Bolle Å?
Fra : Finn Frederiksen

Dato : 16-06-02 20:01

Hej,
hvornår er bolle å'et blevet "indført" i Danmark. Det blev vel officielt i
1950'erne, men jeg har set det brugt i en folketælling fra 1890.

Med venlig hilsen

Finn Frederiksen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-06-02 20:09

Finn Frederiksen skrev:

> hvornår er bolle å'et blevet "indført" i Danmark.

Det blev officielt indført i 1948.

> men jeg har set det brugt i en folketælling fra 1890.

Allerede fra 1800-tallet brugte nogle bolle-å, men det var ikke officiel
retskrivning.

T.T.

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 16-06-02 21:37

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det blev officielt indført i 1948.

> Allerede fra 1800-tallet brugte nogle bolle-å, men det var ikke officiel
> retskrivning.
>
> T.T.

Nyborg den 16. juni 2002

Hej alle

Min morfar Alfred Peter Laurits Nielsen halvfætter Wilhelm Iversen blev for
mange år siden gift med en pige Grethe Andreasen Åhl, hvis farfar Johan
Andreasson Åhl var født i Ljuder i Sverige i 1870, som søn af ugift Helena
Åhl. Den del af familien har altid brugt bolle-å i sit efternavn, da
bolle-å´et er et svensk bogstav. Jeg mener også at bolle-å´et har været
anvendt i mere end 100 år i Norge.

For at vende tilbage til Åhl-familien her i Nyborg blev tjenestekarl på
Svindinge Mark Johan Andreasson Åhl viet til tjenestepige af Lamdrup ved
Svindinge Laura Nielsine Louise Lydolf i Svindinge Kirke den 9. marts 1902
på Østfyn. Den 8. december samme år bliver deres førstefødte sønnen Aksel
Peter Lydolf Andreasen Åhl født i Langaa mellem Nyborg og Svendborg. Hans
fire yngre søskende, en dreng og tre piger, er alle født i Nyborg.

Aksel Peter Lydolf Andreasen Åhl bliver i 1925 viet til Helga Sophie
Kirstine Hansen, født den 7. juli 1895, i Vor Frue Kirke i Svendborg og de
får udover datteren Grethe en datter mere Ruth Andreasen Åhl, som senere
blev viet til Ib Petersen. Aksel Peter Lydolf Andreasen Åhl bliver også en
overgang viceborgmester i Nyborg og han dør i 1967, da han ikke kan findes i
vejviseren for Nyborg i 1968, men det kan til gengæld hans kone, som først
dør i 1986.

Jeg skal afslutningsvis spørge om der er nogen som har kendskab til
Åhl-familien fra Ljuder i Sverige, da jeg ikke har kunnet finde noget på
www.familysearch.org og kirkebogen for Svindinge fra 1902 oplyser heller
ikke mere om Johan Andreasson Åhl´s fødested i Sverige end det jeg allerede
har oplyst.

Med venlig hilsen
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:

Fra : Michael Lund

Dato : 16-06-02 22:02

I 1948 kom bolle-å ind i det danske alfabet. Norge og Sverige havde i mange
år brugt bolle-å, og man opfattede det som en sejr for den nordiske
fællesfølelse at Danmark nu også hoppede på vognen. Men der var store
problemer med placeringen af det nye bogstav i alfabetet. I Sverige havde
man fra gammel tid placeret bolle-å som tredie sidste bogstav, og i Norge
var bolle-å alfabetets sidste bogstav. Der var lige ved at være flertal for
at placere bolle-å som det første bogstav i det danske alfabet, men i 1955
meddelte det danske undervisningsministerium at bolle-å havde sin plads
sidst i alfabetet.

Mvh.
Michael Lund

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-06-02 23:15

Michael Lund skrev:

> Norge og Sverige havde i mange år brugt bolle-å,

Svensk havde i flere hundrede år anvendt bolle-å. På norsk var å'et et ret
nyt bogstav (indført 1917).

T.T.

Fra : Ove Kühn

Dato : 17-06-02 19:31

I en bispevisitats i maj 1866 i Ubberud Skole skriver bispen: Å benyttes af
alle, men aa i dansk skrift.

--
Venlig hilsen
Ove Kühn

Fra : Arne Eckmann

Dato : 16-06-02 21:30

"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> skrev:

> hvornår er bolle å'et blevet "indført" i Danmark. Det blev vel officielt i
> 1950'erne, men jeg har set det brugt i en folketælling fra 1890.

Vi støder jo også - ind imellem - på fænomenet
i kirkebøger, hvilket - af nogle slægtforskere -
tages som udtryk for, at den pgl. præst måske
var Grundtviganer og var under indflydelse af
den nordiske-tanke.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Toke Norby

Dato : 19-06-02 14:55

"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> wrote:

>Hej,
>hvornår er bolle å'et blevet "indført" i Danmark. Det blev vel officielt i
>1950'erne, men jeg har set det brugt i en folketælling fra 1890.

Hej Finn,

Med bekendtgørelse nr. 128 af 22.03.1948 med ikrafttræden 01.04.1948,
"Bekendtgørelse om ændringer i retskrivningen" indførtes brugen af
bolle-å:

"§2. I stedet for Aa og aa skrives henholdsvis Å og å; denne
bestemmelse gælder kun sprogets almindelige ord og nordiske stednavne:
år 1948, påanke, stå, Århus, Grenå, Umeå, Åbo, Ålesund, derimod ikke
danske gengivelser af fremmede navne som Saar, Maastricht. Skrivemåden
af personnavne berøres ikke af denne bestemmelse.".

Jeg kan fortælle, at fx postvæsenet først begyndte at anvende bolle-å
i gadenavne i 1956/57, ligesom man først påbegyndte udskiftning af
stempler i 1957.

Mvh
Toke
Toke.Norby@Norbyhus.dk