaringen på, at de ikke ønsker
at offentliggøre HD index ét og så sæt dit kuld på DKK´s liste og få påført
dit index.
Jeg kan slet ikke forstå raceledelsen hos labrador i denne sag.Skyldes det,
at der bliver avlet på for mange dårlige hofter og albuer ?

DKK offentliggør i det mindste index ét.
Beklager jeg synes ,jeg havde set index på labrador hvalpelisten men det er
der altså ikke.

Hvad de andre retrieverracer gør interesserer mig af gode
> grunde ikke.

Jeg skriver om de andre retrieverracer, idet du nævnte i et andet indlæg, at
Dansk Retriever Klub giver adgang til alle stambogsførte kuld til deres
hvalpeliste og at de har den holdning at index ikke skal opgives.
Retrieverklubben har ikke nogen hvalpeliste.Det har de enkelte
retrieverracer og der er altså flere af dem, der både har krav til optagelse
på hvalpelisten og som offentliggør HD index.

> [...]
også
> åben for kuld hvor forældredyrene har en betænkelig HD-status og hvor

Ja men det afhænger nok af racen. Indenfor golden retrievere bliver der
næste år indført avlrestriktioner med hensyn til HD,udstedt af DKK, således
at kun hvalpe efter en hund med en HD score på A- B eller C kan
stambogsføres.
Hvis der bruges en C hund skal indekset på parringstidspunktet være mindst
100.

Så det er vel ikke kun dårligt det DKK står, for med hensyn til HD ?

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-06-02 16:16

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

Du vil tilsyneladende ikke forstå dette:

DKK udsteder gladeligt en stambog til afkom efter min hanhund. Han er A2 og
fri for AA. Han er øjenlyst uden anmærkninger. Han har HD-index på 110. Han
har kryptorchiderklæring.

Herefter bruger en medarbejder i DKK rent faktisk tid på, at slå op om min
hund har en andenpr. på udstilling eller har bestået en prøve der ikke
længere afholdes (avlgodkendelsesarrangement). Hvis dette ikke er tilfældet
så får afkommet ikke adgang til hvalpelisten.

Avl efter hanhunde med D i hofterne, AA-status ikke oplyst men en 2. præmie
på udstilling kan godt komme på hvalpelisten.

Så meget for DKK's værdier omkring sund avl. Når du bliver ved med at hævde
at det kun var DRK der pressede på for en lempelse af avlsrestriktionerne så
er det en sandhed med meget store modifikationer. Det var jo oplagt, at en
ikke FCI-organiseret stambogsførende organisation havde tiltrukket et stort
treciftret om ikke firecifret antal hunde som fravalgte DKK-stambog i lyset
af det gældende regime (i protest over skønhedsidealet som eneste
avlskriterie). Man behøver jo ikke være verdensmester i hovedregning for at
kunne se hvilken økonomisk effekt dette har for DKK.

Med hensyn til hvalpelisten kunne jeg da godt foreslå en enklere regel der
var til at forstå: Hvis DKK tagerl penge for at udstede en stambog så må de
også gerne invitere hvalpene ind på hvalpelisten. Så slap man da også for at
administrere en ordning hvorefter man skal tjekke om mor og far til hvalpene
har fået skønhedspræmiering.

Jeg er sandelig også sur på raceledelsen for Labrador Retriever, og har
skrevet et indlæg til medlemsbladet Retrieveren ang. den besynderlige
holdning til HD-index.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Bjergskoven

Dato : 26-06-02 23:50

> [...]

præmie
> på udstilling kan godt komme på hvalpelisten.

Det kan da også synes urimeligt,men så skal man vel arbejde for at der
kommer et krav om HD frihed sammen med et krav om præmiering for at komme på
DKK`s hvalpeliste

Når du bliver ved med at hævde
> at det kun var DRK der pressede på for en lempelse af avlsrestriktionerne

> er det en sandhed med meget store modifikationer. >.

Du vil altså påstå,at labrador avlere har fravalgt DKK som stambogsførende
klub og valgt at lade deres hvalpe stambogsføre i DRU, fordi DKK har haft et
krav om præmiering på udstilling for at kunne få stambogsført afkom ? Hvis
det er som du påstår,så er labrador opdrætterne jo åbentbart mere
interesserede i at have så få restriktioner som muligt og parat til at vælge
den forening som opfylder dette.
Hvilke krav har DRU til stambogsføring ?

Og du vil påstå at DKK har lempet på avlskriterierne, for at holde på
labrador folket ?

Min påstand er, at "jagtlinjerne" indenfor labrador klubben, har så stor
indflydelse på raceledelsens dispositioner at det har været muligt at skaffe
flertal for, at framelde sig DKK´s præmieringskrav, idet mange af disse
hundefolk ikke interesserer sig en døjt for udstilling og anser markprøver,
som det eneste fornuftige at deltage i .Hvis du ser på labradorklubbens
hvalpeliste, er der også mange hunde der slet ikke er udstillingspræmieret.

> [...]
at
> administrere en ordning hvorefter man skal tjekke om mor og far til

Nu er det med at checke disse ting, nok blot et tryk på en knap.Jeg finder
det stadigt rimeligt at der er restriktioner for at komme på
hvalpelisten.(en 3. præmie kan jo ikke siges at være strenge krav)
At tage penge for at udstede en stambog, synes jeg ikke har noget med
hvalpelisten at gøre. Det koster selvfølgelig noget at få lavet en
stambog.Og man kan jo godt have et kriterie for at få stambogsført hvalpe og
et andet for at blive optaget på hvalpelisten.
Hvis dit forslag skulle gælde, ville det betyde at stambogen skulle være
gratis, hvis ens hvalpe ikke kunne komme på hvalpelisten på grund af
manglende præmiering !!

Nu er udstillingen jo også til, for at bedømme, om hundens fysik og
temperament , svarer til den standard, der er beskrevet for racen.Standarden
tager udgangspunkt i ,at hunden skal være bygget til at kunne opfylde dens
oprindelige brug,som apportør.
Jeg ser da heller ikke noget galt i ,at forlange både en præmiering på
udstilling og en prøve der beviser hundens arbejdsevner, for at kunne
stambogsføre afkom.

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 27-06-02 19:26

> [...]

> det er som du påstår,så er labrador opdrætterne jo åbentbart mere
> interesserede i at have så få restriktioner som muligt og parat til at

Jeg går ud fra at du med "DRU" mener "DJR" Dansk Jagthunde Registrering.

> Hvilke krav har DRU til stambogsføring ?

Ingen!

> Og du vil påstå at DKK har lempet på avlskriterierne, for at holde på
> labrador folket ?

Ja!

> [...]
> som det eneste fornuftige at deltage i .Hvis du ser på labradorklubbens
> hvalpeliste, er der også mange hunde der slet ikke er

De medlemmer med jagthundeinteresse som stadig er med i DRK har naturligvis
en interesse i at frembringe sund avl med et racetypisk præg. Nu er det vare
sådan at klubben har mistet et stort antal medlemmer til den anden stambog
(og dermed til en anden "retrieverklub"). Det skyldes i al enkelhed at DKK
udelukkende prioriterer udstillingsarbejdet og ikke gir en døjt for hundenes
brugsmæssige egenskaber.

Det er klart at der er mange hunde der ikke er udstillingspræmieret, da
dette krav ikke længere er en avlsrestriktion. Der findes gud hjælepmig også
forældredyr der ikke engang kan bestå en brugsprøve, men det er som bekendt
ikke noget krav og derfor må jeg jo bøje mig for det.

Og tillad at jeg korrigerer dig: Der er ikke noget der hedder
"labradorklubben". Det heder "Dansk Retriever Klub".

> [...]
> Hvis dit forslag skulle gælde, ville det betyde at stambogen skulle være
> gratis, hvis ens hvalpe ikke kunne komme på hvalpelisten på grund af

Det er bare latterligt at der foregår en sortering af hundene i første
klasse og anden klasse - uanset at denne diskriminering rent administrativt
er lagt over på EDB. Kravet er IKKE som du hævder her en 3. præmie, men
derimod en andenpræmie - og nu kommer det værste - ELLER bestået
avlsgodkendelse. Dette arrangement har DRK nedlagt fordi det ikke længere er
noget krav for udstedelse af stambog.

Det er den holdning som du nu repræsenterer der har tvunget et stort antal
afkom over i en anden klub, og jeg tror ikke at strømmen er sluttet førend,
DKK begynder at have et konsistent sæt af regler for stambogsføring og
opføring på hvalpeliste. Det man ønsker er tilsyneladende at få pengene fra
jagthundeavlen og samtidig gøre samme avl mest mulig vanskelig at sælge, og
den politik kommer vi jagthundeejere ikke til at acceptere i det lange løb
når der findes fuldgyldige alternativer.

Der findes jo masser af andre kriterier som man kunne have lagt til grund
for en diskriminering. F.eks. at forældredyrene havde hofter med status C
eller under. Eller at forældredyrene ikke var Albuefotograferet. Eller at
HD-index var under 100 på parringstidspunktet. Men at bruge et rent
skønhedsideal og give blaffen i alt om sundhed vidner om værdier der er
styret mere af penge end af sund fornuft.

> [...]
racen.Standarden
> tager udgangspunkt i ,at hunden skal være bygget til at kunne opfylde dens

Man kan da ikke bedømme om hunden kan gå en dag på jagt ved at se den ture
et par gange rundt i en udstillingsring.Du bør læse racens standard på :
http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html

Det fremgår tydeligt at hunden er en apporterende jagthund, men vurdering af
hundens fysik og/eller temperament som apporterende jagthund indgår
overhovedet ikke i udstillingsbedømmelsen. Hvordan skulle man gøre det? Det
var tanken med avlsgodkendelsen der ikke længere findes.

> Jeg ser da heller ikke noget galt i ,at forlange både en præmiering på
> udstilling og en prøve der beviser hundens arbejdsevner, for at kunne
> stambogsføre afkom.

Det kan vi blive enige om, for dette var hvad der lå i avlsgodkendelsen.
Problemet er bare, at avlsgodkendelsen er afskaffet - både som
avlsrestriktion og som praktisk prøve. Man har som et kuriosum valgt at
opretholde den som et adgangskrav til hvalpelisten, hvilket omsat til
praktisk sprog betyder, at jeg altså godt kan få (lov til at betale fuld
pris for en) stambog på hvalpe, men jeg kan ikke få samme hvalpe på
hvalpelisten, da jeg ikke kan aflægge en prøve der ikke afholdes længere.

Hvis jeg har sunde forældredyr - med gode HD-index - så er pinen dobbelt.
Jeg kan ikke komme med på DKK's hvalpeliste (fordi mine hunde er anden
sortering) og jeg kan ikke få sundhedsdata med på DRK/Labarador Retriever's
hvalpeliste da man her ikke synes at HD-index er godt for racen.

Det er det jeg mener med, at du tilsyneladende ikke forstår hvad det er jeg
skriver. Der stilles ingen - overhovedet ingen - krav til dokumentation af
hundens arbejdsevner for at denne kan indgå i avlen eller opnå at blive
opført med afkom på hvalpelisten. Det eneste krav der stilles er et
skønhedsideal. Derimod er det utænkeligt at en højt præmieret markprøvehund
med sundhed i spitzenklasse kan komme i betragtning til DKK's hvalpeliste.
Det er og bliver forrykt.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 28-06-02 18:45

Hej Søren

> Jeg går ud fra at du med "DRU" mener "DJR" Dansk Jagthunde Registrering.

Nej jeg mente Dansk Racehunde Union. Du hentydede til en "ikke FCI anerkendt
stambogsførende forening"
og jeg gættede så at det var DRU, men det er altså Dansk jagthunde
registrering du mente.

> [...]
> (og dermed til en anden "retrieverklub"). Det skyldes i al enkelhed at DKK
> udelukkende prioriterer udstillingsarbejdet og ikke gir en døjt for

Så kan man jo modsat påstå, at de retrieverfolk der er flyttet til Dansk
jaghunde registrering, ikke giver en døjt for hundens fysiske
egenskaber/udseende.

> [...]
bekendt
> ikke noget krav og derfor må jeg jo bøje mig for det.

Nu er der jo tilladt enhver opdrætter at opfylde flere krav end både DKK og
DRK stiller.Der er ingen der forhindrer at man sætter sin egen standard for
avl, højest muligt og kun avler på sygdomsfrie og udstillings/markprøve
præmierede hunde.

> Og tillad at jeg korrigerer dig: Der er ikke noget der hedder
> "labradorklubben". Det heder "Dansk Retriever Klub".

Jeg er godt klar over at det hedder Dansk Retriever Klub. Jeg brugte bare
ordet "labradorklubben" som synonym for Raceledelsen for labrador.

> [...]
> derimod en andenpræmie - og nu kommer det værste - ELLER bestået
> avlsgodkendelse. Dette arrangement har DRK nedlagt fordi det ikke længere

Hvis du læser mit indlæg ordentligt, vil du se at jeg skriver, at det kræver
en 3. præmie for at komme på DKK´s HVALPELISTE. Det gælder for racer UDEN
præmieringskrav, altså labrador retriever. For racer MED præmieringskrav, er
DKK´s krav en 2. præmie. DKK følger altså special klubberne egne nivauer.
Og som du jo selv skriver,så er det DRK der er ophørt med avlsgodkendelses
arrangementer, fordi klubben selv har sløjfet kravet om
udstillingspræmiering.Det kan du altså ikke bebrejde DKK !!
Her er det efter min mening DRK som er helt galt på den.

> [...]
> den politik kommer vi jagthundeejere ikke til at acceptere i det lange løb
> når der findes fuldgyldige alternativer.

Jeg ved ikke hvad det er for en holdning du mener jeg reprænsenterer.Jeg
mener at alle retrieverne bør kunne fremvise både en udstillingspræmiering
og en præmiering på markprøve,så både eksteriør og de brugsmæssige
egenskaber er bevist.
Og hvad er det der gør jagthundeavlen vanskelig at sælge ? At hvalpene ikke
kan komme på DKK`s hvalpeliste ?

> [...]
> skønhedsideal og give blaffen i alt om sundhed vidner om værdier der er
> styret mere af penge end af sund fornuft.

Du kan jo igen sige det samme til special klubben. Dansk Retriever Klub og
under denne Raceledelsen for labrador er jo DKK`s rådgivere og specialister
omkring racen og hvis raceledelsen ønskede at indføre strengere
avlsrestriktioner, så ville disse, blive godkendt af DKK.
Men man er åbentbart godt tilfreds med de lempelige avlsrestriktioner der er
idag.

