MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
IRQ konflikt: XP Pro
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 00:22

Hey.

Har et lille problem :(

Min pc begyndte at gå uhæmmet meget ned, og kom med beskeden : "IRQ less or
equal osv..."
Jeg begyndte så at lede efter hardware med ens IRQ, og fandt ud af at mit
Soundblaster Live 1024, og mit Pinnacle Tv-kort har samme IRQ nr. (10).

Kan jeg ændre dette nummer på en af enhederne, eller hvad vil I mene der
skal gøres?

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 00:30

"Morten Lorenzen" <Morten@Lorenzen.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg begyndte så at lede efter hardware med ens IRQ, og fandt ud af at mit
> Soundblaster Live 1024, og mit Pinnacle Tv-kort har samme IRQ nr. (10).

Tilføjer lige mit grafikkort til listen af hardware med IRQ nr 10...
(Geforce 2 MX400. 64 MB)
Og mit netværkskort. (Sandberg et-eller-andet)
Og som rosinen i pølseenden er min USB controller sørme også tildelt IRQ nr.
10.

Tror da pokker lortet går ned.

Men hvad gør jeg.

-M
Vis 40 GB IBM hhd forøvrigt også stod af idag :(

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 00:42

> Men hvad gør jeg.

Jeg fortsætter tråden i enlig stil.

Jeg ser til min store ærgelses at afkrydsningsfeltet "Brug automatiske
indstillinger" ikke er highlightet :( dvs. jeg kan ikke ændre IRQ nr på
denne måde. (det gælder forøvrigt for alle mine enheder med IRQ nr. "10")

Mit spørgsmål står stadig: Hvad gør jeg?

-M
Som er bange for en løsning bliver af den drastiske slags :(

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 00:45

Morten Lorenzen skrev:

> Min pc begyndte at gå uhæmmet meget ned, og kom med beskeden :
> "IRQ less or equal osv..."

Som ikke nødvendigvis behøver at have noget med delte IRQ-adresser at
gøre. Hvad står der i logbogen?

<http://makeashorterlink.com/?E2B352C6>

Incompatible device driver, system service, virus scanner or backup
tool. If you encounter Stop 0xA while upgrading to a newer version of
Windows, it might be caused by a device driver, a system service, a
virus scanner, or a backup tool that is incompatible with the new
version. If possible, remove all third-party device drivers and system
services and disable any virus scanners prior to upgrading. Contact the
software manufacturers to obtain updates of these tools.

> Jeg begyndte så at lede efter hardware med ens IRQ, og fandt ud af
> at mit Soundblaster Live 1024, og mit Pinnacle Tv-kort har samme
> IRQ nr. (10).

Win2000/XP kører noget der hedder IRQ-sharing. Hvis din pc er fundet
som en ACPI-kompatibel pc kører den IRQ-sharing. Normalt er det dog
IRQ-9 der bliver delt.

> Kan jeg ændre dette nummer på en af enhederne, eller hvad vil I
> mene der skal gøres?

Måske ved at flytte en af kortene til et andet slot på bundkortet,
men om det trick også virker på Win2000/XP ved jeg ikke. Jeg har kun
prøvet det under Win9x hvor det ofte virkede.

Prøv evt. at læse følgende link, hvor der er beskrevet en mulig måde
at skifte IRQ på i Win2000/XP: <http://makeashorterlink.com/?W27751E5>

Som nævnt behøver den delte IRQ-adresse ikke at være problemet. Det kan
lige så godt være en dårlig driver eller program du har installeret på
det sidste. Jeg oplevede f.eks. fejlen på Win2000 med en dårlig skrevet
driver til en ISDN-adapter. Da jeg fik en nyere adapter og driver
forsvandt problemet som dug for solen.

Madsen.

Fra : Alan

Dato : 17-06-02 01:13

> Som nævnt behøver den delte IRQ-adresse ikke at være problemet. Det kan
> lige så godt være en dårlig driver eller program du har installeret på
> det sidste.

Korrekt Madsen! Jeg fik selv denne fejl i Windows XP efter jeg havde installeret
Zonealarm Pro 3.0 build 118, som er utrolig resource krævende. Efter jeg
afinstallerede den og installerede Zonealarm Pro 2.6 build 362 istedet har jeg
ikke set noget til den fejlmeddelse.

Så Morten Lorenzen, hvis du tilfældigvis har Zonealarm Pro 3.0 installeret, så
prøv at afinstaller den og se om den også er synderen hos dig.

--
Venlig Hilsen
Alan

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 01:16

"Alan" <no.spam@my.place> skrev i en meddelelse

> Så Morten Lorenzen, hvis du tilfældigvis har Zonealarm Pro 3.0
installeret, så
> prøv at afinstaller den og se om den også er synderen hos dig.

Det har jeg ikke. Men jeg har fornylig opdateret min Norton. - kan den være
synderen?

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 01:16

> Som ikke nødvendigvis behøver at have noget med delte IRQ-adresser at
> gøre.

Men 6 enheder på samme nr.?

> Hvad står der i logbogen?

Hvor er den?

Jeg skal nok lige svare på resten du skrev, men det bliver først i morgen.
Håber det er ok? :)

-M

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-06-02 01:24

"Morten Lorenzen" <Morten@Lorenzen.as> wrote in message

> Men 6 enheder på samme nr.?

Tjaa,,, XP kan da godt finde på her hos mig,, at sætte hel skidtet på IRQ
11.....

Men det er genneralt noget skidt, at en computer kun har 15 IRQ´er... Kunne
man sku ikke bryde isen,, og lave en bundkort der har 40 IRQ adresser.. Det
passer sku mere, til at det lort man efterhånden har i computeren... En
enkelt PCI kort, kan jo sagtens kræve 3 IRQ´er...

Fx et Audigy lydkort... Wirewire, lydkort og noget andet skidt....

Fra : Henrik Høy

Dato : 17-06-02 16:30

In article <3d0d2c26$0$694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk says...
> [...]
> passer sku mere, til at det lort man efterhånden har i computeren... En
> enkelt PCI kort, kan jo sagtens kræve 3 IRQ´er...

Mit Abit BD7 benytter sig af irq'er op til irq 23. Det kræver at
bundkortet understøtter noget som hedder APIC se evt. flg link.

http://www.microsoft.com/HWDEV/PLATFORM/proc/IO-APIC.asp

Mvh

Henrik

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 01:59

"Morten Lorenzen" <Morten@Lorenzen.as> skrev i en meddelelse
> Men 6 enheder på samme nr.?

Som I ser tror Windows også at gfx'et er et PCI-kort, hvilket det ikke er.
Det betyder nu at spil ikke virker. Damn....

-M

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 02:18

Morten Lorenzen skrev:

> Som I ser tror Windows også at gfx'et er et PCI-kort, hvilket det
> ikke er. Det betyder nu at spil ikke virker. Damn....

Min AGP-kort bliver også kaldt for et PCI-kort så det skal du nu
ikke tage så tungt. Det giver i hvert tilfælde ingen problemer her.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pci_grafikkort.gif>

Madsen.

Fra : M

Dato : 17-06-02 08:25

> Min AGP-kort bliver også kaldt for et PCI-kort så det skal du nu
> ikke tage så tungt. Det giver i hvert tilfælde ingen problemer her.

Jamen, hos mig resulterer det i at jeg får fejlmeddelelser på elementer der
benytter OpenGL og Direct3D. - Hvilket jo er alle spil.

Desuden har kortet ikke altid været betegnet som PCI.

Tror du/I at jeg skal formattere? - Eller er det mit bundkort der driller?

-M

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 02:18

Morten Lorenzen skrev:

[IRQ-sharing]

> Men 6 enheder på samme nr.?

Ja, det er godt nok mange, men ifølge den artikel hos MS skulle det jo
ikke give anledning til problemer, da det meste hardware burde kunne
køre med delt IRQ under Win2000/XP. Godt nok kører jeg ikke med delte
IRQ'er pt. selvom min pc er fundet som en ACPI-pc, men jeg har heller
ikke ret meget hardware i maskinen. (Så vidt jeg husker har jeg 2 PCI-
slots fri ud af 5).

> Hvor er den?

Den hurtigste vej er nok Start > Kør hvor du skriver: compmgmt.msc
Efterfulgt at et tryk på enter-tasten eller et klik på OK-knappen(*)

Klik derefter på Logbog og Program eller System. Her kan der godt være
nogle røde krydser. Tjek med tidspunktet for hvornår den sidst kom med
IRQL-fejlen. Måske er der et rødt kryds der passer med tidspunktet.

> Jeg skal nok lige svare på resten du skrev, men det bliver først i
> morgen. Håber det er ok? :)

Fint med mig. :)

(*) Som en sikkerhedsforanstaltning for ikke at gøre Knud forvirret.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 02:18

Morten Lorenzen skrev:

> Det har jeg ikke. Men jeg har fornylig opdateret min Norton. - kan
> den være synderen?

Snildt, men ikke nødvendigvis. Det er dog ændringer i programmer og
evt. drivere du skal have størst mistanke til i første omgang, tror
jeg.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 02:33

Bjarke Hansen skrev:

> Men det er genneralt noget skidt, at en computer kun har 15
> IRQ´er...

Hmm, hos mig ser det sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/irq.gif> Hvorfor aner jeg
ikke, men går din kun til 15 så?

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-06-02 04:25

Mon, 17 Jun 2002 03:33:10 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Hmm, hos mig ser det sådan her ud:
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/irq.gif> Hvorfor aner jeg
>ikke, men går din kun til 15 så?

Sikkert fordi du har et dualmotherboard, jeg har også kun 15
IRQ's.

Fra : ..::jmj::..

Dato : 17-06-02 07:41

> Sikkert fordi du har et dualmotherboard, jeg har også kun 15
> IRQ's.
> --

Jeg har et ASUS P4B, kører XP og har 23 IRQ, så antallet af IRQ er ikke
betinget alene af antallet af CPU'er...
Har i øvrigt bemærket, at nogle af de programmer der ikke ville afvikles
under W2000 fungerer perfekt under XP, vel nok fordi XP'en er laaangt bedre
til at fordele IRQ'erne?

...::jmj::..

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-06-02 10:06

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Ja, det er godt nok mange, men ifølge den artikel hos MS skulle
> det jo ikke give anledning til problemer, da det meste hardware
> burde kunne køre med delt IRQ under Win2000/XP

Jeg har tidligere fået forklaret, at selvom alt ser ud til at være
tildelt samme IRQ, så skulle en enhed, der anvendes få tildelt egen IRQ
så længe den har brug for at kommunikere med maskinen, men om det er
rigtigt, skal jeg ikke kunne sige.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 10:23

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> tildelt samme IRQ, så skulle en enhed, der anvendes få tildelt egen IRQ
> så længe den har brug for at kommunikere med maskinen, men om det er

Hver gang jeg skal køre noget lyd, eller noget grafik, så går maskinen
ned. - Så det kan godt tyde på at der er nogle konflikter.
Har besluttet mig for at opdatere BIOS og formattere maskinen. Gider altså
ikke det her bras mere.

