skilsmissekat
Fra : ulla

Dato : 11-02-01 09:38

hejsa alle katteelskere

Jeg er en bekymret "mor" til min "søn" Max, en havlgammel kastreret hankat.
Mit problem er at min samboer igennem snart 15 år og jeg har valgt at gå fra
hinanden, og derfor har jeg fået et kæmpeproblem. Jeg skla på et eller andet
tidspunkt i den nærmeste fremtid flytte, og jeg har valgt at få
"forældremyndigheden" overdet lille kræ. Jeg ved at der vil opstå problemer,
idet min kat har boet det samme sted i 10 år, og han har været vant til at
have både mig og hans "far" i nærheden. Hvad vil der ske? Er der nogen der
har været i samme situation? Hvad gjorde I? Fortæl mig nu ikke at jeg skal
aflive ham, for vil jeg aldrig nogensinde gøre. Katten er frisk og sund. Så
det ville i princippet være en henrettelse, som jeg ialtilfælde aldrig ville
komme over. Men hvad skal jeg gøre.

med venlig hilsen

Ulla Kaaber Christensen

Fra : Lene Hansen

Dato : 11-02-01 10:38

Jeg har flyttet en gammel kat på 11 år. Han gik tilbage 5 gange inden han
faldt til i sit nye hjem. Det var en strækning på 6 km. Er det en indekat du
har, så bør det ikke give de store problemer uden alm. tilvænning. Det
værste er nok at finde et sted hvor du må holde kat, hvis det er en
lejebolig du skal flytte til.

M.v.h.

Lene Hansen

Fra : N/A

Dato : 11-02-01 12:54

Fra : Lene Hansen

Dato : 11-02-01 12:54

Overhovedet ikke. Og jeg har andre katte end den. Der har ikke være nogen
store problemer. Det var kun den der gik tilbage. Alle holdt jeg inde i ca.
14 dage det nye sted, inden jeg lukkede dem ud lidt efter lidt. Og indtil nu
har jeg dem alle endnu. Og det er nu godt et år siden jeg flyttede.

M.v.h.
Lene

Fra : Gidde

Dato : 11-02-01 12:19

Hejsa
Jeg har overtaget to katte, som begge i forskellig grad passer under begrebet
skilsmissekat, og trods en til flere flytninger, før jeg fik, dem er de begge
ganske rolige og harmoniske i dag. Der har vist aldrig været problemer med dem
hos de tidligere ejere eller KV (for Labans tilfælde) heller, så nogle katte
opviser tilsyneladende bare en usandsynlig tålmodighed.
Jeg tror ikke du behøver få de store vanskeligheder med din kat, forudsat den
ikke er utrolig knyttet til din X. Hvad selve den boligmæssige side af
flytningen angår, så kan nervøsiteten nok blødes op ved at du sprayer med
Feliway de første dage, og ellers forsøger at være der 100% for katten. Jeg er
overbevist om, at Feliway-sprayen virkede ganske effektivt på Laban og Freja, da
de skulle introduceres for hinanden! Katte er godt nok meget territoriale og
derfor er en ny bolig en stressende oplevelse, men det er også utroligt
tilpasningsdygtige dyr, som burde kunne overleve en flytning som din.
Som Lene også skriver, har det dog også betydning om din kat er ude- eller
indekat. En indekat har ikke muligheden for at løbe sin vej på samme måde som en
udekat. Hvis din kat er vant til at komme ud, så synes jeg du skal holde den
inde mindst 14 dage før du lukker den ud (trods kradseri, hyleri etc.).
Det skal nok gå.
- Gitte