MS Windows
briani 27239
Swapfil i WinXP?
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 17-06-02 03:45

I Win 98 ligger swapfilen i root. Hvis man så giver den en fast størrelse
kan man lægge den først på Harddisken med Norton.

Jeg vil gøre det samme, men hvor ligger swapfilen i Windows XP?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-06-02 04:27

Mon, 17 Jun 2002 04:44:33 +0200, skrev "Jógvan Lindenskov"
<quadro_jog@hotmail.com>:

>I Win 98 ligger swapfilen i root. Hvis man så giver den en fast størrelse
>kan man lægge den først på Harddisken med Norton.

Hvis du har mulighed for det, så er det bedst at ligge på en
selvstændig partition og helst på en anden fysisk harddisk.

>Jeg vil gøre det samme, men hvor ligger swapfilen i Windows XP?

Den hedder pagefile.sys og ligger som standard på samme partition
som Windows.

Sørg for st du kan se skjulte filer/mapper og systemfiler.

Fra : Mr. Searching

Dato : 17-06-02 06:12

Knud Gert Ellentoft,

> Hvis du har mulighed for det, så er det bedst at ligge på en
> selvstændig partition og helst på en anden fysisk harddisk.

Gælder det også for Windows 2000?

Er der en bestemt størrelse som er bedst, at pagefile.sys filen har? Jeg går
ud fra, at det er den som er swapfilen.

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Mr. Searching
E-Mail: yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS
ICQ# 19092605

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-06-02 06:26

Mon, 17 Jun 2002 07:11:48 +0200, skrev "Mr. Searching"
<yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS>:

>Gælder det også for Windows 2000?

Ja, for når der ikke skal læses til to steder på samme disk, vil
hastigheden være højere.

>Er der en bestemt størrelse som er bedst, at pagefile.sys filen har?

Man siger normalt min 1½ * ram og max 3 * ram.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 17-06-02 16:34

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Den hedder pagefile.sys og ligger som standard på samme partition
> som Windows.
>
> Sørg for st du kan se skjulte filer/mapper og systemfiler.

Jeg har lige gennemsøgt min computer. Der er ingen fil der hedder
pagefile.sys på nogen af mine partitioner. Jeg har valgt at se skjulte
filer, og swapfilen er ikke disabled. Hvor er den?

Mvh
Jógvan Lindenskov

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-06-02 17:09

Mon, 17 Jun 2002 17:34:27 +0200, skrev "Jógvan Lindenskov"
<quadro_jog@hotmail.com>:

>Jeg har lige gennemsøgt min computer. Der er ingen fil der hedder
>pagefile.sys på nogen af mine partitioner.

Gå ind i en tilfældig mappe => funktioner => indstillinger => vis
=> fjern fluebenet ved at systemfiler skal skjules.

Men du har sådan set ikke rigtig noget at bruge det til.

Ændringerne skal du lave ved at højreklikke på denne computer =>
egenskaber => avanceret (og så bliver resten på engelsk) =>
performance (den øverste) => avanced => virtual memory

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 17-06-02 17:17

> [...]
> egenskaber => avanceret (og så bliver resten på engelsk) =>
> performance (den øverste) => avanced => virtual memory

?

Jeg leder efter selve filen "pagefile.sys" så jeg kan lægge den først på
harddsiken. Når jeg søger på min harddisk kan den ikke finde nogen fil der
hedder pagefile.sys.

Min swapfil har fået fast størrelse, det eneste jeg skal nu er at lægge den
først på disken, med Norton utils. Hvis jeg altså kan finde den....

Mvh
Jógvan Lindenskov

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-06-02 17:34

Mon, 17 Jun 2002 18:16:48 +0200, skrev "Jógvan Lindenskov"
<quadro_jog@hotmail.com>:

>?

Hvad er det du ikke forstår? det er ikke nok, at du kan se
skjulte filer, du skal også kunne se systemfiler.

Jeg har ikke Win 2000, men XP, men mener da at systemfiler
synliggøres på samme måde.

Fra : Alan

Dato : 17-06-02 18:19

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Min swapfil har fået fast størrelse, det eneste jeg skal nu er at lægge den
> først på disken, med Norton utils. Hvis jeg altså kan finde den....

I Windows XP skal du også foretage instillinger i selve søgefunktionen for at
finde skjulte filer og systemfiler.

Jeg bruger selv Engelsk XP så du får de engelske betegnelser + hvad jeg gætter
på det hedder på dansk i parentes.

Under søgefelterne skal du klikke på More Advanced Options(Avancerede
indstillinger), her sætter du hak ud for Search System Folders(Søg i System
Mapper), Search Hidden Files And Folders(Søg Skjulte Filer Og Mapper) og Search
Subfolders(Søg i Undermapper)

--
Venlig Hilsen
Alan

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 17-06-02 18:30

"Alan" <no.spam@my.place> wrote in message

> [...]
System
> Mapper), Search Hidden Files And Folders(Søg Skjulte Filer Og Mapper) og

Ok, tak for tippet, men den finder stadig ikke pagefile.sys. Jeg fatter det
ikke! Ligger pagefile.sys ikke et default sted i winxp? Hvor ligger jeres?
(Jeg bruger også engelsk)

Fra : Alan

Dato : 17-06-02 18:57

> Ok, tak for tippet, men den finder stadig ikke pagefile.sys. Jeg fatter det
> ikke! Ligger pagefile.sys ikke et default sted i winxp? Hvor ligger jeres?
> (Jeg bruger også engelsk)

Det var sært, hos mig ligger den i roden. Jeg kan ikke huske om det er default
eller om jeg engang selv har ændret dette.

Dette lyder dumt da Windows automatisk opretter en pagefile ved installation,
men prøv at se om windows er instillet til at køre med pagefile (måske er du
kommet til at slå det fra?) Højreklik My Computer =>Properties=>Fanebladet
Advanced=>Klik på settings under Performance=>Fanebladet Advanced=>Klik på
change under Virtual Memory

--
Venlig Hilsen
Alan

Fra : Alan

Dato : 17-06-02 19:29

> [...]
> Advanced=>Klik på settings under Performance=>Fanebladet Advanced=>Klik på

Husk at klikke på set efter du har indstillet pagefilen til en fast størrelse,
*før* du klikker på ok, for ellers træder ændringerne ikke i kraft. En lille
fejl jeg selv lavede i starten.

--
Venlig Hilsen
Alan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-06-02 22:26

"Alan" <no.spam@my.place> skrev i en meddelelse

> Det var sært, hos mig ligger den i roden. Jeg kan ikke huske om det er
default
> eller om jeg engang selv har ændret dette.

Det er default indstilling, at den ligger på roden af C.
Du har vel ændret i din stifinder, så den kan se skjulte filer? Ellers kan
du ikke se den.
Du kan jo også lede efter den i Stifinder via F3

Kurt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-06-02 23:06

Mon, 17 Jun 2002 23:26:14 +0200, skrev "Kurt B. Andersen"
<kurt@portalen.no>:

>Det er default indstilling, at den ligger på roden af C.

Nej, den ligger i roden af den partititon. hvor Windows er og det
behøver ikke være c:\.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 16:41

Mr. Searching skrev:

> Knud Gert Ellentoft,

> Gælder det også for Windows 2000?

Ja. Se evt.:
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q197379

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 17-06-02 20:19

Madsen,

O/S: Windows 2000
Ram: 256
HD: 2x 60GB

Jeg har været inde på siden du henviste til og læste:

"The optimal solution is to create one pagefile on the boot partition using
the default settings and create one pagefile on another less frequently used
partition. The best option is to create the second pagefile so that it is on
its own partition, with no data or operating system-specific files."

Betyder det, at jeg med fordel kan oprette to "pagefile.sys" filer med
størrelsen (Min: 384, Max: 768) på begge mine harddiske? En pagefile.sys fil
på min boot harddisk og en anden pagefile.sys på mit andet drev?

Link:

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 19:27

Jógvan Lindenskov skrev:

> Ok, tak for tippet, men den finder stadig ikke pagefile.sys.

Godt nok har bla. Knud nævnt det to gange, men er du 100 % sikker på
at du i Funktioner > Mappeindstillinger > Vis har et flueben ved
'Vis skjulte filer og mapper' _og_ samtidig har fjernet fluebenet i
'Skjul vigtige systemfiler' ?

Madsen.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 17-06-02 19:50

> [...]
> at du i Funktioner > Mappeindstillinger > Vis har et flueben ved
> 'Vis skjulte filer og mapper' _og_ samtidig har fjernet fluebenet i

Folder Options:
"Show hidden files and folders", checked
"Hide protected operating system files (Recomended)", unchecked

Min swapfil er ikke disabled.

Search, More Advanced Options.

