Installer ny IDE disk i LC630
Fra : Finn Andersen

Dato : 15-06-02 14:39

Hej

Er der nogen der ved hvordan man får lagt system på en ny IDE hd som jeg har
sat i min LC630. Den vil ikke se hd'en når jeg booter på min install cd
system 7.6
Skal jeg bruge noget bedstem sw og hvis, er der nogen der har det ?

--
MVH
Finn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-02 14:49

In article <aeffod$bvd$1@sunsite.dk>,
"Finn Andersen" <prof_finnZZ@e-postboks.dk> wrote:

> Skal jeg bruge noget bedstem sw og hvis, er der nogen der har det ?

prøv en nyere version af drive setup -eller en tredieparts driver.

NB - er du sikker på at ATA controleren fungerer?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-02 15:07

Finn Andersen wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man får lagt system på en ny IDE hd som jeg har
> sat i min LC630. Den vil ikke se hd'en når jeg booter på min install cd
> system 7.6

Dvs. du kan starte fra 7.6? - Åbn mappen 'Hjælpefunktioner' - i den ligger
programmet Diskværktøj, brug den til at slette/formattere disken med før du
prøver at installere noget. I Diskværktøj står der højst sandsynlig, - at
'disken er ikke åbnet'. Du skal så gå op i menuen 'Funktioner' og vælge 'Åbn
disk'. Og disken skulle så gerne komme frem på skrivebordet. Hvis disken er
helt ny, behøver du ikke at overskrive med '0', men kan blot vælge at slette
disken med Diskværktøj for at lægge den rigtige filstruktur. Herefter kan du
installere med System 7.6.

> Skal jeg bruge noget bedstem sw og hvis, er der nogen der har det ?

Skulle det glippe, så har jeg en original CD til en LC/PF 630, som du gerne må
få en kopi af, hvis det bliver nødvendig. - så send mig bare en mail off-list,
så finder vi ud af det.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Finn Andersen

Dato : 15-06-02 20:17

Tak for hurtig feedback til alle!

Hvis jeg starter diskværktøjet efter at have bootet på en 7.6, så siger den
at der ikke findes en SVSI HD og det er jo ikke helt forkert, men hvordan
for jeg den til at kigge efter en ide disk ?

Og ja kontroleren virker, da jeg lige har taget en 160MB ide disk ud som
virkede fint

mvh
Finn

Fra : Finn Andersen

Dato : 15-06-02 20:18

jeg mener selvfølge ikke SVSI men SCSI sorry

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-02 03:54

Hej Finn

Finn Andersen wrote:

> jeg mener selvfølge ikke SVSI men SCSI sorry

Den havde jeg nu luret...

Der er to diskværktøjer på System 7.6 CD'en - 'Diskværktøj' og 'Installer Apple
HD SC'. Du skal bruge den, der hedder 'Diskværktøj', den kan genkende og
formattere / åbne både ATA/IDE og SCSI diske, mens Apple HD SC kun kan bruges
til SCSI harddiske.

Når du har åbnet 'Diskværktøj' vil den højst sandsynlig vise meddelelsen "Disk
ikke åbnet", og det er så her, du skal gå op i menuen 'Funktioner' og vælge
'Åbn enhed' og derefter slette eller formattere disken med 'Diskværktøj'.

Det burde den også gøre. IDE controlleren i en 630 er utroligt stabil. Derimod
kan strømforsyningen i både LC og PF versionen af 630 være noget af en
prøvelse, - især hvis man tænder og slukker meget.

Fra : Mikael Kern

Dato : 16-06-02 17:52

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det burde den også gøre. IDE controlleren i en 630 er utroligt stabil.

Det dummeste jeg har gjort (til over 10.000,-) var at købe en 630. Jeg kan ikke
finde på noget godt at sige om den; 3 års nonstop problemer med hard- og software
+ bøvl mht. at kommunikere med resten af verden. (Altså 630 > < verden - ikke
undertegnede)

IMHO: 630 = skod

Men selvfølgelig, hvis man har tid nok kan den godt komme til at du nogenlunde...

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-02 05:29

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> [...]
> + bøvl mht. at kommunikere med resten af verden. (Altså 630 > < verden - ikke

Jeg har selv haft en LC 630CD i omkring 3 år, og har rent faktisk ikke haft de store
problemer med den. - Og det véd jeg, at mange andre heller ikke har.

> IMHO: 630 = skod
>
> Men selvfølgelig, hvis man har tid nok kan den godt komme til at du nogenlunde...

Jeg brugte ca. 4 timer på at omformattere harddisk og skifte fra det opr. system fra
den originale CD og til System 7.6.1 og senere til 8.0/8.1. Ham, jeg solgte den til
har den stadig, og bruger den stadig til en hel del, selvom han nu også har en
PowerMac 4400, så bruges 630'eren til en hel del regnskabsføring samt som
printmaskine til den ene af deres printer.

Der har ikke været rørt ved systemet siden, jeg installerede 8.1 på den, og jeg
fatter ikke, hvorfor der er nogle, der altid kan få selv den mest stabile maskine
til at gå ned, næsten uanset, hvad de gør. -Så jeg er absolut ikke enig med dig i,
at den skulle være så ringe, som du og visse andre gør den til.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-02 21:07

In article <aeg3gl$j10$1@sunsite.dk>,
> [...]

> at der ikke findes en SVSI HD og det er jo ikke helt forkert, men hvordan
> for jeg den til at kigge efter en ide disk ?

Drivesteup skulle gerne kunne se den - hent en nyere version end den du
har på 7.6 CD'en (evt. ved at hente 9.2 opdateringen og "nuppe" seneste
version af drivesetup derfra)

> Og ja kontroleren virker, da jeg lige har taget en 160MB ide disk ud som
> virkede fint

Ok - ved du om den ny disk virker? sidder jumperne korrekt (dvs. som
master, cable select duer ikke på en LC630)

NB. controleren i LC630 kan ikke køre højere end ATA PIO mode 3 - er du
sikker på at den nye disk kan køre PIO mode 3? Mange moderne diske kan
kun køre PIO mode 4 og opefter.

NB. Jeg har selv rodet med en LC630 hvor konklusionen blev at
controlleren enten var stået af, eller den 4GB disk jeg forsøgte mig med
ikke kunne køre PIO mode 3. resultat -> solgt som reserveldele

PS. gider du ikke lade være med at bundcitere (ja - jeg ved at Erik
konsekvent gør det. men han er uden for pædagogisk rækkevide)

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-02 22:39

In article <9o6gea.0m.ln@g4.reippuert.dk>,

> cable select duer ikke på en LC630

Eller ret meget andet for den sags skyld.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-02 22:44

In article <newsspam4-3EEFC9.23390815062002@dtext.news.tele.dk>,

> Eller ret meget andet for den sags skyld.

det er ikke helt forkert...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-02 04:18

Hej Morten & Martin

- Det er da noget af en gang ævl og vrøvl at lukke ud! - Fordi I begge
er så - hm... fummelfingrede og dumme, at I ikke kan få det til at
virke, gør ikke maskinen dårligere. - Men I lider jo åbenbart af
sygdommen 'PCitis' eller på mere normal dansk 'opgraderingsvanvid'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 05:48

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> virke, gør ikke maskinen dårligere. - Men I lider jo åbenbart af
> sygdommen 'PCitis' eller på mere normal dansk 'opgraderingsvanvid'.

Jeg kan forstå du har fået det bedre, og er tilbage i topform?

Hvorfor kalder du folk den slags ting?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-02 03:31

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg kan forstå du har fået det bedre, og er tilbage i topform?

Fået det bedre? - næppe, men jeg har ihvertfald fået en besked, der siger,
at jeg formentlig kan undgå det værst tænkelige, nemlig en bypass opration
og nøjes med en 'ballon-operation' istedet for... - Og der er jo forskel
på, om man skal ligge på sygehuset i en uge eller måske helt op til 5-6
uger, som en bypass godt kan tage, hvis den er kompliceret nok.

De fandt heldigvis kun _én_ forsnævring, men til gengæld er den rimelig
kraftig - ca. 85%'s blokering over en stykke på ca. 1,5cm i selve
hovedkranspulsåren. Lægen kaldte det for en 'stress-forkrampning af karret,
- så det kan en ballon sagtens klare!'.

> Hvorfor kalder du folk den slags ting?

Fordi jeg er så hamrende træt af, at hver eneste gang, der er nogle, der
har problemer med en lidt ældre Mac, så er det enten 'noget gammelt skidt',
'noget lort', 'noget udueligt gammelt bras', 'noget, der hører hjemme på
lossepladsen' og lignende udtalelser.

Der er mange tusinde ældre Macs rundt omkring, - og det lige fra gamle
LC'ere over Performas til non-PCI PowerMacs, - der fungerer i bedste
velgående, og som folk bruger med stor glæde og fornøjelse. Skal de så blot
smides ud, og hvad skal de mennesker, der har dem, så gøre? - ud og
investere 15-20000kr. i en ny, for at nogle få her i gruppen kan blive
'tilfredse'?

- Jeg synes, det var bedre, om folk fik den hjælp, de har behov for, - og
som der er en hel del her i gruppen, der kan give, - fremfor at de hele
tiden skal bombarderes med, at 'det er noget gammelt skidt, - smid det ud
og køb noget nyt!', når nu de ellers er godt tilfredse og en evt. ældre
maskine fuldt ud opfylder de behov, som nu den pågældende har.

Og ærligt talt, så vil jeg hellere køre med en 'gammel' Mac, der fungerer
fremfor at investere adskillige tusinde kroner til noget, der måske ikke
kan fungere. - Tænk fx. på en vis Thomas S., der havde enorme problemer med
_2_ Macs og mistede små 35.000kr. på de maskiner, - og som nu er gået
tilbage til Wintels istedet. - Hvis han fra starten havde fået nogle
ordentlige og gode råd, så er jeg sikker på, at han også havde undgået de
problemer, - og så havde han stadig været Mac-mand.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 08:27

> [...]
> 'noget lort', 'noget udueligt gammelt bras', 'noget, der hører hjemme på

Det berettiger dig i mine øjne ikke til at kalde folk hvad det passer
dig. Jeg er enig med Christian i hans vurdering, og derudover vil jeg
gerne have at du læser mit svar til dit indlæg fra sidste uge, og
svarer derpå.

Sker der ikke det jeg beder om, ryger du i min kill-file. Da jeg går
ud fra at du kender begrebet og forstår hvad det betyder, er dette
ikke noget du behøver tage dig af - det vil ikke genere dig i det
daglige, men jeg synes det er fair at sige det inden det sker.

Nej. De vil blive fine Linuxmaskiner.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-02 01:02

Hej Thorbjørn

> [...]
> dig. Jeg er enig med Christian i hans vurdering, og derudover vil jeg
> gerne have at du læser mit svar til dit indlæg fra sidste uge, og

berettiger det andre til at nedgøre andre folks computere, bare fordi de ikke
ønsker at være med på hele den her opgraderingsvanvid?

Når visse andre personer i den her gruppe kan tillade sig at kalde folk for
tåber, hvis de beholder en gammel - læs: ikke nyeste model - computer, fordi de
ønsker at beeholde den, og når selv samme personer kan finde på direkte at
beskylde bl.a. mig for at være både løgner og andre slige udgydelser, så er jeg
minsandten i min gode ret til at give igen med samme mønt!

Det er hverken din, min eller nogen andens opgave at nedvurdere og svine andres
computere til som værende noget, der burde ligge godt begravet på en losseplads.
Det er derimod vores opgave at være så behjælpelige som mulig med at løse de
problemer, som en bruger måtte have.

> [...]
> ikke noget du behøver tage dig af - det vil ikke genere dig i det
> daglige, men jeg synes det er fair at sige det inden det sker.

Du fik et svar sammen med de andre! - Og det bedes du tage til efterretning, og
hvad du så gør mht. at sætte mig i dit 'kill-filter' eller ikke, det er jeg
totalt bedøvende kold overfor. Når det ikke kan respekteres, hvad jeg har
skrevet i den anledning, så er det bare ærgeligt, men jeg lader mig ikke træde
på af nogen som helst, - men jeg beklager endda meget, at du i den grad har
mænget dig med de fyre og deres manglende evner til at se længere end deres egne
næsetipper!

> Nej. De vil blive fine Linuxmaskiner.

Det tror du? - Hvordan pokker vil du få et Linux system til at køre på en 16mhz
LC - med max. 10mb RAM og en 40/80mb HD? - Og tænk så lige på, at mange af de
gamle maskiner bruges af en hel del ældre og pensionister, der på den måde gerne
vil lære noget om bl.a. Mac.

Tror du virkelig, at du vil kunne få fx. Hr. Jensen på 80 til at sætte sig ind i
hele linux-problematikken, - nu når han endelig har lært sig at bruge fx. en LC
eller en ældre PF, - og hvis det går højt - så måske en gammel PM 6100? - Og nu
skal Hr. Jensen så 'tvinges' til at gå ud og bruge sin i forvejen sparsomme
pension til at købe en ny G4 og prøve at sætte sig ind i OS X, - og det bare for
at tilfredsstille nogle her i gruppen, der er så forbenede, at alt hvad der ikke
er nyeste skud på stammen er noget 'gammelt bras'.

Hvis det er den måde, de mennesker skal behandles på, så siger jeg godt nok 'TAK
FOR MAD!'... - Brug dog fornuften - bare en lille smule.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-06-02 01:11

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> FOR MAD!'... - Brug dog fornuften - bare en lille smule.

Det vil jeg gøre.

Du er det svageste led. Farvel.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

> Det tror du? - Hvordan pokker vil du få et Linux system til at køre på en
> 16mhz LC - med max. 10mb RAM og en 40/80mb HD?

linux/netBSD med mc (filemanager, texteditor og shell), mutt (email),
links (www) og slrn (news) kan køre ganske glimrende på en sådan maskine
- tilføj evt. en icq og en irc klient - what more do you really need?

Alternativt kan den bruges som ssh klient.

NB. der er vist noget galt med dine linier.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 16:31

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> linux/netBSD med mc (filemanager, texteditor og shell), mutt (email),
> links (www) og slrn (news) kan køre ganske glimrende på en sådan maskine
> - tilføj evt. en icq og en irc klient - what more do you really need?

Jeg kan se at Erik ufortrødent udtaler sig om noget han ikke aner en
brik om. Ham om det.

Hvis der ellers er nogen der tror på det, så har jeg kørt en
tekstbaseret Linux på en PC med 4 Mb RAM og 100 Mb diskpartition. Det
virkede fint. Da jeg gik op til 8 Mb fik jeg endda grafik og alting.

> Alternativt kan den bruges som ssh klient.
>
> NB. der er vist noget galt med dine linier.

Var du ikke skiftet til Gnus? W w.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 17:34

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvis der ellers er nogen der tror på det, så har jeg kørt en
> tekstbaseret Linux på en PC med 4 Mb RAM og 100 Mb diskpartition. Det
> virkede fint. Da jeg gik op til 8 Mb fik jeg endda grafik og alting.

med 8MB? Jeg har prøvet debian med X (twm og Netscape 4) på en 486DX4
med 24MB og en disk på ca. 500MB, det var ikke just fornøjeligt pga
swap.

> Var du ikke skiftet til Gnus? W w.

mja, mjo - ikke helt, dvs jeg har ikke haft mulighed for at være online
her til eftermiddag.

Desuden er min indlæringsevne faldet pga af strømsvigt - Min X partition
blev molesteret efter tordenvejr Jeg opgav at gøre den bootbar efter
DW havde kørt i 10 timer uden udsigt til at blive færdig. Hele dagen i
går gik med at patche den ny installation og jeg er desværre endnu ikke
helt færdig.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 17:44

> med 8MB? Jeg har prøvet debian med X (twm og Netscape 4) på en 486DX4
> med 24MB og en disk på ca. 500MB, det var ikke just fornøjeligt pga
> swap.

Netscape er notorisk berygtet for at vaere glubsk. Man skal
selvfoelgelig ikke uhaemmet bruge loes.

> [...]
> DW havde kørt i 10 timer uden udsigt til at blive færdig. Hele dagen i
> går gik med at patche den ny installation og jeg er desværre endnu ikke

Tjah. Tælder det som en kernel panic? Selvom det var dig der
panikkede?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 18:33

> Netscape er notorisk berygtet for at vaere glubsk. Man skal
> selvfoelgelig ikke uhaemmet bruge loes.

definér uhæmmet, jeg nåede aldrig at indlæse et enkelt vindue.

Det vil jeg ikke mene.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 19:54

> definér uhæmmet, jeg nåede aldrig at indlæse et enkelt vindue.

Det kan jeg ikke huske. Bortset fra det kræver Netscape 4.x en
font (Times 17pt vistnok) som kræver at Xserveren begynder at lege med
vektorfonte. DET trækker tænder ud. Slår man det fra, hjælper det en
hel del på ydelsen.

I netværk kan det anbefales med en X-fontserver kørende på en server.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-02 20:33

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> [...]
> font (Times 17pt vistnok) som kræver at Xserveren begynder at lege med
> vektorfonte. DET trækker tænder ud. Slår man det fra, hjælper det en

ok, det skal siges at det var andet forsoeg med linux og foerste med X, maskinen
skulle egentlig kun bruges som router, firewall mm. Jeg endte med at brugde den
x86 disto der kan ligge paa en enkelt floppy, hvilket var alt rigeligt.
(foerste: LinuxPPC anno 98 & beige G3, X kom aldrig op og koere og jeg ku' ikke
hitte ud af andet end at skifte bibliotek og se indholdet af det)

> I netværk kan det anbefales med en X-fontserver kørende på en server.

hvorfor egentlig?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 20:58

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> x86 disto der kan ligge paa en enkelt floppy, hvilket var alt rigeligt.

Det er virkelig forbløffende hvad der kan proppes ned på en enkelt
floppy, hvis først man bestemmer sig til at kunne klare sig med lidt.

> hvorfor egentlig?

Fordi så laver den alle de tunge beregninger som fylder i hukommelsen,
og klienten har kun de genererede bitmaps. Med moderne maskiner er
det ikke vigtigt mere, med mindre man fx ønsker en central styring af
maskinernes fonte eller noget tilsvarende (licenser fx).

PS: Vil du sætte din linielængde til 72 tegn, tak?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-02 21:08

> PS: Vil du sftte din linielfngde til 72 tegn, tak?

Jeg kaemper med det

ku' jeg evt faa dig til at kigge paa /home/reippuert/.emacs ?

jeg har disse lnier (fra Janus):

;Og se noget automatisk linje-ombrydning
(setq default-major-mode 'text-mode)
(add-hook 'text-mode-hook 'turn-on-auto-fill)
;Slut--

skulle det ik' ku goere det?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 21:26

> Jeg kaemper med det
>
> ku' jeg evt faa dig til at kigge paa /home/reippuert/.emacs ?

"File not found, and directory write-protected".

> [...]
>
> ;Og se noget automatisk linje-ombrydning
> (setq default-major-mode 'text-mode)
> (add-hook 'text-mode-hook 'turn-on-auto-fill)

Åbenbart ikke. Har du prøvet

(add-hook 'message-mode-hook
    '(lambda ()
    (turn-on-auto-fill)
;    (turn-on-filladapt-mode)
    (turn-on-font-lock)))

? Jeg mener jeg har skrevet det før?!?

Dagens tip: I stedet for at genstarte Emacs, så stil dig på sidste
parantes og tast C-x C-e.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-02 21:38

> "File not found, and directory write-protected".

det taenkte jeg ikke lige paa

> Åbenbart ikke. Har du prøvet
>
> (add-hook 'message-mode-hook
>     '(lambda ()
>     (turn-on-auto-fill)
> ;    (turn-on-filladapt-mode)
>     (turn-on-font-lock)))

Nu har jeg, jeg gaar ud fra at jeg skulle erstatte det fra
janus med ovenstaende(?)

> ? Jeg mener jeg har skrevet det før?!?
>
> Dagens tip: I stedet for at genstarte Emacs, så stil dig på sidste
> parantes og tast C-x C-e.

Det kraever vist at jeg bruger emacs som text editor?
(bruger konsekvent pico eller mcedit, da de er /majet/ simple)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 23:02

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Nu har jeg, jeg gaar ud fra at jeg skulle erstatte det fra
> janus med ovenstaende(?)

Jah, jeg har det i .gnus. Kig selv efter.

> Det kraever vist at jeg bruger emacs som text editor?
> (bruger konsekvent pico eller mcedit, da de er /majet/ simple)

Næh, C-x C-e evaluerer den stump lisp der står foran markøren. Ret
fikset.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-02 23:11

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Næh, C-x C-e evaluerer den stump lisp der står foran markøren. Ret
> fikset.

smart, det vil jeg /forsoege/ at huske

Fra : Michael Holm

Dato : 20-06-02 18:41

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> DW havde kørt i 10 timer uden udsigt til at blive færdig. Hele dagen i
> går gik med at patche den ny installation og jeg er desværre endnu ikke

Æv hvor surt, har også lige siddet og undret mig over at du ikke var på
icq'en
da det tordenede den anden dag, var jeg ikke sikker på om jeg var
pyldret eller ej, men jeg hev stikket ud
måske skulle man gøre det igen, det lyner nu her i Hareskoven

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 19:05

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> [...]

