Gravid
Fra : Gorm Johnsen

Dato : 15-06-02 17:03

Hej alle!

Bast er 62 dage henne nu og skal ifølge Politikens Kattebog føde i morgen.
Det glæder vi os meget til, men på trods af de mange oplysninger i bøgerne
er der alligevel et par spørgsmål som eksperterne herinde måske kan hjælpe
med.
Jeg synes at der er så mange modstridende oplysninger i de forskellige
bøger, så det ville være rart at høre lidt erfaringer fra jer.

Der står bl.a. at katten febrilsk roder i og "indretter" sin fødekasse
umiddelbart før fødslen. Passer det? Lige nu jager Bast insekter i haven,
springer rask væk halvanden meter op i luften og ligner slet ikke én der
skal nedkomme hvert øjeblik. Fødekassen blev faktisk glemt lige efter hun
inspicerede den da den blev lavet for ca. 14 dage siden. Hun sover de
sædvanlige steder og har ikke rigtig markant ændret adfærd i sidste del af
graviditeten.

Kan vi risikere at vågne op en morgen og katten har klaret det hele selv,
eller vil hun gøre os opmærksom på, at "nu er det nu"? Hvad er jeres
erfaringer?

For god ordens skyld skal det tilføjes at Bast er en sund, grå huskat på 2
år. Vi så med sikkerhed hende parre sig første gang den 14. april, og
derefter adskillige gange i dagene derefter. Naboens kat (faderen) er helt
sort med en lille hvid plet på brystet - hvad kan vi forvente m.h.t.
killingernes farver?

De kommende killinger er allerede afsat. Vi beholder selv en eller to, samt
har bestillinger på resten - så den side af sagen skulle være i orden

Bedste hilsener fra en nervøs kattefar(far)

Gorm
Troldelyd - Stenager 53 - 2600 Glostrup - Denmark
# (+45) 43 42 55 45 - (+45) 28 66 41 60
mail: gorm@mumiytroll.com - web: www.troldelyd.com -
www.mumiytroll.com

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-06-02 17:33

Hej Gorm

Mine katte har lige inspiceret fødekassen, når jeg satte den frem. Derefter
har de været ligeglade med den, indtil de fødte, altså ingen redebygning
eller noget. En enkelt af mine katte har født et helt andet sted, hvorpå hun
flyttede killingerne til fødekassen.

De 63 dage en kat går gravid er en rettesnor, der kan gå længere tid. Men
går der mere end 70 dage skal du nok lade dyrlægen se på katten.

Nogle katte vil have ejeren med til fødslen, andre klarer det selv.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-06-02 18:02

Hej Gorm
ingen af mine hunkatte har født før dag 67 og de har
alle vist at nu, var det nu, mere kontaktsøgende og
snakkende så jeg ikke var i tvivl om at det var tid.

Held og lykke

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Stine Frandsen

Dato : 15-06-02 23:52

Hej
Det lyder som Sille , min "gamle" hunkat da hun skulle føde. Hun var pænt
blevet spærret inde på katteværelset på 1. sal - men næ nej, Madammen skulle
da ud i det gode sommervejr, så hun brød vinduet op og sprang 1½ m over på
garagetaget hvorefter hun tog "turen" ruindt, uínden hun vendte glad hjem om
aftenen til en noget nervøs og hysterisk "kattemor" *GG*
Samme nat fødte hun 3 store killinger uden hjælp, og med mig småsovende ved
siden af.
Stine

Held og lykke med killingerne