Hjælp! Udskiftning af gearolie
Fra : Kristian

Dato : 16-06-02 17:28

Er der nogle der ved hvor den gamle gearolie aftappes og hvor den nye hældes
på, på en Mercury 25 hk. 2-takt fra ca. 1985?

Fra : mahela

Dato : 16-06-02 19:33

"Kristian" skrev d. 16-06-02 17:28 dette indlæg :
> [...]
> på, på en Mercury 25 hk. 2-takt fra ca. 1985?
> Det ganske let der sidder 2 kærv skruer en på den nederste lodrette
styre finne og den anden på den vandrette finne på gear kassen, pil
begge skruer ud og lad olien løbe ud, hvi der iike kommer mere olie
påfylder du olie i den nederste hul intil der kommer olie ud af den
øverste hul nu kan du skrue begge propper/ skruer i og olien er skiftet
Hvis der kommer vand istedet for olie ud ved aftapningen har du et
problen / du kan maile så skal jeg nok hjælpe
Hilsen Poul Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Kristian

Dato : 16-06-02 20:26

"mahela" <mahela.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis der kommer vand istedet for olie ud ved aftapningen har du et
> problen / du kan maile så skal jeg nok hjælpe

Tak!

Hvor meget gearolie skal der ca. bruges? - Hos min lokale forhandler sælger
de 200ml. Shell gearolie i tube, men jeg har også set steder hvor de sælger
det som 500ml., så hvor meget skal der ca. bruges?

Er der andet man skal gøre i forbindelse med en forårsklargøring foruden
gearolie skift + nye tændrør? Er der nogle filtre der skal skiftes eller
renses og er der noget man specielt skal smørre?

Fra : mahela

Dato : 17-06-02 09:12

> [...]
> på, på en Mercury 25 hk. 2-takt fra ca. 1985?
> Der skal ca 1 tube med 2óo ml, ang klargøring vil det være en fordel
at pille benet af og kontrolere pumpen evt. udskifte impellaen, smøre
trækaxlen ind med vandfast fedt Husk at smøre alle fedt nipler med
vandfast fest og de bevægelige dele ved gas og gear
hilsen poul erik>

http://www.kandu.dk/

Fra : Kristian

Dato : 19-06-02 06:05

> [...]
> trækaxlen ind med vandfast fedt Husk at smøre alle fedt nipler med
> vandfast fest og de bevægelige dele ved gas og gear

Lige et spørgsmål mere:

Hvad er formålet ved at hælde olie i den nederste prop og så sætte propperne
i når det kommer ud af den øverste prop? Hvorfor ikke bare sætte den
nederste prop i og så fylde i igennem det øverste hul til der ikke kan være
mere?

Fra : Aksel

Dato : 19-06-02 09:53

"Kristian" <kristianhansen@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> i når det kommer ud af den øverste prop? Hvorfor ikke bare sætte den
> nederste prop i og så fylde i igennem det øverste hul til der ikke kan

Det lyder som om det er for at undgå luftlommer. Ligesom når man fylder
bremsevæske på.

--
Aksel

Fra : @ndersson

Dato : 19-06-02 10:12

> Det lyder som om det er for at undgå luftlommer. Ligesom når man fylder
> bremsevæske på.
>
> --
> Aksel

Har prøvet at påfylde gennem øverste hul.. Når du sætter tutten i hullet og
prøver at klemme olie ind bliver der overtryk.. To mand.. en presser olien
ind i nederste hul og når det kommer ud af øverste hul lægger mand to
motoren ned så olien ikke løber ud inden du får skruen i.

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk

Fra : Ivar Holm

Dato : 19-06-02 12:30

Hva', fylder du bremsevæske på din bådmotor??

Undskyld - det var for fristende.

Ivar Holm

Fra : Aksel

Dato : 19-06-02 13:00

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> wrote in message
> Hva', fylder du bremsevæske på din bådmotor??
>
> Undskyld - det var for fristende.

Ja, det kan jeg godt se. Den bad jeg om.

--
Aksel

Fra : mahela

Dato : 19-06-02 08:17

> [...]
> på, på en Mercury 25 hk. 2-takt fra ca. 1985?
>
> Hej Andg. olie påfyldning hvis du fyæder oæie i og kun ha den ene prop
af kan den ikke komme af med luften der er i gearkassen , på den måde
som omtalt vil luften komme ud foroven og hvis luften er væk kommer der
olie også ved du at der er olie nok på gearkassen hilsen poul erik

http://www.kandu.dk/

Fra : mahela

Dato : 19-06-02 08:19

> [...]
> på, på en Mercury 25 hk. 2-takt fra ca. 1985?
>
> Hej Andg. olie påfyldning hvis du fylder olie i og kun har den ene
prop af, kan gearkassen ikke komme af med luften der er i gearkassen ,