Multidimentionelt array fra DB'en ... hvor~
Fra : Martin Stender

Dato : 15-06-02 19:01

Hej Alle,

Jeg skal bruge et multidimensionel assosiativt array, og kan godt trække et
2D (key=>value) array ud fra SQL'en ... men jeg kan simpelthen ikke finde ud
af hvordan man gør det, når man skal bruge et flerdimensionelt array i
stedet.

Den her virker, hvis der er tale om et 2D array: (skrevet i pædagog-kode
(forbindelse til en db er forudsat her)

<?

$query = "SELECT field1, field2, field3 FROM table";
$result = mysql_query($query);

while($row = mysql_fetch_row($result))
{
$MyArray[$row[0]] = $row[1];
}

print_r;

?>

Men jeg har f.eks forsøgt ' $MyArray[$row[0]] = $row[1],$row[2] ' og meget
andet, men får en parse-fejl ligemeget hvad jeg gør. Det er heller ikke
tilsyneladende heller ikke dokumenteret på php.net

Alle forslag modtages med stor tak!

Mvh
Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-06-02 19:05

On Sat, 15 Jun 2002 20:01:00 +0200, "Martin Stender"
<martin@stender.com> wrote:

> [...]

>andet, men får en parse-fejl ligemeget hvad jeg gør. Det er heller ikke
>tilsyneladende heller ikke dokumenteret på php.net

$row er et array i første omgang, så det kan du sagtens servere
videre. Alternativt må du rode med noget i stil med:

$MyArray[] = array($row[0],$row[1],$row[2]);

.... men det er jo også hvad $row indeholder i første omgang.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Stender

Dato : 15-06-02 20:28

Tak for hurtigt svar.

Har du et bud på hvad man gør, hvis man vil have et felt i databasen sat ind
som 'key' - altså, så vi ender med et assosiativt flerdimensionelt array ...
?

Jeg prøvede lige:
$MyArray[ $row->field1] = $row;
men den gik ikke ...

Mvh
Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-06-02 21:19

On Sat, 15 Jun 2002 21:28:05 +0200, "Martin Stender"
<martin@stender.com> wrote:

>Jeg prøvede lige:
>$MyArray[ $row->field1] = $row;
>men den gik ikke ...

Brug fx $row[0]. $row er et array, ikke et objekt.

--
- Peter Brodersen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-06-02 10:26

On Sat, 15 Jun 2002 22:19:13 +0200, Peter Brodersen wrote:

> Brug fx $row[0]. $row er et array, ikke et objekt.

Lige for at illustrere hvordan det også kan gøres. Med PEAR DB objektet
(her er $dbh objektet):

<?php
$query = "SELECT field1, field2, field3 FROM table";
$foo = $dbh->getAll($query, DB_FETCHMODE_ASSOC);
?>

--
Christian Jørgensen | Do not look into the laser with remaining eye!
http://www.razor.dk |

Fra : Martin Stender

Dato : 16-06-02 14:02

Tak.

Men nu fandt jeg ud af det:

while($row = mysql_fetch_array($result))
{
$myarray[$result[0]] = array ($result[1],$result[2],$result[3]);
}

Så får jeg et array som jeg kan bruge (og manipulere) i stedet for gentagne
db-kald - jeg behøver nemli' ikke at gemme værdierne i db'en igen, da det
kun er til en menu-struktur, som har en default-state, der skal være den
samme hver gang en ny session startes.

Array'et kan manipuleres af brugeren under selve sessionen, selvfølgelig.
Jeg gemmer det som en sessionsvariabel - så husker sessionen menu'ens
tilstand, når brugeren vender tilbage til den pågældende sektion i site'et.

Men er der egentlig nogle begrænsninger for, hvad og hvor meget man kan
gemme i sessionsvariabler?

Tak for svarene, i øvrigt

Mvh
Martin

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-06-02 16:22

On Sun, 16 Jun 2002 15:02:02 +0200, Martin Stender wrote:

> Men er der egentlig nogle begrænsninger for, hvad og hvor meget man kan
> gemme i sessionsvariabler?

Så længe det kan "serieliseres": arrays og objekter er ikke noget
problem. Jeg synes det virker ret logisk, men nævner det alligevel; du
kan selvfølgelig ikke gemme filehandles, sql connections osv.