> Man kan da ikke bedømme om hunden kan gå en dag på jagt ved at se den ture
> et par gange rundt i en udstillingsring.Du bør læse racens standard på :
> http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html

Jeg behøver ikke at læse standarden.Jeg kender den udemærket, idet jeg har
opdrættet labrador i 20 år ,men er stoppet med dette af forskellige årsager.
Jeg har selv brugt mine labradors til jagt, så jeg ved godt hvad der kræves
af hund for at kunne gå på jagt en hel dag.

Selvfølgelig kan du ikke se i udstillingsringen, om en lab kan apportere.men
du kan se om den har en bygning, der følger standarden.Standarden beskriver
hundens fysiske bygning,som den er ønsket for en jagthund med labbens
arbejdsområde. Det kan jo feks. ikke nytte, at hunden skal arbejde en hel
dag i vandet, hvis dens pels ikke har den beskyttende underuld som
standarden beskriver.

Hvis hunden ikke er tilstrækkeligt vinklet,vil dens bevægelser blive mindre
effektive og den skal bruge mere energi under bevægelsen.
Alle punkter i standarden beskriver hvordan en lab skal være bygget, for at
kunne udføre sit job bedst muligt.
Du kan også se en hel del om labbens temperament på en udstilling. Og du kan
også vurdere noget om dens trænbarhed.Har den lært at gå i løs line, har den
lært at stå,løbe, fremvise tænder osv.
Hvis hunden kommer ind i ringen med halene mellem benene og farer forskræmt
væk fra de øvrige hunde, så har den nok ikke det rette temperament.
På den måde kan du faktisk se en hel del om hundens kapacitet, også med
hensyn til brugsegenskaber, på en udstilling.
Men når det er sagt, er jeg da enig i, at brugsegenskaberne bør vurderes på
en markprøve. Men jeg kan ikke forstå den holdning, at man som jæger,
fuldstændigt skrotter udstillinger, som en måde at vurdere hundens
egenskaber på.
Det er for mig at se, uvidenhed om ,hvad man kan bruge udstillingerne til.
Selvfølgelig er der udstillingsfolk, for hvem det kun er det fysiske der
tæller,men der er jo også fanatikere på jagtsiden, for hvem det kun tæller,
hvor hurtigt deres lab. kan opsamle vildt (og helst i en fart som en engelsk
setter) og for hvem den fysiske bygning er totalt ligegyldig. Jeg synes
stadig at den rette fysik er grundlaget for en hund der kan arbejde en hel
dag og det vurderes på en udstilling. Jeg synes at de to ting udstilling og
markprøve supplerer hinanden godt, ved en bedømmelse af hundens kapacitet.

På en udstilling er det den fysiske del der vurderes og det kan du ikke gøre
noget for at ændre på. Din hund er bygget som den er.
På en markprøve er det selvfølgelig hundens brugsmæssige egneskaber der
vurderes, men jo også i høj grad førerens formåen. Hvor dygtig har han været
til at træne sin hund. Du kan jo godt have en hund med fremragende
egenskaber og en udygtig fører, der ikke formår at arbejde med sin hund.

..

> [...]
> pris for en) stambog på hvalpe, men jeg kan ikke få samme hvalpe på
> hvalpelisten, da jeg ikke kan aflægge en prøve der ikke afholdes længere.

Det er jo retriever klubbens skyld at diise arrangementer ikke afholdes
> [...]

Retriever's
> hvalpeliste da man her ikke synes at HD-index er godt for racen.

Ja begge sider har "fejl"

> [...]
markprøvehund
> med sundhed i spitzenklasse kan komme i betragtning til DKK's hvalpeliste.

Ja men det er da bedre, at der er 1 krav for at komme på hvalpelisten hos
DKK istedet for ingen krav.
så er det op til raceledelsen at komme med flere krav til sundhed og
brugsmæssige kvaliteter,så vil DKK indføre disse, som krav for at komme på
deres hvalpeliste, idet reglerne siger at eventuelle avlsrestriktioner fra
special klubben også skal være opfyldt for at komme på DKK´s liste.

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 28-06-02 21:27

> Så kan man jo modsat påstå, at de retrieverfolk der er flyttet til Dansk
> jaghunde registrering, ikke giver en døjt for hundens fysiske
> egenskaber/udseende.

Ja fuldstændig som DKK der jo heller ikke interesserer sig for HD-status
eller AA-status. Det er rigtigt at de kræver deklaration af HD-fot. for at
udstede stambog, men i praksis, så er det et veletableret krav som selv de
alternative stambøger stort set opfylder. Se selv på www.jagthund.dk (og
bemærk web-adressen). DKK giver jo uhindret adgang til deres hvalpeliste for
alverdens avl med D i hofterne og uoplyst albuestatus hvis ellers forældrene
er pæne at se på. Hvad er det for værdier for avlen? Det bør tilføjes, at
HD-index helt officielt ikke støttes af raceledelsen for Labrador
Retriever, uanset at samme race har ganske seriøse sundhedsproblemer.

> [...]
for
> avl, højest muligt og kun avler på sygdomsfrie og udstillings/markprøve

Men det er jo en anden snak som jeg sagtens kan være enig med dig i.

Problemet opstår når DKK og DRK i fællesskab nedlægger
avlsgodkendelsesarrangementet fordi

a) DRK synes at skønhedsidealet bør udgå da vi gerne vil have lov til at
lave hunde der er egnede til jagt og

b) DKK gerne vil have pengene for de stambøger der pt. flyder i en sand
strøm i retning af DJR.

Efter nedlæggelse af krav om avlsgodkendelsesarrangement reagerer parterne
således:

a) DRK synes at nu er alt tilladt ligesom for andre stambøger - nu kan vi
trygt give helvede i sundhed for nu gælder "de frie markedskræfter". Senest
hørte jeg forklaringen om, at en hund der havde et råddent HD-index fik som
medfart at det jo var klart for den var far til et hav af kuld, og så var
automatikken at HD-index blev dårligt. (???). Hvis samme far optrådte på
DKK's hvalpeliste (han er DKBRCH og DKJCH og har derfor 2. pr. på udstilling
og er derfor velkommen på DKK's hvalpeliste), så var denne hans HD-index
bare blevet oplyst uanset om man ønskede det eller ej. Når DRK ikke ønsker
at oplyse HD-index på Labrador Retrievers hvalpeliste skyldes det
formentlig, at der findes usunde jagthunde der ikke kan opnå 2. pr. på
udstilling og som skal beskyttes for at dårligt hd-index skal komme ud til
hvalpekøberne. Og vi der lægger vægt på sundhed - og dermed avler på
forældredyr med hd-index på langt over 100 får ingen mulighed for at skilte
med vores hunde hvis de ikke har opnået en andenpræmie på udstilling.

b) DKK synes, at nu hvor de får pengene alligevel så kan de bare blive ved
med at helligholde skønhedskravet i en misforståelse af hvorfra racen
egentlig kommer (at dette er en jagthunderace). Det virker som om at DKK
stadig lever i vildfarelsen om, at hvis man stueavler længe nok på en
jagthund stå bliver det en stuehund.