> pyldret eller ej, men jeg hev stikket ud
> måske skulle man gøre det igen, det lyner nu her i Hareskoven

Jeg vil anbefale dig at du forinden lukker den korrekt ned ellers
behøver du ikke torden. Spøg til side jeg har i lang tid vist at min
bootdisk trængte til en gang DW. Mac OS X gør noget ved HFS diske der
ikke er helt pÆnt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 20-06-02 19:10

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg vil anbefale dig at du forinden lukker den korrekt ned ellers
> behøver du ikke torden.
jeg holder den nok åben, har ikke siddet ved mac'en hele dagen, så jeg
ryster lidt
> Spøg til side jeg har i lang tid vist at min
> bootdisk trængte til en gang DW. Mac OS X gør noget ved HFS diske der
> ikke er helt pÆnt.

Please elaborate

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 19:18

> Please elaborate

Få DW til at lave en grafisk præsentation over directory filen på din
arbejds mac's bootdisk. Ikke pænt.

Eller læg mærke til hvor længe disko doktor og disk førstehjælp er om at
tjekke den.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 20-06-02 19:40

> [...]

> arbejds mac's bootdisk. Ikke pænt.

> Eller læg mærke til hvor længe disko doktor og disk førstehjælp er om at

men det er vel pga. af den mega-mængde filer der er i OS X...

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-02 20:01

kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) writes:

> men det er vel pga. af den mega-mængde filer der er i OS X...

nej, naar der er lagt en ny directory fil med DW, gaar det hurtigt nok

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-06-02 09:03

In article <3D0D49E1.78717082@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> 'noget lort', 'noget udueligt gammelt bras', 'noget, der hører hjemme på

Det er muligt du er træt af det, men hvis du kunne styre din galde ville
du muligvis opdage, at hverken min eller Martins kommentar drejer sig om
ovenstående.

Er du helt sikker på at det /er/ i hjerteregionen du trænger til en
operation?

Fra : Christian Bech

Dato : 17-06-02 15:36

> [...]

> ordentlige og gode råd, så er jeg sikker på, at han også havde undgået de
> problemer, - og så havde han stadig været Mac-mand.

Du bør stille dig selv nogle seriøse spørgsmål:

Tror du virkelig, at din kæphest vedr. ældre maskiner er det eneste
saliggørende? Ville Thomas mon ikke også have følt mangler, hvis han
havde siddet med en 9600 eller en 6200?

Hvorfor fik Thomas S. ikke den hjælp, han havde brug for? Og her må du
godt rette blikket mod dig selv, for jeg erindrer ikke, at du kom med
løsningen på hans problemer. Kan det mon tænkes, at der heller ikke var
andre, der sad inde med løsningen.

På det menneskelige plan bør du spørge dig selv, om det ikke var bedre
at forestille sig i udgangspunktet, at der rent faktisk ikke var nogen
der kunne hjælpe Thomas. Som du opstiller det nu, så påstår du, at det
skyldes uvilje, at Thomas ikke fik hjælp. Det er et voldsomt negativt
syn at have på sine medmennesker.

Til sidst bør du overveje, om det ikke ville være klogt at ignorere de
spøgelser, som du ser allevegne. Der er ikke nogen i denne tråd, der
harcellerer over gamle maskiner. Grunden til at du så ofte bliver
oplevet som vred og arrogant er i nogen grad, at du ikke forholder dig
til det, der egentlig er blevet skrevet.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-02 01:34

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> I....I
>
> Du bør stille dig selv nogle seriøse spørgsmål:
>
> Tror du virkelig, at din kæphest vedr. ældre maskiner er det eneste
> saliggørende?

Det er overhovedet ikke det, der er tale om! - Det her drejer sig om, at der er
en gruppe her i gruppen, der evig og altid kalder alt, hvad der ikke er nyeste
model for noget gamelt bras eller andre slige udtryk.

> Ville Thomas mon ikke også have følt mangler, hvis han
> havde siddet med en 9600 eller en 6200?

Mangler måske, men minsandten ikke de problemer han fik med de to maskiner! -
Men det er åbenbart helt i orden, at en person skal miste 30-35000kr. på mindre
end 1 1/2 år, fordi det ikke kan lade sig gøre at få det til at virke. - Du har
måske penge nok til sådanne eksperimenter, men det kan jeg garantere dig for, at
det er langt fra alle, der har det.

> [...]
> godt rette blikket mod dig selv, for jeg erindrer ikke, at du kom med
> løsningen på hans problemer. Kan det mon tænkes, at der heller ikke var

Vi fandt løsningen, men det var ikke gennem gruppen her. Jeg har haft en hel del
kontakt med Thomas i den anledning både telefonisk og pr mail.

> På det menneskelige plan bør du spørge dig selv, om det ikke var bedre
> at forestille sig i udgangspunktet, at der rent faktisk ikke var nogen
> der kunne hjælpe Thomas.

Så ville det minsandten have været mere fair overfor Thomas at sige, at man ikke
vidste, hvad der var galt, - eller hvordan det skulle / kunne løses, - men
istedet for kom der bare en masse ævlende off-topic udgydelser, der var mere
forvirrende og vildledende end gavnlige for opklaringen / hjælpen.

> Som du opstiller det nu, så påstår du, at det skyldes uvilje, at
> Thomas ikke fik hjælp. Det er et voldsomt negativt syn at have
> på sine medmennesker.

Ja - uvilje forstået på den måde, at de såkaldte 'guruer' ikke vil indrømme, at
her er der noget, de ikke aner en kæft om. - De få og meget sporadiske forsøg,
der trods alt kom, blev meget hurtigt kørt off-topic af de selvsamme 'guruer', -
og jeg véd, at Thomas følte det ualmindeligt frustrerende.

Fra : Pelle Hede

Dato : 18-06-02 03:15

Jeg er ny i gruppen og tilgiv mig, hvis det støder nogen at jeg svarer
på dette indlæg. Mail-adressen fungerer glimrende.

> Det er overhovedet ikke det, der er tale om! - Det her drejer sig om, at der
> er en gruppe her i gruppen, der evig og altid kalder alt, hvad der ikke er
> nyeste model for noget gamelt bras eller andre slige udtryk.

Tilgiv mig, men jeg synes at det er en uheldig bemærkning fra din side.
Du har da tidligere sendt indlæg om hvad Apple lancerer og udtalt dig
skråsikkert om kommende NDA'ede produkter.

Er du ikke bange for at du på et punkt selv er med til at ophidse denne
'gruppes' begejstring?

> [...]
> har måske penge nok til sådanne eksperimenter, men det kan jeg garantere dig for,

Det er ikke iorden at Thomas ikke fik det han havde betalt for! Men
dk.edb.mac er hverken Apples eller noget andet firmas officielle support
forum. Det er et bruger til bruger forum.

Og hvad jeg ikke forstår, er at nogen her i gruppen skal svines til, for
at Apple og andre ikke leverer det de har lovet. Men det gør du af en
eller anden grund, og så bliver det ikke sjovt / spændende / lærerigt /
udviklende / *motiverende* (sæt selv kryds efter behov) at være her.

Hvis du virkelig vil opføre dig selv, som den guru nogen trods alt mener
du er, må du *motivere* og belønne ignoranterne i gruppen til at
forbedre dem selv. Eksempelvist ved at vise du selv kan flytte dine egne
grænser og at du selv kan indrømme dine fejl, før du kører løs på de
andre.

> Vi fandt løsningen, men det var ikke gennem gruppen her. Jeg har haft en hel
> del kontakt med Thomas i den anledning både telefonisk og pr mail.

Jeg ved at jeg ville meget gerne høre mere om den løsning her i gruppen.
Tænk på at du ene mand, har løst det de andre ikke formåede. Det kunne
vi alle sammen lære af. Og lad nu være med at omtale NDA engang til, den
giver jeg ikke en meter for.

> [...]
> istedet for kom der bare en masse ævlende off-topic udgydelser, der var mere
> forvirrende og vildledende end gavnlige for opklaringen / hjælpen.

Måske kom løsningen, men formuleringen i sig selv var for utydelig til
at Thomas kunne bruge den til noget. Du kommer da også med ligegyldige
og direkte tåbelige råd en gang imellem?

Jeg har iøvrigt bemærket at du selv skriver med i off-topic tråde.
Hvordan spiller det lige med dit eget udsagn om offtopic?

> [...]
> 'guruer', - og jeg véd, at Thomas følte det ualmindeligt frustrerende.

Og du har ikke engang delt din løsning med gruppen. Det synes jeg er
umådeligt frusterende. Hvad er din ekspert-viden reelt værd, når den
skal gemmes væk fra os andre? Hvordan skal vi andre nogensinde lære
noget, når du ikke deler med os? Hvorfor skal vi hjælpe en, som ikke
hjælper os?

Som slut bemærkning synes jeg at det er enormt frustrerende at du bruger
quoted-printable. Jeg overvejer seriøst at tigge min news-administrator
om at afvise qp-indlæg, så jeg ikke behøver at bruge *min* tid på at
gøre dine indlæg læselige igen.

Pelle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-02 06:01

Hej Pelle

Pelle Hede wrote:

> Jeg er ny i gruppen og tilgiv mig, hvis det støder nogen at jeg svarer
> på dette indlæg. Mail-adressen fungerer glimrende.

No offense fra min side desangående...

> [...]
> skråsikkert om kommende NDA'ede produkter.
>
> Er du ikke bange for at du på et punkt selv er med til at ophidse denne

Selvfølgelig har jeg da det. - Jeg er da lige så optaget af nye produkter, som stort
set alle andre. - Men jeg har særdeles svært ved at tolerere, at et produkt, - blot
fordi det har et par år på bagen, - hele tiden skal kaldes for noget 'bras', 'skod',
skidt', 'lort', 'ubrugeligt til noget fornuftigt' osv.osv..

Og jeg har endda meget svært ved både at forstå og acceptere, at 'Hr. Jensen' eller
'Fru Nielsen' skal gå hen og købe sig en ny computer til adskillige tusind kroner,
fordi de måske gerne vil have en lidt større HD i den - fx. LC 630, PM 6100 eller PM
9600, som de har nu og er endda meget godt tilfreds med. Når så 'Hr' og 'Fru' selv vil
prøve at montere en sådan disk og derved måske får nogle problemer, så lyder det straks
fra nogle, at de skal de sandelig ikke gøre, - det kan ikke betale sig, - den er alt
for gammel, - det er noget bras...osv. Jeg kan ikke se rimeligheden i, at der er nogle,
der skal / vil forsøge at 'tvinge' andre til at smide penge ud til noget, de ikke har
brug for.

