Hvad laver en pundtærsker?
Fra : Martin Henriksen

Dato : 16-06-02 18:19

Hej
I FT Reerslev for 1850 har jeg fundet nogle personer
der betegnes som: Tjenestefolk, pundtærsker. Hvad
laver en sådan en ?

Er der på nettet en side med den slags oplysninger,
en ordbog for slægtsforskere?

Et andet problem er at listeføreren under fødested
nogle gange skriver navnet på en lokalitet, der ikke
samtidig er navnet på et sogn. Er Trap eneste
mulighed for at finde sammenhæng lokalitet/sogn ?

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-06-02 19:35

"Martin Henriksen" <martin_h@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> I FT Reerslev for 1850 har jeg fundet nogle personer
> der betegnes som: Tjenestefolk, pundtærsker. Hvad
> laver en sådan en ?

Hej Martin,

Kort fortalt er han en akkordarbejder, der blev betalt for vægten af det
korn, som han fik tærsket.
Andre tærskere var ansat på fast løn hele vinteren.

Kilde:
Hans F. Jensen: "Fra Korn til Brød i 1800-årene".

Venligst
Poul F. Andersen

PS: Hvis du vil have en uddybning eller flere detaljer, er du velkommen med
en privat mail..

Fra : Krabsen

Dato : 16-06-02 21:01

I al beskedenhed...

www.krabsen.dk indeholder en stednavnebase med mere end 60.000 danske
stednavne med angivelse af sogn-herred-amt m.v.
Ikke lige detaljeret i alle amter, men vistnog brugbar alligevel..

mvh

Krabsen

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 16-06-02 20:16

In article <3d0cccbd$1$78768$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
martin_h@post4.tele.dk says...

> Er der på nettet en side med den slags oplysninger,
> en ordbog for slægtsforskere?

Jeg har samlet lidt på http://www.saack.dk/ordbog_index.htm.

Bjarne Nørskov Saack
www.saack.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-06-02 20:19

On Sun, 16 Jun 2002 19:18:32 +0200, "Martin Henriksen"
<martin_h@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>der betegnes som: Tjenestefolk, pundtærsker. Hvad
>laver en sådan en ?
>
>Er der på nettet en side med den slags oplysninger,

http://www.hist.uib.no/kalkar/

Otto Kalkar: Ordbog til det ældre danske
sprog (1300-1700).

Mvh
K. Thidemann