Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forevige gamle papir billeder
Fra : Kenn Sano

Dato : 11-02-01 10:07

Hej NG

Håber I kan hjælpe mig.
Jeg vil gerne forevige nogle af mine gamle papirfotografier fra
familiealbummet.
Skal jeg anvende scanner eller digitalt kamera? Hvad giver det bedste
resultat?

Med venlig hilsen
Kenn

Fra : Georg Tranholm

Dato : 11-02-01 10:52

Kenn Sano skriver:

> Hej NG
>
> Håber I kan hjælpe mig.
> Jeg vil gerne forevige nogle af mine gamle papirfotografier fra
> familiealbummet.

Den bedste forvaring har du jo allerede i form af dine papirbilleder,
som garanteret kan holde mindst 10X længere en digitale kopíer.

> Skal jeg anvende scanner eller digitalt kamera? Hvad giver det bedste
> resultat?

En FB scanner er helt klart det bedste bud, med mindre du stadig har
de gamle negativer i behold. I så fald er en negativ-filmscanner bedst
egnet.

Mvh. Georg Tranholm

Fra : Fotografering.org

Dato : 11-02-01 11:53

> Den bedste forvaring har du jo allerede i form af dine papirbilleder,
> som garanteret kan holde mindst 10X længere en digitale kopíer.

Jeg vil tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved din garanti!

Et papirbillede har meget forskellig holdbarhed.
Et gammelt stykke s/h barytpapir der har fået rette behandling kan holde
MEGET længe.
Men et billigt farvebillede kan godt have meget begrænset holdbarhed.

En digital kopi kan naturligvis holde evigt, men det er ikke sikkert at det
medie du gemmer den på kan.
Der har været mange diskussioner omkring f.eks. CD-Rom'ers holdbarhed. Men
med en digital kopi kan du jævnligt forny dit medie uden tab og dermed kan
det holde evigt.
Det kan du IKKE med et analogt billede.

Mvh:
Finn / Fotografering.org