Antal ledere i cat5
Fra : Peter

Dato : 17-06-02 08:32

Hej

Hvor mange ledere bruges i et cat5 netkabel som kører 100 mbit full duplex?
Er det fire eller otte?

Jeg mener det er fire og at de andre fire er reserveret til telefonbrug.

Kan det passe?

Hilsen Peter

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-06-02 10:22

> Hvor mange ledere bruges i et cat5 netkabel som kører 100 mbit full
duplex?
> Er det fire eller otte?

4

Per

Fra : Kim Monberg

Dato : 17-06-02 18:31

De sidste 4 er ikke reseveret til noget, de er bare ikke forbundet.

Der er vist ingen firmaer der bruger de sidste 4 til telefon, jeg ville mene
at det kunne forstyrre netværket.

Det er jo det der gør sig gældende i større netværk, der er altid 2 stik i
væggen, og disse stik er forbundet med hvert sit kabel på 8 ledere (4par)

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Martin Mann

Dato : 17-06-02 19:48

Kim Monberg wrote:
> De sidste 4 er ikke reseveret til noget, de er bare ikke forbundet.

Nemlig. I GigaEthernet 1000base-T bliver alle fire par dog brugt.

> Der er vist ingen firmaer der bruger de sidste 4 til telefon, jeg ville mene
> at det kunne forstyrre netværket.

Nej, det er nok ikke nogen god idé!

Mvh
Martin

Fra : Arne Keller

Dato : 17-06-02 20:22

On Mon, 17 Jun 2002 09:32:28 +0200, "Peter" <no_spam@no.where> wrote:

>Hej
>
>Hvor mange ledere bruges i et cat5 netkabel som kører 100 mbit full duplex?
>Er det fire eller otte?

Der er 4 par, altså 8 ledere i et Cat5 kabel.

2 par anvendes til 10 og 100 Mbps Ethernet

>Jeg mener det er fire og at de andre fire er reserveret til telefonbrug.

Der findes mange applikationer som kan køre på strukturerede
kabelsystemer, nogle af dem kan ses her:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Der findes producenter som garanterer samtidig anvendelse af Ethernet
og telefoni på samme kabel, eller 2x 100 Mbps Ethernet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-06-02 07:58

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Der findes producenter som garanterer samtidig anvendelse af Ethernet
> og telefoni på samme kabel, eller 2x 100 Mbps Ethernet.

Ja AMP´s flexnet mener jeg bestemt