> [...]
> udstillingspræmiering.Det kan du altså ikke bebrejde DKK !!
> Her er det efter min mening DRK som er helt galt på den.

Nej du tager fejl. Grunden til at jeg blev afvist på DKK's hvalpeliste var
at forældredyrene ikke havde bestået en 2. pr. på udstilling. Det er ikke et
krav fra DRK da hundene uden videre (og mod betaling naturligvis) kunne
opføres på Labradors hvalpeliste.

> [...]
udstillingspræmiering
> og en præmiering på markprøve,så både eksteriør og de brugsmæssige

Men den holdning du repræsenterer er at give DKK ret i, at
avlsgodkendelsesarrangementet (der netop indeholdt begge dele) skal ofres,
og erstattes med et rent krav om skønhedskonkurrence hvor hundens medfødte
egenskaber overhovedet ikke indgår.

> Og hvad er det der gør jagthundeavlen vanskelig at sælge ? At hvalpene
ikke
> kan komme på DKK`s hvalpeliste ?

Ja det er klart at når jagthunde forbydes adangt til DKK's hvalpeliste og
sunde hunde ikke kan få lov til at skilte med sine kvaliteter hos DRK, så
har avlen af den sunde jagthund det meget svært i dette lille land. Og så er
det godt at der findes alternative klubber og andre lande der har bedre
værdier for udvikling af vores race.

> [...]
> avlsrestriktioner, så ville disse, blive godkendt af DKK.
> Men man er åbentbart godt tilfreds med de lempelige avlsrestriktioner der

Hvis jeg sad i raceledelsen og så på DKK der havde så dårlige værdier at man
ville inddele avlen i A-avl (med subjektiv skønhed) og B-avl (uden subjektiv
skønhed) så ville jeg ærlig talt heller ikke orke at tage nogen som helst
diskussion op med DKK. Men eet eller andet sted hører jeg da hvad du siger,
og kan ikke erklære mig helt uenig. Jeg synes da også at raceledelsen for
Labrador er meget lange i spyttet i denne debat.

> [...]
> arbejdsområde. Det kan jo feks. ikke nytte, at hunden skal arbejde en hel
> dag i vandet, hvis dens pels ikke har den beskyttende underuld som

Det er jo noget vås. Standarden siger intet om hvorvidt hunden har
vildtfindende egenskaber. Og vi jægere ved, at hundens vildtfindende
egenskaber ikke sidder i underulden.

> Hvis hunden ikke er tilstrækkeligt vinklet,vil dens bevægelser blive
mindre
> effektive og den skal bruge mere energi under bevægelsen.

Ja, men jeg er mindre bekymret for om hunden er "mindre effektiv" og skal
bruge "mere energi" end hvis hunden er syg og i dårlig form. Jeg vil påstå
at under 5% af de Labrador der findes i den ydedygtige alder er i stand til
at gennemføre en dag på jagt. Det er da et langt større problem end om
hunden er "mindre effektiv" eller om hunden er 100% optimal.

> [...]
kan
> også vurdere noget om dens trænbarhed.Har den lært at gå i løs line, har

At hunden kan vise tænder og kan gå i snor - hurra! Så har vi vel nok en god
jagthund.Du latterliggører det arbejde der lægges i at tage en god hund med
de rette medfødte egenskaber og gøre det til en stærk jagthund. Du kan efter
min bedste overbevisning ikke sige noget som helst om hundens jagtlige
trænbarhed ud fra en udstillingsbedømmelse. Hvad skulle det være. Lydighed?
Vildtbehandling? Dirigerbarhed? Stresshåndtering i en apporteringssituation?

> Hvis hunden kommer ind i ringen med halene mellem benene og farer
forskræmt
> væk fra de øvrige hunde, så har den nok ikke det rette temperament.

Nej og den hund ville vi selvfølgelig ikke bruge på jagt af samme grund. Det
er ikke noget vi ville tage hunden i en udstillingsring for at konstatere.
Det var blevet konstateret længe inden. Dette kommer muligvis som et
kæmpechock for udstillingsfolket, men det kræver faktisk temmelig mange
timers træning med vores hunde for at udvikle en egnet apporterende jagthund
(Jagtlovens §24)

> [...]

> en markprøve. Men jeg kan ikke forstå den holdning, at man som jæger,
> fuldstændigt skrotter udstillinger, som en måde at vurdere hundens

Det gør jeg heller ikke, men tillad at jeg lige vender dit argument rundt:
"Jeg forstår ikke at den holdning, at man som skønhedsjæger, fuldstændig
skrotter jagt eller markprøver som en måde at vurdere hundens egenskaber
på". Den skønhed som hunden udviser i terrænnet og den evne hunden har til
at bevæge sig på i harmoni med naturen er usædvanlig smuk. Jeg kunne ønske
at udstillingsfolket gad bruge tid på at se jeres hunde arbejde i deres
rette element.

> Det er for mig at se, uvidenhed om ,hvad man kan bruge udstillingerne til.

Ja og uvidenhed om hvad jagt er for noget. Hvorfor har udstillingsfolkene
valgt at få en retirever i første omgang? Det er og bliver en jagthund og
hvis man ikke gider at stimulere dens medfødte egenskaber for opsamling af
vildt, så har man måske fået en forkert race (uanset hvor søde de er når de
ligger der og kigger på en på perserlasen). En Labrador er ikke skabt til en
udstillingsring, men er det englænderne kalder en "Worker" og den blomstrer
i et jagtligt samvær med sin fører.

> [...]
engelsk
> setter) og for hvem den fysiske bygning er totalt ligegyldig.

Du modsiger dig selv. Den Labrador Retriever der hurtigt og effektivt (og i
en fart som en engelsk setter) kan opsamle vildt er bestemt ikke knyttet til
en ejer for hvem den fysiske bygning er totalt ligegyldig. Den ejer har et
yderst bevidst forhold til hvad der bliver puttet ind i hovedet på hunden -
hun elsker sin hund og træner med den dagligt. Hun ser på sin hund som en
atlet hvis kost- trænings- og motionsplan bare skal gå op i en højere enhed.

Det er omvendt sådan, at den overvægtige Labrador (decideret fedme er ikke
diskvalificerende for at opnå præmiering på en udstilling) umuligt kan
bevæge sig graciøst i et terræn og at samme hund vil være totalt ude af
stand til at gennemføre en dags jagt.

> [...]
og
> markprøve supplerer hinanden godt, ved en bedømmelse af hundens kapacitet.

Arbejde = udstilling? Har du fuldstændig glemt hvad 30 eller 40
apporteringer på en dag egentlig kræver? Min modforestilling mod
udstillinger har et konkret udgangspunkt. Jagthunde (og deres førere med)
keder sig bravt ved et par runder i en udstillingsring hen over en fuld dag.
Det er latterligt at hævde, at en udstilling er grundlaget for at vurdere om
en hund kan arbejde en hel dag.

> På en udstilling er det den fysiske del der vurderes og det kan du ikke
gøre
> noget for at ændre på. Din hund er bygget som den er.

Hvor mange procent af de hunde der kan gøre sig gældende til en anden præmie
på udstilling vil så være i stand til at gå en vinderklasse markprøve? Eller
en andenpræmie i åben klasse? Eller en præmiering i begynderklasse? Eller en
brugsprøve? Eller have bestået det nu nedlagte avlsgodkendelsesarrangement?
Prøv for sjov skyld at se ned over hvalpeliste for Labrador Retriever på
http://home19.inet.tele.dk/drk-lab/ og se hvor få af mor-dyrene der kan
fremvise resultater fra markprøve.

> [...]
> til at træne sin hund. Du kan jo godt have en hund med fremragende
> egenskaber og en udygtig fører, der ikke formår at arbejde med sin hund.

Men Merete, det er jo det samme på udstilling. Jeg kan virkelig ikke hidse
mig op til at gå til ringtræning. Jeg er helt sikker på, at dette er jeg
dårlig til! Det må da være lige så ærlig en sag som at de udygtige
markprøveførere slipper for at sove dårligt om natten ved tanke om at deres
uduelighed ukvalificerer deres hundes afkom til DKK's hvalpeliste. Hvorfor
skal jeg tvinges til at gå en andenpræmie på udstilling hvis det virkelig er
mig så inderligt nederdrægtigt. Og hvis du mener, "at det skal jeg bare" -
hvorfor skal hr. og fru Hansen så ikke tvinges til at gå en andenpræmie i
åbenklasse på markprøve for at få lov til at sætte deres hund på
hvalpelisten. Og hvorfor skal hr. Skummelsen have fortrinsret frem for mig
på hvalpelisten med sit skodavl med en mor der har HD-status D og far man
ikke lige har orket at albuefotografere?

> Det er jo retriever klubbens skyld at diise arrangementer ikke afholdes
> længere.

Jeg forstår ikke at du ikke kan se, at dette er en provokation for os
almindellige hundeejere. DKK stiller krav om at avlsgodkendelsen er opfyldt
for forældrene for at sætte hvalpene på hvalpelisten. DRK nægter at opsætte
avlsgodkendelsesarrangement. For mig - undskyld jeg er kun et dødeligt
medlem af DRK - er det jo latterligt, for de to foreninger har
tilsyneladende en interesse i at skabe en situation, hvor DKK igen kan kræve
penge for stambøger, men alligevel slippe for at fremme avlen af sunde
Labrador Retriever (hvilket i mine øjne betyder at stimulere til udvikling
af hunde med medfødte jagtlige egenskaber).

> Ja begge sider har "fejl"

Det virker ikke på mig som om du kan få øje på DKK's fejl.

> Ja men det er da bedre, at der er 1 krav for at komme på hvalpelisten hos
> DKK istedet for ingen krav.

Det argument forstår jeg bare slet ikke. Skal vi ikke lave et krav der
hedder at forældredyrene har min. 35 cm. lange haler. I seriøsitet
konkurrerer det ganske godt med kravet om 2. præmie på udstilling.

>.... idet reglerne siger at eventuelle avlsrestriktioner fra
> special klubben også skal være opfyldt for at komme på DKK´s liste.

Men det er pt. sådan at vi får det værste af begge verdener. DRK mener, at
HD-index er uønsket, men det insisterer DKK på at oplyse om.DRK vil gerne
sætte (de i DKK's øjne grimme) jagthunde på hvalpelisten (man vil gerne have
pengene for dette). DKK vil gerne udstede stambog uanset om man billiger
avlen (man vil gerne have pengene for dette), men man vil ikke udlyse samme
ubeset uskønne jagthunde på sin hvalpeliste. Pyha det går rigtig godt!

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Claus

Dato : 29-06-02 06:21

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

-------------snip-------------------

Et meget langt indlæg

-----------snip-----------

Hej Søren.

Tak for et godt indlæg, du har sat ord på tanker der findes hos mange
brugsfolk i forskellige racer.

Claus
Der undre sig over at skønhed bliver sat over brugbarhed.

Fra : Bjergskoven

Dato : 29-06-02 16:37

> [...]
> brugsfolk i forskellige racer.
>

> Claus
> Der undre sig over at skønhed bliver sat over brugbarhed.

Hej Claus og Søren

Debatten om skønhed kontra brugbarhed, kan vi forsætte længe..

Men hvorfor tror I ,at der overhovedet er lavet en standard for diverse
racer, herunder labradoren ?

Hvad skal standarden bruges til ?

Hilsen

Merete

Fra : Claus

Dato : 29-06-02 16:55

> Hvad skal standarden bruges til ?

Hej.

Selvfølge skal vi bruge standarden meeeen der bliver lagt alt for stor vægt
på skønheden i forhold til brugsegenskaberne.

I Schæferklubben skal en hund opnå mindst 2 premie og ha en brugsprøve for
at blive avlskåret. En 1 pr. hund med en dårlig brugsprøve kan avlskåres i
Klasse 1 men en 2pr. hund med en fortrinlig brugsprøve kan kun avlskåres i
klasse 2....er det ikke mærkeligt??

Eller i Rottweilerklubben der skal avslhundene ikke engang ha' en
brugsprøve for at avle.

Læg mærke til at det er brugsracer vi snakker om.

Jeg mener at alle krav skulle strammes, en 2 pr. + brugsprøve + sundhed må
være nogle helt almindelige krav til brugsracer ...eller ?

Folk springer over hvor gærdet er lavest, så man må sørge for at lave det
højere

Claus
der ikke avler på sine hunde , fordi jeg ikke mener de er gode nok.!!!!!!

Fra : Bjergskoven

Dato : 29-06-02 21:56

"Claus" <Mito@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Claus
> der ikke avler på sine hunde , fordi jeg ikke mener de er gode nok.!!!!!!

Hej Claus

Jeg er helt enig og jeg synes det er den rette holdning du lægger for dage.
Det er meget nemt at blive "kennelblind" men vi gør vores hunde og
hvalpekøbere en stor bjørnetjeneste ved at avle ukritisk.

Jeg har selv en gammel hanhund på 12 år, som har vundet en del på
udstilling, men som aldrig er blevet brugt i avlen, da han ikke besiddder
det rette temperament for racen, så han har bare været hyggehund i mange år.

Hilsen

Merete

Fra : Bjergskoven

Dato : 29-06-02 21:51

Hej Søren

> [...]
forældrene
> er pæne at se på. Hvad er det for værdier for avlen?

Jeg synes også at det er et problem at hunde med så dårlig hofte og
albuestatus kan få adgang til at komme på DKK´s hvalpeliste,men det gælder
da heldigvis ikke alle racer. Som tidligere nævnt, bliver kravene til HD
status skærpet fra næste år, hos goldens.
Når jeg ser på DJR´s hvalpeliste, ser jeg mange kuld, hvor hverken far eller
mor til kuldet, er HD/albue fotograferet, og de er ikke øjenlyst.
Hvis jægerne forlader DKK og DRK, fordi de ikke ønsker at opfylde et
præmieringskrav, så er det selvfølgelig et valg der hænger nøje sammen med
deres opfattelse af retrieverne som primært værende jagthunde.

Men jeg forstår så absolut ikke, at man vælger at se stort på sundhedskrav
til avlshundene. Jeg finder det meget forkert at avle på hunde der ikke er
øjenundersøgt,idet man 100 % sikkert ved, at det er en arvelig lidelse,og
man har endda indenfor racen labrador, fundet det sygdomsbærende gen, så man
sikkert kan sige om en avlshund er bærer af sygdommen og hermed udelukke den
fra avlen. Hos DKK kan man ikke få stambogsført en hvalp efter en hund der
ikke er testet fri for PRA. Det kan man åbentbart hos DJR.

Udstilling er yt - markprøve er in - og sundheden ? tja........

..

Det bør tilføjes, at
> HD-index helt officielt ikke støttes af raceledelsen for Labrador
> Retriever, uanset at samme race har ganske seriøse sundhedsproblemer.

jamen det er da også fuldstændigt vanvittigt.

> [...]
> medfart at det jo var klart for den var far til et hav af kuld, og så var
> automatikken at HD-index blev dårligt. (???).

Jamen hvis opdrætterne giver helvede i hvilke hunde de avler på,så er det
f.....edeme op til hvalpekøberne at stille nogle krav til de forældredyr, de
ønsker at købe hvalp efter. Hvis en opdrætter ikke kan sælge sine hvalpe,
fordi, de er efter for ringe forældre, så holder opdrætteren hurtigt op med
at avle på dårlige hunde.
En hunds index bliver mere sikkert, jo flere antal afkom der er bedømt efter
den.En hunds index fortæller om dens HD potentiale i forhold til racens
gennemsnit,men ændrer jo ikke på hundens status.

> [...]
> formentlig, at der findes usunde jagthunde der ikke kan opnå 2. pr. på
> udstilling og som skal beskyttes for at dårligt hd-index skal komme ud til

Det er da også fuldstændigt forrykt. Hvad skal man med en god jagthund,
efter gode jagtlinjer, hvis den invalideres af HD fordi man ikke
interesserer sig for dette og avler ensidigt på egenskaber?

> [...]
skilte
> med vores hunde hvis de ikke har opnået en andenpræmie på udstilling.

Jeg giver dig ret,men mener stadig at løsningen burde være BÅDE et krav om
udstilling,et krav om markprøve (måske bare en brugsprøve) og endelig et
krav om sundhed.

> [...]
et
> krav fra DRK da hundene uden videre (og mod betaling naturligvis) kunne

Hvis du er blevet afvist på DKK`s hvalpeliste, må det være før labradorerne
frameldte sig præmieringskravet for stambogsføring. Idag skal hvalpenes
forældre have en 3. præmie på udstilling, for at komme på hvalpelisten, hvis
din hund tilhører en race der har frameldt sig DKK`s præmieringskrav.
..

> Det er jo noget vås. Standarden siger intet om hvorvidt hunden har
> vildtfindende egenskaber. Og vi jægere ved, at hundens vildtfindende
> egenskaber ikke sidder i underulden.

Nej men de vildtfindende egenskaber, er der rigtig mange hunderacer der
besidder. De sidder forrest på hunden !! Standarden taler om ikke om
vildtfindende egenskaber, men om en fremragende lugtesans !
Og i den rette underuld sidder hundens beskyttelse mod iskoldt mosevand,som
må siges at være en forudsætning for at man kan bruge hunden en hel
vinterdag på andejagt.

> [...]
> at gennemføre en dag på jagt. Det er da et langt større problem end om
> hunden er "mindre effektiv" eller om hunden er 100% optimal.

Ja men det er jo så din påstand.Jeg vil påstå at langt de fleste labber,
udstillingshunde eller ej, med den rette træning, godt kunne udføre en dags
arbejde. Det ligger jo for f.... i racen, det skal bare stimuleres.Men som
nævnt længere nede, så har labben jo mange andre anvendelsesmuligheder end
at blive brugt på jagt.

> [...]
med
> de rette medfødte egenskaber og gøre det til en stærk jagthund.

Jeg mener ikke jeg har latterliggjort noget som helst. Jeg påpegede blot at
du godt kan se noget om en hunds træningsmæssige potentiale, når den er
trænet til udstilling og at du på en udstilling bedømmer hundens fysiske
bygning, som er en forudsætning for en stærk og udholdende jagthund.
Nu kræver det faktisk også at hunden er i god fysisk form, for at vinde
noget på en udstilling og det kommer jo heller ikke af sig selv.

> [...]
Lydighed?
> Vildtbehandling? Dirigerbarhed? Stresshåndtering i en

Trænbarhed er jo hundens evne til at modtage indlæring. Det er fuldstændigt
ligegyldigt om denne indlæring består at "sit" og "stå" øvelser, dirigering
eller apportering.Hvis hunden er modtagelig for indlæring,kan den lære alt.
Og den træning du skal bruge for at vise din hund i en udstillingsring, vil
også afsløre om den er trænbar. Og det er jo grundlaget for al træning.
Hvad er stresshåndtering i en apporteringssituation ? det lyder vældigt fint
?
Er det at hunden skal holde rede på flere markeringer eller hva ?

> [...]
> kæmpechock for udstillingsfolket, men det kræver faktisk temmelig mange
> timers træning med vores hunde for at udvikle en egnet apporterende

Ja men du vinder sgu heller ikke udstilling ved bare at trække din hund ind
i ringen, selvom du har en flot hund.Det kræver faktisk også træning , en
lydig hund i god form og dygtig fremvisning.

> [...]
> "Jeg forstår ikke at den holdning, at man som skønhedsjæger, fuldstændig
> skrotter jagt eller markprøver som en måde at vurdere hundens egenskaber

Hvis man er ivrig "skønhedsjæger" og jagter et udstillingschampionat, skal
man også have en markprøvepræmiering,så man kan altså ikke skrotte
brugsegenskaberne helt,hvis man har ambitioner på udstillingsfronten.

> [...]
> hvis man ikke gider at stimulere dens medfødte egenskaber for opsamling af
> vildt, så har man måske fået en forkert race

Nu er både labben og golden retrieveren jo kendt for at kunne opfylde mange
andre funktioner, end at gå på jagt.Servicehund,førerhund,narkohund osv. Det
er jo også muligt at bruge dens evner som apportør uden at gå på jagt med
den. Du kunne feks. gå spor med den, oplære den til schweisshund og lign.

En Labrador er ikke skabt til en
> udstillingsring, men er det englænderne kalder en "Worker" og den
blomstrer
> i et jagtligt samvær med sin fører.

Den blomstrer i samarbejdet med sin fører, uanset hvad de samarbejder om !

,
> [...]
> hun elsker sin hund og træner med den dagligt. Hun ser på sin hund som en
> atlet hvis kost- trænings- og motionsplan bare skal gå op i en højere

Nej jeg modsiger ikke mig selv. Jeg taler om den fysiske bygning,set udfra
et avlssynspunkt. Der ønsker jægerne ikke at få bedømt deres hunde på en
udstilling udfra standarden(lavet af englænderne- der har skabt racen !) Jeg
mener at standarden sætter mål for hvordan en lab. skal være bygget for at
kunne arbejde en hel dag i marken. Den standard kan mange af jægernes hunde
ikke leve op til og derfor går de ikke på udstilling.

> [...]
> diskvalificerende for at opnå præmiering på en udstilling) umuligt kan
> bevæge sig graciøst i et terræn og at samme hund vil være totalt ude af

Jeg kender godt beskrivelsen af en udstillingshund, når den kommer fra en
jæger.Det er altid fedme der trækkes frem. En korrekt bygget lab og en lab i
god form er ikke fed, men kraftigt bygget med en god kompakt krop.
Jagthundelinjerne er blevet mere og mere spinkle og højbenede,formentligt
på grund af ensidig avl på jagtegenskaber uden samtidig hensyntagen til den
kompakte bygning som standarden kræver.
Det er iøvrigt bevist ved avl på ræve, at ensidig avl på bestemte
egenskaber, medfører andre fysiske ændringer hos dyrenesom ikke var
tilsigtet.

