Gnækken
Fra : Katrine Nederby

Dato : 14-06-02 18:50

Hej alle.

Emnet har vist været oppe før, men jeg kan ikke huske, hvad i svarede, så nu
spørger jeg altså igen:

Her i eftermiddag sad jeg i sofaen med Afrodite på skødet, og pludselig
begyndte hun at gnække voldsomt over fuglene på taget af nabo-blokken *G*
Hun er den eneste af mine nuværende katte, der gør dette, men jeg kan huske,
at flere af de katte, vi havde da jeg var barn også gjorde det. Det var
fritgående katte, men så vidt jeg husker gnækkede de kun, når de så byttedyr
igennem et vindue og altså ikke, når de var "rigtigt" på jagt. Og så kom jeg
til at spekulere. Hvorfor gnækker de egentlig? -Er det et udtryk for
frustration over at byttedyret er udenfor rækkevidde eller gør katte på jagt
det også? -Selvom det egentlig virker ret dumt, da de jo så risikerer at
afsløre sig selv Findes der nogen "videnskabelig" forklaring på
gnækkeriet?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Niels Peter

Dato : 14-06-02 20:22

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle.

(...)
> [...]
> til at spekulere. Hvorfor gnækker de egentlig? -Er det et udtryk for
> frustration over at byttedyret er udenfor rækkevidde eller gør katte på

Nej, det er noget, de gør, når de ved at det fristende bytte er umuligt at
få fat på - enten, fordi der er et vindue imellem, eller fordi det er et
bytte, som en erfaren kat ved er næsten umuligt for en gennemsnitskat at
tage. Det kan være fugle, som der i virkeligheden ikke er mange katte, der
har held til at få fat på.
Når de jager deres naturlige bytte mus, siger de ikke en lyd...

Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 16-06-02 10:09

Ups, glemte helt.......Tak for svaret, Niels Peter

Og et forsinket tillykke med Bully. -Hun kommer vel ikke også til Aars?

Katrine

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-06-02 10:07

On 16/06/2002 11:08, in article aehk36$dm9$1@sunsite.dk, "Katrine Nederby"
<katnederby@hotmail.com> wrote:

> Ups, glemte helt.......Tak for svaret, Niels Peter
>
> Og et forsinket tillykke med Bully. -Hun kommer vel ikke også til Aars?
>
> Katrine

Nej, det gør hun ikke.
Vi får nok at gøre med at holde styr på mine 4 "terrorister" og mine to
ungdyr, som ikke kender hinanden og ikke skal bo sammen...
Derudover har vi gæster med - et amerikansk ægtepar som skal have den ene
killing, en ny finsk opdrætter som skal have den anden killing, og et dansk
par som skal have den tredie killing. Den fjerde killing skal afleveres til
en belgisk opdrætter senere I juli.
Mvh Camilla

Fra : Katrine Nederby

Dato : 16-06-02 10:33

"Camilla Baird" skrev :

> [...]
dansk
> par som skal have den tredie killing. Den fjerde killing skal afleveres

Hej Camilla

Ja, så kan jeg godt se, i har hænderne fulde *G*
Jeg prøver i øjeblikket at finde ud af, om jeg kan komme til Aars for at
kigge d. 30.
Da jeg som regel ikke selv tager turen over Storebælt for at udstille, er
det ikke så tit, jeg får mulighed for at se jeres katte (gælder også Camilla
S. og Helles), så det er jo med at gribe chancen, når den er der -Og jeg
har stadig til gode at se en korat "live". -Så jeg håber, vi ses deroppe, og
at jeg kan finde dig i menneskemængden

Mange hilsner,
Katrine.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-06-02 12:56

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev...

Hej Katrine

> Jeg prøver i øjeblikket at finde ud af, om jeg kan komme til Aars for at
> kigge d. 30.

Ja, det bliver du nødt til Når nu vi _endelig_ har taget os sammen til
at komme heeeele den lange vej over til fastlandet!
Nu skal jeg jo desværre ikke have burmeser med, så du må kigge efter mig i
aby-rækken

Vi ses i Aars!
Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-06-02 00:12

> [...]
Camilla
> S. og Helles), så det er jo med at gribe chancen, når den er der -

Jaaah, gør endelig det Skulle hilse fra Kesto og sige, at det
muligvis er din sidste chance for at se ham "live" for hans
menneskemor truede med at få ham udstoppet, da han tissede på
hendes dyne i går Han ved selvfølgelig ikke, at det er tomme trusler
- det er jo ikke hans fejl, at han er en rigtig mand

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-06-02 00:45

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> [...]
> hendes dyne i går Han ved selvfølgelig ikke, at det er tomme trusler
> - det er jo ikke hans fejl, at han er en rigtig mand

Puha, der blev jeg godt nok lige nervøs..:chok: for at jeg aldrig
ville møde ham :tåre:

Men ånder igen lettet op da jeg læste resten af indlægget, for jeg
kommer af gode grunde ikke til udstilling den weekend, men ser meget
frem til at komme til Ribe engang (jeg kan jo selvfølgelig ikke huske
hvornår det er..)

Hæhæ selv har jeg enkelte gange lovet en af misserne, at den ville
blive pelset og så ville jeg male en kamin på væggen og lægge den
foran den..*gg*

Men troede egentlig at du fik ham til at slappe lidt af med
feliway..:?

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-06-02 00:55

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Puha, der blev jeg godt nok lige nervøs..:chok: for at jeg aldrig
> ville møde ham :tåre:

Det skulle der være gode chancer for at du skulle nå - kan jo slet ikke
undvære den den lille terrorist

> [...]
> kommer af gode grunde ikke til udstilling den weekend, men ser meget
> frem til at komme til Ribe engang (jeg kan jo selvfølgelig ikke huske

Jeg ville gerne til Ribe, så måske får du set ham dér, men jeg ved
endnu ikke om jeg kan få kørelejlighed.

> Men troede egentlig at du fik ham til at slappe lidt af med
> feliway..:?

Jeg har ikke brugt feliway, men han får nogle homoøpatiske piller, der
faktisk er forbavsende effektive - men der skal altså ret meget til at
køle en super-fertil aby-dreng Han får, efter en snak med dyrlægen,
også p-piller, men kun så længe at jeg kan holde ham på en minimal
dosis. Han får nu 1 p-pille med 3-4 uger mellemrum. Hvis jeg kan
holde ham fertil på den dosis, vil jeg gerne vente med at kastrere ham
til efteråret/vinteren - ellers er der jo ikke noget at gøre ved det - det
er
vigtigere at han får et langt liv end at han er fertil.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-06-02 10:43

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> Det skulle der være gode chancer for at du skulle nå - kan jo slet ikke
> undvære den den lille terrorist

Nej det tænkte jeg jo nok..;-D

> Jeg ville gerne til Ribe, så måske får du set ham dér, men jeg ved
> endnu ikke om jeg kan få kørelejlighed.

Jeg krydser fingre og tæer

> [...]
> til efteråret/vinteren - ellers er der jo ikke noget at gøre ved det - det
> er vigtigere at han får et langt liv end at han er fertil.

Han lyder godt nok ret fertil. Smart med et homoøpatisk middel, troede
slet ikke at nogen havde undersøgt om nogle af midlerne virker på de
4-benede. Men måske også den store mængde lys i denne årstid har noget
med fertiliteten at gøre, kunne jeg egentlig godt forestille mig..
Det lyder godt nok som noget rigtigt bøvl, at være abyopdrætter med
egen hankat. Gør de andre aby-opdrættere så det samme som dig eller
klarer de det på en anden måde..:?

Jamen helt sikkert er et langt og godt liv det vigtigste. Især for
Kesto som jo er noget helt specielt..;-D

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-06-02 15:56

> Han lyder godt nok ret fertil.

Det er han sandelig også - det er ret almindeligt hos aby'er.

>Smart med et homoøpatisk middel, troede
> slet ikke at nogen havde undersøgt om nogle af midlerne virker på de
> 4-benede.

Det er bestemt heller ikke dokumenteret, at det har en virkning, men
jeg kan jo kun konstatere, at det virker på min kat og eftersom der
ingen bivirkninger er, er der jo ikke så meget at betænke sig på. Men
jeg tror, at jeg er en af de eneste i Danmark, der bruger netop det
middel, for ingen dyrlæger kender det. Har dog fortalt mig dyrlæge om
det, da hun går meget ind for mindre skadelige alternative metoder og
kunne godt forestille mig, at hun ville anbefale andre at forsøge, hvis
hun støder på problemet.

>Men måske også den store mængde lys i denne årstid har noget
> med fertiliteten at gøre, kunne jeg egentlig godt forestille mig..

Det spiller en rolle for hunkatte, men om det gør for hankatte ved jeg
ikke, men hvorfor ikke ?

> Det lyder godt nok som noget rigtigt bøvl, at være abyopdrætter med
> egen hankat. Gør de andre aby-opdrættere så det samme som dig eller
> klarer de det på en anden måde..:?

De fleste bor i hus og har hankattene i løbegård. Andre har specielle
hankatte-værelser. Andre igen kører kattene udelukkende på p-piller
eller p-sprøjter - eller en kombi af alle muligheder.

Jeg har den tvangstanke, at jeg *vil* have min hankat hos mig - og
gerne oven på tæerne af mig om natten Samtidig er jeg meget lidt
begejstret for p-piller og ville aldrig give min hankat en p-sprøjte. Det
betyder så til gengæld, at jeg ikke vil kunne have fertil hankat ret længe
af gangen.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-06-02 16:29

> [...]

> det, da hun går meget ind for mindre skadelige alternative metoder og
> kunne godt forestille mig, at hun ville anbefale andre at forsøge, hvis

Når det virker må det jo være den dokumentation som er
nødvendig.. :hop:

Undrer mig bare over at "alting altid" skal være noget kemisk miskmask
for at blive anerkendt af læger mm..
Men når der er et alternativ så lad os bare få det frem i lyset, selv
vil jeg nu også foretrække mere naturlige midler, frem for en
hormonbehandling for at dæmpe en naturlig reaktion...
Og når din dyrlæge støtter det må det jo også være et vægtigt bevis
for andre som står i lignende situationer. For ingen her tvivler vist
på hendes viden om katte..;-D

> Det spiller en rolle for hunkatte, men om det gør for hankatte ved jeg
> ikke, men hvorfor ikke ?

Jeg er næsten sikker på at det må være sådan, fysiologisk set har
begge køn jo en hypofyse som næres af lyset..

> De fleste bor i hus og har hankattene i løbegård. Andre har specielle
> hankatte-værelser. Andre igen kører kattene udelukkende på p-piller
> eller p-sprøjter - eller en kombi af alle muligheder.

Jae, det har jeg jo hørt fra andre opdrættere også, det med
løbegårde. men jeg vidste ikke at man kunne bruge p-piller eller
p-sprøjte til hankatte også...

> [...]
> betyder så til gengæld, at jeg ikke vil kunne have fertil hankat ret længe

Nej det kan jeg da godt se er et problem, så ender det jo med at du
har maaange neutraliserede hankatte til sidst, må være et værre bøvl
at få gravet fødderne ud om morgenen så...*gg*

Men løsningen bliver jo nok så at få parret tøzerne ude i byen så,
kunne jeg tænke mig..;-D

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-06-02 17:19

Hej Helle
som natur-medicin-fanatiker, kunne jeg altså godt
tænke mig at vide navnet, på det du bruger til Kesto.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-06-02 20:08

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d0e0c08$0$71610$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Helle
> som natur-medicin-fanatiker, kunne jeg altså godt
> tænke mig at vide navnet, på det du bruger til Kesto.

Det hedder Ypsiloheel. Til mennesker bruges det mod "nervøse"
lidelser og skulle også være effektivt til stress-situationer hos katte.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-06-02 21:10

Hej Helle
Tak skal du have. Det lyder spændende, må hellere kigge
nærmere på det