hjææælp...
Fra : Broxgaard

Dato : 15-06-02 19:25

jeg kan ikke får det her til at virke
du kan se fejlen på www.anti-bums.dk/gbog/gboglaes.php

<!-- Minus AutoDato -->
<?php
$db = mysql_connect("hoster","bruger","pass");
mysql_select_db("database",$db);
$limit=10; // How many rows to display on each page

$numresults=mysql_query($db, "SELECT id FROM gbog WHERE id=$id",
$connection);
$numrows=mysql_num_rows($numresults);

if (empty($offset)) {
$offset=0; // Where to start in the list, if nothing's specified.
Default should be '0'
}

// Retrieve your data here
$result=mysql_query("SELECT id FROM gbog WHERE id=$id limit
$offset,$limit");

// calculate number of pages needing links
$pages=intval($numrows/$limit);

// $pages now contains int of pages needed unless there is a remainder from
division
if ($numrows%$limit) {
$pages++;
}

// Generate a nice layout for the links
echo "Page [";
for ($i=1;$i<=$pages;$i++) {
$newoffset=$limit*($i-1);
if ($offset==$newoffset) {
} else {
print "<a href=\"$PHP_SELF?offset=$newoffset\">$i</a>\n";
}
}
echo "]\n<br>\n";

// Display your result data here
?>

--
Med Venlig Hilsen
Daniel

Fra : Per Thomsen

Dato : 15-06-02 23:15

"Broxgaard" <broxgaard@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> $limit=10; // How many rows to display on each page
>
> $numresults=mysql_query($db, "SELECT id FROM gbog WHERE id=$id",

[snip]
Du har vist ikke helt styr på dine handles:
Læs evt.
<http://www.php.net/mysql_connect>
<http://www.php.net/mysql_query>
<http://www.php.net/mysql_num_rows>
<http://www.php.net/mysql_select_db>
<http://www.php.net/mysql_fetch_row>
Et par gange mere :)

if( $db = mysql_connect('hosts', 'user'.pass') ) {
if( mysql_select('database', $db) ) {
$limit = 10;
if( $result = mysql_query('SELECT id FROM gbog WHERE id='.$id, $db ) )
$numResult = mysql_num_rows( $result );
// ...
} else {
// Fejl håndtering. Der er vist noget galt med querien.
}
} else {
// Fejl håndtering, databasen fandtes ikke
}
} else{
// Fejl håndtering, der kunne ikke forbindes til databasen.
}

Du bør nok overveje om det vitterligt er nødvendigt at sende 2 queries til
databasen, og hvis du mener det er det, så er formålet med dit første query
tilsyneladende at finde ud, hvor mange rækker der i din tabel.
Det ville være bedre at lave:
$result = mysql_query( 'SELECT COUNT(id) WHERE id='.$id, $db);
$numRows = mysql_result( $result, 0);
Da du så ikke får hentet en masse rækker, som du alligevel kun skal tælle,
men istedet får du bare direkte af vide, hvor mange rækker der er.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Broxgaard

Dato : 17-06-02 10:30

Kan det en hjælp engang til....

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-06-02 16:14

> Kan det en hjælp engang til....
[Pssst. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html]

Ok, "en hjælp" ;)

> "Per Thomsen" <pert@pert.dk> skrev i en meddelelse

Nej, beklager hvis det ikke hjalp så meget, men jeg ved jo
ikke hvor meget du allerede ved om PHP. Jeg prøver igen:

Funktionen mysql_connect() åbner en forbindelse til
din database. For at du kan bruge din forbindelse skal du
have noget at identificere den med en 'link identifier' (aka
et handle), og det er det du får i variablen $db.

Når du så senere kalder mysql_query, skal du give denne
link identifier med som 2 argument til funktionen, så den
ved hvilken database forbindelse den skal bruge.
Dvs. i dit tilfælde

$numresult = mysql_query("SELECT id FROM gbog WHERE id=$id", $db);

I din kode giver du din link identifier med som 1. argument, og det 3.
argument
som du giver ($connection), kunne jeg udfra variabel navnet godt tro at du
tror
er din link identifier. Men det er det ikke, du kan læse mere om
argumenterne
til mysql_query på:
<http://www.php.net/mysql_query>

Desuden kan jeg ikke lige se hvor $connection skulle blive sat, men det kan
jo være fordi din kode er klippet ud af en større sammenhæng.

Når du så kalder mysql_query generer databasen et resultat til dig, for at
du kan få fat i dette resultat giver mysql_query dig en result identifier.
Som du så ganske korrekt bruger til f.eks. mysql_num_rows():
$numrows = mysql_num_rows($numresult);

Jeg ville dog stadig anbefale dig at bruge en anden query, hvis du blot
ønsker at tælle antallet af rækker i din tabel:
$numresult = mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM gbog", $db);
$numrows = mysql_result($numresult, 0);

Og at læse:
<http://www.php.net/manual/en/ref.mysql.php>

[snip]

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Broxgaard

Dato : 17-06-02 16:44

jeg er ikke en skid god til engelsk og når jeg skal i gang med at læse noget
bliver jeg aldrig færdig

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-06-02 18:54

> jeg er ikke en skid god til engelsk og når jeg skal i gang med at læse
noget
> bliver jeg aldrig færdig

Så må jeg anbefale at du læser disse:
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlintroduktion/>
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlkontakt/>
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlforespoergsler/>
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlabstraktioner/>
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog/>

WebCafes artikler er på dansk og ikke særlig tunge at læse.

Den sidste giver dig den fornødne viden til at lave en gæste bog
og såvidt jeg kan se, er det det du gerne vil.

MVH Per Thomsen,
http://www.php.net/

Fra : Broxgaard

Dato : 17-06-02 23:16

jeg har lavet gæstebogen

//Daniel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-06-02 10:40

Broxgaard wrote:
> jeg har lavet gæstebogen

<ironi>
fint nok - dejligt uddybende svar som gør det let at hjælpe dig.
</ironi>

Det ville være lettere at hjælpe dig hvis du kom med fyldige
informationer om dit nuværende niveau og det specifikke problem som du har.

Du bør derudover svare under det du svarer på, så er det lettere at
gennemskue hvad du svare på for os andre

Endelig så vil min _oprigtige_ hjælp på dette være: gør noget ved begge
dele først! Hvis du vil noget med IT/EDB herhjemme så er rimelige, eller
decideret gode engelskkundskaber et værktøj som er så nødvendigt så
mangel på samme kommer til at koste dig tusindvis af timer af
"væren-bagud-i-forhold-til-andre"

Hvis jeg havde en konkurrent jeg skulle rydde af vejen - og jeg kunne
fjerne hans evne til at læse engelsk - så ville jeg ikke bekymre mig
mere om den konkurrent!

Udviklingen indenfor software går så stærkt så ufatteligt meget aldrig
bliver oversat, og hvis man skal vente til fx. nyeste version af
php-manualen (som med god grund citeres i ca hvert 5. indlæg i denne
gruppe - den er _uundværlig_) blev oversat til dansk så ville man pt
være henvist til at sidde og trille tommelfingre: der skal bruges for
mange (dyre) mandetimer, og "alle kan jo engelsk" er blevet standard
herhjemme - like it or not.

Venligst

Jesper Brunholm

Fra : Broxgaard

Dato : 18-06-02 11:40

Du skal fanden ikke bestemme hvordan jeg skal skrive mine svar!!!

Fra : soeren

Dato : 18-06-02 11:45

"Broxgaard" <broxgaard@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal fanden ikke bestemme hvordan jeg skal skrive mine svar!!!

forventer du at folk gider hjælpe ?

Søren Nielsen

Fra : Broxgaard

Dato : 18-06-02 15:15

jeg skrive mit svar hvor jeg vil i mine mail....

jeg kan ikke se at nogle skal bestemme hvor jeg skal skrive mit svar!

Fra : Søren Nielsen

Dato : 18-06-02 23:49

> jeg skrive mit svar hvor jeg vil i mine mail....

Dette er usenet, ikke en privat mail.
http://www.usenet.dk/

> jeg kan ikke se at nogle skal bestemme hvor jeg skal skrive mit svar!

Grunden til at man bør skrive under det man svarre på er at
det gør det lettere for dem som følger tråden at forstå hvad der sker.

*plonk*
(se forklaringen på http://www.usenet.dk/ord/lokal.html )

Søren Nielsen

Fra : Broxgaard

Dato : 25-06-02 00:03

"Søren Nielsen" <soeren@mailmeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Grunden til at man bør skrive under det man svarre på er at
> det gør det lettere for dem som følger tråden at forstå hvad der sker.

ja okay... Så får I sq jer´s ret

> *plonk*
> (se forklaringen på http://www.usenet.dk/ord/lokal.html )
Jeg kigger ind på det senere

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-06-02 15:37

Broxgaard wrote:
> Du skal fanden ikke bestemme hvordan jeg skal skrive mine svar!!!

fint nok - jeg troede du ville være på use-net og ha hjælp... men ok da:

*PLONK*

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 17-06-02 22:48

"Broxgaard" <broxgaard@yahoo.dk> writes:

> jeg er ikke en skid god til engelsk og når jeg skal i gang med at læse noget
> bliver jeg aldrig færdig
>
> "Per Thomsen" <pert@pert.dk> skrev i en meddelelse

Dansk kan du vel læse?

- Jacob

Fra : Broxgaard

Dato : 17-06-02 16:46

jeg prøve at sætte
$numresult = mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM gbog", $db);
$numrows = mysql_result($numresult, 0);

og det virke... næste... den har lavet to side men der er lige mange på
begge siden og det er de sammen på begge siden