-M

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-06-02 21:22

> [...]
> ned. - Så det kan godt tyde på at der er nogle konflikter.
> Har besluttet mig for at opdatere BIOS og formattere maskinen. Gider altså

Det er helt almindeligt, at mange ting deles om IRQ i win xp. Jeg har 6 ting
på IRQ9 på min, og det kører upåklageligt. Bl.a. mit Geforce 2 mx og SB Live
kort deler IRQ.
Ud fra dine oplevelser synes jeg mere, at det tyder på driverproblemer. Du
har vel de rigtige xp drivere til dit SB live kort?
Dernæst har jeg konstateret, at Geforce drivere, hvor de fleste nok bruger
detonator driverne, opfører sig helt forskellig på forskellige pc.er. Jeg
har oplevet flere gange ved opgradering af min egen detonator driver, at jeg
måtte gå tilbage til en ældre version.
P.t. bruger jeg version 28.32 som virker upåklageligt. Jeg har prøvet en
enkelt nyere og det gik i ged. 28.32 har jeg med succes anvendt på flere
pc.er.
Så prøv at teste lidt med forskellige drivere.
Fejlmeddelelser på OpenGL og Direct3D er også driver relateret og ikke et
hardware problem. Bl.a. en af de Detonatordrivere, som jeg har prøvet, gav
ikke mulighed for OpenGL med mit grafikkort - årsag ukendt.
Husk også at opdatere directX.

Kurt

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 22:16

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
ting
> på IRQ9 på min, og det kører upåklageligt. Bl.a. mit Geforce 2 mx og SB

Ok, lyder som min.

> Ud fra dine oplevelser synes jeg mere, at det tyder på driverproblemer.
Du
> har vel de rigtige xp drivere til dit SB live kort?

Jep, til alt.

> [...]
> har oplevet flere gange ved opgradering af min egen detonator driver, at

Jeg har tidligere idag afinstalleret gfx'et og reinstalleret det med nyeste
drivere. - Nu virker det hele som det skal. Selvom der stadig er 6 enheder
der deler IRQ nr og XP tror det er et PCI kort.... Jeg undrer mig, men er
glad.

-M

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 16:00

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
> egen IRQ så længe den har brug for at kommunikere med maskinen,
> men om det er rigtigt, skal jeg ikke kunne sige.

Den har jeg godt nok aldrig hørt før, men det er muligt. Hvis du engang
støder på et link som forklarer noget om det, må du meget gerne sige
til.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 16:00

M skrev:

> Jamen, hos mig resulterer det i at jeg får fejlmeddelelser på
> elementer der benytter OpenGL og Direct3D. - Hvilket jo er alle
> spil.

Hmm, det lyder mystisk, men det er selvfølgelig muligt. Jeg tør ikke
sige om mit grafikkort altid er blevet fundet som et PCI, men pt. har
jeg nu ingen problemer med spil. For tiden kan jeg godt finde på at
spille Jedi Knight II hvis jeg ikke har noget mere fornuftigt at give
mig til, hvilket jeg for det meste har, men Jedi Knight II kører uden
problemer på et PCI-kort som i virkeligheden er et AGP. Jeg sidder lige
i Win2000 og den fortæller også at det er et PCI-kort jeg sidder med.

> Desuden har kortet ikke altid været betegnet som PCI.

Så lyder det jo straks lidt mere mystisk.

> Tror du/I at jeg skal formattere? - Eller er det mit bundkort der
> driller?

Hvis du læser det link jeg sendte tidligere, så er der næppe noget du
kan ændre i din BIOS som kan ændre på situationen. Win2000/XP er i
meget højere grad fastlåst på de indstillinger der er valgt ved
installationen end Win9x er. Programmer og drivere under Win9x kan
kommunikerer direkte med hardwaren. Det får programmer og drivere ikke
lov til i Win2000 og XP. Det skal derimod foregå igennem en såkaldt HAL
som Win2000/XP bestemmer udseendet af under installationen. (HAL står
for Hardware Abstraction Layer).

BIOS-indstillingerne har derimod noget at sige når du installerer
Win2000 eller XP. Hvis ACPI er slået fra i BIOS vil installationen
f.eks. ikke finde pc'en som en ACPI-pc og derfor heller ikke køre med
IRQ-sharing. Jeg har dog meget svært ved at se fordelen ved at køre
uden ACPI, men hvis det ikke giver andet end problemer, har man
selvfølgelig ikke meget at gøre.

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 17:31

> Så lyder det jo straks lidt mere mystisk.

Ja, men nu har jeg fået den til at køre stabilt igen. :)
Jeg fjernede gfx'en og reinstallerede det med de nyeste drivere. Nu virker
det, og jeg er GLAD
Mit GFX blev dog kendt som PCI, men det kan jeg leve med så længe det
virker.

> [...]
> IRQ-sharing. Jeg har dog meget svært ved at se fordelen ved at køre
> uden ACPI, men hvis det ikke giver andet end problemer, har man

Jeg ved ikke om min BIOS er sat til at bruge ACPI, men eftersom de 6 enheder
bruger samme IRQ-nr, så går jeg ud fra det er enablet
1000 tak for hjælpen og de gode forslag til løsningen af dette problem. Nu
mangler jeg bare at få reddet de data der ligger/lå på min crashede 40GB
IBM. Men det er en helt anden historie(og gruppe)

-M
Og de levede lykkeligt....

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 16:00

...::jmj::.. skrev:

> Har i øvrigt bemærket, at nogle af de programmer der ikke ville
> afvikles under W2000 fungerer perfekt under XP, vel nok fordi
> XP'en er laaangt bedre til at fordele IRQ'erne?

Der er ikke den store forskel på IRQ-fordelingen på Win2000 og XP
her hos mig (Asus CUV4X-D).

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/irq.gif>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/win2000/irq.gif>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 16:00

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Sikkert fordi du har et dualmotherboard, jeg har også kun 15
> IRQ's.

Det lyder som et godt bud, men ifølge ..::jmj::.. ser det ikke ud
til at være tilfældet, hvis han har 23 på hans bundkort med een
cpu.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-06-02 16:36

Mon, 17 Jun 2002 16:59:40 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Det lyder som et godt bud, men ifølge ..::jmj::.. ser det ikke ud
>til at være tilfældet, hvis han har 23 på hans bundkort med een
>cpu.

Det var også bare et gæt, på det tidspunkt havde jmj jo heller
ikke svaret.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 18-06-02 11:59

Mange nye bords har flere IRQ adresser. Kører selv med Å4D533-E og her er
der 23 IRQ adresser.
Det har dog ikke noget at gøre med om det er dualboard, for min gamle PIII
500 var en dual-PC og denne havde kun 15 IRQ adresser.

Bo

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 18:38

Morten Lorenzen skrev:

> Jeg ved ikke om min BIOS er sat til at bruge ACPI, men eftersom de
> 6 enheder bruger samme IRQ-nr, så går jeg ud fra det er enablet

Det kan du finde ud af inde i Enhedshåndtering ved at klikke på
plustegnet ud for 'Computer'.

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 18:47

> Det kan du finde ud af inde i Enhedshåndtering ved at klikke på
> plustegnet ud for 'Computer'.

Sørme om det ikke er er enablet

-M

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 19:47

Morten Lorenzen skrev:

> Sørme om det ikke er er enablet

Ikke så ringe endda. Jeg vil nødig køre uden i hvert tilfælde.
Det gjorde jeg på min gamle pc og den havde meget svært ved at vågne
fra dvale bla. Det var også noget gammelt skrammel som ikke havde
muligheden for at slå ACPI til i BIOS.

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-06-02 20:00

> Morten Lorenzen skrev:

> Ikke så ringe endda. Jeg vil nødig køre uden i hvert tilfælde.

Jeg beholder den på så :)

> Det gjorde jeg på min gamle pc og den havde meget svært ved at vågne
> fra dvale bla. Det var også noget gammelt skrammel som ikke havde
> muligheden for at slå ACPI til i BIOS.

Uhada, det lyder skidt.

-M