Newbie: hvordan bruger jeg CHMOD
Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 16:01

Jeg vil gerne kunne skrive et input fra bruger ned i en ASCII fil.
Det kan jeg godt finde ud a.
Men hvis den pågældende fil ikke findes, skal den oprettes og CHMOD
naturligvis sættes til read og wrote.
Men hvordan gør jeg det?
Jeg har prøvet med denneher:
chmod ("nyfil.dat", 755);
Men det giver en fejlmelding.

Håber meget på hjælp

Fra : Christian Joergensen

Dato : 14-06-02 16:27

On Fri, 14 Jun 2002 17:00:44 +0200, Niels Graverholt wrote:

> Men det giver en fejlmelding.

Det hjælper altid at fortælle hvilken :)

--
Christian Jørgensen | He who can does.
http://www.razor.dk | He who can't teaches.

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 16:49

Warning: chmod failed: No such file or directory in
/usr/local/psa/home/vhosts/fdp.dk/httpdocs/php/skrivfil.php on line 5

Fra : Christian Joergensen

Dato : 14-06-02 17:31

On Fri, 14 Jun 2002 17:48:43 +0200, Niels Graverholt wrote:

> Warning: chmod failed: No such file or directory in
> /usr/local/psa/home/vhosts/fdp.dk/httpdocs/php/skrivfil.php on line 5

Ikke for at virke ubehøvlet, men kan du engelsk?

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 17:40

ja

Fra : Christian Joergensen

Dato : 14-06-02 18:19

On Fri, 14 Jun 2002 18:39:53 +0200, Niels Graverholt wrote:

> ja

Så bør du også kunne gennemskue hvad fejlen i dit tilfælde er :)

Læs iøvrigt <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html> omkring
hvorledes citeringer foregår på usenet.

--
Christian Jørgensen | Never test for a bug you don't know how to fix.
http://www.razor.dk |

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 18:45

Hvis du alligevel ikke er interesseret i at hjælpe, kunne du så ikke
holde din kæft og spare mig for din latterlige arrogance.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-06-02 19:04

On Fri, 14 Jun 2002 17:45:15 GMT, ngr@mail.dk (Niels Graverholt)
wrote:

>Hvis du alligevel ikke er interesseret i at hjælpe, kunne du så ikke
>holde din kæft og spare mig for din latterlige arrogance.

Christian anbefaler da blot at læse fejlen igen:

"No such file or directory"

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 20:06

Måske var det ebdre at han brugte sin tid på at læse, hvad jeg har
spurgt om.
Jeg har spurgt hvordan man LAVER EN NY FIL, og så er det jo en
temmelig intetsigende melding at filen ikke findes, selvfølgelig gør
den ikke det.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-06-02 20:13

On Fri, 14 Jun 2002 19:06:02 GMT, ngr@mail.dk (Niels Graverholt)
wrote:

>Jeg har spurgt hvordan man LAVER EN NY FIL, og så er det jo en
>temmelig intetsigende melding at filen ikke findes, selvfølgelig gør
>den ikke det.

fopen() kan bruges. Manualen har eksempler på hvordan, den bruges,
samt hvilke funktioner, man kan bruge efterfølgende til at hælde noget
i den:
http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php

Hvis du blot skal oprette en ny, tom fil, er der ingen grund til at
rode med filehandles. Her kan touch() være tilstrækkeligt:
http://dk.php.net/manual/en/function.touch.php
Bemærk også kommentarerne til funktionen.
--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 20:28

Jeg bruger $fp=fopen($file,"a");

Og det skulle åbne den i write mode, men man kan IKKE skrive i den.
Jeg har fået at vide, at jeg skal bruge CHMODE før jeg kan skrive i
den. Og det er det, mit spørgsmål drejer sig om: Hvordan bruger jeg
CHMODE

Jeg kan ikke se, hvad touch har med det at gøre.......??

Fra : Regin Larsen

Dato : 14-06-02 20:34

Du kan læse om chmod på <http://dk.php.net/chmod>

> Jeg kan ikke se, hvad touch har med det at gøre.......??

Touch() kan oprette tomme filer.

BTW, er der noget du ikke kan forstå på
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>?

--
Regin

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 21:39

Jeg ved godt, at man kan læse om CHMOD på http://dk.php.net/chmod

Men jeg ved ikke, hvordan jeg bruge det. Hvis jeg skriver
chmod ("/somedir/somefile", 755); - selvfølgelig med et rigtigt
filnavn, så får jeg en fejlmelding.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-02 22:32

ngr@mail.dk (Niels Graverholt) wrote in

> Men jeg ved ikke, hvordan jeg bruge det. Hvis jeg skriver
> chmod ("/somedir/somefile", 755); - selvfølgelig med et rigtigt
> filnavn, så får jeg en fejlmelding.