Efter min mening er det muligt at avle både gode jagtlige egenskaber og et
efter standarden korrekt ydre.

> [...]
dag.
> Det er latterligt at hævde, at en udstilling er grundlaget for at vurdere

Kald du det bare latterligt.Jeg siger ikke, at et par omgange i
udstillingsringen kan afgøre om en hund kan arbejde en hel dag,men jeg siger
at hundens fysiske bygning, er grundlaget for at den kan arbejde en hel dag,
ligesom en galophests bygning siger noget om dens potentiale for at løbe.
Og at den officielle standard stadig er lavet, for at beskrive den ideelle
labrador,den labrador der er fremavlet til at kunne arbejde en hel dag. Og
disse fysiske egenskaber vurderes på en udstilling.
Om hundene og deres førere keder sig er jo op til dem selv.(man må gerne
medbringe gl. dansk på en udstilling

> [...]
avlsgodkendelsesarrangement?
> Prøv for sjov skyld at se ned over hvalpeliste for Labrador Retriever på

Jamen sådan er det ofte, at moderdyrene har færre resultater at fremvise en
fædrerne. Jeg ved ikke hvorfor.
Og der vil da være mange 2. præmiehunde der ikke kan blive præmieret på
markprøve, ligesom der er mange hunde der kan præmieres på markprøve, men
ikke på en udstilling. Som før nævnt, kan du ikke ændre på en hund
udseende,men ved en målrettet indsats og de rette evner, vil jeg tro at de
fleste labber kan få en præmiering i begynderklasse og muligvis mere, da jeg
er sikker på at de fleste labber har deres oprindelige evner i behold, de
skal bare dyrkes.

Hvorfor
> skal jeg tvinges til at gå en andenpræmie på udstilling hvis det virkelig
er
> mig så inderligt nederdrægtigt.

Det skal du for at få vurderet om din hund lever op til standardens ord.
Ligesom jeg burde skulle opnå en markprøvepræmiering(om det så bare var
begynderklasse) for at få mine hunde godkendt til avl. Det er det , jeg
synes vi burde arbejde henimod, både hos DKK, DRK og DJR. En vurdering både
af hundens fysik og dens arbejdsevner.

> hvorfor skal hr. og fru Hansen så ikke tvinges til at gå en andenpræmie i
> åbenklasse på markprøve for at få lov til at sætte deres hund på
> hvalpelisten.

Det burde de også.

Og hvorfor skal hr. Skummelsen have fortrinsret frem for mig
> på hvalpelisten med sit skodavl med en mor der har HD-status D og far man
> ikke lige har orket at albuefotografere?

Hr Skummelsen burde slet ikke få lov til at sætte sit kuld på listen.

> [...]
kræve
> penge for stambøger, men alligevel slippe for at fremme avlen af sunde

Slå både DRK og DKK i hovedet. De burde jo kun være interesseret i sunde
hunde.

(hvilket i mine øjne betyder at stimulere til udvikling
> af hunde med medfødte jagtlige egenskaber).

Jeg mener ikke at avlen på jagtlige egenskaber udelukker avl på fysisk sunde
hunde, der lever op til standarden.

> Det virker ikke på mig som om du kan få øje på DKK's fejl.

Jo det kan jeg godt, men jeg har valgt at kæmpe indefor DKK og de kan
sagtens gøre det meget bedre end det gøres idag, men det er en lang og sej
kamp, også på special klub niveau.
Og jeg synes ikke det er bedre at gå over i DJR som slet ingen krav stiller,
hverken til avl eller til at komme på deres hvalpeliste.

> Det argument forstår jeg bare slet ikke. Skal vi ikke lave et krav der
> hedder at forældredyrene har min. 35 cm. lange haler. I seriøsitet
> konkurrerer det ganske godt med kravet om 2. præmie på udstilling.

Er det bedre slet ikke at have krav ? Kravet om en 2. præmie på
forældredyrene, betyder, at din hund ligger indenfor standarden.
Og vi skal vel bevare labben som den er beskrevet eller hva ?
..

> [...]
> HD-index er uønsket, men det insisterer DKK på at oplyse om.DRK vil gerne
> sætte (de i DKK's øjne grimme) jagthunde på hvalpelisten (man vil gerne

Ja penge styrer mange ting.

> [...]
samme
> ubeset uskønne jagthunde på sin hvalpeliste. Pyha det går rigtig godt!

Stadigvæk kan specialklubben udstede avlsrestriktioner, som DKK så vil følge
for at stambogsføre hvalpene.
De samme krav burde selvfølgelig gælde for optagelse på hvalpelisten.
Men i øjeblikket er kravet om en 3. præmie for labbernes optaglese på DKK´s
hvalpeliste højere, end kravet for at komme på både DRK´s og DJR´s
hvalpeliste !

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 30-06-02 11:13

> Jeg mener ikke at avlen på jagtlige egenskaber udelukker avl på fysisk
sunde
> hunde, der lever op til standarden.

Her er du inde på kernen i min argumentation.

Den (min) hund hvis afkom ikke kan komme på DKK's hvalpeliste kunne helt
uden problemer blive erklæret racetypisk på et avlsgodkendelsesarrangement,
men dette afholdes ikke mere.

Hunden er A i hofterne, har et HD-index på over 110, er fri for AA, fri for
arvelige øjensygdomme og stiller i vinderklasse på markprøve. Hundens mor er
udstillingschampion og hans far er både brugs- og jagtchampion (hvilket
kræver min. 2. pr. på udstilling), og han har naturligvis ingen problemer
med at blive erklæret racetypisk.

Jeg tilstår gerne, at jeg simpelthen ikke ser formålet med at udstille min
hund. Jeg orker slet ikke at høre på en udstillingsdommer lede efter fejl
ved min bedste ven. I mine øjne er han præcis som en Lab skal være. Punktum.
Og uanset dine synspunkter om, at man får en mere psykisk og fysisk robust
hund ved at udstille den, så er jeg i udgangspunktet ikke i tvivl om hvor
min hund står. Jeg nyder at se min hund bevæge sig som en vind igennem et
jagtterræn, og på baggrund af de min. 20 fulde jagt- og prøvedage jeg har om
året med min hund er jeg ikke i tvivl om at den er trænbar og fysisk stærk.

Det der provokerer mig er, at mens min ubestridt sunde hund nægtes adgang
til at udlyse sine kuld på hvalpelisten, så står der flere kuld på samme
liste hvor opdrætterne ikke engang gider at albuefotografere deres avlsdyr
ligesomme der findes hunde med meget tvivlsomme hofter. Og at min hunds
positive sundhedsoplysninger nægtes opføring på DRK's hvalpeliste.

> Og jeg synes ikke det er bedre at gå over i DJR som slet ingen krav
stiller,
> hverken til avl eller til at komme på deres hvalpeliste.