Som supporter gælder det for mig om at forsøge at hjælpe her og nu med netop _det_
specifikke problem, - det være sig af hard- eller softwaremæssig karakter. Jeg ser det
ikke som min opgave at overtale 'Hr' og 'Fru' til at købe noget nyt. - Kun i det
tilfælde, hvor det måske viser sig, at der er så alvorlige - især hardwaremæssige -
problemer, at en evt. værkstedreparation vil blive så dyr, så selv en velfungerende
maskine / produkt af tilsvarende type vil blive billigere. Så _er_ det relevant at
sige, at de bør skifte til noget andet.

> Det er ikke iorden at Thomas ikke fik det han havde betalt for! Men
> dk.edb.mac er hverken Apples eller noget andet firmas officielle support
> forum. Det er et bruger til bruger forum.

Netop! En gruppe som denne har så mange forskellige brugere, der hver især har en masse
erfaringer på hver sit område. - Og uden at det skal lyde svulstigt eller noget
tilsvarende, så vil jeg mene, at summen af erfaringer og viden her i de praktiske
brugs- og problemløsninger, ligger langt over selv Apples egen TEC database.

- Og specifikt for Thomas' problem med en Dual G4MP + et bestemt lydkort, ja, så er der
en del her, der bruger deres Mac til netop musikproduktion, jeg selv inklusive, - så
det både burde og turde være muligt, at der kunne komme bare en antydning om, hvori
problemerne lå. Men det der ene tip kom bare aldrig fra nogen i denne gruppe. Jeg blev
rent faktisk sat på sporet af løsningen gennem et indlæg i den norske Mac-gruppe, samt
comp.sys.mac, og det forelagde jeg så Thomas, og desværre viste det sig, at være
rigtigt.

> [...]
> eller anden grund, og så bliver det ikke sjovt / spændende / lærerigt /
> udviklende / *motiverende* (sæt selv kryds efter behov) at være her.

Tja, - hvem der sviner hvem, kan nok diskuteres. Jeg véd ikke, hvad du ville sige til
at blive kaldt for både det ene og det andet - gal, genil, sindssyg og andre af vort
modersmåls mere afvigende udtryksmåder for det, der til daglig kaldes for homo sapiens.
- Og når der så oveni kommer en besked som 'køb dog noget nyt og smid det gamle lort
langt væk', så reagerer jeg i det mindste. dk.edb.mac er endda ikke den værste gruppe,
der er andre, der er langt værre. I nogle grupper er det, vi kalder for 'net-mopping'
af så grov en karakter, at der har været kørt flere sager omkring det. Det har vi dog
trods alt været forskånet for hidtil, men jeg synes, tonen her i gruppen er blevet
værre gennem de år, jeg har været med. - Den slags ser jeg helst stoppet hurtigst
muligt!

> [...]
> forbedre dem selv. Eksempelvist ved at vise du selv kan flytte dine egne
> grænser og at du selv kan indrømme dine fejl, før du kører løs på de

Jeg har godt nok aldrig anset mig selv for at være en 'guru'. - Det er faktisk det
sidste, jeg i det hele taget ønsker. Derimod anser jeg mig for at være en person, der
gennem en lang årrække har fået en viden - også specialviden på visse områder, hvor
rent faktisk meget få eller slet ingen har en sådan viden. Den viden vil jeg endda
meget gerne give videre til dem, der måtte have brug for det. - Og her kommer så den
nok så 'berømte' Jantelov ind i billedet... Det er særdeles ilde set her i gruppen, at
man véd noget, som ingen andre véd.

- Og hvorfor må jeg så ikke dele ud af den viden, uden at skulle beskyldes for både at
være løgner og alt muligt andet af samme skuffe? - Men straks er der nogle, der absolut
véd _alt_ om mine computere, - det til trods for, at ingen af de personer nogensinde
har været inden for mine døre og set eller pillet ved bare _ÉN_ af dem.... - En lidt
grotesk sammenligning kan være, at du siger, du har en lyseblå cykel, - men du får hele
tiden at vide, det passer ikke, den er rød, - og det endda selv om du står og holder
ved din lyseblå cykel...-)!(- - Så tror jeg faktisk også, du efterhånden vil blive godt
sur og tilsidst reagere noget skarpt.

> [...]
> Tænk på at du ene mand, har løst det de andre ikke formåede. Det kunne
> vi alle sammen lære af. Og lad nu være med at omtale NDA engang til, den

Jeg skrev ikke noget om løsningsmodellen her og nu, fordi jeg ikke mente, der er
relevant i sammenhængen. Men OK.... Grundtrækkene er følgende.
1. Maskinen var en Dual Processor G4.
2. Lydkortet var _ikke_ understøttet af DP + Altivec Engine, - selvom sælgeren havde
hævdet, at den sagtens kunne køre på en Dual G4.
3. Slog man den ene processor fra, fungerede kortet nogenlunde, men dog ikke
optimalt.
4. Cubase var ikke 100% kompatibelt med hverken kort eller maskine i Dual Mode.
5. Nogle af de vigtigste VST plugs var ikke optimerede til OS 9.1/9.2.x

Tippet til løsningen med at slå den ene processor fra, blev antydet her i gruppen, men
i et indlæg i den norske gruppe, var der en, der havde et tilsvarende problem med en PM
9600MP (også med dualprocessor) og Cubase VST. Og Altivec tippet fik jeg fra en af
comp.sys.mac grupperne - svjh. comp.sys.mac.hardware, - at netop det pågældende lydkort
kunne give problemer med en DP G4.

Og at den anden maskine - svjh. en G3/450rev.1, som Thomas så købte istedet for aldrig
kom til at virke, vil jeg betragte som, at han var blevet snydt af sælgeren.

> Måske kom løsningen, men formuleringen i sig selv var for utydelig til
> at Thomas kunne bruge den til noget. Du kommer da også med ligegyldige
> og direkte tåbelige råd en gang imellem?

Ja, der var sporadiske antydninger til noget, som dog aldrig blev uddybet, fordi den
næste straks kørte emnet off-topic...

Og mht. mine 'tåbelige råd', - tja, så er jeg måske så godtroende - eller kald du det
bare naiv, - at når det virker her på 5 forskellige Macs, så er der da en vis
sandsynlighed for, at det også vil kunne virke på en helt 6. Mac.... - Men mange gange
er de 'tåbelige råd' bygget på mere end 10 års erfaringer med Mac.

> Jeg har iøvrigt bemærket at du selv skriver med i off-topic tråde.
> Hvordan spiller det lige med dit eget udsagn om offtopic?

Man kan da godt være med i en off-topic debat uden at være den, der har kørt tråden
off-topic. Det ser jeg ikke noget odiøst i.

> [...]
> skal gemmes væk fra os andre? Hvordan skal vi andre nogensinde lære
> noget, når du ikke deler med os? Hvorfor skal vi hjælpe en, som ikke

Ærligt talt, så undlod jeg at komme med det at den ene grund, at jeg vidste, at det
straks ville blive modsagt af nogle bestemte personer, som jeg nok tør sige reelt ikke
har ret meget eller slet ingen viden på netop det her område. Samt også det, at jeg
ikke uden videre vil offentliggøre noget, jeg får ind som en privat mail. Man bør da
kunne regne med, at det man skriver privat, ikke pludselig dukker op på nettet i en
gruppe eller lignende steder. For mig er 'privat' altså PRIVAT!

> [...]
> quoted-printable. Jeg overvejer seriøst at tigge min news-administrator
> om at afvise qp-indlæg, så jeg ikke behøver at bruge *min* tid på at

Den diskussion har været oppe før, og jeg orker ærlig talt ikke at skulle til at
gentage det her i gruppen nok engang, så jeg sender dig lige en mail med en forklaring
off-list. - Det eneste, jeg vil sige her, er, at jeg sidder som internet supporter på
nogle programmer, hvor jeg kryds-poster mellem både alm. mail, web, mailing-lists og
usenet grupper - vel at mærke _samtidig_. En stor del af det går til PC'ere til direkte
udskrift.

Fra : Pelle Hede

Dato : 18-06-02 08:53

> [...]
>et produkt,- blot fordi det har et par år på bagen, - hele tiden skal
>kaldes for noget 'bras','skod', skidt', 'lort', 'ubrugeligt til noget

Men set i lyset af Martins oprindelige indlæg og Mortens svar derpå, må
du da indrømme at der er flere måder at tolke indlægene på. Måske var
det ligefrem for hårdt at gå efter Morten, når det nu engang var Martin
som skulle spille sjov?

> [...]
>kan ikke se rimeligheden i, at derer nogle, der skal / vil forsøge at
>'tvinge' andre til at smide penge ud til noget, de ikke har brug for.

Hvad har det med Martin og Mortens indlæg at gøre? Jeg spørger fordi jeg
ikke er sikker på at du forstod hvad de to reelt diskuterede.

> [...]

>erfaringer og viden her i de praktiske brugs- og problemløsninger, ligger
>langt over selv Apples egen TEC database.

Muligt. Men når der er ingen som kan hjælpe Thomas og tråden drukner i
offtopic, er det ikke okay at gå efter personer som gør tråden offtopic.

Gå efter bolden, netop det at de taler udenom, fremfor at køre på deres
person. Eller lad være med at deltage overhovedet. Jeg sidder og bider
migselv i tungen over Gverner i dk.admin og dk.medier.tv. Jeg er sikkert
ikke den eneste der gør det, men sådan er det nu engang.

> [...]
>på sporet af løsningen gennem et indlæg i den norske Mac-gruppe, samt
>comp.sys.mac, og det forelagde jeg så Thomas, og desværre viste det sig,

Som må vi jo antage at ingen kunne svare på det. Det retfærdiggør for
ingens skyld personangreb, og det gælder vel alle her.

> [...]
>blevet værre gennem de år, jeg har været med. - Den slags ser jeg helst

Jeg har set mange dumme flamewars, som simpelthen har været så
latterlige at sysadmins skulle have grebet ind ved det først indlæg.

Jeg subscriber på en del maillinglister, mest programmeringsorienterede
for jeg har ikke noget liv, og nogen gange fatter jeg bare ikke at det
her er højt uddannede mennesker som burde være gode til logisk tænkning.
*suk*

Mit råd i en dum situation, tag en pause fra lortet. Lad dem få det
sidste ord, lad galden flyde ud i stilhed, mens man sætter sig ned og
kigger på sin væg(og tænker på at male den?).

Det nytter intet at fortsætte den. Det nytter intet gå ned på det samme
niveau som dem, og det synes jeg faktisk flere personer forsigtigt har
forsøgt at fortælle dig.

Endvidere hjælper det at forholde dig til det der skrives, ikke til hvad
du tror de skriver. Jeg har sagt det før.

> [...]
>nok så 'berømte' Jantelov ind i billedet... Det er særdeles ilde set her
>i gruppen, at man véd noget, som ingen andre véd.

