MS Windows
briani 27239
Defragmentering, suk !
Fra : Kim Larsen

Dato : 16-06-02 16:46

Hej i gruppen

I går ville jeg defragmentere min diske som styres af Windows XP Pro. Jeg må
sige at jeg fik rigeligt med tid til at se Le Mans, kan det virkelig være
rigtigt at det skal tage så lang tid ?
Jeg har to harddiske på hver 40 Gb, men der er henholdsvis 60 og 70% ledig
plads på dem, så det er jo ikke de store, endnu. Findes der et program der
kan gøre det hurtigere for mig, for flere timer gider jeg ikke at bruge på
det.
Før kørte jeg med Windows 98SE og Norton Utilities 2002, og det tog ikke
mange minutter at defragmentere drevene, men "NU" i XP Pro er lige så
langsom som standard programmet.
Den ene disk er en FAT 32 og den anden ntfs, jeg vil så lave den ene om så
begge er ntfs, vil det gøre nogen forskel.
Er der en der har en løsning ville jeg blive glad.

På forhånd tak for hjælpen

Kim Larsen

Fra : Peter Binderup

Dato : 16-06-02 16:51

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message news:3d0cb2a6$0$44200$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Findes der et program der
> kan gøre det hurtigere for mig, for flere timer gider jeg ikke at bruge på

Jeg har købt Diskeeper 7. Dette program defragmenterer mine drev hver dag, og jeg kan ikke mærke nogen performance tab ved det (hvis
jeg bruger computeren samtidig med at der defragmenteres). Programmet holder selv øje med hvornår det er på tide at der
defragmenteres.

Jeg vil mene at pengene er godt givet ud for det program... Det koster ca 4-500 kr.

/Peter

Fra : Ingolf

Dato : 16-06-02 19:31

> [...]

> sige at jeg fik rigeligt med tid til at se Le Mans, kan det virkelig være

Ja... jo større disk, jo længere tid. Næsten alle filer skal læses, og
skrives et andet sted... og det tager tid.

> [...]
> begge er ntfs, vil det gøre nogen forskel.
> Er der en der har en løsning ville jeg blive glad.

Nu vil jeg ikke starte en FAT vs NTFS krig, her i tråden, men generelt er
NTFS et bedre valg, da det automatisk vedligeholdes løbende af XP.
Selfølgelig bliver det stadig defragmenteret, men ikke i så stor grad som
FAT32 gør det. Men prøv det selv af. Der er mange som mener at FAT32 er
bedre, og endnu andre mener at NTFS er bedre.. det kommer meget an på
hvordan man benytter sine diske.

F. eks er der ingen vej uden om NTFS hvis du arbejder med filer større end
4gb.

Jeg fandt engang et program der hedder O&O Defrag, det defragmentere alle
diske i en "Stealth" mode. Dvs at data er så vidt muligt defragmenteret
inden de skrives til disken. Men det kræver stadig at programmet først får
lov til at organisere alle data som det vil... og det tager stadig den samme
tid. Men efterfølgende er det langt hurtigere at defragmentere. Læs mere om
det her
http://www.oo-software.com/

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-06-02 22:37

Klip.....

> [...]
samme
> tid. Men efterfølgende er det langt hurtigere at defragmentere. Læs mere

Det lyder til at være et godt program, jeg læste også om O&O CleverCache V4,
med disse to programmer på maskinen skulle man jo tro at man ikke behøver
nyt hardware de næste par år. Nu har du så sagt god for O&O Defrag, men det
andet program lyder næsten for godt til at være sandt.

Kim Larsen

Fra : Ingolf

Dato : 17-06-02 02:52

> [...]
det
> andet program lyder næsten for godt til at være sandt.

Nå nå.. det har jeg ikke før nu.Ja.. lyder lidt for godt til at være
sandt... men jeg har dog ikke det, Du kan sikkert opnå den samme
performance boost med et gratis værktøj, såsom:

Tweak-Xp
http://www.totalidea.de/

Yderligere er der er hav af oplysninger til at optimiere din win-xp her:
http://www.tweakxp.com/tweakxp/

Nå ja.. der er også
http://www.windowsxp.nu/

Jeg har prøvet mange demo/freeware programmer til at optimere min win-xp.
Det bedste efter min mening, er tweak-xp. Og har du masser af ram (>256mb),
så check også programmet "Ram Idle Pro".

Håber du kan bruge det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-06-02 09:14

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message
> nyt hardware de næste par år. Nu har du så sagt god for O&O Defrag, men
det

O&O Defrag 2000 Free er en rigtig god løsning... Bruger den selv og meget
godt tilfreds med resultatet... Og så er det tilmed billigt (freeware)

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen