Toshiba bærbar m. password (repost)
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-06-02 13:07

[Crosspost med FUT til news:dk.edb]

Hejsa,

jeg har et problem med min fars bærbare Toshiba,
se denne tråd:

Jeg har imidlertid afprøvet en masse teknikker, men
intet har hjulpet. Jeg bl.a. prøvet følgende:
- Holde Shift, Ctrl, Esc og musetasterne nede under
opstart.
- Pille batterierne fra i mere end 10min.
- Starte op med en KeyDisk.
- Starte op med en bootdisk
- Starte op med Toshibas disk, den disk man laver
passwordet med.
- Formatere harddisken.

Jeg konkluderer så her, at det ikke er på harddisken
password-forespørgslen er gemt, men i BIOS.
Man kan nemlig heller ikke komme ind i BIOS!

Jeg går stadig udfra det er BIOS der skal resettes,
selvom det egentlig ikke er BIOS der står for at
spørge om password - det er et program fra Toshiba.

Er der nogen der har et godt råd?
- Jeg prøver stadig at undgå at betale en forhandler
for arbejdet ;)

Mvh.
Mikael

Fra : Lars Hansen

Dato : 17-06-02 15:28

Jeg havde samme problem på en Fujitsu-Siemens.

Den måtte en tur til deres værksted i England og have skiftet bundkort. Så
dybt putter den sig i en FS maskine.

/Lars

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-06-02 19:35

Lars Hansen wrote:

> Jeg havde samme problem på en Fujitsu-Siemens.
>
> Den måtte en tur til deres værksted i England og have skiftet bundkort. Så
> dybt putter den sig i en FS maskine.

Det lyder da underligt. Jeg vil tro, det kan lade sig gøre at nulstille
passwordet. Man kunne f.eks. midlertidigt sætte en anden BIOS i, der
ignorerer accepterer et forkert password. Eller man kunne tage CMOS'en
ud og nulstille den. Eller man kunne smide en anden enhed i CPU soklen,
der så nulstiller CMOS'en.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-06-02 20:15

Således skrev Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> i dk.edb.sikkerhed
Mon, 17 Jun 2002 20:34:56 +0200:

> [...]
>ignorerer accepterer et forkert password. Eller man kunne tage CMOS'en
>ud og nulstille den. Eller man kunne smide en anden enhed i CPU soklen,

Det er ikke ualmindeligt på mærkevarelaptops med en så rigid.

Jeg mener også at IBM har en konstruktion, der gør at et gemt
password medfører udskiftning af motherboard og hardiske, hvis disse
er beskyttet.

Knud
--
`no amount of Zen contemplation will ever make you at one
with a 3c905B ethernet card.' -- Alan Cox

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-06-02 23:17

Knud Winckelmann wrote:

> [...]
>
> Jeg mener også at IBM har en konstruktion, der gør at et gemt
> password medfører udskiftning af motherboard og hardiske, hvis disse

Og hvad er det så for en konstruktion, der gør, at
selv dem, der har lavet den, ikke kan omgå den
?

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-06-02 07:16

Kasper Dupont skrev:

Bemærk: jeg har ikke personlig erfaring med det nedenstående, endnu.

> Og hvad er det så for en konstruktion, der gør, at selv dem, der har
> lavet den, ikke kan omgå den ?

Nogle IBM maskiner har en indbygget krypteringsfunktion:

Hvis man sletter krypterings nøgler og certifikaterne kan man ikke
genskabe adgang til harddiskens indhold (den skal formateres og om-
installeres). Ellers ville krypteringen jo heller ikke være meget værd.

Administrator manual til version 1:

Side 43.

Administrator manual til version 2:

Side 47.

Læs mere om krypteringsfunktionen her:

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-06-02 09:29

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> genskabe adgang til harddiskens indhold (den skal formateres og om-
> installeres). Ellers ville krypteringen jo heller ikke være meget værd.

Selvølgelig, men der er da forskel på, om man formaterer harddisken,
eller om man udskifter den.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 19-06-02 18:23

Kasper Dupont skrev:

> Selvølgelig, men der er da forskel på, om man formaterer harddisken,
> eller om man udskifter den.

Klart. I øvrigt kunne spørgeren forsøge at flashe BIOSen og derved må-
ske "nulstille" den. Her kan man hente bl.a. BIOS-opdateringer til
Toshibaen:

Hvis han gør det og smadrer maskinen, vil jeg ikke høre for det.
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-06-02 18:37

"Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> skrev:
> Klart. I øvrigt kunne spørgeren forsøge at flashe
> BIOSen... [snip]

Sorry, det er allerede gjort ;)
- Virkede heller ikke...

/Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-06-02 19:45

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Sorry, det er allerede gjort ;)
> - Virkede heller ikke...

Var du ikke i stand til at opdatere BIOSen? Eller var du
i stand til at opdatere BIOSen, men blev stadig spurgt
om adgangskode?

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-06-02 20:31

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev:
> Var du ikke i stand til at opdatere BIOSen?

Jeg var i stand til at opdateret BIOSen.

> Eller var du i stand til at opdatere BIOSen, men blev
> stadig spurgt om adgangskode?

Jeg blev ikke spurgt om adgangskode, den opdaterede
bare uden noget...

Måske skulle jeg grave lidt mere der, jeg forsøger mig
lidt frem igen ;)

/Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-06-02 22:11

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Jeg var i stand til at opdateret BIOSen.

Hvordan opdaterede du BIOSen?

> Jeg blev ikke spurgt om adgangskode, den opdaterede
> bare uden noget...

Hvad mener du med, at du ikke blev spurgt om adgangskode?
Hvad skete der, da du bootede med den nye BIOS? Kunne du
se at versionsnummeret var ændret? Bad den stadig om
adgangskode, hvis du havde harddisken i?

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-06-02 14:36

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev:
> Hvordan opdaterede du BIOSen?

F12 nedtrykket under opstart, jeg har dog tænkt mig at
prøve samme nr. med en alm. bootdisk i.
Jeg kan dog ikke gøre i dette øjeblik, da en kammerat
har den og kigge på.

> Hvad mener du med, at du ikke blev spurgt om
> adgangskode?

Den gik uden om adgangskoden, jeg så ikke engang
den normale skærm med BIOS versionsnr osv.

> Hvad skete der, da du bootede med den nye BIOS?

Samme som før og jeg mener BIOS versionen er
ændret, jeg var selvfølgelig så dum og ikke skrive den
forrige ned - man kan ikke lige se at det er den nye
BIOS der er installeret, men maskinen skrev update
succesfull!

> Kunne du se at versionsnummeret var ændret?

Er besvaret ovenover.

> Bad den stadig om adgangskode, hvis du havde
> harddisken i?

Jeps.

Venligst
Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-06-02 16:03

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> F12 nedtrykket under opstart, jeg har dog tænkt mig at
> prøve samme nr. med en alm. bootdisk i.

Er det korrekt forstået, at du først satte en BIOS
opdateringsfloppy i drevet, dernæst trykkede F12 ned
og til sidst tændte mens du holdte F12 trykket ned?

Hvor har du floppyen fra?

Hvilket format er floppyen i?
- En almindelig FAT floppy med en BIOS fil på?
- En almindelig PC floppy, men ikke i FAT format?
- En anden indkodning?

> Den gik uden om adgangskoden, jeg så ikke engang
> den normale skærm med BIOS versionsnr osv.

Aha, man kan omgå adgangskoden ved opdatering af
BIOS. Nu er det spændende spørgsmål, hvad der er
gjort for sikkerheden i denne process. Havde man
været pedantisk omkring sikkerheden, havde det ikke
været muligt at opdatere BIOS uden adgangskode.

Foregår denne BIOS opdatering helt uden indblanding
af den gamle BIOS? Og kan man dermed stadig rede
maskinen, hvis den første opdatering skulle
mislykkes?

Er der nogen form for check af, om den nye BIOS
faktisk stammer fra den rigtige leverandør? Og er
der noget krav om, at man skal skifte til en nyere
version en tidliger?

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-06-02 16:25

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev:
> Er det korrekt forstået, at du først satte en BIOS
> opdateringsfloppy i drevet, dernæst trykkede F12 ned
> og til sidst tændte mens du holdte F12 trykket ned?

Ja.

> Hvor har du floppyen fra?

Har selv lavet den udfra denne side:
<http://www.toshiba-dm.com/cgi-bin/frameset?url=/service-n-support/download.html>
- Toshiba Satellite 230CX

> Hvilket format er floppyen i?
> - En almindelig FAT floppy med en BIOS fil på?
> - En almindelig PC floppy, men ikke i FAT format?
> - En anden indkodning?

Dette står i BIOSens readme.txt fil:
---
Updating the BIOS

How can I update the BIOS of a notebook?
(Disconnect all Peripherals)
1.) From our BBS, down load the correct BIOS-file for
the notebook which will be updated.
2.) You must extract this file to a not bootable 720kB
floppy-disk.
3.) 2 files will be created on the disk.
4.) Turn off the notebook, insert the created disk, and
during booting, hold down the F12-Key.
5.) The computer`s BIOS will be automaticly updated.
---

> [...]
> været pedantisk omkring sikkerheden, havde det ikke
> været muligt at opdatere BIOS uden adgangskode.

Ja, det vil vi grave lidt mere i.

> Foregår denne BIOS opdatering helt uden indblanding
> af den gamle BIOS?

Jeg ved det rent faktisk ikke, men jeg går udfra det,
jeg mener ikke der kom andet frem på skærmen end
skærmbilledet til opdatering af BIOS.

> Og kan man dermed stadig rede maskinen, hvis den
> første opdatering skulle mislykkes?

Det ved jeg ikke!

> Er der nogen form for check af, om den nye BIOS
> faktisk stammer fra den rigtige leverandør?

Det kan jeg ikke umiddelbart huske, men plejer det
ikke at blive gjort automatisk inden opdatering?

> Og er der noget krav om, at man skal skifte til en nyere
> version en tidliger?

Det ved jeg ikke, måske der står noget på det før nævnte
ink!
Jeg må se på det senere, har ikke tid lige nu, men tak
for interessen og evt. hjælp der må komme ud af det ;)

Venligst
Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-06-02 18:20

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Ja.

> Har selv lavet den udfra denne side:
> <http://www.toshiba-dm.com/cgi-bin/frameset?url=/service-n-support/download.html>

Den side virker dog ganske elendigt. Men de har ikke gjort
det godt nok, for det lykkedes stadig for mig at få fat i
filen. Der var tale om en selvudpakkende .exe fil, de
glemmer da vist at der findes andet end Window$. Men de
har ikke været omhyggelige nok med at lægge forhindringer
i vejen for mig, for den virkede fint under Wine, så det
lykkedes alligevel for mig at få fat i filerne:

BIOFCEFT.COM 246016 bytes
CHGBIOSA.EXE 18468 bytes
Update.txt 1228 bytes

Det første kan i hvert fald ikke være en .COM fil, for
sådan en kan ikke være større end 65278 bytes. Filen
fylder faktisk præcist 256 bytes + 240KB. Når man kigger
nærmere på den, så ser det bestemt ud som om, de første
256 bytes er en header omend de fleste bytes er 0. De
næste 64KB kunne godt se ud som det, man normalt vil
finde i segment 0xF000. Der står i hvert fald nogle af
de strenge, man ville forvente, og de sidste 16 bytes
ligner også en typisk BIOS. Så kan man begynde at overveje,
hvad de resterende 176KB er. Men nogle maskiner bruger
bankswitching for at BIOSen kan være større end 64KB.
Måske har din maskine plads til 256KB BIOS, men hvad
bruges de sidste 16KB så til? Måske ligger der et
permanent program til brug under opdateringen.

Der skal under alle omstændigheder være noget kode i BIOS
eller en anden form for ROM til at indlæse filerne fra
disketten. Floppydriver, FAT filsystem og kode til at
foretage flashing kunne godt presses ned på 16KB. Men
hvad gør CHGBIOSA.EXE så godt for?

Jeg prøvede at køre CHGBIOSA.EXE under Wine. Den virkede
ikke. Jeg prøvede at køre den under i en DOS 6.22 under
PCEMU, programmet startede, men skrev så: "This utility
is not avilable on V86 mode!". Det her er så en passende
lejlighed til at kritisere Intels design af virtual 86
mode. Det burde være umuligt for programmer at se forskel
på real mode og virtual 86 mode, det er hele formålet med
virtual 86 mode. Jeg har lagt et screenshot her:
https://www.daimi.au.dk/~kasperd/2002_06_20_191204_shot.jpg
så du samme skærmbillede, da du brugte disketten?

Jeg tror ikke, du kan erstattet CHGBIOSA.EXE på disketten
med en vilkårlig .EXE fil. For den vil med næsten 100%
sikkerhed ikke have adgang til DOS services, og den vil
muligvis end ikke have adgang til BIOS services. Hvis man
kunne lave sig en passende .EXE fil, der kun bruger
direkte hardware adgang er man måske allerede inde. Jeg
kender desværre ikke .EXE formatet godt nok til at
konstruere sådan en fil uden videre. En .COM fil kunne jeg
nemt have lavet.

Alternativt kunne man måske gøre det meget risikable, at
lave sig en modificeret BIOS uden check for adgangskode.
Headeren burde være muligt at konstruere, der er i hvert
fald ingen signatur i den header.

> [...]
> during booting, hold down the F12-Key.
> 5.) The computer`s BIOS will be automaticly updated.

De glemmer at skrive, hvilket filsystem, man skal bruge.
De fleste vil nok bruge FAT, men jeg har da disketter
med andre filsystemer.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-06-02 18:30

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev:
> BIOFCEFT.COM 246016 bytes
> CHGBIOSA.EXE 18468 bytes
> Update.txt 1228 bytes

Nemlig.

> Det første kan i hvert fald ikke være en .COM fil, for
> sådan en kan ikke være større end 65278 bytes.

Det ved jeg intet om!

> Måske har din maskine plads til 256KB BIOS

Det er muligt.

> men hvad bruges de sidste 16KB så til?

Jeg ved det i hvert fald ikke!

> hvad gør CHGBIOSA.EXE så godt for?

Jeg føler mig temmelig uvidende nu, for dette ved jeg
heller intet om ;)

<https://www.daimi.au.dk/~kasperd/2002_06_20_191204_shot.jpg>
> så du samme skærmbillede, da du brugte disketten?

Ja, det ligner temmelig meget.

[BIOS update instruktioner]
> De glemmer at skrive, hvilket filsystem, man skal bruge.
> De fleste vil nok bruge FAT, men jeg har da disketter
> med andre filsystemer.

Det brugte jeg i hvert fald og det virkede.

Venligst
Mikael
- Puha hvor ved du meget ;)

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 20-06-02 19:39

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Jeg må se på det senere, har ikke tid lige nu, men tak for interessen
> og evt. hjælp der må komme ud af det ;)

Jeg blev nysgerrig, så jeg tog Google i hånden:

Ifølge Toshibas forskellige hjemmesider, skal maskinen indleveres til
et servicecenter og man skal kunne bevise at man er den retmæssige
ejer. Kodeordet gemmes på en EEPROM og derfor virker det ikke at tage
batteriet ud.

assword&hl=da&lr=lang_da|lang_en|lang_de|lang_no|lang_sv&ie=ISO-8859-1 >

"I FORGOT MY PASSWORD:

Only an Authorized Service Provider can clear a Password if it has been
forgotten. You will be required to show proof of ownership to the ASP
prior to having the Password removed this way."

Denne usenet-artikel påstår at man kan nulstille kodeordet med et spe-
cielt parallelt stik (der er en opskrift på hvilke pins som skal for-
bindes med hinanden):

l.com >

Denne artikel bekræfter det ovennævnte:

..no >

Websider som bekræfter ovenstående og beskriver hvordan man måske kan
lave en nøglediskette:

Jeg fandt det ovennævnte ved at søge på "Toshiba AND parallel AND
password", der var ca. 9000 hits jeg opgav at kigge på.
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-06-02 13:28

"Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> skrev:
> Ifølge Toshibas forskellige hjemmesider, skal maskinen
> indleveres til et servicecenter og man skal kunne bevise
> at man er den retmæssige ejer.

Så langt er jeg også nået, men der må findes en
nemmere og billigere løsning

> Kodeordet gemmes på en EEPROM og derfor virker
> det ikke at tage batteriet ud.

Aha, det vidste jeg ikke.

> [...]
> Password if it has been forgotten. You will be required
> to show proof of ownership to the ASP prior to having

Det er sgu svært, når den er købt brugt!

> Denne usenet-artikel påstår at man kan nulstille
> kodeordet med et specielt parallelt stik (der er en
> opskrift på hvilke pins som skal forbindes med
> hinanden):

Det har jeg også fundet frem til, men kigger efter en
bedre løsning inden jeg forsøger.

> Denne artikel bekræfter det ovennævnte:

Ja, jeg har selv endnu flere.

> Websider som bekræfter ovenstående og beskriver
> hvordan man måske kan lave en nøglediskette:

Det har jeg prøvet, det virker ikke.

> Jeg fandt det ovennævnte ved at søge på "Toshiba
> AND parallel AND password", der var ca. 9000 hits
> jeg opgav at kigge på.

Jeg søgte på "reset bios toshiba satellite" og fik ca.
1600 hits.

Mange tak for svaret, det ser ud til jeg må lave sådan
et parallel stik.

Venligst
Mikael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-06-02 08:11

= wrote:
> Og hvad er det så for en konstruktion, der gør, at
> selv dem, der har lavet den, ikke kan omgå den
> ?

IBM support har påstået det samme over for os, med to bærbar, det
interessante var vi havde en gammel tekniker som godt kunne sætte bios
passwordet til default.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-06-02 09:32

"Christian E. Lysel" wrote:

> IBM support har påstået det samme over for os, med to bærbar, det
> interessante var vi havde en gammel tekniker som godt kunne sætte bios
> passwordet til default.

Det er måske noget IBM påstår for at få deres system til
at lyde mere sikkert og for at kunne tage en urimmelig høj
pris for at hjælpe personer, der har glemt deres password.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk