Akvariestørrelse kontra filtervolumen...
Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 16-06-02 15:26

Hej gruppe,

Er der nogen af jer, der kender det optimale forhold mellem do.? Jeg er godt
klar over, at jo større filtervolumen i forhold til akvarieditto jo bedre,
men findes der nogle vejledende tal?

Grunden til spørgsmålet er, at jeg er i gang med at bygge et centralfilter
til mine fire 200 liters akvarier og her har jeg lavet et udgangspunkt der
hedder 7 liter effektiv volumen pr. 200 liter vand - udelukkende baseret på
volumenstørrelser i de spandpumper, man almindeligvis sætter på et 200
liters akvarium.

Til orientering har pumpen der skal drive "værket" en (ubelastet) kapacitet
på 2.000 liter i timen og en løftehøjde på 2,5 meter - effektivt er det nok
nærmere 1.500 liter i timen. Der går discus i akvarierne.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 17-06-02 19:57

Hej igen,

Er der slet ingen, der har et bud? Har søgt på de forskellige
filterfabrikanters sider - og på Google.com, men dér fandt jeg intet. Der må
da være *nogen* her i gruppen, der har gjort deres egne erfaringer?

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 18-06-02 20:19

On Mon, 17 Jun 2002 20:57:24 +0200, Kim Gam-Jensen wrote:

> [...]
> filterfabrikanters sider - og på Google.com, men dér fandt jeg intet.
> Der må da være *nogen* her i gruppen, der har gjort deres egne

Jeg vil våge et bud...

Dit spørgsmål svarer lidt til "hvor mange km/t kan 50hk motor køre?".
Hvor meget filter du skal have har lidt at gøre med hvor effektivt det
filter du laver vil være.

Tag f.eks. en regnvandstønde og fyld den med groft sand i bunden og
finere sand i toppen. Led vandet igennem fra bund til top.
Dét er et filter der vil noget!
Det er godt fordi der en enorm overflade, hvorpå f.eks. nitrobacter vil
trives. Så vil dit kvælstofoverskud ihvertfald falde.

Det eneste der er bedre er hvis du kan lave et system hvor sandet
"flyder" (fluidized bed).

Ovenstående er kun et bud da jeg ikke ved meget om filtrering.

--
Steen

Fra : Ghetto Svend

Dato : 21-06-02 20:13

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filterfabrikanters sider - og på Google.com, men dér fandt jeg intet. Der

> da være *nogen* her i gruppen, der har gjort deres egne erfaringer?

Hvis du virkelig vil angribe emnet seriøst, så skulle du besøge nedstående
http://www.deters-ing.de/

Svend

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 19-06-02 20:21

> [...]

nok
> nærmere 1.500 liter i timen. Der går discus i akvarierne.

Hej Kim
Dit forsøg er dømt til fiasko fra begyndelsen - jeg vil råde dig til at
droppe det.
Det er meget svært at styre et centralfilter, og det skal ihvertfald være
meget større, og du får en kæmpe mulighed for sygdomsproblemer.
Hilsen
Jørgen.
NB. Hvis du vil opsøge problemer så prøv.

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 19-06-02 22:03

Hej Jørgen,

> Dit forsøg er dømt til fiasko fra begyndelsen - jeg vil råde dig til at
> droppe det.

Det agter jeg nu ikke

> Det er meget svært at styre et centralfilter, og det skal ihvertfald være
> meget større, og du får en kæmpe mulighed for sygdomsproblemer.

Jeg er selvfølgelig opmærksom på de problemer, et centralfilter kan
medføre - herunder også hvad angår sygdom. Til gengæld er der så mange andre
fordele som f.eks. at det er betydeligt lettere at styre vandkvalitet
og -værdier.

Hvad er din begrundelse for, at centralfilteret skal være større?

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 24-06-02 19:17

Hej Jørgen,

> Dit forsøg er dømt til fiasko fra begyndelsen - jeg vil råde dig til at
> droppe det.

Jeg fik aldrig at vide hvorfor det er dømt til undergang!? Du må da have
noget, at basere din bombastiske konklusion på?

I mellemtiden kan jeg så fortælle, at det faktisk fungerer rigtig godt, og
at den beregnede filtervolumen tilsyneladende heller ikke er helt ved siden
af. Centralfilteret blev selvfølgelig fyldt med "kørende" filtermaterialer
fra andre spandpumper.

Det er selvfølgelig for tidligt at drage en konklusion og i de kommende uger
vil jeg måle vandværdier nøje, men selv tror jeg på, at jeg bli'r glad for
det. Det er nemlig meget nemt med vandskifte, pH-justering, temperatur og
flytning af fisk for blot at nævne nogle af fordelene.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : ole larsen

Dato : 24-06-02 19:32

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> wrote in message news:3d1761d7$0$78795>
> [...]
> det. Det er nemlig meget nemt med vandskifte, pH-justering, temperatur og
> flytning af fisk for blot at nævne nogle af fordelene.

Og centralfilter er naturligvis en tillokkende løsning. Forskellig kemi i
den enkelte akvarier og evt. sygdommer er for mig at se de eneste problemer.
Og sidste kan være afgørende hvis man ikke kan sætte et seperat filter op.
Held med det. Sygdomme er ofte miljøbetingede og med centralfilter kan man
lette tilgodese netop dette. Især når man som du ikke tror at målinger er
lig med dyremishandling.
Ole

Fra : René Krogh

Dato : 20-06-02 22:52

Kim Gam-Jensen wrote in message
> [...]
godt
>klar over, at jo større filtervolumen i forhold til akvarieditto jo bedre,

Jeg stødte lige på dette link, der kunne have din interresse:

http://www.aquartica.dk/default.asp?id=573

Her nævner de bla. at filterets volumen skal svare til 2% af akvariets
størrelse. Men mine erfaringer er, at den biologiske belastning samt kravet
til vandkvaliteten er mere vigtig end akvariets størrelse, når et filter
dimensioneres.

mvh
Rene Krogh

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 21-06-02 17:56

Hej,

> [...]
kravet
> til vandkvaliteten er mere vigtig end akvariets størrelse, når et filter

Se dét var en oplysning, der kunne bruges! Det går meget godt i tråd med
Eheims generelle anbefalinger på http://www.eheim.de - det ligger også på et
sted mellem 1,5 - 2,5% af akvariets volumen. Dermed går jeg vel ikke helt
galt i byen med en filtervolumen på 3,5% af akvariets volumen?

Den biologiske belastning vil ikke være specielt stor - nok nærmere noget
under middel sammenlignet med et typisk selskabsakvarium, men da det er
opdrætsakvarier vil der selvfølgelig være udsving. Dog skal det i den
forbindelse nævnes, at der skiftes ca. 70% vand om ugen fordelt over 7 dage
(altså ca. 10% dagligt).

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk