Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
størelse på billeder
Fra : Kedde

Dato : 16-06-02 19:36

Når jeg tager et billede med mit olympus 3020 og sender det med en
mail, har jeg det problem at billederne er kæmpestore hos modtageren.
Det er irriterende at skulle "rulle" bare for at se hele billedet.
Hvordan laver man billedet mindre, så man kan se det hele på en gang?

Fra : Hagman

Dato : 16-06-02 19:47

> [...]
> Det er irriterende at skulle "rulle" bare for at se hele billedet.
> Hvordan laver man billedet mindre, så man kan se det hele på en gang?

Komprimere det :)
Jeg bruger PicaView.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 16:10

BorreBoy skrev:

> Ved du, om man kan slå denne funktion fra (eller sætte "bevare
> størrelse" til default)? Jeg synes det er mega irriterende - jeg
> vil da altid sende billeder i den bedst mulige kvalitet/størrelse.

Det kan det garanteret et eller andet sted i registreringsdatabasen,
men jeg ved ikke hvor. Hvis jeg vidste det så havde jeg svaret på dit
spørgsmål i: <news:3d0b94a7$0$71620$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

Madsen.

Fra : jørgen

Dato : 16-06-02 20:01

"Kedde" <kedde@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Det er irriterende at skulle "rulle" bare for at se hele billedet.
> Hvordan laver man billedet mindre, så man kan se det hele på en gang?

Du skal have et billedredigeringsprogram og så vælge funktionen "resize".
Jeg kan anbefale paint shop pro som kan downloades på prøve (30 dage) hos
Jasc :
http://www.jasc.com/products/psp/

Mindre kan dog gøre det - jeg vil tro at langt de fleste
billedbehandlingsprogrammer har resize funktionen som minimum. Du kan se en
lang liste over billedbehandlingssoftware på tucows hvor langt det meste er
shareware :
http://www.tucows.com/mmedia/imgedit95.html

jørgen.

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-06-02 21:19

ACDSee har en funktion, hvor man kan manipulere mangle billeder ad gangen,
f.eks. resize af alle billeder i en hel folder.
http://www.acdsystems.com/English/index.htm
Mvh,
Hans

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 22:03

Hagman skrev:

> Komprimere det :)

Hvilket det ikke gerne skulle blive mindre på skærmen af. Det er
normalt kun filstørrelsen der bliver berørt ved en komprimering.
Skal det fylde mindre på skærmen skal det enten beskæres eller
skaleres/resamples ned i størrelse.

Hvis man alligevel overvejer at skifte styresystem kunne man købe
WinXP, som spørger om man ønsker at ændre størrelsen på billederne
inden man sender dem*, og svarer man ja til det, foregår det helt
automagisk. Der findes dog selvfølgelig et hav at programmer som
kan gør det for en, som allerede nævnt i tråden.

* Hvis man ellers højreklikker på billedet og vælger det punkt der
hedder Send til > Ppostmodtager.

Madsen.

Fra : BorreBoy

Dato : 17-06-02 08:23