Hvad er årsagen??
Fra : Birgitte

Dato : 15-06-02 17:19

Hej alle
Jeg står med en Maine Coon hunkat som er født i april 2000. Og er en
Importkat fra Tyskland.
Hun har tidligere været parret 2 gange med samme hankat år 2001, hun er
begge gange blevet drægtig, og der har ingen problemer været under
drægtigheden indtil ca 1 uge før fødsel.
Ca 1 uge før fødsel, går fødslen igang helt uden varsel, og 5-8 killinger er
blevet født på under en time.
Killingerne er selvfølgelig ikke fuldbårne, og overlever kun enkelte
timer/dage, så klapper lungerne sammen, og de dør indenfor ganske kort tid.
Den længestlevende killing blev 12 dage gammel, og kom op på en vægt fra
56g - 147g.
Jeg har prøvet med varme bade, varmetæppe, varmedunke, for at formindske
energitab på de små, jeg har hjulpet til med sutteflaske og meget andet.
Hun er blevet undersøgt for faktisk alt, der er blevet taget blodprøve/type
også på hankatten, hun er scannet for at se om der skulle være noget galt,-
men intet unormalt var at se.
Hankatten har leveret flere fuldbårne og sunde killinger med andre hunkatte.
Killingerne har været obdukseret, og der kan kun påvises, at lungerne er
klappet sammen, og at killingerne har været for tidligt fødte.

Nu venter vi killinger på hende igen i slutningen af uge 27 starten af uge
28, dog sammen med en af vores andre hankatte, også en Importkat.

Min dyrlæge mener, der kan være tale om et stof hun danner (kan ikke lige
huske navnet på det), men det er det samme stof man giver for at fremkalde
veer.
Kender andre til dette problem, eller har oplevet noget tilsvarende?

Jeg er 100% sikker på en' ting,- hvis alle killingerne også dør denne gang
ved for tidlig fødsel, skal hunkatten ikke udsættes for flere pinsler, men
skal i stedet for neutraliseres samme dag, som den sidste killing dør.
Havde jeg blot brugt to forskellige hankatte ved de første 2 parringer,
havde jeg ikke behøvet at prøve denne 3 gang, og hun slap for at skulle
gennemgå nok en drægtighed.

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 15-06-02 19:11

Hej
Vores hunkat havde samme problem. Vi fik anbefalet af dyrlægen at give
hende p-piller. Den første gav vi hende ca. 14 dage før forventet fødsel og
så fik hun en mere således at "virkningen" stoppede på det rigtige tidspunkt
for fødslen. Det virkede fint.
Måske noget du kan bruge.
Hilsen Vibeke L

Fra : Birgitte

Dato : 17-06-02 12:17

Hej Vibeke
Det har jeg dog aldrig hørt om før, men jeg vil allerede idag prøve at tale
med min dyrlæge om det kunne være noget for min hunkat at prøve.
Jeg er ikke den store p.pille tilhængere, men hvis det virkelig kan hjælpe,
er jeg helt villig til at forsøge.
Jeg ved at jeg ikke er den eneste der kender til dette problem, derfor undre
det mig, at der ikke har været flere svar, men mange er bare ikke så
åbenmundet som jeg, og snakker ikke om problemer.
Jeg er nu af en anden mening, da jeg mener vi skal hjælpe og informere hvor
man kan.
Tak for hjælpen.
Missekram fra Birgitte
www.truetrust.dk

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d0b8358$0$665$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
og
> så fik hun en mere således at "virkningen" stoppede på det rigtige

---
DK. True Trust

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 17-06-02 13:56

Selvtak!
Du har ret i at p-piller skal undgåes så vidt muligt, men netop i denne
situation hjælper p-pillernes hormoner med til at hunkatten "holder" sine
killinger indtil fødslen. Når man giver p-pillerne på så sent et tidspunkt i
graviditeten giver det ikke problemer for killingerne (i følge min dyrlæge),
men husk ikke at give pillerne for tæt op til forventet fødsel så kan hun
"gå over tiden".
Noget andet er om den tendens med at føde for tidligt kan være arvelig, en
af vores kats killinger havde i hvert fald samme problem, mens andre døtre
føder helt normalt.
Hilsen Vibeke L

Fra : Grit Wessel

Dato : 17-06-02 14:19

> [...]
> det mig, at der ikke har været flere svar, men mange er bare ikke så
> åbenmundet som jeg, og snakker ikke om problemer.

Hej Birgitte

Jeg tror ikke, at det er fordi folk ikke vil tale om det, hvis de selv har
haft en hunkat med det problem. Der er bare ikke særlig mange opdrættere i
denne gruppe - de fleste er kælekatteejere, og med den ringe mængde af
opdrættere, synes jeg faktisk, at du har været heldig at finde én, der
kendte til problemet.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Birgitte

Dato : 17-06-02 14:54

Hej Grit
Du har ret i at det mest er kælekatsejere, men jeg har også forsøgt via
opdrættere, uden held. Jeg føler nogen gange, at opdrættere fortier mange
ting, hvorimod jeg nok vil mene, det i sådanne tilfælde ville kunne hjælpe
med lidt råd og vejledning fra andre, der skulle have oplevet det samme.
Jeg ved også, at der findes mange opdrætter der følger med her på NG, men
som dog kun læser med på sidelinien.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-06-02 16:42

Hej Birgitte

Jeg har ikke selv været udsat for problemet - men en anden opdrætter jeg
kender, havde en kat, som for nylig gik i gang med at føde en uge for
tidligt - den fødte så en død killing, og havde veer...
Dyrlægen anbefalede, som Vibekes dyrlæge, en p-pille med det samme - hvis
det ikke fik stoppet veerne, så en pille mere 7-8 timer senere og så
fremdeles - efter vist nok 4 piller var veerne ophørt, og kom først igen da
der var gået en uge

Så det kunne altså være, at du skulle snakke med dyrlægen om en forebyggende
pille de der ca. 14 dage før - alternativt kan du ringe til Raiku Sarvå,
Felina Katteklinik, og tale med hende (eller din dyrlæge...), hun har
ihvertfald erfaring med metoden.

Mvh. Camilla

Fra : Birgitte

Dato : 17-06-02 21:28

Jeg har selv talt ed min dyrlæge idag, og man kan prøve som I skriver at
give hunkatten 1 p.pille ca 14 dage før forventet fødsel og 1 igen på hendes
normale 63 dag.
Jeg vil prøve at give hende som forskrevet, det er faktisk en meget
spændende combination, og vil give nyt blod til de danske linier hvis det
lykkes, så jeg håber inderligt.
Tusind tak for hjælpen, dejligt med åbne og hjælpsomme mennesker
Jeg vil give Jer besked om det lykkedes,- hun skal føde d. 8/7 så der er
ikke længe til hendes første pille.
Misseknus fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Kate

Dato : 17-06-02 22:31

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in

> Jeg vil give Jer besked om det lykkedes

Uh, det bliver spændende. Jeg har fulgt med på sidelinien og håber da
bestemt at det går godt denne gang, for som du selv har været inde på
er det jo synd for missen og man kan jo ikke sige til hende at hun skal
ligge stille i den sidste del af graviditeten

Kate