Jeg må indrømme at den tror jeg ikke på. Hvis det man ved, er under
eksempelvist NDA, *skal* man ikke tale om det offentligt. EOD. Ellers må
man vise dokumentation for det. Enten i form af url's, message ids eller
andet.

Kan man ikke stå ved sine påstande, må man trække dem tilbage og
undskylde eller tage imod de tørre tæsk som kommer. Jeg taler af
erfaring.

> [...]
>din lyseblå cykel...-)!(- - Så tror jeg faktisk også, du efterhånden vil
>blive godt sur og tilsidst reagere noget skarpt.

Så tager man en pause og finder nogle andre at mænge sig med. Hvis
sådanne personer reelt findes der hvor man færdes, må man nok hellere
finde andre mennesker at færdes med. Medmindre man er uddannet indenfor
noget psykiatrisk noget.

>Jeg skrev ikke noget om løsningsmodellen her og nu, fordi jeg ikke mente,
>der er relevant i sammenhængen. Men OK.... Grundtrækkene er følgende.

Det er en trist attitude at have. Især hvis man også skælder de øvrige
personer ud for ikke at komme med løsningen.

> [...]
>Mode.
>
>5. Nogle af de vigtigste VST plugs var ikke optimerede til OS 9.1/9.2.x

Det lyder som en sag for forbrugerombudsmanden eller gældende instans.
Ikke at jeg er så meget ind dens slags, men det lyder pænt og
moderigtigt at sige.

> [...]
>Cubase VST. Og Altivec tippet fik jeg fra en af comp.sys.mac grupperne
>- svjh. comp.sys.mac.hardware, - at netop det pågældende lydkort kunne

Fint.

>Og at den anden maskine - svjh. en G3/450rev.1, som Thomas så købte istedet
>for aldrig kom til at virke, vil jeg betragte som, at han var blevet snydt
>af sælgeren.

Den slags sker desværre. Men så er det jo at man har retten eller hvad?
Der er slemme sælgere overalt, hvad kan jeg sige. Det er lidt som at
tage overpris på noget hvis ydelse ikke matcher prisen.

>Ja, der var sporadiske antydninger til noget, som dog aldrig blev uddybet,
>fordi den næste straks kørte emnet off-topic...

Men man bidrager jo heller ikke til at gøre det lettere at finde
løsningen, hvis man selv deltager?

> [...]
>er der da en vis sandsynlighed for, at det også vil kunne virke på en
>helt 6. Mac.... - Men mange gange er de 'tåbelige råd' bygget på mere

Det kommer altså an på en masse ting end bare erfaring.

>Man kan da godt være med i en off-topic debat uden at være den, der har kørt
>tråden off-topic. Det ser jeg ikke noget odiøst i.

Jeg forstår ikke din holdning. Du bidrager da hermed heller ikke til at
gøre det lettere at overskue hvorvidt der reelt er en løsning?

> [...]
>privat, ikke pludselig dukker op på nettet i en gruppe eller lignende steder.

Jeg forstår ikke koblingen mellem løsningen på et problem som kan lære
andre noget og så at holde det privat. Jeg er sikkert også træt.

> [...]
>mailing-lists og usenet grupper - vel at mærke samtidig . En stor del af det går til PC'ere

Klokken er nu halv ti, og jeg ser stadig ingen mail. Jeg synes stadig at
det er umådeligt uhensigtsmæssigt og besværliggør i den grad mine
muligheder for at besvare det i et anstændigt tempo. Er der nogen som
kan pege på hvor på landfield jeg skal lede efter brug af qp på news?

Pelle

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-06-02 18:53

In article <pelleh-C5F959.09524418062002@dknews.tiscali.dk>,
Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> når det nu engang var Martin som skulle spille sjov?

Det var skam alvorligt ment at CS ikke fungerer ret mange steder.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-02 03:10

Hej Pelle

Pelle Hede wrote:

> [...]
> du da indrømme at der er flere måder at tolke indlægene på. Måske var
> det ligefrem for hårdt at gå efter Morten, når det nu engang var Martin

Jeg véd ikke om Martin skulle spille sjov eller ikke, men iflg. de 2x M's egne tolkninger af de
nok så berømte/berygtede 'usenet regler', så skal en kommentar følge lige under det, det referer
til, - og så kan jeg ikke se andre tolkningsmuligheder, end at det er selve LC'eren, der
hentydes til og ikke til citatet en tak længere oppe i indlægget, (den med Cable Select). Og når
man så kender d'herrers øvrige udtalelser om de lidt ældre maskiner i al almindelighed, -
tja.... så er yderligere kommentarer nok overflødige.

> Hvad har det med Martin og Mortens indlæg at gøre?

- At begge d'herrer - især MRK - bruger næsten enhver lejlighed til at nedvurdere og
miskreditere andres lidt ældre maskiner

> Jeg spørger fordi jeg ikke er sikker på
> at du forstod hvad de to reelt diskuterede.

Jeg er ganske udmærket klar over, hvad der blev diskuteret. Jeg har været med til at ombygge /
opgradere og sætte så mange maskiner op gennem årene af netop den type, så jetg tror nok, jeg
har en vis erfaring i det arbejde, selvom jeg nok selv skal holde fingrene ude af teknikken og
'nøjes' med at dirigere andre. Grunden til, at jeg ikke selv 'piller' ved de ting, er, at jeg er
svagtseende, - endda så meget, at jeg godt kunne komme til at tage fejl af et strømstik og en
audiotilslutning, - det vil jo være knap så godt, om jeg så kom til at kortslutte hele
baduljen...:(-

> Hvad har det med Martin og Mortens indlæg at gøre?

Det har det med sagen at gøre, at de to faktisk stort set kritiserer og stiller spørgsmålstegn
ved alt, hvad jeg kommer med af råd og vejledninger. - For at bruge cykeleksemplet igen, så er
det temmelig irriterende at få at vide, at det skam ikke er kædestrammeren, der er noget galt
med, - selv om man kan se, at skruerne til den er faldet af, - nej, det er skam gearskifteren,
der er årsagen....(-:. - Eller sagt på LC'sk, når man nu véd, det er selve diskens opsætning,
der er årsagen og ikke hverken kabel eller controller, - og især, når jeg har set det samme på
adskillige LC 630'er gennem årene.

> [...]
> migselv i tungen over Gverner i dk.admin og dk.medier.tv. Jeg er sikkert
> ikke den eneste der gør det, men sådan er det nu engang.

Jeg er ikke helt enig med dig i det. Nogle gange mener jeg helt klart, at det er nødvendig at
stoppe 'manden', hvis det er sådan, at den person hele tiden er den, der kører på den/de andre -
og evt. hele tiden er den, der kører et emne off-topic.

Og så er vi tilbage igen... Hvis man forsøger at bringe emnet on-topic igen, så kommer der
straks et indlæg eller 10 om, at jeg intet véd og at jeg er både det ene og det andet. Hvis du
nu læste de godt og vel 31800 indlæg igennem, jeg har liggende her fra gruppen, så ville du
hurtigt se, at det er den samme gruppe, der hele tiden og igen dels rakker ned på ikke bare mig,
men også andre, og som er eksperter i at køre emner off-topic, når de enten ikke kan eller vil
give et seriøst svar, - eller i det mindste forsøge på det.

> Som må vi jo antage at ingen kunne svare på det. Det retfærdiggør for
> ingens skyld personangreb, og det gælder vel alle her.

Muligvis ikke, men så skal de dælme holde deres dertil indrettede sprække nedenfor næsen lukket!
- eller rettere holde fingrene væk fra tastaturet! - Jeg fatter ikke, hvorfor det er så svært
for nogle at indrømme, at de ikke er alvidende, - men de kommer med halve og hele hen- og
antydninger til både dette og hint, - og intet siger en dyt om, hvordan problemet kan/skal
løses. - Jeg véd, at jeg véd en hel del om nok især Macs før de B&W modeller, men der er også
ting, jeg véd, jeg intet aner noget som helst om, og de ting holder jeg mig langt væk fra.

> [...]
> for jeg har ikke noget liv, og nogen gange fatter jeg bare ikke at det
> her er højt uddannede mennesker som burde være gode til logisk tænkning.

Enig! - men det er desværre også i de kredse, der er den største misundelse og brødnid.

> Mit råd i en dum situation, tag en pause fra lortet. Lad dem få det
> sidste ord, lad galden flyde ud i stilhed, mens man sætter sig ned og
> kigger på sin væg(og tænker på at male den?).

Nok slet ikke så tosset, men nogle gange, så er div. beskyldninger så grove, at selv en
længerevarende pause ikke er nok, - og der reageres alligevel....

> Det nytter intet at fortsætte den. Det nytter intet gå ned på det samme
> niveau som dem, og det synes jeg faktisk flere personer forsigtigt har
> forsøgt at fortælle dig.

Det er der nok. Jeg har også fået nogle tilkendegivelser off-list, der siger lidt af det samme.
Men jeg har også fået mails off-list, der støtter mine synspunkter på nogle områder, og som
fortæller mig, at jeg ikke skal lade mig kue af - citat: "en flok uvidende ignoranter".

> Endvidere hjælper det at forholde dig til det der skrives, ikke til hvad
> du tror de skriver. Jeg har sagt det før.

Hvis der nu fx. står flg.

1>>>indlæg 1, - det kan ikke gøres med den metode...
2>>indlæg 2, - nej, det kan vi godt blive enige om, den xxx virker ikke....
3>indlæg 3, - der er i det hele taget ikke noget, der virker, det er noget bras...

Hvortil refererer indlæg nr. 3 - til 2 eller 1? - Min logik siger, at det er til nr. 2 og ikke
til nr. 1. Og prøv så at læse de 2-3 indlæg, der har startet alt det her igen, så vil du nok
også se, at det kun kan referere til indlægget lige over.

> [...]
> eksempelvist NDA, *skal* man ikke tale om det offentligt. EOD. Ellers må
> man vise dokumentation for det. Enten i form af url's, message ids eller

Mht. NDA, så er jeg faktisk for det meste helt enig med dig, men der har lige været en tråd
omkring 'Problemer i OS X', hvor jeg var en del involveret, og hvor jeg netop pga. en NDA ikke
kunne skrive direkte, hvad det drejede sig om. Her mener jeg, at man - hvis man er istand til at
gøre det uden at røbe hhv. navn og firma, - godt må komme med nogle spørgsmål

> Kan man ikke stå ved sine påstande, må man trække dem tilbage og
> undskylde eller tage imod de tørre tæsk som kommer. Jeg taler af
> erfaring.

