Lystfiskeri i Norge
Fra : tobni

Dato : 16-06-02 09:47

Jeg skal til Norge med min søn på 12 år d. 1-7, er der nogen der har et
godt forslag til et eller flere gode fiskesteder. Det drejer sig ikke om
at fange laks på 15 kilo, men mere om en gode oplevelser og en god
interduktion til lystfiskeri i udlandet, og så forhåbentlig mange mindre
laks/ørreder
tak
tobni

http://www.kandu.dk/

Fra : Jakob Friche

Dato : 16-06-02 15:52

Noget der er utroligt godt i Norge er kystfiskeriet. Du kan både fange torsk, sej, makrel, lubbe,
fladfisk og meget mere.

Var engang på en tur til kysten i norge, fiskede 5 timer og fangede 11 forskellige arter fisk!! Bl.a.
en havkat, fra land.............

Det er nemt og lige til, også for din søn

Hvis i vil fange mindre Laks/Ørreder er flodudmundingerne gode. Bl.a. en i Kristians Sand.

Jakob

Fra : Mich@el

Dato : 16-06-02 16:13

Hejsa.

tobni wrote:

> [...]
> at fange laks på 15 kilo, men mere om en gode oplevelser og en god
> interduktion til lystfiskeri i udlandet, og så forhåbentlig mange mindre

Hvor i Norge skal du hen.. ???

Mvh.
Michael

Fra : tobni

Dato : 16-06-02 20:28

"Mich@el" skrev d. 16-06-02 16:13 dette indlæg :
> Hejsa.

> Hvor i Norge skal du hen.. ???
>
> Mvh.
> Michael
> I en afstand på op til 450 km fra Oslo
m.v.h
tobni

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 17-06-02 21:32

er det kyst eller indland du søger efter?

Indland.
Der er utroligt mange vand i Nordmarken.. Det er det naturbælte som ligger
mellem Oslo og Nittedal. Mange og små fjeldvand som rummer udsatte ørreder
(og de hævder at de ikke har put'n'take?) og fine aborrer.. Ellers er der
Øyern som ligger mellem Akershus og Østfold fylke, en enorm sø. Det er øst
for Oslofjorden.
Glomma render ud i Øyern før den fortsætter ned gennem Østfold og ud ved
Frederiksstad. Udmundingen af Leira, Nitelva og Glomma i Øyeren (tre elve
som alle mødes på den flade Lillestrøm "slette") er Nord-europas største
flod-delta.
Øyeren er vist også den sø i Norge som indeholder flest arter
ferskvandsfisk, 27 arter skulle være selvreproducerende her.
Men snakker man om elve, så skulle netop Glomma, Nitelva og Leira være værdt
at snakke om. Nitelva indeholder fantastiske gedder, op til 19 kilos fisk er
der blevet taget.
Leira er kendt for den grumme sandart (gjørs), op til 13 kilo har jeg
hørt/læst om og Glomma indeholder mængder af gedde og stalling, og ørred,
vil jeg gå ud fra.

Tager du mod vest kommer du til Ringerike, Hønefoss og Tyrifjorden. Her
skulle være en bestand af grove gedder og søørred (ikke sjøørred, som er
havørred på dansk).. dybden i "fjorden", som egentligt er en sø, er op til
350 meter!! Desuden findes en mængde små fjeldvand i nærheden, samme
opskrift som i Nordmarka.

Syd for Tyrifjorden ligger Drammeselven, som også indeholder god bestand af
ørred og laks.

Puh.. På fjeldet (Geilo og des lige) findes en masse små fjeldvand som også
indeholder ørred. Også her er de udsat, men er som andre steder til dels
selvreproducerende.. Det hænder dog at vandene bundfryser og alle ørreder
dør. Størrelserne er derfor også relativt små, da en bestand sjældent
overlever flere år, taget frost og lystfiskere i betragtning.

Mht. kystfiskeri, ved jeg at hele (oslo-) fjorden fisker godt. Der tages alt
fra torsk til havtaske, Både på flue spin og "meite"..

Tja.. det var umiddelbart de meldinger jeg fik fra hovedet.. det kan være at
jeg kommer i tanke om mere senere?

Ellers, er der nogle nordmænd, eller andet bedrevidende godtfolk, som har
lyst til at modsige hvad jeg har nævnt her er de velkomne..

Som du kan se er fokus ikke det standardiserede Norge=laks og ørred svar.
Jeg ved ikke hvad I er interesseret i at fiske, men her skulle da være lidt
at vælge imellem.

Nordmænd sværger forresten til regnorm, når de fisker ørred i fjeldvand. Man
kan få en rød slags som lever i skoven, skogsmark.. En regnorm hedder
meitemark eller "mark" i daglig tale... meget godt at vide, da det ikke
minder specielt om vores danske navn..

Nå nu smutter jeg, håber at det var til hjælp?
K.

Fra : John Hilt

Dato : 19-06-02 20:01

G'day all!
On Mon, 17 Jun 2002 22:32:14 +0200 Karsten Hammer Hansen wrote:

>Mht. kystfiskeri, ved jeg at hele (oslo-) fjorden fisker godt. Der tages alt
>fra torsk til havtaske, Både på flue spin og "meite"..

Oslofjorden er sterkt forurenet, ta heller til Vestlandet. Dette stedet
anbefales på det varmeste: www.rovar.no/

Fangst av stor torsk og rømt oppdrettslaks er ikke uvanlig.

--

_/_/_/ -= jh =-

- No problem is so big that it can't be solved by reincarnation.

Fra : Brian C

Dato : 19-06-02 21:33

Håber fiskeriet er bedre end på Utsira

mvh. Brian

Fra : John Hilt

Dato : 21-06-02 17:58

G'day all!
On Wed, 19 Jun 2002 22:32:34 +0200 Brian C wrote:

>Håber fiskeriet er bedre end på Utsira

Dårlige erfaringer? Utsira har ingen skjærgård med gode fiskeplasser
og den sjarm som Røvær har. Jeg kan scanne et søkort og vise gode
fiskeplasser, om noen er interessert.

--

_/_/_/ -= jh =-

- Going to war over religion means killing each other to see who has the better imaginary friend.

Fra : Brian C

Dato : 22-06-02 00:23

> G'day all!

> Dårlige erfaringer?

Jeps....

Utsira har ingen skjærgård med gode fiskeplasser

> og den sjarm som Røvær har. Jeg kan scanne et søkort og vise gode
> fiskeplasser, om noen er interessert.

jamen det er jeg skam

mvh. Brian

Fra : Kim Henriksen

Dato : 17-06-02 19:24

Hej Tobni

Jeg har læst dit indlæg og vil derfor gerne give dig et link, til min hjemmeside.
Her kan du læse lidt om nogen elve i det syg norske, priserne er okay og laksen er ikke så svære at fange.
Link (Midtfiskeri) http://home12.inet.tele.dk/ktb/Index.htm

Med venlig hilsen

Midtfisker