"Search system folders", checed
"Searched hidden filles and folders", checked

Look in, "local hard drives"

Search is complete. There are no results to display

pagefile.sys

Mvh.
Jógvan lindenskov

Fra : Alan

Dato : 17-06-02 20:12

> Folder Options:
> "Show hidden files and folders", checked
> "Hide protected operating system files (Recomended)", unchecked

Hvad med 'Hide extensions for known file types' er den unchecked?

Har du prøvet bare at bruge 'pagefile' som søgeord?

--
Venlig Hilsen
Alan

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 19:54

Jógvan Lindenskov skrev:

> Search is complete. There are no results to display
>
> pagefile.sys

Hvad så hvis du går ind i Stifinderen og kigger i roden af det drev
hvor du har Windows installeret, medmindre du har placeret den på et
andet drev forstås.

Hvis du heller ikke kan se den her, så se Allans forslag i:

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 20:47

Mr. Searching skrev:

> [...]
> create the second pagefile so that it is on its own partition,
> with no data or operating system-specific files."

Grunden til at linket foreslår at beholde en sidefil (pagefile.sys) på
det drev som styresystemet er installeret på, er at styresystemet så
har mulighed for at lave et såkalt memorydump hvis Windows går ned, for
det bliver sidefilen også brugt til. Hvis der ingen sidefil er, kan du
risikere at den dumpfil ikke bliver lavet, hvis du da ellers har noget
at bruge en sådan til. Det er blot en fil som indeholder information om
hvad der gik galt da skidtet gik ned, men du skal være uddannet
raketforsker for at tyde indholdet.

> [...]
> med størrelsen (Min: 384, Max: 768) på begge mine harddiske? En
> pagefile.sys fil på min boot harddisk og en anden pagefile.sys på

Det er efter min mening spild af harddiskplads at lade Windows køre med
standardindstillingen på systemdisken, som linket foreslår, for WinXP
er normalt stillet til at lave en dumpfil på 64 KB. Hvad skal man så
bruge en sidefil på 384 til 768 MB på systemdisken til, når det
alligevel er sidefilen på den anden fysisk disk Windows vil bruge,
hvis filen ellers er oprettet.

Jeg har valgt at bibeholde en sidefil på 2 MB på systemdisken og har
så en sidefil placeret på en anden harddisk, (som er af samme hastighed
som systemdisken).

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/memorydump.gif>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/mine_sidefiler.gif>

Win2000 bruger i mit tilfælde den samme pagefile.sys på drev E som
WinXP bruger.
Jeg burde måske have oprettet en sidefil på f.eks. 2 MB på drev C,
som Win2000 så kan bruge hvis den går ned og har brug for at lave et
memorydump, men pt. har jeg ikke en sådan oprettet, som ovenstående
link viser. Win2000 går alligevel aldrig ned, så skidt pyt. ;)

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 17-06-02 21:25

Madsen,

> [...]
> at bruge en sådan til. Det er blot en fil som indeholder information om
> hvad der gik galt da skidtet gik ned, men du skal være uddannet

Hvor kan jeg finde dumpfilen?

Windows 2000 gik nemlig ned pga. nogle kraftige driver/hardware problemer
jeg har og den beskrev en .dll fil som der var noget gal med.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 21:36

Mr. Searching skrev:

> Hvor kan jeg finde dumpfilen?

Den burde være placeret det sted hvor Windows er stillet til at gemme
den. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/memorydump.gif>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 21:49

Madsen skrev:

> Den burde være placeret det sted hvor Windows er stillet til at gemme
> den. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/memorydump.gif>

Prøv evt. også at kigge i \Documents and Settings\All Users\Dokumenter\
DrWatson og led efter en fil ved navn drwtsn32.log. Den kan også nogle
gange afsløre noget.

Derudover er der logbogen.

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 17-06-02 22:58

Madsen,

> Derudover er der logbogen.

drwtsn32.log var ikke til meget hjælp, men det var LogBogen til gengæld.

Jeg har to fejl der går igen og igen rigtig mange gange og på de
tidspunkter, hvor computeren er gået kold.

Jeg ved bare ikke, hvad de to ting betyder. Under "Application" er det en
"True Vector Engine" fejl som muligvis kunne have noget med ZoneAlarm at
gører. Den anden fejl er "Removeable Storage Service" fejl under "System".

Håber, at det muligvis siger dig noget .

Fra : Madsen

Dato : 18-06-02 00:14

Det har det også. <http://makeashorterlink.com/?T1F023411>

> Den anden fejl er "Removeable Storage Service" fejl under "System".

Temmelig sikkert en kørende service som du måske ikke har brug for.
Højreklik på Denne Computer og vælg Administrer. Klik så på 'Services'
og find 'Removable Storage Service' på listen. Højreklik på den, vælg
Egenskaber og stil den til Manuel.
Genstart og hold øje med om fejlen optræder i logbogen i det næste
stykke tid. Det skulle den helst ikke.

Se evt.: <http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2437>

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 18-06-02 07:21

Madsen,

> Temmelig sikkert en kørende service som du måske ikke har brug for.

Har Microsoft muligvis en liste over, hvad de forskellige services egentlig
gør?

Jeg kunne måske helt slå denne service fra i stedet for "Manuel" - det burde
værer bedre?

Jeg forstår bare ikke, hvorfor ZoneAlarm skulle give problemer nu. Jeg har
ikke opgraderet den og den har kørt ens i mange, mange mdr., men computeren
er først begyndt at gå ned i de sidste par uger.

Fra : Madsen

Dato : 18-06-02 17:41

Mr. Searching skrev:

> Har Microsoft muligvis en liste over, hvad de forskellige services
> egentlig gør?

Muligvis, men jeg kender ikke adressen.

> Jeg kunne måske helt slå denne service fra i stedet for "Manuel" -
> det burde værer bedre?

Tja, men står den i manuel så bliver den startet hvis et eller andet
program har brug for den, så vidt jeg ved (ret mig hvis jeg tager
fejl!).

> [...]
> Jeg har ikke opgraderet den og den har kørt ens i mange, mange
> mdr., men computeren er først begyndt at gå ned i de sidste par

Der kan ske så meget. Der har tidligere været flere indlæg her i
gruppen som omhandler problemer med Zonealarm og WinXP, så jeg ville
nok vælge en anden firewall eller måske en anden version. Som nævnt på
det link jeg sendte, så skulle det også hjælpe blot at geninstallere
Zonealarm. Har du prøvet at slå den fra? Hvis computeren er stabil når
Zonealarm ikke kører, så har du vel fundet problemet?

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 18-06-02 18:37

Madsen,

> Hvis computeren er stabil når
> Zonealarm ikke kører, så har du vel fundet problemet?

Uden ZoneAlarm kører Windows 2000 bedre, men ikke perfekt.

"Removeable Storage Service" - når den er slået til manuel skal jeg hele
tiden bekræfte, at jeg vil have forbindelse til Internettet så det er ikke
så heldigt.

Jeg vil "lege" lidt med det :).

Jeg har i øvrigt fået mig 512 flere ram i dag så jeg har 768 i alt. Derfor
har jeg sat pagefile.sys filen til [1152 - 2304] på mit andet drev. Det er
helt fint selvom den fylder så meget?

Mit system drev har forsat [2 - 2]

Det er rart, at have noget at gå efter, når man skal fejlfinde.

Fra : Madsen

Dato : 18-06-02 20:20

Mr. Searching skrev:

> Uden ZoneAlarm kører Windows 2000 bedre, men ikke perfekt.
>
> "Removeable Storage Service" - når den er slået til manuel skal
> jeg hele tiden bekræfte, at jeg vil have forbindelse til
> Internettet så det er ikke så heldigt.

Nej, det kan jeg godt se. Underligt egentlig, men det kommer måske an
på hvilken Internetforbindelse man har. Jeg har Teledanmark Bredbånd
ADSL 512/128 og en gammel ISDN-adapter, og uanset hvilken forbindelse
jeg bruger, er der ingen problemer med 'Removeable Storage Service'
stillet til manuel under Win2000 og WinXP.

> Jeg har i øvrigt fået mig 512 flere ram i dag så jeg har 768 i
> alt. Derfor har jeg sat pagefile.sys filen til [1152 - 2304] på
> mit andet drev. Det er helt fint selvom den fylder så meget?

Jeg ville stille den til en fast størrelse, men det må du om. :)
Spørgsmålet er hvor meget sidefil du har behov for.
Hvis du kører den test som er beskrevet på følgende link:
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494 - så kan du
ret hurtigt og smertefrit finde ud af hvor meget sidefil du egentlig
har brug for på dit system.

> Mit system drev har forsat [2 - 2]
>
> Det er rart, at have noget at gå efter, når man skal fejlfinde.

Klart, klart. :)

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 18-06-02 21:11

Madsen,

> [...]
> http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494 - så kan du
> ret hurtigt og smertefrit finde ud af hvor meget sidefil du egentlig

Jeg bliver nød til at tjekke linket senere.

Hvis jeg skulle vælge en fast størrelse - hvad skulle den så stå på? Min.,
Max. eller noget helt trejde?

Fra : Mr. Searching

Dato : 18-06-02 21:55

Madsen,

http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494

Jeg har nu læst artiklen og udregnet, at min pagefile.sys kun skal være på
79mb, hvis jeg arbejder ud fra tallet 384 som de selv gør hos PC World.

Bruger jeg tallet 1152 som er (768mb ram) gange 1,5 kommer jeg helt ned på
58mb pagefile.sys. Der har jeg endda lagt 50mb til som be også beskriver på
siden.

Skal mine pagefile.sys virkelig være SÅ lille?

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 01:00

Mr. Searching skrev:

> Jeg har nu læst artiklen og udregnet, at min pagefile.sys kun skal
> være på 79mb, hvis jeg arbejder ud fra tallet 384 som de selv gør
> hos PC World.

384 MB er vel ikke den værdi der er sat som maksimal størrelse af
Windows når du har 768 MB installeret, er det?

79 MB lyder godt nok ikke af ret meget, men prøv om du oplever
problemer med det. Hvis ikke så har du da lige sparret en del
harddiskplads.

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 19-06-02 06:03

Madsen,

> 384 MB er vel ikke den værdi der er sat som maksimal størrelse af
> Windows når du har 768 MB installeret, er det?

Den maksimale værdi er blot det jeg sætter den til. Så vidt jeg kan se er
der ikke mulighed for at sætte den maksimale værdi til default. Derfor ved
jeg ikke, hvilket tal jeg skal regne ud fra.

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 01:13

Madsen skrev:

> sparret

Sparet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 14:24

Mr. Searching skrev:

> Den maksimale værdi er blot det jeg sætter den til. Så vidt jeg
> kan se er der ikke mulighed for at sætte den maksimale værdi til
> default. Derfor ved jeg ikke, hvilket tal jeg skal regne ud fra.

Nå ok. Jeg kan heller ikke huske hvad min stod til som standard, men du
har en værdi for hvad Windows anbefaler og det er så 1.5x antallet af
ram installeret, så du kunne evt. starte med den værdi i maksimum og
minimum-værdi. Når det er indtastet og du genstarter, kan du så prøve
at køre den test de laver ved PC World hvor de presser systemet og
derefter ser efter hvor mange procent af sidefilen der egentlig bliver
benyttet. Når det tal er fundet har du størrelsen på din sidefil og så
lige en lille slat til, så du ikke risikerer at rende panden mod loftet
med jævne mellemrum.

Jeg har været endnu mere doven og har ikke benyttet mig af linket hos
PC World, da jeg blot plejer at bruge Taskmanager (Ctrl + Shift + ESC).
Herinde kan du se hvor meget sidefil systemet bruger pt.
Når jeg virkelig presser pc'en kan sidefilen godt snige sig op på 800-
900 MB så jeg har sat den på 1000 MB. Det er trods alt kun en tredjedel
af hvad MS anbefaler i størrelse for mit system.

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 19-06-02 15:22

Madsen,

> Jeg har været endnu mere doven og har ikke benyttet mig af linket hos
> PC World, da jeg blot plejer at bruge Taskmanager (Ctrl + Shift + ESC).

Er det "Paged" under "Kernel Memory" du går efter?

Der har jeg f.eks. "38232" nu.

Nonepaged - det betyder?

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 16:13

Mr. Searching skrev:

> Er det "Paged" under "Kernel Memory" du går efter?

Nej, det er feltet 'PF Usage':
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pf_usage.gif>

> Nonepaged - det betyder?

Ifølge hjælpefilen:
Memory that cannot be paged to disk. Paging is the moving of
infrequently used parts of a program's working memory from RAM to
another storage medium, usually the hard disk.

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 19-06-02 19:01

Madsen,

> Nej, det er feltet 'PF Usage':
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pf_usage.gif>

I Windows 2000 er der ikke noget der hedder "PF Usage".

Jeg tror, at det er den her i Windows 2000:
http://tyranno.dk/w2k/taskm.jpg

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 21:22

Mr. Searching skrev:

> I Windows 2000 er der ikke noget der hedder "PF Usage".

Nå for dælen. Jeg havde ikke opdaget at det er anderledes fra Win2000
til WinXP.

> Jeg tror, at det er den her i Windows 2000:
> http://tyranno.dk/w2k/taskm.jpg

Hmm, jeg er ikke sikker, men muligvis.

Madsen.