Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Stativ anbefalinger ønskes
Fra : Kim Østrup

Dato : 11-02-01 13:54

Hej alle

Flere har efterhånden rådet mig til at købe et Manfrotto 055 stativ, men er
det virkelig så godt som alle siger - det står kun til at kunne klare en max
vægt på 6 kg - contra en f.eks. 075, der klarer 12 kg mod at veje "kun" 1,5
kg. ekstra (ialt 4,5 kg). Jeg kan få et 055 til ca. samme pris som et 075 -
omkring 900 kr.

Og uanset hvilket stativ - hvilket hoved kan så anbefales. Det skal bruges
til 35mm og mit tungeste objektiv vejer 1 kg og huset er et F100. Jeg
drømmer dog om større objektiver - men gør vi ikke alle det

Kan ball-heads anbefales - er de ligeså stabile som de alm. tre vejs
hoveder. Et 141rc står til at kunne klare 6 kg., mens ball-heads i samme
prisleje (ca. 500 kr.) kun klarer 4 kg ?

Erfaringer med andre mærker og modeller i nogenlunde samme prisklasse hører
jeg også meget gerne om ?

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-02-01 20:24

"Kim Østrup" wrote:

> Erfaringer med andre mærker og modeller i nogenlunde samme prisklasse hører
> jeg også meget gerne om ?

Jeg kender ikke det stativ du har set på, og jeg vil blot indskyde nogle
af mine erfaringer med stativer.

Jeg har gode erfaringer med Linhof- Slik og Velborn stativer.

Gode stativer skal helt igennem være lavet af metal med rør-ben, og
benene skal være med skruespænding, klikspændig er ganske vist
hurtigere, men ikke nær så robust og slidstærkt.

Elevatoren skal kunne afmonteres, og benene skal også kunne slås ud, så
man kan komme ned i jordhøjde og fotografere en blomst.

Man skal også se på stativets maks højde, min efaring siger, at fra 190
til 200 centimeter er passende.

Det er smag og behag om man vælger et kuglehoved eller et traditionelt
hoved med styrearm.

Jeg sværger til kuglehover, og vel at mærke de gode/dyre modeller med
indbygget librelle og panorama leje, kuglen og panoramalejet skal også
kunne indstilles, så de kører sådan, at man kan følge et bevægligt motiv
og skyde i dette rette øjeblik, og så skal trægheden i kugle og leje
forhindre og modvirke rystelser.

Et godt stativ skal også kunne skilles ad, så man med mellemrum kan
rense og smøre alle delene.

En del nyere stativer er udstyret med et snap-montage beslag, hvor man
skruer en klods på kameraet, som låses ned i kamerahovedet, fordelen er
at man ikke slider på gevindet i bunden af kameraet, og montagen går
lyn-hurtigt, ulemperne er at de fleste af disse systemer er klodsede, og
at man alligevel skal skrue det af og på, hvis man har flere kameraer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Baess

Dato : 12-02-01 04:55

[klip]
> [...]
> lyn-hurtigt, ulemperne er at de fleste af disse systemer er klodsede, og
> at man alligevel skal skrue det af og på, hvis man har flere kameraer.

Man kan som regel købe flere løse snap-montage beslag, og skrue et i bunden
af hvert kamerahus samt på de større objektiver med indbygget holder, når
det er gjort, går det som en leg med at skifte ...

Jeg har selv købt mig et 'actiongrib' kuglehoved, der til forveksling ligner
et joystick, men giver rigtig god stabil kontrol, selv med tung last da det
har variabel modstand, og samtidigt er hurtigt at indstille...

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-01 08:38

Rune Baess wrote:

> Man kan som regel købe flere løse snap-montage beslag, og skrue et i bunden
> af hvert kamerahus samt på de større objektiver med indbygget holder, når
> det er gjort, går det som en leg med at skifte ...

Det ved jeg godt, men f.eks. Manfrotto kører med en stor sekskantet
klods, der fylder temmelig meget, og det er squ ikke smart.

Derimod er jeg meget glad for det system, der er indbygget i bunden af
Hasselblad og Zenza Bronica, det fylder intet og er uhyrre effektivt,
jeg har iøvrigt fået en bekendt som er "metal kyndig" til at lave mig 4
stk. identiske beslag, som jeg kan montere på andre kameraer.

> Jeg har selv købt mig et 'actiongrib' kuglehoved, der til forveksling ligner
> et joystick, men giver rigtig god stabil kontrol, selv med tung last da det
> har variabel modstand, og samtidigt er hurtigt at indstille...

Jeps - det er vigtigt, at man ser sig for med kuglehoveder, for nogle af
de billige har ikke den funktion, de har kun to indstillinger løs/låst,
og de bliver helt slatne, når de låses op.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Baess

Dato : 13-02-01 02:26

> Det ved jeg godt, men f.eks. Manfrotto kører med en stor sekskantet
> klods, der fylder temmelig meget, og det er squ ikke smart.

Mit *Manfrotto* beslag er nu godt nok firkantet, og er hverken særligt stort
eller tykt og passer fint i bunden af selv et F70...
http://www.manfrotto.com/products/graphics/prodotti/plate_psw/200pl_psw_img.gif

Det hoved jeg bruger er iøvrigt et "BALL HEAD - GRIP ACTION " nr. 222
http://www.manfrotto.com/products/graphics/prodotti/222_itm_img.gif

Check evt. modellerne ud her:
http://www.manfrotto.com/products/index.html?doc_from=home

Rune

Fra : Christian Jelstrup

Dato : 11-02-01 20:55

Hej Kim,

Grunden til at flere anbefaler Manfrotto 055 er nok at det er det mindste
(billigste) stativ som står "godt". Du kan evt. se i nogle af de tyske
fotoblade, de tester en gang imellem stativer.

Efter jeg har fået flere børn bruger jeg aldrig mit stativ mere (jeg slæber
altid på én unge). Derfor kan du købe mit Manfrotto 055CB, med kuglehoved
Heavy duty ball head eller (og) 3D pro head. Pris - jah jeg vil foreslå ca.
halv nypris for stativ og kuglehoved og ca. 500 kr for 3D hovedet (nypris =
1250).

mvh Christian Jelstrup

Fra : John K

Dato : 11-02-01 23:51

> [...]
1,5
> kg. ekstra (ialt 4,5 kg). Jeg kan få et 055 til ca. samme pris som et

Jeg bruger selv Manfrotto i forbindelse med videooptagelser. De laver nogle
kanon-gode stativer.

900 kr. er også rimeligt.

Mvh

John K

Fra : Paul Nilsson

Dato : 13-02-01 21:20

Hej Kim. Har selv valgt : Culmann 3200 m. snaplås (til "let" brug) kr
1595.-
og Swarovski (manfrotto med snaplås) til tungt brug kr. 1685.-(ultra
højt/tungt)
mvh. Paul - Herlev Fotoklub