XP vil ikke på internettet
Fra : Ole Sanvig Knudsen

Dato : 15-06-02 13:19

Hej gruppe. Det her er en X-posting fra dk.edb.system.ms-windows - hvor der
desværre ikke er nogen der har haft et bud. Så jeg prøver her, og håber på
tilgivelse.

Min XP Pro vil, nogen gange, ikke på internettet før den har været
genstartet 3-5 gange (TDC Bredbånd ADSL 256/128). Når det sker (eller ikke
sker ...), er proceduren typisk følgende:

Efter logon-skærmen kommer skrivebordet frem "alt for hurtigt". Mit
antivirusprogram starter godt nok, det samme gør min Boomtown-klient - og så
går der et minuts penge, inden Zone Alarm loader. Hvorefter
Boomtown-klienten meddeler, at den ikke kunne finde serveren. Starter jeg IE
kommer jeg heller ikke nogen steder - andet end den sædvanlige
fejlmeddelelse om at serveren ikke er tilgængelig. Som om programmerne ikke
kan "nå ned" til TCP/IP protokollen - formuleret i 3.11-sprog: Ikke kan få
fat i Winsock'en.

Det bizarre ved det er, at TCP/IP pakker godt kan komme igennem til mig.
Post på mit eget domæne kommer fint igennem til min mailserver - til gengæld
kan jeg ikke hente post på min arbejdsgivers server, lige så vel som jeg
ikke kan sende post fra mit eget domæne. Desuden kan jeg fra en
commandprompt pinge min egen router, jeg kan pinge de andre pc'er på mit
netværk, jeg kan pinge TDC's router, som jeg hænger på, jeg kan i det hele
taget pinge hvad som helst. Der er hul igennem både lokalt og ud i den store
verden. Pakkerne bliver sendt, og svar bliver modtaget. Alt vel, og så bare
ikke alligevel.

Når jeg tjekker status på routeren er alt, som det skal være. IP er okay,
det samme er primær og sekundær DNS, default gateway, subnet mask foruden
WAN-DHCP klienten i routeren fornyer leaset af adressen en gang i timen.
Ingen problemer dér. Heller ikke i Windows egen opsætning er der noget galt,
IP etc. er helt fjong.

Problemet har altid været der, men kommer lidt i klumper - lige nu er det
altså slemt.

Hvis nogen har en løsning bliver jeg nok nærmest lykkelig

Mvh Ole Sanvig - ved svar direkte på mail fjern REMOVETHIS

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-06-02 13:24

Ole Sanvig Knudsen wrote:
> Hvis nogen har en løsning bliver jeg nok nærmest lykkelig

Hvad siger "ipconfig /all", når det ikke virker.

Og kan "ipconfig /renew" få det til at virke?

Fra : Ole Sanvig Knudsen

Dato : 15-06-02 14:01

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote in message

> Hvad siger "ipconfig /all", når det ikke virker.

Har ikke tjekket det med ipconfig, men i Windows kontrolpanel er alt som det
skal være.

> Og kan "ipconfig /renew" få det til at virke?

Under forudsætning af, at kontrolpanelets Repair-funktion gør nøjagtig det
samme (det tror jeg nok), så nej. Under alle omstændigheder har maskinen
fast IP på LAN af hensyn til min mailserver.

Mvh Ole Sanvig

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-06-02 14:51

Ole Sanvig Knudsen wrote:
> Har ikke tjekket det med ipconfig, men i Windows kontrolpanel er alt som det
> skal være.

Suk, hvordan skal vi hjælpe dig?

> Under forudsætning af, at kontrolpanelets Repair-funktion gør nøjagtig det
> samme (det tror jeg nok), så nej. Under alle omstændigheder har maskinen
> fast IP på LAN af hensyn til min mailserver.

Kan du ikke blot prøve det, da jeg har en mistanke til hvad der er galt,
men først gerne vil checke det.

Fra : Ole Sanvig Knudsen

Dato : 15-06-02 16:11

> Kan du ikke blot prøve det, da jeg har en mistanke til hvad der er galt,
> men først gerne vil checke det.

Prøver det, ved først kommende lejlighed - men bliver lige nødt til at vente
på, at det går galt igen

Må jeg maile dig direkte, når tid kommer?

Mvh Ole Sanvig

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-06-02 18:34

Ole Sanvig Knudsen wrote:
> Prøver det, ved først kommende lejlighed - men bliver lige nødt til at vente
> på, at det går galt igen

Ok godt..

> Må jeg maile dig direkte, når tid kommer?

Hvis vi tager den her i denne gruppe kan andre evt. lærer af det, eller
komme med input til at løse problemet, så jeg fortrækker vi holder det i
gruppen.

Har du problemer med at offentlig gøre din IP? Hvis ja, kan jeg fortælle
at dit forrige indlæg kom fra 80.62.43.246, det står i din artikel i
headeren.

Fra : Ole Sanvig Knudsen

Dato : 17-06-02 23:32

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-06-02 08:46

Ole Sanvig Knudsen wrote:
> der. At en renew går galt er vel ikke overraskende al den stund, DHCP
> klienten ikke kører, da netkortet manuelt er tildelt en fast IP-adresse,
> eller?

Dvs. at du kører med faste IP adresser?

Jeg regnede ellers med at problemet med din firewall, var at den ikke
tillade DHCP trafik, således at din DHCP klient ikke får svar tilbage
anden gang.

Hmmm, så må vi jo søge andetsteds.

Hvad siger "nslookup<enter>set debug<enter>set
ty=a<enter>google.com<exit>", "ping 192.168.2.1" og "arp -a" når det
ikke virker?

Fra : Tinky Winky

Dato : 15-06-02 14:26

> [...]

ikke
> kan "nå ned" til TCP/IP protokollen - formuleret i 3.11-sprog: Ikke kan få

Prøv at fjerne eller deaktivere Zone Alarm. Jeg har på flere PC'er haft
problemer med den. Hvis den ikke loader ordentligt, er der stort set helt
lukket for Internettet.