Er du sikker på det er den rigtige sti du angiver ? Webhoteller viser
ikke altid den rigtige sti i FTP programmet, f.eks. viser azero.dk
/domæne/web mens den rigtige sti til siden er
/users/231/sdas/dfs/domæne/web, altså en helt anden.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 23:01

Jeg bruger ikke sti-angivelse - filen skal oprettes i det samme
bibliotek, som min php fil ligger i

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 14-06-02 23:11

> Jeg bruger ikke sti-angivelse - filen skal oprettes i det samme
> bibliotek, som min php fil ligger i
Prøv at tage et kig på:
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html ,
http://www.php.net/manual/en/function.is-file.php og
http://www.php.net/manual/en/function.touch.php i prioriteret rækkefølge. Sidstnævnte
indeholder et glimrende eksempel som den første af brugerne indsendte note.

Hint: Jeg tror du skal begynde at citere ligesom os andre, dvs. skære alt unødvendig
tekst væk og skrive dine svar/kommentarer/spørgsmål under det relevante.
--
Mvh,
Kristian Risager Larsen - http://kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 23:16

Jeg troede det her var et sted, hvor man hjalp hinanden med
forskellige problemer.

Det er nu gået op for mig, at man læser i stedet halvdelen af
spørgsmålet og slynger om sig med forskellige ubrugelige referencer -
uden at forholde sig til det skitserede problem.

Jeg giver op. Hyg jer.

Fra : Regin Larsen

Dato : 14-06-02 23:20

Niels Graverholt wrote:
> Jeg troede det her var et sted, hvor man hjalp hinanden med
> forskellige problemer.

Det er det også.

> Det er nu gået op for mig, at man læser i stedet halvdelen af
> spørgsmålet og slynger om sig med forskellige ubrugelige referencer -
> uden at forholde sig til det skitserede problem.

Har du læst vores svar, og prøvet at lave noget af arbejdet selv?

> Jeg giver op. Hyg jer.

Er det virkelig så svært at lære at citere?

--
Regin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-06-02 09:45

> Jeg bruger ikke sti-angivelse - filen skal oprettes i det samme
> bibliotek, som min php fil ligger i

Prøv at bruge en sti-angivelse, det kan være der problemet er.

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 21:59

Jeg prøver igen

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg bruger CHMOD. Hvis jeg blot
bruger den som angivet på den webside, du nævner, så får jeg en
FEJLMELDING.

Og det gør jeg også, når jeg bruger TOUCH

Så jeg må åbenbart bruge dem forkert. Det er det, jeg prøver at fø
hjælp til. IKke endnu flere referencer.

Fra : Regin Larsen

Dato : 14-06-02 22:36

prøv at kigge på <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>! (igen?)

> Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg bruger CHMOD. Hvis jeg blot
> bruger den som angivet på den webside, du nævner, så får jeg en
> FEJLMELDING.

hvilken fejlmelding?

> Og det gør jeg også, når jeg bruger TOUCH

du skal have skrive rettigheder i det bibliotek hvor filen skal oprettes.

og lige engang til, læs, forstå og benyt citatteknik!

--
Regin

Fra : Niels Graverholt

Dato : 14-06-02 22:59

Jeg HAR skrevet hvilken fejlmelding jeg får,.
Og jeg er godt klar over, at jeg skal have skriverettigheder - JEG
SPØRGER JO OM, HVORDAN JEG FÅR DET

Fra : Regin Larsen

Dato : 14-06-02 23:26

Niels Graverholt wrote:
> Jeg HAR skrevet hvilken fejlmelding jeg får,.

Nå, nå. Som jeg husker det skrev du i et af de første indlæg en
fejlmeddelse, men jeg ved jo ikke om det er den samme du får igen. Jeg
er *ikke* tankelæser (desværre).

> Og jeg er godt klar over, at jeg skal have skriverettigheder - JEG
> SPØRGER JO OM, HVORDAN JEG FÅR DET

Jeg hader når min Caps Lock knap sidder fast, der er vildt irriterende
ikke?

I din FTP klient kan du (næsten sikkert) ændre rettighederne for
biblioteket. På <http://www.bruce-hamilton.com/tutorials/chmod.shtml>
kan du se hvad du skal ændre rettighederne for biblioteket til.

Og forresten: *benyt* citatteknik.

--
Regin

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 14-06-02 23:25

> Og det gør jeg også, når jeg bruger TOUCH

Prøv engang at poste den kode der giver fejl.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."