Skærme
Fijala 3554
Hvilken TFT-skærm
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 13:40

Hej alle

Jeg er begyndt at spekulere på at anskaffe en fladskærm (15").
Hos Proconsult i Odense kan jeg se at de sælger en Viewsonic og
en Samsung, begge to til ca. 5'200 kr. At dømme efter de oplyste
tal er Samsung bedst, men hvad siger folk der har set skræmene?

Min lokale hardwarepusher har nogle andre skærme til 4'500 kr.

Er der nogle (billigere) mærker som kan anbefales?

Er der problemer med spil (hurtige bevægelser) på TFT-skærme?
Ikke fordi jeg skal spille ret meget, men jeg vil godt vide hvad
den slags skærme kan.

PS. Jeg har kikket tilbage i gruppen, men fandt ikke rigtig nogen
indlæg der besvarede mine spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Esben

Dato : 17-06-02 14:02

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:htlrgusvpokvonrm02noa5fno06kfv6sqg@sunsite.auc.dk...
> [...]
>
> Er der problemer med spil (hurtige bevægelser) på TFT-skærme?
> Ikke fordi jeg skal spille ret meget, men jeg vil godt vide hvad

Jeg husker at HP's L1520-serie fik ros i en test, specielt ved hurtige bevægelser, men der kan jo være sket meget siden da (5-6
måneder siden). Hvis jeg var dig, ville jeg tage ud i forretningerne og få demonstreret nogle skærme, for kvaliteten af et
skærmbillede kommer meget an på øjnene der ser.

--
Esben

Fra : Brian Haagh

Dato : 17-06-02 17:57

Hej,
Jeg har købt en Samsung Syncmaster 151bm, og den virker kanon.
Jeg har dog ikke prøvet at spille på den endnu men ellers er den alle
pengene værd.
Jeg kører 1024 x 768 (75 hertz), og der er et rigtigt godt billede på, og
gode farver.

Brian Haagh/

Fra : Tinky Winky

Dato : 18-06-02 00:09

> [...]
> pengene værd.
> Jeg kører 1024 x 768 (75 hertz), og der er et rigtigt godt billede på, og

Opdateringsfrekvensen for LCD skærme er ligegyldig. Det fungerer ikke på
samme måde. Svjv. er der ingen LCD skærme der kan opdatere hurtigere end
hvad der svarer til 60Hz.

Man vil ikke få et bedre billede med hurtigere opdateringsfrekvens. Dog er
der måske nogle LCD skærme som kører bedst ved bestemte
opdateringshastigheder.

Men man skal ikke tage det som et udtryk for kvalitet på nogen måde, som med
CRT.

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 17-06-02 19:20

Bertel Lund Hansen wrote:

[KLIP]
>Er der nogle (billigere) mærker som kan anbefales?

Jeg har en Samsung 151b (15,1" TFT) i sølv:
http://www.proconsult.dk/katalog/disp/tft/tft-15/monsam-15esas.html

Den koster "kun" ca. 4100,- ifølge edbpriser - dog ca. 5.000,- hos
ProConsult. Samsung (dog en 151s) blev testvinder i en større 15" TFT
skærmtest i Alt Om Data for et stykke tid siden:
http://www.itsvar.dk/default.asp?mode=mainpage&location=artikler/artikel_info.asp&artikel_id=3582&articlemode=BUY_INSTANT

Jeg har artiklen liggende som PDF, som jeg kan maile dig, hvis du er
interesseret.

>Er der problemer med spil (hurtige bevægelser) på TFT-skærme?
>Ikke fordi jeg skal spille ret meget, men jeg vil godt vide hvad
>den slags skærme kan.

Jeg har ikke oplevet nogle problemer. Jeg spiller ikke ret meget, men
i GTA3 og Fifa2002 har der ikke været nogle problemer.
--
Rasmus Waehrens

Fra : Petersen

Dato : 17-06-02 20:54

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Min lokale hardwarepusher har nogle andre skærme til 4'500 kr.
>
> Er der nogle (billigere) mærker som kan anbefales?

Overvej en crt skærm istedt for tft som måske nok er smartere.
Men en crt skærm har klarere farver, er hurtigere til at opdatere
i spil og kan køre i god kvalitet ved flere opløsninger mv.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 23:33

Petersen skrev:

>Overvej en crt skærm istedt for tft som måske nok er smartere.

Jo, men jeg har allerede en 19" og en 17" stående på mit
skrivebord så det frister med noget der fylder mindre.

>Men en crt skærm har klarere farver, er hurtigere til at opdatere
>i spil og kan køre i god kvalitet ved flere opløsninger mv.

Jeg må tage en rundtur i byen og se hvordan TFT-skærmene klarer
sig. Bankernes ser imponerende flotte ud, men det er selvfølgelig
nemt at gengive tekst.

--
Bertel

Fra : Madsen

Dato : 20-06-02 02:11

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg må tage en rundtur i byen og se hvordan TFT-skærmene klarer
> sig.

Jeg kan anbefale dig at tage et lille link med i baglommen såsom
dette: http://www.monitorsdirect.com/toolkit/index.shtml

Man må gå ud fra at mange butikker har en TFT-skærm koblet på en pc
som er på nettet med minimum IE 5. Hvis ikke de har, så må de let
kunne få det arrangeret, hvis de ellers er interesseret i at sælge
noget forstås.
Du kan kontrollere nogle ret vigtige ting med testen. F.eks. døde
pixels, spor efter hurtige bevægelser (Ghost Trailing), som er
irriterende i spil osv.

Madsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-06-02 06:42

Hej

Petersen wrote:
> Overvej en crt skærm istedt for tft som måske nok er smartere.
> Men en crt skærm har klarere farver, er hurtigere til at opdatere
> i spil og kan køre i god kvalitet ved flere opløsninger mv.

Rønnebærene er nok sure

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Esben

Dato : 20-06-02 13:42

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse news:3D116B37.9090706@feddersen.dk...
> Hej

> Rønnebærene er nok sure

Tja, men man skal stadig op i en ret heftig pris for en fladskærm, for at få et fornuftigt billede. De eneste fordele jeg kan se ved
TFT-skærme er størrelsen og strømforbruget.

--
Esben

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 20-06-02 18:09

Esben wrote:

>Tja, men man skal stadig op i en ret heftig pris for en fladskærm, for at få et fornuftigt billede. De eneste fordele jeg kan se ved
>TFT-skærme er størrelsen og strømforbruget.

Og det faktum, at tekst står utroligt skarpt. Man skal ikke sidde og
fedte med moire, fokus m.m. for at sikre sig, at billedet er skarpt
hele vejen rundt på skærmen.

Derudover kan jeg da finde flere fordele:
- mere behageligt skærmbillede (ingen flimmer)
- pivot funktion - dvs. mulighed for at dreje skærmen og skærmbilledet
90 grader (ihvertfald på Samsung skærme)
--
Rasmus Waehrens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-02 20:14

Esben skrev:

>Tja, men man skal stadig op i en ret heftig pris for en fladskærm, for at få et fornuftigt billede.

Den er da ikke heftig i forhold til en traditionel skærm med
samme synsfelt.

>De eneste fordele jeg kan se ved TFT-skærme er størrelsen og strømforbruget.

Det er jo nok også det det drejer sig om.

--
Bertel

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-06-02 21:03

Hej

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er jo nok også det det drejer sig om.

Oh nej - du vil ganske hurtig opdage hvor dejlig sådan en er at se på.
Jeg har stort set udelukkende arbejdet på fladskærme de sidste ca 6 år.
Og uanset hvor ny, god, dyr, trinitron agtig og mange Hz-hastighed jeg
sidder foran går der ca 10 minutter og mine øjne begynder at klø og løbe.

Når det så er sagt så ved jeg godt de koster lidt mere mm, men for mig
er der ingen tvivl om at en fladskærm vinder hos mig.

Men skal du have en fladskærm så prøv at låne dig til en god bærbar og
tag den under armen og gå så ud og afprøv dem der ligger under
beløbsgrænsen. Ved at bruge samme PC kan du bedre sammenligne skærmene.
Installer Nokia's skærmtestprogram, det har nogle gode test til gråtoner
og farveovergange.

Selv har jeg en ADI S710 (17") som ligger under 7000,-. Da den kom var
den helt suveræn (ca 8 md gammel nu) og i dag sukker jeg efter hvilke
specs de helt nye skærme på markedet har, så hvis du læser tests af
skærme så undersøg hvor gammel selve modellen er. En skærm som kun har
været på markedet i 6 måneder kan sagtens have forældet teknik i sig.

Skærme med den nyeste teknik har typisk synsvinkler på 170/170grader.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Esben

Dato : 21-06-02 00:40

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:b9a4hu4vlldclslsis187l2b29hnte1g7t@news.telia.dk...

> Den er da ikke heftig i forhold til en traditionel skærm med
> samme synsfelt.

Tja, en 15" TFT er lidt mindre end en 17" CRT (typisk en tomme), og TFT-kommer sjældent over 1024x768 i den størrelse. Skal man op i
17" TFT så bliver det for alvor dyrt.

> Det er jo nok også det det drejer sig om.

Jep, jeg prøver heller ikke at tale dig fra det - det kommer jo alt sammen an på behov og anvendelse.

--
Esben

Fra : Einar Kristjansson

Dato : 19-06-02 21:39

Hejsa!

Jeg har 2 17'' TFT fladskærme som jeg bruger til daglig, både til alm.
arbejde og spil. 1 Philips 170B og 1 AOC LM-700.

Begge to er kanongode, både til spil, tekst og grafik.

Philips skærmen har indbygget strømforsyning, så det er bare at
tilslutte ledningen bag i skærmen, imens AOC skærmen har en
ekstern strømforsyning. AOC skærmen klarer til gengæld flere
opløsninger (800x600, 1024x768 og 1280x1024) uden problemer
imens Philips bliver utydelig hvis du går nedunder 1280x1024.

Men som sagt, begge skærme er gode og har sine minuser.

Det store plus ved AOC skærmen er, at den koster kun 5.245
iflg. EDB priser, og der får man valuta for pengene.

Hilsen

Einar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-02 23:20

Einar Kristjansson skrev:

>Jeg har 2 17'' TFT fladskærme som jeg bruger til daglig, både til alm.
>arbejde og spil. 1 Philips 170B og 1 AOC LM-700.

>Begge to er kanongode, både til spil, tekst og grafik.

Jeg takker for alle oplysningerne, men jeg følger stadig gruppen
og kikker efter indlæg om TFT-skærme.

--
Bertel