hvor kommer fluerne fra?
Fra : KBL

Dato : 16-06-02 18:56

Hej alle!

Er der nogen, der har gode idéer til, hvordan man finder kilden til et
flueproblem?

Vi taler om den almindelige stueflue (Musca domestica), og vi taler om
et ældre by-hus i udkanten af en mindre vestjysk by (Det er IKKE mit
hus!)

Flueproblemet har eksisteret hver sommer gennem flere år, og er mildt
til moderat; forstået på den måde, at man sagtens kan leve et
almindeligt liv i huset, men at man specielt som udrfra kommende
registrerer, at der er flere fluer end hvad man ellers støder på.

Tidligere år har teorien været at fluerne stammede fra et marsvinebur
i køkkenet eller fra et hønsehus bagerst i haven, men i år er der
hverken marsvin eller høns. Eneste dyrehold er en hund.

Jeg mangler idéer til hvordan bl.a. følgende spørgsmål kan afklares,
når der skal samtidig skal tages hensyn til at det ikke må koste en
formue og at livet skal kunne fortsætte sin sædvanlige gang i huset:

Er kilden inden i huset eller uden for huset?
Uanset om kilden er inden i huset eller uden for huset, hvordan
lokaliseres den nærmere?

Jeg har selv leget med tanken om at hænge nogen af de-der
klister-flue-fanger-strimler op i en afgrænset tidsrum forskellige
steder på matriklen, men jeg er er tvivl om det vil hjælpe mod en
løsning. Idéen skulle være, at hvis fluerne kommer flyvende fra én
bestemt kilde, så vil der fanges flere fluer på dén side af huset, men
jeg ser selv adskillige fejlkilder ved et sådan forsøg, så den idé har
jeg mere eller minder hanlagt igen.

mvh
Kurt
-------
[Ved email: fjern x'erne i adressen]

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-02 23:09

> [...]
> bestemt kilde, så vil der fanges flere fluer på dén side af huset, men
> jeg ser selv adskillige fejlkilder ved et sådan forsøg, så den idé har

Nu er det jo kun ved middagstid de generer, resten af tiden kravler de på
møddingen, så hvor er problemet?

Opformeringen sker i landbrugsmøddinger, og i forb. med landbrug i det hele
taget. Så løsningen vil nok være at flytte ind til byen igen. Især hvis de
nærmeste landbrug ikke har mødding. Har de det, kan problemet afhjælpes ved
at møddingen afdækkes med sort plast.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KBL

Dato : 17-06-02 18:12

>Nu er det jo kun ved middagstid de generer, resten af tiden kravler de på
>møddingen, så hvor er problemet?

At det ikke kun er i middagsstunden eller at de ikke kender klokken

> [...]
>nærmeste landbrug ikke har mødding. Har de det, kan problemet afhjælpes ved

Jeg er helt med på relationen til landbrug/gødning/mødding, og at en
effektiv løsning på en landbrugsejendom med gammeldags mødding er
tildæknin med sort plast, men grunden til min undring er, at der netop
ikke er oplagte kilde i nærmiljøet, hvorfor jeg ønsker at opstille et
forsøg, der kan afsløre hvor fluerne kommer fra.

Kurt
-------
[Ved email: fjern x'erne i adressen]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 23:18

KBL skrev:

>Jeg har selv leget med tanken om at hænge nogen af de-der
>klister-flue-fanger-strimler op

Lad være. De er ret giftige. Jeg har læst, men ikke selv prøvet,
et råd: Hæng nogle gennemsigtige plasticposer op med vand i i
vinduerne, ca. på størrelse med en knytnæve. Det skulle holde
fluerne væk.

Hvis du (I?) prøver det, vil jeg svært gerne høre om det virker.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-06-02 23:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> fluerne væk.
>
> Hvis du (I?) prøver det, vil jeg svært gerne høre om det virker.

Hvordan skulle de dog virke ...?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 23:58

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Hvordan skulle de dog virke ...?

Aner det ikke.

--
Bertel

Fra : Peter Skovgaard Niel~

Dato : 17-06-02 08:58

Bertel Lund Hansen skrev:

> Aner det ikke.

Men ikke desto mindre virker det rent faktisk. Jeg har prøvet det i en
udendørs pavillon som var meget flueplaget, og der gik ikke lang tid før
fluerne var væk.

--
Peter Skovgaard Nielsen
Remove nospam from my email address to reply directly.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-06-02 11:10

Peter Skovgaard Nielsen wrote:

> Men ikke desto mindre virker det rent faktisk. Jeg har prøvet det i en
> udendørs pavillon som var meget flueplaget, og der gik ikke lang tid før
> fluerne var væk.

Det må have ét eller andet med fluens sære syn at gøre?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-02 05:40

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hæng nogle gennemsigtige plasticposer op med vand i i vinduerne,
> ca. på størrelse med en knytnæve. Det skulle holde fluerne væk.

Og det er så dekorativt.

Jeg kommer til at tænke på sådan nogle hvepsefælder. En glasflaske
med et tragtformet hul i bunden, og hvori man hælder lidt sukkervand,
eller hvad man nu formoder at hvepse kan lide. Hvepsene kan komme
ind, men ikke ud, og drukner i lokkemaden.

Kunne noget lignende mon bruges til fluer? Jeg har ikke selv prøvet
det, men jeg forestiller mig at det kan blive en temmelig ulækker
affære hvis man ikke tømmer de døde fluer ud jævnligt.

Men på den anden side, fluepapir bliver også hurtigt uappetitligt.

// Klaus

Fra : KBL

Dato : 17-06-02 18:13

> [...]
>et råd: Hæng nogle gennemsigtige plasticposer op med vand i i
>vinduerne, ca. på størrelse med en knytnæve. Det skulle holde

Det lyder næsten så spøjst, at det sku' prøves, men nu var spørgsmålet
egentlig ikke hvordan man holder fluerne væk, men i stedet, hvordan
man designer et forsøg, der kan afsløre hvor de kommer fra, når der
ikke er oplagte kilder i nærmiljøet.

Kurt
-------
[Ved email: fjern x'erne i adressen]

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 03-08-02 12:19

Min forældre havde for nogen år siden en gave med hjem til mig fra
Grækenland. En stor, hul glas "ballon" med en "guldrose" inden i som pynt.
Der er et hul i bunden, som lukkes med en stor gummiprop.
Det er meningen at man fylder "ballonen" helt op med vand og stiller den i
vindues karmen.
Lige da jeg så gaven, troede jeg det var noget "kitsch" ,eller sådan noget
nips, man kan købe i mange indvandre butikker, men det er faktisk en
Flueforskrækker. Vi har ikke fluer i stuen mere, hvor "ballonen" står.

VH Pernille

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 22-06-02 13:30

On Sun, 16 Jun 2002 19:55:55 +0200, KBL <Kurt@xKurt-xLarsen.xdk>
wrote:

>Tidligere år har teorien været at fluerne stammede fra et marsvinebur
>i køkkenet eller fra et hønsehus bagerst i haven, men i år er der
>hverken marsvin eller høns. Eneste dyrehold er en hund.

Mus?

>Er kilden inden i huset eller uden for huset?
>Uanset om kilden er inden i huset eller uden for huset, hvordan
>lokaliseres den nærmere?

Vi har en del mus, som dør at udlagt gift. Når disse mu "rådner",
vrimler det med fluelarver. En uges tid efter har vi en masse fluer.

Det er meget tydeligt, når vi har hørt mus "på loftet", at der så
kommer fluer et par uger efter.

> [...]
>bestemt kilde, så vil der fanges flere fluer på dén side af huset, men
>jeg ser selv adskillige fejlkilder ved et sådan forsøg, så den idé har

Der findes et produkt "BIO", som efter påsprøjtning af fx.
vinduer/døre, virker dræbende (heldigvis kun på insekter) i ca 3 uger.

--

/Dan MOrtensen