Hvis jeg mente at DJR var bedre havde jeg jo nok skiftet. Når jeg nævner
DJR så skyldes det ikke at jeg opfatter at DJR har specielt lødighed i sine
værdier for avl (eller mangel på samme), men at man i DJR trods alt ikke....

a) tilbageholder sundhedsoplysninger (som det foregår i Labrador's
hvalpeliste der nægter at oplyse om HD-index som en ansvarlig opdrætter har
indhentet mod betaling hos DKK)

b) udvælger A-hold og B-hold i avlen (som DKK gør ved gerne at ville udstede
en stambog til kuld, som man ikke mener er fine nok til at komme på

Højere på en tåbelig måde.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Claus

Dato : 23-06-02 17:06

> [...]
> bedsteforældre alle havde haft A-hofter. Ville det ikke blive svært at
> være pengegrisk/tankeløs opdrætter hvis man viste en lille smule omtanke

Hej.

Du har da ret i at folk der køber hund skal stille nogle krav og sætte sig
ind i racen, meeen det er nu opdrætternes ansvar at de bruger nogle gode
forældre dyr og ikke laver hvalpe på hvad som helst.
I den brugsrace vi har siger klubben at hundene skal være HD fot. men man
må godt avle på HD. det er fordi racen er så smal at der ikke er råd til at
sætte hunde uden for avlen. men fordi klubben siger det , behøves man jo
ikke avle på alt.

Vores tæve kommer fra de bedste brugslinier, hun er kanon til brugsarbejde
og en god hjemmehund men har desværre D. hofter. Vi har valgt ikke at bruge
hende i avlen for det kan vi da ikke være bekendt.

Min handhund er IPO 3 ser ret godt ud og efter gode forældre, men jeg mener
han har mangler i sit væsen , der gør at jeg ikke kan nå de resultater som
jeg gerne ville.
Fordi jeg ikke selv er helt tilfreds med ham mener jeg heller ikke han er
god nok til at avle på, derfor er han hverken HD. fot eller udstillet, så
falder man ikke for fristelsen hvis der er nogen der gerne vil parre med
ham.

Jeg mener at man skal tænke sig godt om hvis man vil avle, man skal være
kritisk over for sine avlsdyr og vide hvad det er man vil.

Claus

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 23-06-02 17:09

"Claus" <Mito@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> falder man ikke for fristelsen hvis der er nogen der gerne vil parre med

Men hvorfor ikke få ham HD fotograferet, det ville jo evt. kunne hjælpe
racen, da der vil komme mere materiale til at lave HD indeks ud fra.
Det vil jo stadig ikke være muligt at falde for fristelsen når nu han ikke
er udstillet.

Mange hilsner
-Benedikte.

Fra : Claus

Dato : 23-06-02 17:45

> [...]
> racen, da der vil komme mere materiale til at lave HD indeks ud fra.
> Det vil jo stadig ikke være muligt at falde for fristelsen når nu han ikke

Hej.

Fordi der er så få hunde med HD. i denne race at jeg ikke mener at det er
pengene værd og har han så noget så vil jeg begynde ar skåne ham og det ´har
jeg ikke lyst til.

Han har levet et liv i overhalingsbanen og det bliver han ved med lige til
det er slut.

Claus

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 26-06-02 11:37

Hej Claus

Nu kan jeg læse at du har en fornuftig indstilling til avlsarbejde og ligeledes
til valg af hund
) - jeg har en af samme race. Men det som jeg gerne vil opponere imod er at
du siger at
en race kan være så smal at man ikke har råd til at udelukke individer pga. fx
HD. Jeg mener tværtimod at lige meget hvor smal racen er har man ikke råd til
at tage dårlige individer med i avlsarbejdet. Hvis der ikke er mange individer
af racen i Danmark må man jo søge til
udlandet for at finde egnet avlsmateriale, ikke sandt?

Mvh
Kim

Fra : Claus

Dato : 26-06-02 16:07

> [...]
er at
> du siger at
> en race kan være så smal at man ikke har råd til at udelukke individer

Hej.

Jeg tror ikke at vi har samme race.
Du har har vel Rotter..ik??

Det er ikke mig der mener at racen er så smal at man må bruge hunde med
HD.,det er noget klubben har besluttet.

Claus

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 26-06-02 18:28

Hej Claus

Jo, jeg har nu kun en enkelt Rottweiler og jeg havde forstået på dit forrige
indlæg at det havde du også, men der tager jeg måske fejl?

Med hensyn til om en smal race kan bære at der avles på dårlige eller bare
knap så gode individer så forstod jeg det sådan at du forsvarede denne
holdning, men det glæder mig naturligvis hvis dette ikke er tilfældet.

Mvh
Kim

Fra : Claus

Dato : 26-06-02 21:38

> [...]
> knap så gode individer så forstod jeg det sådan at du forsvarede denne
> holdning, men det glæder mig naturligvis hvis dette ikke er tilfældet.

Vi har haft Rotter i mange år, men nu har vi kun en gammel dreng på 10 år
tilbage .o).
Det var ikke Rotterne jeg mente da jeg skrev en smal race.

Vi har da nogle meget faste meninger om hundeavl og mener da ikke at dem vi
har nu, er noget at avle på, tæven har HD. og handhundens væsen er ikke
stærkt nok.

Claus

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 24-06-02 07:42

Mito@adslhome.dk writes:
>Jeg mener at man skal tænke sig godt om hvis man vil avle, man skal være
>kritisk over for sine avlsdyr og vide hvad det er man vil.

Hej Claus

Det er fan'me en holdning der er værd at tage hatten af for. Der er bare
for få der har en holdning som dig.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Claus

Dato : 25-06-02 06:39

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b0443c3933b9aca001204abcf.443c3b5@net.dialog.dk...

> Det er fan'me en holdning der er værd at tage hatten af for. Der er bare
> for få der har en holdning som dig.

Hej Poul

Jeg har været træner i en speciel klub i mange år, der har jeg set alt for
mange dårlige hunde, både ang. det mentale og det fysiske.
Det gør at ejerne til sådanne hunde, hurtigt opgiver hundesporten og
forlader klubben igen....det er jo synd for alle parter, hunden bliver ikke
trænet ( stimuleret ) ejeren oplever ikke glæden ved at træne med sin hund
og klubben mister medlemmer.

Derfor har jeg meget lidt forståelse for de menesker der synes at lille "
Fido " er så sød og skal ha' et kuld hvalpe selv om den har HD. eller væsen
mangler, eller de opdrættere der ikke sørger for at deres avls hunde er
iorden.

Hvis jeg skal lave et kuld hvalpe, så skal min tæve være iorden ellers kan
det være ligemeget Der er rigeligt med dårlige hunde, jeg skal ikke lave 8
stk. til.

Claus

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 24-06-02 07:47

als@cs.auc.dk writes:
>sat

>Ja svaret kender vi jo begge, men så kritiser da newfklubben og ikke kun
>DKK
>(eller DRU).

Hej Benedikte

Nu er mit indlæg ikke ment som kritik hverken af DKK, DRU eller
newfklubben, men derimod af opdrætterne. Vi behøvede ingen restriktioner,
hvis vi kun havde ansvarlige opdrættere.

I øvrigt har jeg, i et andet indlæg til Lars, rejst kritik af
specialklubben for at vedtage for svage restriktioner.

Hilsen
Poul Erik Rise