I tilfældet ovenfor hindrer NDA jo det, og så sker det jo, man får de tørre tæsk, som du siger.
Men i helt andre sager, kan det jo godt være, at en erfaring kan være udslagsgivende, selvom man
ikke kan komme med div. URLs m.v. - Og så kan jeg selv med min beste vilje ikke forstå, at der
er nogle, der hele tiden skal have 'dokumentation' og atter 'dokumentation' for noget. For mig
at se, er det helt det samme, som at man ikke tror på vedkommende og hans 'påstande'/erfaringer.

> [...]
> sådanne personer reelt findes der hvor man færdes, må man nok hellere
> finde andre mennesker at færdes med. Medmindre man er uddannet indenfor

Skal den være lilla, gul eller måske blå... - altså 'pausen'..-)? - Nå, men det er måske derfor,
jeg nogle gange bliver ved... - For at se, hvor langt div. personer vil gå...-) - Jeg har rent
faktisk en diplomeksamen i noget psykriatrisk (tillægsuddannelse - bl.a. om menneskers
reaktionsmønstre)...-)).

> [...]
>
> Det lyder som en sag for forbrugerombudsmanden eller gældende instans.
> Ikke at jeg er så meget ind dens slags, men det lyder pænt og

Hm.. ja måske... - men det er for sent nu.

> Den slags sker desværre. Men så er det jo at man har retten eller hvad?
> Der er slemme sælgere overalt, hvad kan jeg sige. Det er lidt som at
> tage overpris på noget hvis ydelse ikke matcher prisen.

Prisen var skam rimelig nok, men sælger 'glemte bare' at oplyse, at det var en rev.1 model, og
så smed han bare en disk i uden at kontrollere, om den kunne køre... Nej, jeg tror ikke, den sag
her hverken er for Forbrugerstyrelsen eller en retslig instans - desværre.

> Men man bidrager jo heller ikke til at gøre det lettere at finde
> løsningen, hvis man selv deltager?

> Det kommer altså an på en masse ting end bare erfaring.

Selvfølgelig skal der være en endda rimelig stor basisviden bag, - ellers kan man jo heller ikke
eksperimentere med tingene og få sine gåde gode og dårlige erfaringer ved det.

> Jeg forstår ikke din holdning. Du bidrager da hermed heller ikke til at
> gøre det lettere at overskue hvorvidt der reelt er en løsning?

Jeg forsøger i så fald altid at svare på et spørgsmål i et indlæg for sig, og hvis jeg er i en
off-topic, så holder jeg den off-topic og blander ikke tingene sammen.

> Jeg forstår ikke koblingen mellem løsningen på et problem som kan lære
> andre noget og så at holde det privat. Jeg er sikkert også træt.

Efter at emnet var blevet kørt off-topic, sendte jeg en mail direkte til Thomas, og det
resulterede i en lang række skriven frem og tilbage, telefonsamtaler osv.. Og når det hele så
foregik uden om gruppen, så synes jeg ikke, at man skal blande den ind i det.

Fra : Christian Bech

Dato : 19-06-02 09:21

In article <3D0FE7D0.49852E25@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> almindelighed, -
> tja.... så er yderligere kommentarer nok overflødige.

Hvis man kigger på hvad der egentlig stod, så var din kommentar i hvert
fald overflødig:

Morten skrev:
> cable select duer ikke på en LC630

Martin svarede:
Eller ret meget andet for den sags skyld.

Hvordan du får det til et udsagn om at LC630 generelt ikke virker er mig
en gåde. Det bekræfter desværre kun min pointe om at du svarer udfra
dine idiosynkrasier fremfor at læse hvad der egentlig står.

> - At begge d'herrer - især MRK - bruger næsten enhver lejlighed til at
> nedvurdere og
> miskreditere andres lidt ældre maskiner

Hvis du er utilfreds med visse vurderinger, så skriv det når det er
oplagt. Kort sagt: hvis du oplever Morten nedvurdere en gammel maskine
blot fordi den er gammel, så kommenter det, men lad være med at mudre
debatten til med det, når der i stedet er tale om en kommentar om, at en
bestemt teknologi (cable select) ikke virker med ret mange ting.

> [...]
> igen, så vil du nok
> også se, at det kun kan referere til indlægget lige over.

Jvf. mit ovenstående citat, så er dit eksempel udelukkende baseret på
det, du troede at læse og ikke det, der reelt stod. Jeg kan kun
opfordre, dig til at følge dine egen opfordring og genlæse tråden.

> [...]
> man er istand til at
> gøre det uden at røbe hhv. navn og firma, - godt må komme med nogle spørgsmål

Du formulerede jo netop ikke dine indlæg som spørgsmål - tværtimod kom
du med nogle skråsikre udtalelser om OS X's stabilitet og negligerede
samtidig de gode erfaringer som brugerne af denne gruppe har med OS X -
og det vel at mærke uden at du har personlig erfaring med OS X. Det
fandt jeg enormt provokerende - ikke mindst i forbindelse med at du så
ofte lægger vægt på erfaring. Jeg har ikke haft de store problemer med
stabilitet på OS 8/9, men jeg har pokkerme også fintunet med system
gennem flere år. OS X har derimod kørt i mere end et par måneder nu uden
så meget som et eneste nedbrud.

> [...]
> når det hele så
> foregik uden om gruppen, så synes jeg ikke, at man skal blande den ind i det.

Det er alm. høflighed at poste løsningen, når man finder den - også
selv om den er fundet uden for gruppen. At det så er Thomas og ikke dig,
der burde have postet den er en anden sag.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

Erik du /er/ for viderekommende, men siden det regner og jeg holder
ferie vil jeg ligegive mit besyv med.

> Jeg véd ikke om Martin skulle spille sjov eller ikke, men iflg. de 2x M's
> egne tolkninger af de nok så berømte/berygtede 'usenet regler', så skal en
> kommentar følge lige under det, det referer til,

Hvor har Martin eller undertegnede givet udtryk for noget sådan? Hvorfor
ikke blot erkende, at du har skidt i nællerne og læst forkert? fremfor
at bevæge dig ud i en så tåbelig diskussion, hvor du er nød til at
"finde på historier" <bemærk, venligst at jeg slet ikke brugte ordet
løgn>

> - og så kan jeg ikke se andre tolkningsmuligheder, end at det er selve
> LC'eren, der hentydes til og ikke til citatet en tak længere oppe i
> indlægget, (den med Cable Select).

Til tider man man undres over hvordan du har erhvervet din eksamen.

> Og når man så kender d'herrers øvrige udtalelser om de lidt ældre maskiner
> i al almindelighed, - tja.... så er yderligere kommentarer nok
> overflødige.

tsk, tsk...

> - At begge d'herrer - især MRK - bruger næsten enhver lejlighed til at
> nedvurdere og miskreditere andres lidt ældre maskiner

Hvor? Jeg fortæller blot nye brugere, at de ikke skal forvente at kunne
afvikle moderne sw på de ældre maskiner - og at en opgradering at disse
sjældent kan svare sig økonomisk, i forhold til at sælge maskinen og
istedet købe en nyere brugt maskine for salgsbeløbet + det bløb man
overvejer at brugepå en opgradering.

Det har bestemt ikke noget med miskreditering at gøre - det er
udelukkende min personlige vurdering.

> Jeg er ganske udmærket klar over, hvad der blev diskuteret.

åbenbart ikke...

Fra: Message-ID: <9o6gea.0m.ln@g4.reippuert.dk>

> [...]

> i det arbejde, selvom jeg nok selv skal holde fingrene ude af teknikken og

Og alligevel mener du at have erfaring med, at cable select er brugbart
på de fleste maskiner? [Dette spørgsmål kan du se bort fra, såfremt du
erkender at du misforstod hvad der diskuteredes]

> Det har det med sagen at gøre, at de to faktisk stort set kritiserer og
> stiller spørgsmålstegn ved alt, hvad jeg kommer med af råd og
> vejledninger.

Hvor er det lige /du/ kommer ind i billedet i denne tråd? Jeg svarede
Finn, der ganske rigtigt brugte et follow-up på dit indlæg, til at
besvare et spørgsmål i et af mine indlæg.

> [...]
> B&W modeller, men der er også ting, jeg véd, jeg intet aner noget som
> helst om, og de ting holder jeg mig langt væk fra.

ROTFL

> [...]
> for noget. For mig at se, er det helt det samme, som at man ikke tror på
> vedkommende og hans 'påstande'/erfaringer.

Hvilket der bestemt også kan være god grund til.

> [...]
> langt div. personer vil gå...-) - Jeg har rent faktisk en diplomeksamen i
> noget psykriatrisk (tillægsuddannelse - bl.a. om menneskers

det skulle man ikke tro...

> Jeg forsøger i så fald altid at svare på et spørgsmål i et indlæg for sig,
> og hvis jeg er i en off-topic, så holder jeg den off-topic og blander ikke
> tingene sammen.

Det mest morsomme ved denne tråds udvikling er rent faktisk, at du selv
bragte den off-topic, og selv begyndte at kaste med mudderet

skal vi ikke futte?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 16:35

> det skulle man ikke tro...

Især ikke hvis han ikke har nået at lære den rigtige stavemåde inden
han forlod etablissementet.

Morten, fy, nu gjorde du det igen :-/. Nå, pyt, det regner og jeg er indenfor.

> skal vi ikke futte?

Næh nej. Mit killfilter duer ikke der, og jeg tiltror ikke Erik at
indse at han er opdaget med bukserne nede.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 17:34

> Især ikke hvis han ikke har nået at lære den rigtige stavemåde inden han
> forlod etablissementet.
>
> Morten, fy, nu gjorde du det igen :-/. Nå, pyt, det regner og jeg er
> indenfor.

Da jeg ikke helt ved hvad du mener, kan du selv vælge mellem én af
følgende besvarelser "Det var ikke mig!" og "Hvad har jeg nu gjort?"

> Næh nej.

øv

> Mit killfilter duer ikke der, og jeg tiltror ikke Erik at indse at han er
> opdaget med bukserne nede.

kanske unixsnedkeren ik' ka' hitte ú af ov lave et nyt?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 17:46

> Da jeg ikke helt ved hvad du mener, kan du selv vælge mellem én af
> følgende besvarelser "Det var ikke mig!" og "Hvad har jeg nu gjort?"

Du besvarede Eriks indlæg så jeg så hvad han nu havde haft en holdning
til.

> øv

Mac-skribenter (udover visse ubenævnte Windows2000 brugere) gør sig
generelt ikke godt i muddergruppen. There be Dragons! Og umyndige
sexfikserede personager.

> kanske unixsnedkeren ik' ka' hitte ú af ov lave et nyt?

Joh, men det er sjovere det andet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 20-06-02 22:37

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Mac-skribenter (udover visse ubenævnte Windows2000 brugere)

Har du fået lov til at afsløre det?

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 23:05

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> Har du fået lov til at afsløre det?

At visse ubenævnte Windows2000 brugere bruger Windows2000?

Nøh. Skulle det nu også være nødvendigt?

Har du iøvrigt set hvordan ClausU klarer at se sig selv i en yngre
udgave?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-02 23:09

In article <kkbsa5ip2b.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Har du iøvrigt set hvordan ClausU klarer at se sig selv i en yngre
> udgave?

Er det muligt?

(Nej, nu skriver jeg det altså)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-02 23:32

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Er det muligt?
>
> (Nej, nu skriver jeg det altså)

Jeg ved ikke om det er en aha[1]-oplevelse, i stil med at se det fikse
i negative eller imaginære tal, men det er det der er sket.

Han har iøvrigt deklameret just at have overstået sin 30'de-års
fødselsdag.

[1]: åhnej, javelja - vælg selv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-06-02 00:31

In article <kkelf11szy.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Han har iøvrigt deklameret just at have overstået sin 30'de-års
> fødselsdag.

Ungdommen nu til dags...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-06-02 06:58

> Ungdommen nu til dags...

Jah, de er ikke så unge som ungdommen var dengang vi var yngre. Næh
nej.

Men det bliver jeg snart mindet om... Der er ikke længe til nu.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 18-06-02 11:25

In article <3D0EBE65.88C7F51A@mail1.stofanet.dk>,

> Man kan da godt være med i en off-topic debat uden at være den, der har kørt
> tråden
> off-topic. Det ser jeg ikke noget odiøst i.

Det er naturligvis helt dit eget valg, men jeg undrer mig lidt over, at
vi af hensyn til dig indførte, at off-topic-beskeder skulle markeres med
[OT], når du alligevel læser dem?

--
Christian

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

> Men straks er der nogle, der absolut véd _alt_ om mine computere, - det
> til trods for, at ingen af de personer nogensinde har været inden for mine
> døre

høm, høm... Det er vist ikke helt korrekt

FUT

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

> [...]
> jeg selv inklusive, - så det både burde og turde være muligt, at der kunne
> komme bare en antydning om, hvori problemerne lå.

"antydmingerne" har Thomas skam fået, men han har hverken haft viljen
eller tolmodigheden til at teste teserne igennem.

I øvrigt har det intet med din adfærd at gøre.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 18-06-02 12:53

In article <3D0E7FDA.EC17E7B7@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> nyeste
> model for noget gamelt bras eller andre slige udtryk.

Men det blev der jo netop ikke sagt i denne tråd? Martin skrev at cable
selct var noget bras - ikke at gamle maskiner var noget bras. Faktisk
har Martin jo selv ældre maskiner kørende, så du skyder ham motiver i
skoene, han ikke har givet udtryk for.

Og skulle vi så ikke lige få hold på proportionerne. Martin kalder en
bestemt dims for noget bras, mens du føler at det er berettiget at kalde
andre for dumme og uvidende, hvor du lige så godt kunne have valgt en
mere neutral formulering.

Personligt sætter jeg mennesker over maskiner, men sådan er vi jo så
forskellige.

> [...]
> har
> måske penge nok til sådanne eksperimenter, men det kan jeg garantere dig for,

Jeg forstår ikke hvorfor min privatøkonomi kan være interessant, men
hvis det virkelig er nødvendigt, kan jeg da afsløre, at jeg privat har
en iMac 233, som selv om den er gammel er glimrende til mit hjemmebehov.
Til professionelt behov er tiden imidlertid for længst løbet fra den.

Eftersom Thomas har været i kontakt med dig, går jeg udfra at du har
anbefalet alternative løsninger. Bemærk at han alligevel valgte en
Windows-løsning. Alternativet til en nyere Mac var altså ikke en ældre.

> Vi fandt løsningen, men det var ikke gennem gruppen her. Jeg har haft en hel
> del
> kontakt med Thomas i den anledning både telefonisk og pr mail.

Jeg skal så tilslutte mig de andre, der undrer sig over, at den hjælp
ikke kom her i gruppen. Hvis man selv er inklusiv opfordrer det jo ikke
andre til at dele ud af deres viden.

> [...]
> istedet for kom der bare en masse ævlende off-topic udgydelser, der var mere
> forvirrende og vildledende end gavnlige for opklaringen / hjælpen.

Vi har før lavet en aftale om, at off-topic-tråde mærkes [OT]. Hvis den
løsning - som vel at mærke er dit eget forslag - ikke er tilstrækkelig,
så må du komme med et alternativt forslag. Ellers virker det bare som
om, at du vil irriteres.

Sådan som jeg læste de tråde, så kom der mange forskellige forslag,
fordi alle gerne vil hjælpe - også selv om man ikke sidder inde med den
gyldne løsning. På intet tidspunkt havde jeg fornemmelsen af, at der var
nogen der ønskede Thomas ondt eller ville drille ham.

> [...]
> 'guruer', -
> og jeg véd, at Thomas følte det ualmindeligt frustrerende.

Jeg synes det virker som om, at du partout vil se det værste i folk.

Har du nogen fornemmelse af, om Thomas' frustrationer ikke mest skyldtes
at han havde købt en uegnet maskine?

Du opponerer selv mod at blive kaldt guru og det kan derfor kun ses som
en fornærmende brug, når du giver andre det prædikat. Hvorfor vil du
absolut provokere?

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-06-02 18:51

In article <bechd-273ECB.13523518062002@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Martin skrev at cable selct var noget bras

Næh nej, bare at det ikke fungerer ret mange steder - det er med andre
ord ikke særligt udbredt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-02 02:59

Christian Bech wrote:

> [...]
> bestemt dims for noget bras, mens du føler at det er berettiget at kalde
> andre for dumme og uvidende, hvor du lige så godt kunne have valgt en

Jeg har set, at Martin nu har været ude med en procisering ag, hvad han mener. Men
det ændrer ikke ved det faktum, at den oprindelige mail var så dårligt formuleret,
at den ikke kunne forstås anderledes end, at det var selve maskinen, der menes.

Og så har jeg vist hele tråden til et par stykker, der nok må regnes for at være
specialister i vores modersmåls mere eller mindre spidsfindige formuleringer, og
de har begge uafhængig af hinanden sagt, at der _kun_ kan være tale om, at der
menes selve maskinen og ikke noget andet - heller ikke 'Cable Select'.

> Personligt sætter jeg mennesker over maskiner, men sådan er vi jo så
> forskellige.

Så synes jeg ærlig talt, at de mennesker, der skulle være 'specialister' på
området lærte sig at formulere sig på en måde, aå det ikke kunne misforstås!

> [...]
> en iMac 233, som selv om den er gammel er glimrende til mit hjemmebehov.
> Til professionelt behov er tiden imidlertid for længst løbet fra den.

Bevar mig vel Christian! - Jeg har ingen kendskab til din økonomi og jeg har ikke
udtalt mig om selv samme, men bruger det som et eksempel...suk!

> Eftersom Thomas har været i kontakt med dig, går jeg udfra at du har
> anbefalet alternative løsninger. Bemærk at han alligevel valgte en
> Windows-løsning. Alternativet til en nyere Mac var altså ikke en ældre.

Ja, han valgte en PC løsning, - bl.a. også på min anbefaling, selvom jeg også
sagde, at han burde tænke sig to gnge om, før han gjorde det. - Hertil svarede
han, at han jo kendte stort set alle 'nykker', som en Wintel ,unne komme op med,
og det ville i øjeblikket være hurtigere for ham at løse de problemer, end at
skulle sætte sig ind i nogle helt nye 'nykker', som en mac kunne komme op med.

Og i øvrigt så var det meningen, at bl.a. lydkortet skulle have været afprøvet på
min 333AV, men han fik solgt det hele, inden vi kom så langt.

> Jeg skal så tilslutte mig de andre, der undrer sig over, at den hjælp
> ikke kom her i gruppen. Hvis man selv er inklusiv opfordrer det jo ikke
> andre til at dele ud af deres viden.

Meget muligt, men her er jeg stadig så 'gammeldaws', at jeg respekterer privat,
når det er privat!

> [...]
> løsning - som vel at mærke er dit eget forslag - ikke er tilstrækkelig,
> så må du komme med et alternativt forslag. Ellers virker det bare som

?? - Det var ikke mig, der foreslog brugen af '[OT]', når man gik off-topic i en
diskussion / debat / hjælperække.... - Det jeg brokkede mig over, var, at man
skulle pløje sig gennem måske 100 indlæg i en tråd for evt. at få et tip i nr. 77
eller 89.

Det jeg foreslog var, at man skulle omdøbe med et evt. 'tillægs-ord' - og så holde
de egentlige hjælpende svar i den opr. tråd.

> Sådan som jeg læste de tråde, så kom der mange forskellige forslag,
> fordi alle gerne vil hjælpe - også selv om man ikke sidder inde med den
> gyldne løsning.

Altså efter devisen - 'hellere en dårlig hjælp end slet ingen'... Den har jeg godt
nok lidt svært ved at kapere. Jeg gentager, - at jeg synes, det ville have været
mere fair at indrømme, at man ikke vidste noget, der kunne hjælpe!

> På intet tidspunkt havde jeg fornemmelsen af, at der var
> nogen der ønskede Thomas ondt eller ville drille ham.

Det har jeg minsandten heller ikke sagt en lyd om! - Det jeg derimod har sagt, -
og endda gerne vil gentage, er, at det ville være bedre enten at holde mund elelr
blot sige, at det véd man ikke noget om.

Og jeg vil også gerne gentage, at jeg mener, at summen af den samlede viden i
denne gruppe er så stor, at det skulle da pokkerstå i det være muligt, - at bare
_én_ vidste noget....

> Jeg synes det virker som om, at du partout vil se det værste i folk.
>
> Har du nogen fornemmelse af, om Thomas' frustrationer ikke mest skyldtes
> at han havde købt en uegnet maskine?

Nej, men han sagde til mig, at han købte netop den pga. en anbefaling fra andre
musik-brugere.

> Du opponerer selv mod at blive kaldt guru og det kan derfor kun ses som
> en fornærmende brug, når du giver andre det prædikat. Hvorfor vil du
> absolut provokere?

Jeg forbinder - og har altid forbundet brugen af betegnelsen 'guru' som værende
noget endda særdeles negativt - og vil også altid gøre det. - OK, det skyldes
måske min teologiske 'opdragelse' på universitetet og i mit engagement i arbejdet
omkring nyreligiøse bevægelser... - Jeg har jo trods alt været lidt under 'Johs'
vinger'..-) - Nå, den er nok for intern til, at dem på den anden sidde af bæltet
véd, hvad det er... Til dem - så betyder det bare, at jeg har arbejdet sammen med
Johannes Aagård omkring nogle af de mere rabbiate nyreligiøse bevægelser - såsom
Tonkil-bevægelsen, Moon-sekten og Scientology-bevægelsen.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

> [...]
> dårligt formuleret, at den ikke kunne forstås anderledes end, at det var

Skal vi tage den én gang til?

Fra: Message-ID: <9o6gea.0m.ln@g4.reippuert.dk>

"Ok - ved du om den ny disk virker? sidder jumperne korrekt (dvs. som
master, cable select duer ikke på en LC630)"

Hvordan kan det misforstås?

> [...]
> kan være tale om, at der menes selve maskinen og ikke noget andet - heller

Jeg vil meget gerne se denne specialists udsagn på skrift, jeg tror
ganske enkelt ikke på at du har fremvist texten i rette sammenhæng til
specialist og fået ovenstående svar.

Fra: Message-ID: <9o6gea.0m.ln@g4.reippuert.dk>

"Ok - ved du om den ny disk virker? sidder jumperne korrekt (dvs. som
master, cable select duer ikke på en LC630)"

Hvad er det der kan misforstås?

Fra : Christian Bech

Dato : 20-06-02 16:48

In article <3D1136C9.D75F5262@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> formuleret,
> at den ikke kunne forstås anderledes end, at det var selve maskinen, der

Lad mig lige gentage den famøse diskussion:

Morten skrev:
> cable select duer ikke på en LC630

Martin svarede:
Eller ret meget andet for den sags skyld.

Hvis du prøver at læse de to sætninger i forlængelse af hianden, så er
der ingen tvivl om, at der henvises til cable select. Der kan ikke være
nogen tvivl om, at det verbum, der forudsættes i Martins sætning er
"duer" og "duer" lægger sig i Mortens sætning til cable select og ikke
LC630. Grammatisk set er der således ingen tvivl og jeg må også indrømme
at jeg har særdeles svært ved at læse sætningen som du læser den.

> [...]
> der
> menes selve maskinen og ikke noget andet - heller ikke 'Cable Select'.

Jeg færdes til daglig i et sammenrend af sprogforskere og det er da også
et emne jeg har beskæftiget mig meget med, så det kunne da være meget
interessant at høre hvem det er?

> Bevar mig vel Christian! - Jeg har ingen kendskab til din økonomi og jeg har
> ikke
> udtalt mig om selv samme, men bruger det som et eksempel...suk!

Det er et eksempel, men det er et eksempel, der kan ses som et direkte
angreb på min økonomiske ansvarlighed. Samtidig sætter du mig i bås med
den fraktion af påstået hardwareliderlige, som du afskyer så kraftigt.
Jeg sukker skam også, men det er fordi du gang på gang vælger at skrive
i en ekstrem provokatorisk og kompromisløs stil. Hvorfor skal alting
absolut gøres så sort-hvidt?

> Meget muligt, men her er jeg stadig så 'gammeldaws', at jeg respekterer
> privat,
> når det er privat!

Privat? Hvad er det private i at der er fundet en løsning på et problem,
som har været gennemdiskuteret og rejst flere gange i dette forum. Der
er jo ikke tale om at korrespondance mellem dig og Thomas skulle
offentliggøres. Det ville blot være hensigtsmæssigt med en note om
løsningen, så alle kunne lære noget af den. Men igen - det er ikke
primært dit ansvar men derimod den der haft problemet og bedt om hjælp.

> [...]
> holde
> de egentlige hjælpende svar i den opr. tråd.

[OT]-mærkningen fungerer jo på samme måde, så er det ikke en
tilfredsstillende løsning? Fordelen ved [OT] fremfor et mere aktuelt
tillægsord er jo, at en off-topic-tråd hurtigt kan ses i oversigten og
at mærkningen så også er konsistent fra tråd til tråd.

> [...]
> været
> mere fair at indrømme, at man ikke vidste noget, der kunne hjælpe!

Det _kan_ jo være at lige netop den løse ide, som en har fået, kan føre
videre til, at en anden kommer i tanke om noget, der kunne føre til en
løsning. Sådan er ånden i et diskussionsforum og dk.edb.mac er et
diskussionsforum og ikke en helpdesk eller et supportcenter. At man så
også kan få hjælp til sine problemer er et behageligt biprodukt.

> [...]
> denne gruppe er så stor, at det skulle da pokkerstå i det være muligt, - at

Dermed siger du jo så også indirekte, at der er nogen der har forholdt
Thomas deres viden?

> Jeg forbinder - og har altid forbundet brugen af betegnelsen 'guru' som
> værende
> noget endda særdeles negativt - og vil også altid gøre det. -

Og sådan virker det altså også, når du sætter det prædikat på andre.

> [...]
> såsom
> Tonkil-bevægelsen, Moon-sekten og Scientology-bevægelsen.

Dialogcentret er i øvrigt blevet delvist Mac-udryddet. Næstformanden for
International Dialog har krævet sin gamle Mac fjernet til fordel for en
pc.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-02 05:02

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-06-02 09:28

In article <3D0C036D.F2C02033@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> virke, gør ikke maskinen dårligere. - Men I lider jo åbenbart af
> sygdommen 'PCitis' eller på mere normal dansk 'opgraderingsvanvid'.

Jeg kan se at Gale Erik er tilbage med fuld forurettethed

Læs sætningen igen, denne gang uden at tilsætte galde. "det" kan henvise
til både "cable select" og "LC630". Du har ret til endnu et gæt...

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-06-02 12:18

In article <57ihea.u8g.ln@g4.reippuert.dk>,

> Læs sætningen igen, denne gang uden at tilsætte galde. "det" kan henvise
> til både "cable select" og "LC630". Du har ret til endnu et gæt...

Nu er jeg ikke kommende dansk lærer, men dum og fummelfingret, så jeg
troede faktisk at "det" kun kunne hentyde "cable select".

Jeg ville da gerne høre ERS forklare lidt om hvilke maskiner cable
select fungerer på, men mine mentale begrænsninger forhindrer mig i at
hive ham ud af kill-filteret, så jeg ville ikke få glæde af det
alligevel.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-06-02 12:34

In article <newsspam4-4462B2.13174116062002@dtext.news.tele.dk>,

> [...]
> select fungerer på, men mine mentale begrænsninger forhindrer mig i at
> hive ham ud af kill-filteret, så jeg ville ikke få glæde af det

Hvis han, mod forventning, skulle komme med en plasibel forklaring, vil
jeg misbruge din bånbrede og videre sende dig forklaringen.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 15:23

> Nu er jeg ikke kommende dansk lærer, men dum og fummelfingret, så jeg
> troede faktisk at "det" kun kunne hentyde "cable select".

Da tråden mod forventning har generet en del trafik, har jeg genlæst
udsagnet og må erkende at også jeg er dum og fumlefingret: du har helt
ret, "det" kan /kun/ henvise til "cable select".

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-02 17:16

In article <1fe32fu.1ujlywx15dv8e8N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> Da tråden mod forventning har generet en del trafik, har jeg genlæst
> udsagnet og må erkende at også jeg er dum og fumlefingret: du har helt
> ret, "det" kan /kun/ henvise til "cable select".

Det troede jeg, men jeg spurgte nu for en sikkerheds skyld i
dk.kultur.sprog[1], og det viser sig at det kan betyde begge dele.
Du havde med andre ord ret, og enhver der hårdnakket påstår noget andet,
er en ildelugtende båtnakke.

[1] Msg ID: <r663hu88ok1avbeneopd0e93bpsfb3pdli@news.telia.dk>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 17:43

> [...]
> dk.kultur.sprog[1], og det viser sig at det kan betyde begge dele.
> Du havde med andre ord ret, og enhver der hårdnakket påstår noget andet,

nye toner, beskyld den anden for at have ret

Hvis mit indlæg læses forinden, er det dog vanskeligt at være i tvivl.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-02 18:00

In article <1fe3aac.ts5w407m6wfpN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> nye toner, beskyld den anden for at have ret

Ja, tag den - så kan du måske lære det til en anden gang

> Hvis mit indlæg læses forinden, er det dog vanskeligt at være i tvivl.

Og hvis man har bare lidt forstand på teknik, så er det helt umuligt at
være i tvivl.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-06-02 18:35

> Ja, tag den - så kan du måske lære det til en anden gang

gu' vil jeg ej - du havde ret!

> Og hvis man har bare lidt forstand på teknik, så er det helt umuligt at
> være i tvivl.

enig.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 16-06-02 09:49

Hmm ja, det er da godt, at du i det mindste ikke er så dum og
fummelfingret..... - men så er der jo nok noget andet. Tag dog lige ot
tal ordentligt til andre!

--
M.v.h. Olav Nørgaard
http://www.avalonia.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 16-06-02 11:36

> [...]
> virke, gør ikke maskinen dårligere. - Men I lider jo åbenbart af
> sygdommen 'PCitis' eller på mere normal dansk 'opgraderingsvanvid'.

For ca. 8 dage siden skrev du:

"Igennem de sidste par dage har især I udvist en utrolig mangel på det,
man med alm. ord vil kunne kalde normal dannelse og finfølelse over for
mig som person, men ikke mindst den situation, jeg står i på nuværende
tidspunkt."

Tillad mig at tilføje, at det kan være en god ide med dannelse og
finfølelse - også overfor folk der ikke står i en speciel situation.

Jeg har sjældent været ude for nogen der i samme grad som dig lider af
denne ubehagelige kombination af oversensitivitet og vred arrogance.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-02 04:10

Hej Morten

- Hvordan pokker skal han egentlig kunne bruge den. - Du kan nu engang ikke
kopiere en nyere version af Diskværktøj til en system CD, uden at du skal til at
rode med en gang 'ombrænding' på et andet medie....:(

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Drivesteup skulle gerne kunne se den - hent en nyere version end den du
> har på 7.6 CD'en (evt. ved at hente 9.2 opdateringen og "nuppe" seneste
> version af drivesetup derfra)

mvh. Erik rihcard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-06-02 08:58

In article <3D0C015D.E1C46700@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> engang ikke kopiere en nyere version af Diskværktøj til en system CD,
> uden at du skal til at rode med en gang 'ombrænding' på et andet

du har ikke hørt om en floppy?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-02 10:34

"Finn Andersen" <prof_finnZZ@e-postboks.dk> writes:

> [...]
> at der ikke findes en SVSI HD og det er jo ikke helt forkert, men hvordan
> for jeg den til at kigge efter en ide disk ?

Fik du nogen sinde loest problemet?

DEt lader til at du har forsoegt dig med Apples gamle
foirmateringsvaerktoej, som kun kan haandtere SCSI diske.

Til ATA diske skal du altid bruge programmet Drivesetup / Diskvaerktoej
(afhaengig om du bruger engelsk elelr dansk OS) Det findes et eller
andet sted paa din 7.6 CD. Alternativt kan det hentes hos Apple.