Forskel på Champion tændrør
Fra : Kristian

Dato : 14-06-02 22:41

Hvad er forskellen på disse to Champion tændrør?: L78YC og QL78YC

Det er de to som bliver anbefalet til en Mercury 25 hk. 2-takts motor, men
QL78YC er dobbelt så dyr, så hvad er forskellen?

Fra : @ndersson

Dato : 14-06-02 23:55

"Kristian" <kristianhansen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på disse to Champion tændrør?: L78YC og QL78YC
>
> Det er de to som bliver anbefalet til en Mercury 25 hk. 2-takts motor, men
> QL78YC er dobbelt så dyr, så hvad er forskellen?

Hej Kristian

Jeg har for mange år siden bl.a. solgt tændrør, det var dog NGK, som jeg
stadig mener er et bedre rør,,
Og jeg har ud rodet rundt i min hjerne og på nettet og kan næsten intet
finde.. men jeg prøver at komme med en forklaring.. Som du sikkert kan
finde bedre i kataloget i bådforretningen..
Q vil jeg gætte står for platin (logisk nok) overfladen på elektroden er
simpelthen belagt med platin..når Q'et så ikke er der så er der heller ikke
noget pltin..
Bogstaver og tal giver forskellige betegnelser om temperatur, gevindlængde,
tykkelse osv så du ved at tændrøret ikke er for langt og kan ramme stemplet
når det er i top.. Man kan få tabeller med billeder der fortæller om hvilke
farve et tændrør skal have på porcelænen (bedst hvis det ligner kaffe med
mælk, efter min hukommelse) men efter farven skal en mekanikker kunne se om
dit tændrør bliver for varmt eller koldt, der er jo ikke alle der bruger
motoren som fabrikstesterne gør.. Det bedste er at sejle en lang tur og så
slutte af med høje omdrejninger og så slukke motoren og så se farven på
tændrøret.. Hvis der er hedebølge og man sejler i varmt vand (dårlig køling)
kan det betale sig at bruge en nummer koldere rør.. men det korte af det
lange er at platin og guld rør giver en mere præcis og kortere men
kraftigere gnist, med et bedre og mere præcis tændingstidspunkt og en bedre
antænding af benzin/luft blandingen... om du vil ofre pengene og om du kan
mærke forskel ........?????????

--
Hilsen

Andy (2630)