Ny processer, hvordan og hvor?
Fra : Mads Jungersen

Dato : 14-06-02 14:00

Hej NG
Jeg har en beige G3, og jeg ville gerne have opgraderet processoren, og
jeg håber at I kan hjælpe mig.
Er det muligt at købe en ny processor?
Er der nogen der har erfraring med hvad der er bedst? (Købested og
type).

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-06-02 14:25

"Mads Jungersen" <Jungersen@hotmail.com[REMOVE]> wrote:

> [...]
> jeg håber at I kan hjælpe mig.
> Er det muligt at købe en ny processor?
> Er der nogen der har erfraring med hvad der er bedst? (Købested og

Prøv at kigge på Macxpress's site

XLR8 har jeg kun hørt godt om.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-02 15:42

Hej Mads

Mads Jungersen wrote:

> Jeg har en beige G3, og jeg ville gerne have opgraderet processoren, og
> jeg håber at I kan hjælpe mig.
> Er det muligt at købe en ny processor?

Ja, de bedste er XLR8, Mercury og NewerTech, og du kan få dem lige fra
300-550mhz i G3 og 350-600 i G4 til priser lige fra små 1000kr. og yil ca.
6500kr.

> Er der nogen der har erfraring med hvad der er bedst? (Købested og
> type).

Det, du skal passe på, er, at du ikke presser upg. processoren for meget,
da det kan give problemer. Og du skal også lige være opmærksom på, at du
ikke får en hurtigere BUS hastighed ved en opgradering.

Du skriver ikke hvilken Beige model, du har, men hvis du fx. har en 233,
så vil du ikke få ret meget ud af at 'nøjes' med en G3/300mhz opg., men
med fx. en 4-500mhz, vil du virkelig mærke en endda meget stor forbedring
selv med den originale BUS hastighed. Eller med en G4/450mhz vil du få den
samme væsentlig forøgelse i både hastighed og ydelse.

Har du derimod en G3/300 eller 333mhz, så skal du op i en G4/450 eller
G4/500, for at du virkelig vil kunne mærke noget væsentlig forbedring. -
Og de kort er ret dyre - ca. 4500-5500kr., - og så er spørgsmålet, om det
vil kunne betale sig for dig.

Du skulle prøve at kigge på www.otherworldcomputing.com under opgrades. De
har stort set alt i opgraderinger til alle typer af Mac. De har også
Sonnet kort, men der har været en del ballade og problemer med det mærke,
men efter sigende skulle de nu være rettet, så Sonnet igen skulle være til
at stole på. OWC har en god service også over for deres udenlandske
kunder, og de sender overalt. Til de priser, de opgiver, skal du lægge
$25USd i fragt og forsikring, og ved at gange det samlede beløb med ca.
11,4 har du den ca. pris, du vil komme til at give for varen i Dkr., når
du står med den i hånden.

Men igen bør du overveje, om det kan betale sig, før du køber noget. Din
Beige G3 skal være næsten topmonteret med 1-2 endda meget store diske -
40gb eller mere, + max. (768mb) RAM for at det blot nogenlunde vil kunne
betale sig på fx. 233 og 266 modellerne. Med 300mhz, 333mhz og 333AV kan
det bedre betale sig at sætte fx. en G4/450 eller G4/500 i.

Hvis du fx. har netop en 300AV/333AV, så får du en forrygende maskine ved
en opg. til en G4/500 - ikke bare i hastighed og ydelse, men med det
lydkort, der sidder i netop den maskine, så vil du fx. have et
hjemmestudie, der ellers ville kræve et PCI lydkort i +3000kr. klassen for
at du får noget, der er bedre.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:03

In article <aecpct$k00$1@sunsite.dk>,
> [...]

> Hej NG
> Jeg har en beige G3, og jeg ville gerne have opgraderet processoren, og

Ja

> Er der nogen der har erfraring med hvad der er bedst? (Købested og
> type).

Kig på <http://forums.xlr8yourmac.com/cpureview.lasso>, men overvej om
du mener det kan svare sig at opgradere CPU'en frem for at sælge den
beige og købe en nyere evt. brugt G4 eller slotloading iMac.

Selv om du skulle opgradere CPU'en vil den stadig have en langsom 66MHz
bus, 64bit on-board Rage2/Pro grafikkort (PCI, ikke AGP), langsom PCI
bus, ATA3 controler uden U-DMA (max 16.8MB - muligvis uden slave
understøttelse), 10mbit ethernet, intet internt modem, ingen firewire,
ingen usb og i forhold til en ægte G4 ingen mpx-bus.

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent