Wireless mellem W2K og Linux?
Fra : Steen Suder

Dato : 17-06-02 02:06

Siden jeg ikke kender årsagen til flg. problem poster jeg i denne gruppe.
Vejled venligst.

Jeg har en Toshiba laptop med indbygget wireless LAN (Orinoco/Avaya/etc.
OEM). Den er installeret med W2K og Linux (Mandrake 8.2).

Jeg vil gerne kunne bruge min Linux gateway som ... gateway fra Windows
2000 ligesom jeg kan fra Linux. Det kan jeg bare ikke.
Der er ingen reaktioner i klientsoftwaren i W2K

Gateway'en er forsynet med et Orinoco Silver kort i en PCI-adapter. W2K'en
er SP2 med alt i opdateringer, seneste drivere og hvad ved jeg. Laptop'en,
der en en Toshiba Satellite Pro 4600, har seneste BIOS. Setup er Ad-hoc
mode, ingen krypt, peer-to-peer osv.

Hvordan får jeg W2K til at kunne fungere så jeg kan bruge min Linuxgateway
som gateway for den også? Skal der ændres noget på Linux'en? I givet fald;
hvad?

--
Steen

Fra : Martin Mann

Dato : 17-06-02 19:45

Steen Suder wrote:

> Hvordan får jeg W2K til at kunne fungere så jeg kan bruge min Linuxgateway
> som gateway for den også? Skal der ændres noget på Linux'en? I givet fald;
> hvad?

Hvis din setup virker når begge maskiner kører Linux, er det jo "bare"
din windows maskine der er sat forkert op. Får din laptop tildelt en IP
addresse vha DHCP eller er det statisk konfigureret.

Mvh
Martin

Fra : Steen Suder

Dato : 17-06-02 20:11

On Mon, 17 Jun 2002 20:45:13 +0200, Martin Mann wrote:

> Hvis din setup virker når begge maskiner kører Linux, er det jo "bare"
> din windows maskine der er sat forkert op. Får din laptop tildelt en IP
> addresse vha DHCP eller er det statisk konfigureret.

Ja, det vil jeg jo også mene. Nu ligger det blot sådan at softwaren til
Windows er så simpel at der ikke rigtigt er noget at pille i.
Laptop'en har en privat, statisk adresse, men jeg kan da også give den
DHCP-tildelt. Jeg kan bare ikke se hvad det skulle kunne gøre i forskel.

Jeg har været ved at lege med Ad-hoc mode på Linux'en for at se om der
var en forskel i resultat mellem IBSS og demo ad-hoc. Negativt resultat i
begge tilfælde.

--
Steen

Fra : Martin Mann

Dato : 19-06-02 16:25

Steen Suder wrote:

<snip>

> Ja, det vil jeg jo også mene. Nu ligger det blot sådan at softwaren til
> Windows er så simpel at der ikke rigtigt er noget at pille i.

Hvad er det for software? 'Logger' du på serveren for at kunne komme på
internettet? VPN eller lign?

Hvad siger ipconfig?

Kan du pinge din server?

Kan du pinge dig selv (den bærbare)?

> Laptop'en har en privat, statisk adresse, men jeg kan da også give den
> DHCP-tildelt. Jeg kan bare ikke se hvad det skulle kunne gøre i forskel.

Jeg tænkte hvis den bærbare havde en statisk ip og default-route når den
kørte linux, men dhcp når den kørte windows ville konfigurationen ikke
nødvendigvis blive den samme.

Mvh
Martin

Fra : Steen Suder

Dato : 19-06-02 22:17

On Wed, 19 Jun 2002 17:24:58 +0200, Martin Mann wrote:

> Steen Suder wrote:
>

> <snip>

> Hvad er det for software? 'Logger' du på serveren for at kunne komme på
> internettet? VPN eller lign?

En Toshiba OEM-udgave af Ageres clientmanager. Nej, det er helt std.
default gw opsætning.

> Hvad siger ipconfig?

Dét den skal og det gør route også (mere eller mindre).

> Kan du pinge din server?

Nej.

> Kan du pinge dig selv (den bærbare)?

Ja.

> Jeg tænkte hvis den bærbare havde en statisk ip og default-route når den
> kørte linux, men dhcp når den kørte windows ville konfigurationen ikke
> nødvendigvis blive den samme.

Cfg. er så ens som de nu kan være.

Jeg har dog løst problemet i flere omgange:
I registry har den givne cfg. en nøgle ved navn OwnSSID (IIRC), der skal
sættes til netværkets navn, men ikke bliver det af clientmanageren. Der er
simpelthen ikke nogen mulighed for at gøre det fra softwaren.
Løsningen blev at gøre af min XP-licens; det virker nu.
Det er hermed bekræftet: Toshiba Satellite Pro 4600 kører fint XP.
Vigtigst er dog at den kører Linux fint, i mit tilfælde Mandrake 8.2.

--
Steen

Fra : Martin Mann

Dato : 20-06-02 19:35

Steen Suder wrote:

> [...]
> Løsningen blev at gøre af min XP-licens; det virker nu.
> Det er hermed bekræftet: Toshiba Satellite Pro 4600 kører fint XP.

Det var godt!

> Vigtigst er dog at den kører Linux fint, <snip>

selvfølgelig *s*

Mvh
Martin