PC tror alle kort er PCI og ISA
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 01:58

Hey.

Min pc tror pludselig at alle kort er PCI og ISA. - Det gælder også mit
grafikkort: Asus Geforce 2 MX400 64 mb.
Bundkortet er et Aopen AK77 pro. Jeg har forsøgt at loade standard setup'en
i BIOS, men windows mener stadig ikke mit GFX er AGP. Er der nogen der har
et bud på en løsning af mit problem?

Det skal siges at jeg har store problemer med IRQ nr. : 6 enheder på samme
nr. news:hQ9P8.59677$N46.1968999@news010.worldonline.dk

Der kan I også se at windows (XP DK Pro) tror det er et PCI-kort.

-M

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-06-02 08:06

"Morten Lorenzen" <Morten@Lorenzen.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> et bud på en løsning af mit problem?
>
> Det skal siges at jeg har store problemer med IRQ nr. : 6 enheder på samme

Min kalder også grafikkortet PCI, så det skal åbenbart være sådan. Jeg har
dog kun 4 enheder på samme IRQ.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : [9000) Michael Pilga~

Dato : 17-06-02 08:21

On Mon, 17 Jun 2002 02:57:57 +0200, "Morten Lorenzen"
<Morten@Lorenzen.as> wrote:

>Min pc tror pludselig at alle kort er PCI og ISA. - Det gælder også mit
>grafikkort: Asus Geforce 2 MX400 64 mb.

Er der noget der ikke virker som det skal?
Hvordan Windows "opfatter" tingene er ikke så relevant i denne
sammenhæng. Windows opfatter også mange enheder som SCSI, selv om de
ikke er det.

>Bundkortet er et Aopen AK77 pro. Jeg har forsøgt at loade standard setup'en
>i BIOS, men windows mener stadig ikke mit GFX er AGP.

Det har ikke relation til bios, men til Windows.

> Er der nogen der har et bud på en løsning af mit problem?

Er der et problem, ud over at du kører Windows og at den opfatter
tingene på en anden måde end du mener den skal gøre?

>Det skal siges at jeg har store problemer med IRQ nr. : 6 enheder på samme
>nr. news:hQ9P8.59677$N46.1968999@news010.worldonline.dk

I Windows 2000/XP findes shared (delt) IRQ, og hvis tingene virker som
de skal er der ingen grund til at foretage sig noget.

--
Michael Pilgaard,
Aalborg

Fra : Razer

Dato : 17-06-02 08:28

> [...]
> et bud på en løsning af mit problem?
>
> Det skal siges at jeg har store problemer med IRQ nr. : 6 enheder på samme

IRQ problemer kan løses, men det er en hård måde at gøre det på.
Det kræver en total ren installation af windows, men så er problemet også
løst.

Microsoft anbefaler i det skjulte både til win2000 og xp at man deaktiver
IRQ deling, da det kan give flere problemr end det løser!!!!!

Løsning:

I bios slår du: PLUG AND PLAY OS -- FRA
genstart med din cd i drevet og boot herfra så installationen starter.
Når den første blå skærm kommer trykker du på F5 elelr F9.... jeg kan ikek
huske hvileknen der er så jeg trykker bare på dem begge to en amsse gange..
he he.
herefter vil der kommer en tekstbox op hvor du kan vælge Standart PC med
ISTEP I486 eller noget i den stil.
eller du kan vælge brugerdefineret ( eller noget i den stil.
Du skal bare vælge: Standart med ISTEP osv..

så installeres windows XP uden irq sharing.

når windows er installeret skal du manuelt slå asci til i powermenuen i
kontrolpanel for at puteren kan slukke selv, men det er en lille ting. NP
der.

Jeg håber da at et hjælper på dine IRQ problemer.

Skriv evt. til min mail hvis du vil vide mere...

mvh.

Thomas

Fra : tommi - Liquid hoop

Dato : 17-06-02 16:24

Ja

Eller man kan også bare i windows enhedshåndteringen ændre under "computer"
til "sandard-pc".
Og så ved genstart lige ændre i biosen til non plug-play system.

Det virker meget fint for mig.

Mvh Tommi

Fra : Razer

Dato : 17-06-02 21:43

> [...]
"computer"
> til "sandard-pc".
> Og så ved genstart lige ændre i biosen til non plug-play system.

OK.. det vidste jeg ikke...

Hos microsoft har jeg kun læst at man kunne løse det hvis man installerede
igen.

ikke at jeg har brug for det, da jeg altid installerer uden IRQ sharing, men
det er da godt vide.
Takker.

thomas

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-06-02 21:03

Er der nogen der har en win xp pro, hvor grafikkortet ikke identificeres som
pci? Vel at mærke under Enhedshåndtering.
Jeg har installeret xp pro på en del computere og alle viser at agp kortet
sidder på pci port 1.
Så det er nok MS som har glemt, at der er noget der hedder agp.
Det betyder ikke en hylende fis for, hvordan det virker.

Kurt

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 22:19

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder på pci port 1.
> Så det er nok MS som har glemt, at der er noget der hedder agp.

Er ret sikker på mit GFX blev genkendt som AGP i starten, men vil ikke
afvise andet-.

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 18:54

"Morten Lorenzen" <Morten@Lorenzen.as> skrev i en meddelelse

> et bud på en løsning af mit problem?

I stedet for at svare på alle svarene enkeltvis :)

Jeg har løst problemet ved at fjerne grafikkortet og installere det igen.
Min XP tror stadig det er PCI-kort og der er stadig 6 enheder med samme IRQ
nr. Nu er der ingen problemer mere :)

Men ellers 1000 tak for de gode forslag til løsningen af problemet.

-M
Der "kun" mangler at redde de date der ligger på den crashede IBM disk :(

Fra : [9000) Michael Pilga~

Dato : 17-06-02 22:46

On Mon, 17 Jun 2002 19:54:22 +0200, "Morten Lorenzen"
<Morten@Lorenzen.as> wrote:

> [...]
>
>-M
>Der "kun" mangler at redde de date der ligger på den crashede IBM disk :(

Jeg har stadig ikke forstået hvad der *egentlig* var problemet ?

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 22:54

"[9000) Michael Pilgaard" <mipi@image99.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har stadig ikke forstået hvad der *egentlig* var problemet ?

Xp gik uhæmmet meget ned, og skrev noget om IRQ konflikter. Mit pc ville
pludselig ikke køre nogen spil overhovedet, og jeg var hurtig til at
sammenkæde IRQ-konflikter med at XP troede mit GFX er PCI, selvom det er
AGP. Løsningen var en reinstallation af XP og GFX.

-M