SecurityManager og J2EE (MessageBean)
Fra : Frederik Hansen

Dato : 14-06-02 15:21

Hejsa

Jeg forstår simplehen ikke SecurityManagers.. Men hvad der er så meget
jeg ikke forstår.. Måske der er nogen som kan kaste noget lys over det..

Jeg startede med at lave en Servlet som brugte noget 3. parts software
til at gemme en fil på disken.. Jeg havde tilføjet denne 3. parts
software's jar fil i min WAR fil.. Så fik jeg en SecurityException, jeg
måtte ikke skrive til disken..

Så af uforklarlige oversager så tilføjede jeg selv samme jar-fil til
Library Jars, og så kunne jeg pludselig skrive til disken.. Hvorfor nu
det? Hvilken betydning har det for SecurityManageren, hvor jeg tilføjer
en Jar fil??

Nu har jeg så flyttet koden fra min Servlet, over i en MessageBean, og
nu har jeg så problemmet igen.. Nu må jeg ikke læse fra disken.. Og jeg
synes ikke jeg har flere steder jeg kan tilføje min jar til..

Hvordan for jeg denne (for mig) møj-irreterende SecurityManager til at
opførre sig ordenligt.. (Hvilket den sikkert gør, men som sagt, jeg
forstår den ikke)

Ps. Jeg bruger Sun's J2EE 1.3.1 RI.

--
Venlig hilsen

Frederik Hansen

Sun Certified Programmer
for the Java(tm) 2 Platform

email : frederik@roirex.dk
www : www.roirex.dk

Fra : Lars Mosegård

Dato : 15-06-02 12:14

"Frederik Hansen" <nospam-thanks-frederik@roirex.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Library Jars, og så kunne jeg pludselig skrive til disken.. Hvorfor nu
> det? Hvilken betydning har det for SecurityManageren, hvor jeg tilføjer

Har du kigget i .policy filen, som anvendes af din servlet-container (Tomcat?)?
Måske har Library Jars flere rettigheder?

> Nu har jeg så flyttet koden fra min Servlet, over i en MessageBean, og
> nu har jeg så problemmet igen.. Nu må jeg ikke læse fra disken..

Se afsnit 24.1.2 fra EJB 2.0 Specification:
"An enterprise bean must not use the java.io package to attempt to access files
and directories
in the file system."

Mvh
Lars

Fra : Frederik Hansen

Dato : 17-06-02 20:06

Hejsa

> Se afsnit 24.1.2 fra EJB 2.0 Specification:
> "An enterprise bean must not use the java.io package to attempt to access files
> and directories
> in the file system."

Mmh, tja du har ret.. Har du så også et forslag til hvordan jeg så kommer til min fil?

Der står jeg skal bruge JDBC til data, men kan jeg lave noget FileRead-tingest i stil med JDBC?

--
Venlig hilsen

Frederik Hansen

Sun Certified Programmer
for the Java(tm) 2 Platform

email : frederik@roirex.dk
www : www.roirex.dk

Fra : Lars Mosegård

Dato : 17-06-02 21:48

> Mmh, tja du har ret.. Har du så også et forslag til hvordan jeg så kommer til
min fil?

Du kunne tilgå din fil via en webserver (evt en lille servlet).
Eller du kunne være ligeglad med, om du overholder specifikationen: Så skal du
manipulere med policy-filen, som hører til J2EE, for at få lov til at tilgå
filer.

> Der står jeg skal bruge JDBC til data

Ja hvis det er muligt.

>, men kan jeg lave noget FileRead-tingest i stil med JDBC?

Jeg kender ikke til, at man kan lave generel fil-tilgang via JDBC - men det
betyder jo ikke, at det ikke findes

Mvh
Lars

Fra : Steen Jorgensen

Dato : 17-06-02 23:35

"Frederik Hansen" <nospam-thanks-frederik@roirex.dk> wrote in message
> [...]
> til at gemme en fil på disken.. Jeg havde tilføjet denne 3. parts
> software's jar fil i min WAR fil.. Så fik jeg en SecurityException, jeg

Kunne man ikke lave en helt normal java-klasse, som
implementerer den i/o du har brug for?
Så ganske simpelt instantiere denne klasse i din bean,
overføre de nødvendige parametre, og så kalde en funktion i
klassen der laver i/o.
Jeg ved ikke om det funker, men det var måske et forsøg værd.

Mvh. Steen