et par opslag i gummibiblen om opløselighe~
Fra : sune vuorela

Dato : 14-06-02 15:41

Hjesa!

Hvis jeg spørger pænt, er der så en der kunne lokkes til at alve et
opslag i gummibibelen for mig?

Det drejer sig om nogle opløseligheder/opløslighedsprodukter for en
stak salte.

Det drejer sig om

NaOH
KOH

Al(Cl)3
Al(NO3)3
Al2(SO4)3

ZrCl2
Zr(NO3)2
Zr(SO4)
Zr(OH)2

TiCl2
Ti(NO3)2
TiSO4
Ti(OH)2

Eller findes der noget online opslagsværk hvor man kan slå den slags
op uden betaling?

Jeg fik lige en ide på vej hjem fra uni idag til en opgave, som skal
prøves af, men jeg mangler nogle tabeldata.

--
SUne

Fra : sune vuorela

Dato : 14-06-02 16:57

On Fri, 14 Jun 2002 16:40:45 +0200, sune vuorela <nospam@vuorela.dk>
wrote:

Starter lige med at rette lidt på mig selv...

>ZrCl2
>Zr(NO3)2
>Zr(SO4)
>Zr(OH)2
>
>TiCl2
>Ti(NO3)2
>TiSO4
>Ti(OH)2

Lidt en fejl... jeg skrev lige lidt hurtigere end jeg kunne tænke...
disse metaller burde jo være i oxidationstal 4

så det er:

ZrCl4
Zr(NO3)4
Zr(SO4)2
Zr(OH)4

TiCl4
Ti(NO3)4
Ti(SO4)2
Ti(OH)4

--
Sune

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 13-06-02 17:15

sune vuorela skriver:

> [...]
>
> Lidt en fejl... jeg skrev lige lidt hurtigere end jeg kunne tænke...
> disse metaller burde jo være i oxidationstal 4

Hvorfor? Zirconium og Titan kan have næsten hvilket som helst
oxidationstrin du ønsker. Vandige opløsninger oxideres og reduceres
forholdsvis let. Med tiden fås formodentlig de uopløselige oxider.

Jeppe

Fra : sune vuorela

Dato : 14-06-02 18:31

On Thu, 13 Jun 2002 18:14:44 +0200, Jeppe Madsen
<pjm@symbion.ki.ku.dk> wrote:

>Hvorfor? Zirconium og Titan kan have næsten hvilket som helst
>oxidationstrin du ønsker. Vandige opløsninger oxideres og reduceres
>forholdsvis let. Med tiden fås formodentlig de uopløselige oxider.

jeps - men vi skal lave en større opgave omkring kemisk fældning af
Zr(OH)4 eller Ti(OH)4 eller Al(OH)3.
Og det er derfor det er opløselighederne i ox. 4 der er interessante
(for Al dog 3)

--
Sune

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-06-02 17:15

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opslag i gummibibelen for mig?
>
> Det drejer sig om nogle opløseligheder/opløslighedsprodukter for en

Disse værdier har jeg ganske vist fundet i Merck indexet, men jeg håber de
kan bruges:

NaOH: 1090 g/l
KOH: 1130 g/l

Al(Cl)3: 450 g/l
Al(NO3)3: 419 g/l
Al2(SO4)3: 600 g/l

TiCl4: Reaktion

De resterende salte har jeg desværre ikke kunnet finde nogle opløseligheder
for.

> Eller findes der noget online opslagsværk hvor man kan slå den slags
> op uden betaling?

Jeg kan anbefale dig at bestille Mercks glimrende ChemDAT CD. Det er den jeg
har brugt til mine opslag. Den fås gratis på følgende adresse:

http://www.merck.de/english/services/chemdat/form/chemdatform.htm

/Claus

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-06-02 17:28

"Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> skrev:

> Jeg kan anbefale dig at bestille Mercks glimrende ChemDAT CD. Det
> er den jeg har brugt til mine opslag. Den fås gratis på følgende
> [...]

Mange tak for tippet.

--
Morten http://miljokemi.dk